PowerPro?

Korujen valmistus siemenhelmistä; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Othel
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5
PowerPro?

Post by Othel » Sun Mar 26, 2006 17:52

Bead & Button -lehteä lukiessa olen aina ihmetellyt jenkkien tapaa laittaa tarvittavat materiaalit tuotenimillä. Mitä ovat Fireline ja Pover Pro? Lankaa, siimaa, vaijeria?

Nyt näin Villihelmessä Power Prota myynnissä. Onko joku kokeillut ja mihin tarkoitukseen? Villihelmen mukaan sen paksuus on yksi millimetri - no mutta eihän se nyt mene läpi yhtään mistään???

Kuten muualla olen maininnut, olen luopunut täysin minkään muun kuin siemenhelmien käyttämisestä lankatöissä, sillä lähes kaikki isot helmet katkovat langan (Nymo tai Silamide). En ymmärrä, miten lehdissäkin koko ajan annetaan ohjeita, joissa tyynesti käytetään Nymoa jopa kristallihelmien kanssa. Kokeilkaa itse: helmi lankaan, lanka lenkiksi, pari sekuntia kiskomista ja pyörittelyä - lanka poikki. Siima kestää hieman paremmin, mutta vasta koruvaijeriin ja ´korupiikkeihin voi luottaa.

Miten niin mulla on agrassiivinen asenne helmiini...
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Sun Mar 26, 2006 18:22

En ole ihan varma, mutta mulla on sellainen käsitys, että Fireline olisi siimaa? :raaps: Muistan nimittäin joskus nähneeni tuon termin perässä painolukeman, ja eikös nimenomaan siimoihin aina merkitä kelaan että paljonko painoa ne kestävät?
Ulla

Post by Ulla » Sun Mar 26, 2006 18:24

Minäkin olen ollut käsittävinäni, että Fireline on (kalastus)siimaa ja erittäin kestävää sellaista.
Maikki

Post by Maikki » Mon Mar 27, 2006 12:40

Juu on, olisikohan noita punottuja siimoja. Olen tsekannut joskus paikallisesta kalastustarvikemyymälästä ja muistaakseni oli jotain 40-50 egeä ja siimaa oli satoja metrejä, tarkkaa pituutta en muista. Mutta kun en itse oikein tykkää siimoista helmitöissä, niin enpä viitsinyt tuolla hinnalla vaan hyllyyn seisomaankaan ottaa...
meeri
hamstraa hopeahelmiä

Post by meeri » Thu Mar 30, 2006 12:41

Powerpro ja Fireline ovat tosiaankin kalastussiimoja. Ne ei ole sitä perinteistä kirkasta onkivapasiimaa, vaan ihan punottua, älyttömän kestävää tavaraa. Poikki ei tahdo saada saksilla...

Tuo on käytännöllistä isoihin helmiin, kristalleihin ja putkihelmiin. Ei liiemmin hierrä poikki. Kallista evästähän se toki on. En ole sen takia ostanut itselleni, mutta yhdestä kalastustarvikeliikkeestä sain pätkän kumpaakin testattavaksi. En nyt muista, miten ne meni, mutta toinen on pehmeämpää ja taipuisampaa käytössä, molemmat menee kyllä muutaman kerran kymppikokoisesta helmestä läpi. Neulana voi käyttää sitä taipuisaa isosilmäistä neulaa, tuo jäykempi ei välttämättä tarvitse sitäkään.
Post Reply