Särkyvätkö lasihelmet?

Korujen valmistus siemenhelmistä; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Cattleya
Ylläpito
Lasku:5
Särkyvätkö lasihelmet?

Post by Cattleya » Thu May 04, 2006 9:42

Kuinka herkkiä lasihelmet ovat rikkoutumaan? Löysin särmikkäistä lasihelmistäni pari lohkeillutta yksilöä, mutten lohjenneita paloja, ja pohdiskelin, missä vaiheessa helmet olivat lohjenneet, ennen kotiutumistaan vai minun käsittelyssäni.

Mahtaako tämä särmikkäiden lasihelmien lohkeilu olla yleistä vai osuiko samana iltana (erivärisistä ja eri aikaan tilatuista helmistä) kahteen kertaan harvinaislaatuinen sattumus? Ja saako helmet sirpaleiksi kotikonstein vai vaaditaanko siihen vähintään lekaa tai valmistusvirhettä?
Loulou
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Loulou » Thu May 04, 2006 10:21

Minä olen muutaman lasihelmen saanut rikki sillä, että yritin väkisin tunkea niihin hopealankaa, joka ei oikein mahtunut reiästä - nyt olen kyllä jo oppinut, että jos se ei mene, niin ei se kyllä sitten mene väkivallallakaan :D.

Intialaisten lamppuhelmien kanssa aina välillä epäilyttää, että hajoavatkohan ne käsiin, mutta tosiasiassa yksikään ei vielä ole rikkunut - vaikka näyttää, ettei niissä ole lasia nimeksikään (yli puolet on sitä bead release-töhkää). Samoin hyvin ovat kestäneet kiinalaiset lamppuhelmet huonosta maineestaan huolimatta - olen niitä pudotellut lattialle ja paikoin käsitellyt aika kovakouraisesti, mutta en minä niitä ole hajalle saanut.

Eli tästä johtopäätöksenä sanoisin, että kyllä varmaan pitää olla jokin pahemman luokan kolautus tai jonkinlainen valmistusvirhe, jotta helmen saa rikki. Tietysti, jos olet pitänyt jotain erittäin painavaa tavaraa helmien päällä, ne voivat hajota, mutta ei niiden kyllä pitäisi normaalissa käsittelyssä tulla miksikään :).
santtu

Post by santtu » Thu May 04, 2006 10:24

Loulou wrote:yli puolet on sitä bead release-töhkää
:shock: mitä se semmonen on? :shock:
Elämässä pitää olla HYRSKÄYTYKSIÄ :D
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Henna » Thu May 04, 2006 10:46

En ole tarvinnut lekaa, neulakin on joskus riittänyt. Kun on yrittänyt vielä kuudennen kerran ahtaasta helmestä läpi, niin pari kertaa olen saanut helmen halkeamaan... mutta harvoin siihen nähden miten monta helmeä on tullut käytettyä. Jossain sekoituspusseissa ja muissa painon mukaan pakatuissa on aika useinkin rikkinäisiä helmiä, mutta luulisi että ne ovat hajonneet jo tehtaalla :raaps:
Loulou

Post by Loulou » Thu May 04, 2006 10:50

Kun lamppuhelmiä tehdään, se metallitikku, jonka ympärille helmi valmistetaan, kastetaan ensin sellaiseen valkoiseen tököttiin, joka kuivuu jauhemaiseksi, ja joka sitten irrottaa helmen metallitikusta - minä en tiedä tuon tökötin suomenkielistä nimeä, mutta joku meidän helmentekijöistä varmaan tietää :).

