Särkyvätkö lasihelmet?

Korujen valmistus siemenhelmistä; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Maikki
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by Maikki » Thu May 04, 2006 19:19

Joissakin helmissä, esimerkiksi vanhoissa rubiininpunaisissa venetsialaisissa, saattaa olla semmoinen valkoinen lasinen keskus (valkosydän, saatiin kalliita punaisia helmiä halvemmalla, kun vain pinta oli sitä), joka näyttää vähän samalta kuin valkoinen lamppuhelmieriste ja taannoin joku minulta kysyi juuri tästä töhnäasiasta ja minä sanoin, että ei kai se sieltä pois varise, kun jotenkin ajattelin sen olevan lasia tai jotain muuta tiukempaa ainetta. Ei nimittäin ole tullut käytettyä noita intialaisia tms. lamppuhelmiä, niin että olisin tajunnut, että se on ihan oikeasti sinne reikään jätettyä eristettä, eikä helmeen kuuluva juttu. Näin sitä vanhakin oppii!
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Re: Särkyvätkö lasihelmet?

Post by Zannis » Wed Dec 08, 2010 21:44

Tuohon ihan ensimmäiseen viestiin, eli särkyvätkö lasihelmet...
Mitä kokemuksia teillä on särölasihelmistä? Mä en kohta enää uskalla käyttää niitä, kun eräänkin kerran yksi helmi oli päsähtänyt sirpaleiksi kun sitä korua oli sovitettu "kutsujen" aikana kaulalle. Tai sitten joku oli vaan katsonut sitä, eniveis, korusta puuttui helmi, koska vaijerissa oli löysyyttä ja helmensirpaleita löytyi pöydältä/lattialta... Tuntuvat vaan jotenkin heiveröisemmältä, kun niissä on se säröefekti, että jos "paine" tulee liian suureksi, niin se menee sirpaleiksi helpommin??? :???: Musta ne ovat vaan niin kauniita, mutta tokkopa niitä mihinkään avainnauhoihin uskalla laittaa, etteivät rikkoudu :?
Piita

Post by Piita » Wed Dec 08, 2010 23:03

Ainakin särötetty vuorikristalli saattaa särkyä miksei myös lasihelmi. Vois kuvitella että jos kolahtaa niin hajoo helposti.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Helmisusi

Post by Helmisusi » Wed Dec 08, 2010 23:15

Särölasi hajoaa rakenteensa vuoksi helpommin kuin tavallinen. Toki nekin voivat särkyä, jos niissä on "jännitysvikoja".
Onnistuin rikkomaan yhden oman koruni pudottamalla sen kovalle lattialle. Osa särölasihelmistä meni pikkuruisiksi siruiksi (kirkkaat), mutta suurin osa säilyi ehjänä. Ja mikä tärkeintä, lasinen iso riipus säilyi täysin ehjänä.
Jotenkin tuntuu, että särölasihelmiä ei kannata kiristää korussa kovin tiukalle, sen luulisin lisäävän särkymisherkkyyttä.
Mimme

Post by Mimme » Thu Dec 09, 2010 12:02

Mulla oli avainnipussa rannelenkki kirkkaita säröhelmiä kierteisillä lenkeillä. Se lenkki jäi laatikon väliin kun laitoin sen kiinni ja muruiksihan siitä meni pari helmeä. Aikaisempi versio moisesta 'hihnasta' oli kivihelmiä ja moista ongelmaa ei ollut vaikka parikin kertaa tein saman virheen.
Eli ainakin oman kokemukseni mukaan ovat kyllä herkempiä menemään rikki.
peikko

Post by peikko » Fri Dec 10, 2010 0:23

Mulle tuli yksi särölasihelmikoru korjattavaksi, kun ensi kerran käteenlaitettaessa hajosi lukosta helmi (tein lukonkin helmistä). Samoin yhdestä kierteisin lenkein tehdystä nilkkakorusta oli säröhelmiä hajonnut käytössä. Siksi en ole enää lisää ostanut, en halua eteenpäin itsestään hajoavia koruja laittaa.
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
anzu

Post by anzu » Tue Dec 14, 2010 21:36

Piita wrote:Ainakin särötetty vuorikristalli saattaa särkyä miksei myös lasihelmi. Vois kuvitella että jos kolahtaa niin hajoo helposti.
Niin ja onko se ees ollu vuorikristallia, jos olluki alunperin jo lasia.. Oon pahasti alkanu eräiden ulkomaalaisten helmikauppojen huijaavan asiakkaitaan..

