Omat helmet & LASIHELMIKURSSIT

Korujen valmistus siemenhelmistä; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Jokke
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: Omat helmet & LASIHELMIKURSSIT

Post by Jokke » Wed Jan 06, 2010 10:31

Entäs vuonna 2010? Tietääkö kukaan voiko pääkaupunkiseudulla missään vuokrata lasihelmientekopaikkaa? Olen yrittänyt googlata mutta ei löydy mitään... joskus olen kuullut huhua ja nähnyt nettisivunkin, jossa vuokratilaa tai kurssitilaa mainostettiin, mutta ei enää löydy. Olisiko Lahti lähin paikka? Olisi niin kiva jatkaa lamppulasihelmien tekoa.
Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Ulla » Wed Jan 06, 2010 11:00

Ei ole enää Lahdessakaan. Lea Swantz on muuttanut kesällä Nuutajärvelle.
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Jokke
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Jokke » Mon Jan 11, 2010 22:25

Voi mähnä, nyt menee jo vaikeeksi :(
Thuja Design

Post by Thuja Design » Wed Oct 27, 2010 10:34

Tämän syksyn aikana vielä kolmena maanantai-iltana pääsee tekemään noita lamppulasihelmiä.Minä taas viikonlopun viettäneenä Lea Swantzin studiolla puhkun intoa ja sain uskon varmistusta omillekin laitteilleni,joten uskallan päästää tänne muitakin kokeilemaan tätä koukuttavaa lasihelmien tekoa.En tietenkään osaa tehdä niin hienoja helmiä kuin Lea,Jane Myrsky tai Maikki,mutta sen verran koukkuun jäin,että hommasin laitteet.Käykää nettisivuillani katsomassa kohdasta Syksyn kurssit. lasihelmiä putsailemassa :jippii:
Maikki

Post by Maikki » Fri Oct 29, 2010 12:37

Siitä se taas lähtee, Tuija!
Leikin tulella
spray
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

Post by spray » Thu May 19, 2011 10:37

Mäkin jäin niin pahasti koukkuun noihin lamppuhelmiin <3 ...en millään malttais oottaa ens kuuta kun pääsen vuokraamaan poltinta Jane Myrskyn pajalle... Murrineita ja lasitankoja on tullut tilattua valmiiksi ;D ...ja oma poltin ja systeemit olis haaveena jossain vaiheessa <3
Aina kehitteillä jotain uutta ja uniikkia...
http://korusuunnitteluhennak.kotisivuja.org/
Omalley
lasihelmien lumoissa

Post by Omalley » Mon Aug 08, 2011 18:37

No, nyt se lamppuhelmikuume iski sitten minuunkin 8) Jyväskylään asti olen ilmoittautunut Maikin viikonlopun mittaiselle kurssille syyskuussa. Odottavan aika on pitkä!
Ostettuna on kaasutoho + muut vermeet ja ihan "oman piän mukkaan" sit viikonlopun harjottelin helmien tekoa...välillä vähä paremmalla ja välillä vähä huonommalla menestyksellä. Yksi isompi halkesi jäähdyttyään ja parissa isossa mattapintaisessa on näkyvissä särö...Lienee ollut liian äköinen jähdytys.
Nyt sitten on herännyt kysymys että missä vaiheessa uunitus olisi hyvä suorittaa? Minulla on iso keramiikkauuni jossa monipuolinen säätöautomatiikka, mutta ei nyt ihan muutaman helmen takia viitsisi lämmitää. Joten voisiko uunituksen tehdä sit isommalle määrälle helmiä kerralla. ja tarvitseeko uunilevyn ja helmien väliin laittaa jotain materiaalia, kun uunilevyt on käsitelty suoja-aineella?
Voisin jossain vaiheessa laittaa kuviakin helmistäni kunhan saisin kunnon kameralla kuvattua.
Mymmeli

Post by Mymmeli » Mon Aug 08, 2011 21:59

Uunitukseen voi hyvin kerätä suuremman määrän helmiä. Maikki neuvoi että helmet voivat olla vaikka kekona uunissa.
Sitä en tiedä voitko laittaa helmet suoraan uunisi pohjalle. Minulla ei ole omaa uunia. Nut kun Thuja designissä on helmiuuni olen vienyt omat helmeni Tuijalle uunitukseen.