Joka tapauksessa, se tökötti jää helmen sisään reiän ympärille (jos katsot lamppuhelmen reikää, sitä ympäröi pieni valkoinen kerros). Tuon voi kyllä periaatteessa poistaa, ja laadukkaista lasihelmistä se pitäisi olla poistettu jo ostovaiheessa, mutta intialaisissa helmissä minusta välillä tuntuu, että tuota tököttiä on niin suuri osa helmen kokonaistilavuudesta, että jos sen ottaa pois, helmi jää kovin ohueksi. En minä vielä tosin ole saanut käteeni sellaista lamppuhelmeä, josta tuo tökötti on poistettu, enkä ole sitä itsekään yrittänyt poistaa, mutta tarkoitus olisi noista paremmantekoisista lamppuhelmistä yrittää sitä rassata jossain vaiheessa...

Tässä on mielenkiintoinen ohje, jossa neuvotaan tuon bead releasen poistamista: http://www.rejiquar.com/HowtoGlassBeads/clean_bead.html
santtu

Post by santtu » Thu May 04, 2006 10:55

Juu olen tuon tökötin helmen reiässä huomannut ja ajatellut, että pitäisi yrittää jollain rassata sitä pois ;)
Jos se sieltä korua käytettäessä varisee vaikka tummille vaatteille :?
Mutta siinäpä se nuoruus tärvääntyy, jos kaikki helmet meinaa rassata :shock: niiton PALIJO!
Anne vinkkas, että vois kokeilla hammasväliharjaa vai mikä-se-ny-on, semmonen pieni ja kapea"rasseli".
Elämässä pitää olla HYRSKÄYTYKSIÄ :D
Ulla

Post by Ulla » Thu May 04, 2006 10:56

Minä sain alkuvaiheessa rikottua muutaman Swarovskin kristallin, kun yritin käyttää liian paksua hopealankaa helmien linkittämiseen ja tein linkit liian tiukoiksi. Eihän sellaista jännitettä kristalli voi kestää! :oops:
sussu
lasihelmien lumoissa

Post by sussu » Thu May 04, 2006 11:31

Minä olen saanut muutamia intialaisia lamppuhelmiä hajalle juuri tuota savimaista töhkää poistaessani. Itse poistin sen pyörellä timanttiviilalla ja piipunrassilla. Josko survoin viilalla liian voimakkaasti...

Muutaman millefiorihelmen sain jo valmiiksi hajonneina, olivat varmaan hajonneet postin käsittelyissä...
Jane

Post by Jane » Thu May 04, 2006 11:32

Eipä taida tuolle aineelle olla suomenkielistä nimeä.
Värejä tuolla töhkällä on paljon käyttötarkoituksen mukaan.Oma suosikkini on vaaleansininen, jonka olen todennut hyväksi.

Olen joskus jutellut lasiartesaanin kanssa tuosta aineen koostumuksesta ja hän oletti sen olevan kaoliinisavea, luultavasti höystettynä jollain.
Jotain vanhoja juttuja kun olen lukenut niin ihan jotain paikallista savea on käytetty, näinhän voi olla vieläkin jossain.
Eli kyllä se sieltä helmen sisältä kastuessaan ainakin teoriassa tulla vaatteille.
Noita helmenväljennin välineitä niistä putsauksissa voi käyttää. Timanttiviila on mulla yhtenä.
jos niitä lähtee putsaamaan kannattaa antaa vähän aikaa olla vedessä. Itse putsaan veden alla niin näen koska sieltä ei enää irtoa tuota töhkää.

Kannattaa kuitenkin olla varovainen kartiomallisen kanssa ettei laita sitä tiukkaa, eli kannattaa käyttää sitä osaa missä helmi on selkeästi väljä.
tuolla kartiolla ehjänkin helmen saa rikki, se toimii kiilana.