Mutta asiaan..
Intiassa/kiinassa missää suurinosa lasihelmistä ja säröalasihelmistä valmistetaan, helmistä ei poistetaa jäähdyttämällä jännitystä. Näin ollen ne ovat hyvinki hauraita, jos ovat jäähtyneet extra nopeeta. Särölasissa ei oo ku hiuksen hieno kerros ehyttä ja sisus rikkonaista. Varsinki ku ne puolen maapallon läpi matkaa ja kilisee ja kolisee vaikka kuinka hyvin pakattu, niin varmasti niistä joku aina menee rikki. Varsinki sitte ku on valmiina koruna ja sattuu pikkasen kolahtaa pöydän tai vastaavan pintaa, niin poks ku hajoo heleposti..
Tosin näissäkin saattaa olla laadullisia eroja..
-anzu
yuanyelss
Oikea käyttäjä:Olen

Post by yuanyelss » Sat Dec 18, 2010 11:39

En minä vielä tosin ole saanut käteeni sellaista lamppuhelmeä, josta tuo tökötti on poistettu, enkä ole sitä itsekään yrittänyt poistaa, mutta tarkoitus olisi noista paremmantekoisista lamppuhelmistä yrittää sitä rassata jossain vaiheessa!
Fashion and beautiful High heels sandals shoes pink are really charming in this summer
Piita

Post by Piita » Sat Dec 18, 2010 12:39

En särötettyä vuorikristallia ole tohtinutkaan ostaa muualta kun SJT:ltä se on sitä mitä on sanottukin :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
anzu

Post by anzu » Sun Dec 19, 2010 11:59

yuanyelss wrote:En minä vielä tosin ole saanut käteeni sellaista lamppuhelmeä, josta tuo tökötti on poistettu, enkä ole sitä itsekään yrittänyt poistaa, mutta tarkoitus olisi noista paremmantekoisista lamppuhelmistä yrittää sitä rassata jossain vaiheessa!
Niin harvemmin mistää helmistä tehtaalla poistavat pölyjä tai tikun suoja-aineita tehtaalla. Suurimman osan helmistä joutuu kotona ihan peseskelemään puhtaaksi. Semmosia mini "pulloharjoja" myydään ihan tuota tarkotusta varten :)
-anzu
Maikki

Post by Maikki » Tue Dec 28, 2010 13:17

Siinä onkin yksi niistä syistä, miksi länsimaiset lamppulasihelmet ovat kalliimpia kuin halpissarjatyölamppikset: Tekijä puhdistaa jokaisesta helmestä eristeaineen pois yksitellen helmi kerrallaan. Ja niistä on myös päästetty uunissa jännitteet pois, joten niitten ei pitäisi normaalikohtelulla mennä rikki, tai jos menee, niin asiasta voi reklamoida ja saada tilalle uusi helmi tai rahat takaisin.

Säröhelmet menevät rikki valmistustapansa vuoksi helpommin kuin muut lasihelmet, kuten tuossa aiemmin on tullut esille. Ne rikotaan säröille tekovaiheessa ja sen jälkeen pinta sulatetaan ehjäksi, mutta säröt jäävät sisälle. Itse suosittelen, ettei niitä käytettäisi kovalle koetukselle joutuvissa koruissa tms. esimerkkinä juuri avaimenperät tai kännykkäkorut.
Leikin tulella
lasilauri
lasihelmien lumoissa

Post by lasilauri » Tue Jan 11, 2011 21:41

bead release on suomeksi erotusaine. Keraamikot kutsuu separaattoriksi tai uunipesuksi. Bead release tarttuu kovemmin kuin sulatustöissä käytettävä erotusasine.

Joku kysyi sen koostumusta. Se on tietysti valmistajan salaisuus.
Tärkeimmät ainesosat ovat alumiinioksidi, piihiekka ja kaoliini.
Lisäksi jotain tiskiaineen sukuista auttamaan tarttumista.
Väriaineet ovat orgaanisia ja tarkoitettu palamaan pois.

Mekaaniselta raaputukselta/harjaukselta tuskin välttyy, mutta vesi
hajoittaa sitä. Voisi kokeilla vaikka kalkinpoistoainetta siinä vedessä.
Sulatuslasityöt liotan kalkinpoistoaineessa joskus tunnin, joskus yön yli.

Tiedän että jotkut korunvalmistajat käyttävät jotain kelloseppien suosimaa ultraäänipuhdistusta. Laitteesta tai hinnasta minulla ei ole tietoa.
-lasilauri
anzu

Post by anzu » Wed Jan 12, 2011 9:47

lasilauri wrote:Tiedän että jotkut korunvalmistajat käyttävät jotain kelloseppien suosimaa ultraäänipuhdistusta. Laitteesta tai hinnasta minulla ei ole tietoa.
-lasilauri
Tämmöset kotiversiot makso joulunalla lidlissä 20,- ;)
Toimii :D Taidanki pestä lasihelmiä sillä sitte seuraavaksi :D
-anzu
lasilauri
lasihelmien lumoissa

Post by lasilauri » Wed Jan 12, 2011 23:00

Anzu:
Tämmöset kotiversiot makso joulunalla lidlissä 20,- ;)
Toimii :D Taidanki pestä lasihelmiä sillä sitte seuraavaksi :D
Ja kerrot sen vasta nyt joulun jälkeen :-(
-lauri
Mimme

Post by Mimme » Thu Jan 13, 2011 9:05

Noi Lidlin vähänkin erikoisemmat tarjoukset on yleensä (ainakin meilläpäin) sellasia että jos ne meinaa saada niin pitää olla liikkeen oven takana samalla sekunnilla kun se aukee.... Iltapäivällä tuskin on enää mitään jäljellä.
Post Reply