Tasakokoisia delicaa isompia helmiä

Korujen valmistus siemenhelmistä; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Cattleya
Ylläpito
Lasku:5
Tasakokoisia delicaa isompia helmiä

Post by Cattleya » Sat Apr 08, 2006 14:01

Delicat (11/0) ovat suloisia, mutta pahalaisen pieniä (Villihelmen mukaan n. 1.35 x 1.65 mm). Isot delicat (8/0) ovat jo isoja (n. 2.50 x 2.90 mm).

Metsästän 10/0-kokoisia helmiä, jotka sopisivat tiilipistoihin. Testasin mallia nähtävästi intialaisista lasihelmistä (mittaamani yksilöt n. 1,6 x 2,6 mm, joita 10/0-kokoisiksi määrittelin), jotka ovat askarteluhyllystä. Helmien koko vaihtelee turhan paljon tiilipistoihin, vaikka monissa muissa töissä menestyvät vallan mainiosti.

Villihelmen mukaan heidän valikoimiensa
- tsekkiläiset siemenhelmet 10/0 ovat kooltaan n. 1,6 x 2,4 mm
- japanilaiset 11/0 n. 1,8 x 2,0 mm (vrt. tsekkiläiset 11/0 n. 1,4 x 2,1 mm)

Kaikista mainitaan, että ovat erittäin tasalaatuisia.

Kokeneempien arviot: olisivatko nuo tsekkiläiset 10/0-helmet järkevä valinta vai olisivatko japanilaiset 11/0-helmet kuitenkin tasalaatuisempia? Malli ei luultavasti helmen muodonmuutoksesta ratkaisevasti kärsisi, mutta tsekkiläiset 11/0:t ovat jo turhan pieniä.
Siru
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Siru » Sat Apr 08, 2006 15:30

Minä olen ollut tyytyväinen Villihelmen japanilaisiin 11/o siemenhelmiin. Ne on tynnyrinmuotoisia eli kuten delicat, mutta joitain kokoeroja helmien kesken tietenkin löytyy. Ja japanilaisissa on toooodella iso reikä, neliskulmainen, josta lanka mahtuu läppi monen monta kertaa. :lol:

Näillä helmillä tekemieni töiden reuna on pysynyt hyvin tasaisena ja eri värien kesken ei koossa juurikaan ole ollut vaihtelua.
Wear your HELMET with pride!
Othel

Post by Othel » Sat Apr 08, 2006 17:02

Japanilaisia 11-helmiä äänestän minäkin. Se neliskulmainen reikä on tosin (ainakin minun helmivarastossani) vain hopeasisuksisissa helmissä. Minusta japanilaiset ovat onnen omiaan tiilipistoihin ja kalanruotoon (herringbone). Erityisesti mattapintaiset japanilaiset ovat minun makuni mukaan kauniita (mattahelmiä pitää ostaa aina kun löytää...).

Toinen aivan erilainen (ja suurempi kuin mitä haet) mutta kokeilemisen arvoinen tiilipistohelmi on japanilainen pieni kuutiohelmi, myynnissä myös Villihelmessä.

Delicoihin en varmaan ikinä oikein lämpene. Lopputulos on aina luvalla sanoen konemainen.
Päivi

Post by Päivi » Sat Apr 08, 2006 19:46

Japanilaisiin 11/o hopeasisus helmiin myös hurahtanut. Ne asettuvat tosi nätisti vierekkäin :).
Olen tehnyt muutaman Herringbone-kaulakorun 10/o tsekkiläisistä, kokeilin sitä myös noista japanilaisista ja niistä tulee mielestäni parempi.
Siru

Post by Siru » Sat Apr 08, 2006 20:33

Joo, herringboneen ei muita kuin japanilaisia tai delicoita! Sitten taas esim. nuo pitsimäiset kaulakorut (á la Halpenny) ei onnistu kuin pyöreämmillä tsekkiläisillä, ainakaan ne mallit joita olen kokeillut. :D
Othel

Post by Othel » Sun Apr 09, 2006 22:28

...mutta sellainen spiraali-kalanruoto (herringbone) tulee aivan ihana saman sävyisistä japanilaisista (matta-)helmistä ja tsekkiläisistä (kiiltävistä) vuorotellen... Pieni kokoero antaa hienon struktuurin. Vaikka minulla kylläkin on hermot riittäneet tasan yhden rannekorun väsäämiseen, on se niin pitkäjäykkistä puuhaa.
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Mon Apr 10, 2006 11:12

Kiitokset näkemyksistä!

Luottamuksenosoituksena Helmetin asiantuntevaa joukkoa kohtaan kävin Villihelmessä napsuttelemassa ostoskoriini kasan japanilaisia 11/0-helmiä eri väreissä (ja vähän väreihin sopivaa Nymoa, kun tiilipistossa jää lanka jää eri lailla näkyviin kuin esimerkiksi peyotessa). Ja sitten vähän niitä tsekkiläisiä 10/0-helmiäkin muihin projekteihin. Ja ripakopallisen isompia lasihelmiä niin pyöreinä, särmikkäinä kuin kuutioinakin.

Paketin ominaispaino ylittää postimaksujen perusteella kilon... Miten niin keveistä tuotteista kuin helmistä voi saada yli kilon paketin :huh: .
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Mon Apr 10, 2006 11:25

Cattleya wrote: Paketin ominaispaino ylittää postimaksujen perusteella kilon... Miten niin keveistä tuotteista kuin helmistä voi saada yli kilon paketin :huh: .
Tuota... saammeko varovaisesti udella, paljonko sinä niitä helmiä tilasit? Muutama pieni helmipussi kun ei tee paketista vielä kilon painoista :hys:
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Mon Apr 10, 2006 11:43

Eowyn wrote:Tuota... saammeko varovaisesti udella, paljonko sinä niitä helmiä tilasit? Muutama pieni helmipussi kun ei tee paketista vielä kilon painoista :hys:
Riippuu ihan siitä, pysyykö tämä meidän välisenämme vai paljastuuko totuus myös miehelle (joka tosin kantaa meillä postit sisään, joten kai hän sen painavan paketin tulee rekisteröineeksi).