Muutamia helmiä halkeaa minullakin jäähdytyksessä. Mutta mitä enemmän olen helmiä tehnyt sitä vähemmän niitä on halkeillut. Jäähdytän helmeni suuressa kattilassa jota pidän yksilevyisellä sähkölevyllä lämpimänä. Kattilassa minulla on vermukuliittiä, johon upotan helmet jäähtymään hitaasti.
Helmien tekeminen on koukuttanut minutkin täysin. Kotonani ei vaan ole paikkaa tälle harrastukselle ja pääsenkin tekemään helmiä vain vieraillessani vanhempieni kotona (autotallissa). Haaveilen siis vuokraavani joskus jonkin työtilan helmien tekemiseen. :)
Omalley
lasihelmien lumoissa

Post by Omalley » Tue Aug 09, 2011 10:37

kiitos! TOi kattila liedellä olikin hyvä idea! Täytyy kokeilla. Aattelin jo josko pistäis uuniin pienelle lämmölle.
Mulla on vuokrattuna melkein 100 neliön työtilatkin mut kummasti ne tarpeet oli TAAS keittiön pöydällä ja keittiössä levällään...Siinä on niin kätevä muiden töiden ohessa tekasta helmi tai pari :roll:
Omalley
lasihelmien lumoissa

Post by Omalley » Tue Aug 09, 2011 18:17

Image

Tässäpä nämä ensimmäiseni... :oops:
Thuja Design

Post by Thuja Design » Thu Aug 11, 2011 11:32

Terve lamppulasihelmeilijät.Itse kun teen yksikseni työpäivän jälkeen helmiä tökkään ne kans vermikuliittiin,mutta minä käytän sitä kylmänä ja hyvin on pelittänyt.Siinä pitää osata odottaa muutama hetki, että helmi hieman jäähtyy, ettei vermikuliitti jätä jälkiä helmeen ja sitten otan irti ne seuraavana päivänä ja saatan vähän pestä eristysainetta pois ja sitten karkaista ne kerralla.Mutta kurssilaisten kanssa on kyllä helpompi käyttää uunia,sillä he saavat helposti aikaiseksi "tulppaanin mallisia" helmiä.Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa,täytyisi taas lähteä kurssille.Kiinnostaisi tuo millefiorihelmien laittaminen ja mattapintaiseten helmien tekeminen.Pari millefioria sainkin laitettua,mutta mun millefiorit olivat vähän turhan isoja.Kivaa toi lamppulasihelmien tekeminen on.Ei koskaan kannata sanoa ei koskaan.t
Mymmeli

Post by Mymmeli » Thu Aug 11, 2011 23:01

Omalley, sinulla on aika hyviä helmiä "oman piän mukkaan" tehdyiksi ensimmäisiksi. Laitahan kuvia sitten niistä seuraavistakin. :)
Omalley
lasihelmien lumoissa

Post by Omalley » Fri Aug 12, 2011 14:12

Joo :P Yhden kerran eläissäni olen nähnyt kun yksi henkilö teki minulle lamppuhelmen ja samalla selosti mitä tekee missäkin vaiheessa. Ja minähän tyttö imin tietoa itseeni kuin pesusieni 8)
En ole aikaisemmin edes kiinnittänyt lamppuhelmiin huomiota koska ne on olleet minusta rumia :roll:
Siitä se sitten läks ja nyt täytyis vielä muutama viikko odotella kurssille pääsyä. Jotenkin niin sanotusti kolahti!!
Thuja Design

Post by Thuja Design » Wed Aug 17, 2011 13:14

Omalley,sä oot kyllä luonnonlahjakkuus helmienteossa,hienoja.Millaisiahan helmiä saat aikaiseksi Maikin kurssilla,kun nyt jo oot noin hyvä!
Omalley
lasihelmien lumoissa

Post by Omalley » Sun Sep 11, 2011 18:55

Nyt on kurssiviikonloppu takana ja matkalla kotiin pää täynnä uusia eväitä harrastuksen jatkamiseen!
Maikki on tosi huippu opettaja, kiitokset vielä! :D

- Susanna-
Post Reply