Olen itsekin alkuun putsatessa jonkun helmen rikkonut, kunnes ymmärsin tuon kiila vaikutuksen.
Loulou

Post by Loulou » Thu May 04, 2006 12:10

Eowyn wrote:Voi Loulou minkä teit, kun tuon linkin annoit. Hirveä helmentekokuume iski! Yritän yleensä pysyä poissa sivuilta, joilla on todella kauniita itse tehtyjä helmiä, mutta nyt sellainen hyökkäsi takavasemmalta... :shock:
Anteeksi - minulla on vähän sama ongelma, että olisi viisaampaa vältellä tämmöisiä sivustoja, kun ei itse pääse helmiä tekemään. Mutta toisaalta asian voi ajatella niin, että kun opiskelee etukäteen tuota tekniikkaa ja teoriaa lukemalla, niin sitten kun jonain päivänä saa välineet käteensä, tietää jo jotain, ja saa enemmän irti helmentekemisestä...:)

Tuon tökötin varisemista voi ainakin ensihätään torjua myös ihan vain pesemällä helmet huolellisesti. Jos ei tökötti liottamalla ja pesemällä lähde, niin ei se varmaan hirveästi enää voi varistakaan.
Anne

Post by Anne » Thu May 04, 2006 12:23

Ei se pelkkä peseminen kyllä auta, tai ainakaan minä en ole saanut sitä töhnää sieltä pelkällä vedessä huuhtelulla pois. Ja sitten jos sitä töhnää jää sinne reikään, niin lanka hiertää sitä sieltä, jolloin sekä helmet että potentiaalisesti myös korun käyttäjän vaatteet sitten ovat siinä valkeassa pölyssä.
Itse olen mekaanisesti rapsutellut (hammastikulla tms) enimmät töhnät pois, jonka jälkeen olen pessyt helmet vielä käyttäen hammasväliharjaa apuna. Nuo hammasväliharjathan ovat kuin minikokoisia pulloharjoja, ja niitä on saatavissa useampaa erikokoa. Työtähän tuossa on tietenkin, mutta tykkään että käsityön pitää olla viimeistelty - eli langanpäitä ei jätetä hapsottamaan eikä helmiin jätetä töhnää.
Ulla

Post by Ulla » Thu May 04, 2006 12:37

Tuo töhnä on syy siihen, etten minä osta enkä käytä sellaisia helmiä, jossa sitä on. Ei aika eikä kärsivällisyys riitä sen poistamiseen!
Jane

Post by Jane » Thu May 04, 2006 13:07

Loulou kirjoitti:

Mutta toisaalta asian voi ajatella niin, että kun opiskelee etukäteen tuota tekniikkaa ja teoriaa lukemalla, niin sitten kun jonain päivänä saa välineet käteensä, tietää jo jotain, ja saa enemmän irti helmentekemisestä...:)

Tuo on totta!
Itse lueskelin ahkerasti yhtä erittäin hyvää kirjaa jo ennen kuin kävin ensimmäiset helmet tekemässä.
Omia laitteita odotellessa minulla oli kolme hyvää kirjaa joita luin jatkuvasti, erittäin huonolla englannillani.
Tehdessä sitten paremmin oivaltaa lukemansa. Tuo tapa ei tietenkään kaikille sovi.

Jane
Porkkana

Post by Porkkana » Thu May 04, 2006 17:11

....vielä en ole törmännyt yhteenkään särkyneeseen helmeen ....siis jota en olisi itse tieten tahtoen rikkonut. ....katsos kun piti kokeilla että kuinka helposti lasihelmi halkeaa pihdeillä :roll: ....kovin tieteellinen tutkimus nääs ....ja halkesihan se ....tosin voimaa tarvittiin kaikki mitä löytyi :D

Eowyn wrote:Voi Loulou minkä teit, kun tuon linkin annoit. Hirveä helmentekokuume iski! Yritän yleensä pysyä poissa sivuilta, joilla on todella kauniita itse tehtyjä helmiä, mutta nyt sellainen hyökkäsi takavasemmalta... :shock:

....tuota, Outi ....siis esim tällaisillekkökään sivuille et halua mennä katsomaan....?? :enkeli:
--Art is not about thinking something up. It is the opposite - getting something down.--

www.vumanart.com
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Thu May 04, 2006 18:10

Siirtelin tästä noita yleisiä lamppuhelmijuttuja omaan ketjuunsa Parhaisiin resursseihin, niin jää tämä ketju alkuperäiselle asialle :D
Post Reply