Ihan vähän minä tilasin, silleen pikkuisen... Japanilaisia 11 satsia (à 30 grammaa), tsekkiläisiä saman verran. Niistä jo taitaa perusmatikalla tulla 660 grammaa :shokki: . Siihen päälle satakunta kissansilmää, neljäkymmentä krakeleeta, viitisensataa särmikästä lasihelmeä... Ai kun tämä alkaa kuulostaa jo pahalta :oops: .

Olihan siellä paljon nymoakin, lätkäisin nimittäin isot rullat valkoista ja mustaa, etteivät vanhat lopu kriittisessä vaiheessa kesken. No jaa, ei niistäkään taida saada edes sataa grammaa, vaikka oli muutama pikkurullakin.

Puolustus haluaa painottaa, että mainituista helmistä valtaosa ei tule ns. omaan käyttöön vaan siirtyy korumuotoisena residenssistämme toisten riesaksi. Varmistin tämän hankkimalla myös sellaisia värejä, joita en suin surminkaan käytä itse 8) . Lisäksi puolustus korostaa, että paljon tarpeellista, hyödyllistä ja muuten vain melkein-pakollista-ostettavaa jäi hankkimatta, joten tämä tuskin on kevään viimeinen helmitilaus :whistle: ...
Maikki

Post by Maikki » Mon Apr 10, 2006 13:51

No jos se sinua lohduttaa, niin mun viimeksi tekemä ja saama tilaus painoi varmaan jotain 10 kiloa. Tosin ne olivatkin tukkupusseja ja toivon mukaan saan niistä suurimman osan taas edelleen myytyä, mutta silti... Ja tässä pitäisi saada näillä näppäimin uusi samanlainen tilaus menemään.
sussu
lasihelmien lumoissa

Post by sussu » Mon Apr 10, 2006 15:46

Mä olen ainakin koittanut tehdä parhaani, ettet Maikki hukkuisi niihin helmiin. Tuo 10 kiloa vaan taitaa olla vähän turhan paljon mun yksin ostettavaksi...
Mmh...mulla taitaa ennakko-odotuksista poiketen olla kuitenkin jonkinlainen itsehillintä :jippii: .
Maikki

Post by Maikki » Mon Apr 10, 2006 15:58

Heh-heh... :enkeli2: (piäisi olla joku semmoinen hykertelee-salakavalasti-käsiään-hymiö tässä kohti itseasiassa...) Tilasin lisää lasitankojakin tässä yhtenä päivänä, ei vaan ole tullut mitään vahvistusta, joten en sitten tiedä, ovatko tulossa - mutta joissakin paikoissa ei sitä tulekaan, pakettikortti vaan sitten joku päivä postista tupsahtaa... :shrug: Mulla on joku hymiöinnostus nyt... :whistle: :huh:
Siru

Post by Siru » Mon Apr 10, 2006 17:34

Ihan vähän minä tilasin, silleen pikkuisen... Japanilaisia 11 satsia (à 30 grammaa), tsekkiläisiä saman verran. Niistä jo taitaa perusmatikalla tulla 660 grammaa :shokki: . Siihen päälle satakunta kissansilmää, neljäkymmentä krakeleeta, viitisensataa särmikästä lasihelmeä... Ai kun tämä alkaa kuulostaa jo pahalta :oops: .
No HUH HUH :shock: :shokki: :palvoo: Kyllä nää meikäläisen piperrykset taitaakin olla hiekkalaatikkotasoa teihin tosi tekijöihin verrattuna... :rofl:

Taidanpas printata Cattelyan ja Maikin tunnustukset itselleni ihan pahan päivän varalle... jos minun täytyy joskus puolustella omia toooodella pieniä ostoksiani... :whistle:
heidili
korukivikasan keskellä

Post by heidili » Tue Apr 11, 2006 19:54

Voi herttinen sentään! :D Minäkö luulin, että ostokseni ovat liian "isoja"! Mutta minun ostokseni esim. villihelmestä on minimaaliset. :mrgreen: Haaveilen tässä ostosreissua johonkin ulkomaiseen nettikauppaan, kun sain käyttöoikeudet ihanan aviomieheni tiliin. :wink: Olisi nyt varaa vähän isompaankin ostosreissuun... Taidan mennä ihailemaan netin aarteita.
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Tue Apr 11, 2006 22:24

Maikki wrote:No jos se sinua lohduttaa, niin mun viimeksi tekemä ja saama tilaus painoi varmaan jotain 10 kiloa.
No ei se kyllä suoraan sanoen lohduta :lol: . Sinä kun aiot myyt helmiä ihan helminä, mutta minä hullu aion tehdä koko yli kilon satsista koruja :dille: . Isot helmitilaukset ovat varmaan seurausta visiottomuudesta -- kun ei tiedä, mitä haluaa, täytyy hommata varuiksi vähän sitä ja tätä...

Toisaalta täytyy muistaa, että teen aina useamman kappaleen yhtä korua, josko ehkä erivärisinä. Luovan suunnittelutyön osuus suhteessa hankittujen helmien ja tuotettujen korujen määrään ei siis ole erityisen suuri. Pahanlaatuiselta hulluudelta tämä silti kuulostaa, yhtä kaikki :oops: ...
Post Reply