Helmisormusohje ja kapussinkiinnitysohje

Korujen valmistus siemenhelmistä; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by Nunnuli » Thu Dec 04, 2008 12:44

Raiisa wrote:Se ohje on siinä oikealla puolella sivupalkissa :D
Ja minä etin vasemmalta :oops:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Raiisa

Post by Raiisa » Thu Dec 04, 2008 12:46

:lol: :lol: :lol:
Image
sofia_
aloittelee siemenhelmillä

Re: Helmisormusohje

Post by sofia_ » Sat Jan 31, 2009 13:31

miten noita isompia juttuja tehdään, missä siis oli jotai kalan nikamia ym... ? ja onko ne hankalia? ja mistä löytyy ohjeita? ja onko niille joku nimi?
Raiisa

Post by Raiisa » Sat Jan 31, 2009 15:39

Tarkoitat siis kalanruotopistoa eli herringbonea? Laitappa googleen hakusanaksi herringbone stitch niin johan löytyy ja Rubyn sivuilta löytyy myös mukavia ohjeita :D .
Image
saria
hamstraa hopeahelmiä

Post by saria » Sat Jan 31, 2009 17:55

Raiisa on tuon kalanruotopiston kanssa varmaan oikeassa mutta mulle tuli mieleen että ethän tarkoita helmikirjontaa? Minulla on yhdessä kirjonnassa kalan selkänikamia (eivät haise, ainakaan enää). Siis varmuuden vuoksi jos tarkoitit helmikirjontaa niin ainakin minä teen sen Stiff Stuff kirjailupohjalle jota saa esim. Villihelmestä. Siihen ommellaan helmityölangalla ihan mitä päähän pälkähtää :shock: Kysy lisää jos se oli mitä halusit tietää :P
"jotkut tahtoo rahaa/ jotkut tahtoo valtaa/ minä en tahdo muuta kuin että/ dindongkelloni/ dingdongkelloni/ saa soittaa pimpelipom" J. Karjalainen
Raiisa

Post by Raiisa » Sat Jan 31, 2009 18:30

Niin ja nyt sitten mä luulen että Saria on oikeassa :lol: , sullahan tosiaan siinä yhdessä kirjonta työssä oli niitä selkänikamia :)
Image
sofia_
aloittelee siemenhelmillä

Post by sofia_ » Tue Feb 10, 2009 13:37

joo, luulen tarkoittaneeni tuota helmikirjontaa :D mistä saa lisätietoa siitä? voisi vaikka yrittää kokeilla :D
saria
hamstraa hopeahelmiä

Post by saria » Sun Feb 15, 2009 20:36

Kannattaa ehdottomasti jos kiinnostaa. Se on mukavaa ja vapaata hommaa. Täältä löytyy peruspistoja http://www.kaspaikka.fi/savonlinna/helm ... rjonta.htm . Pohjana voi periaatteessa käyttää kaikenlaista mutta suosittelen Stiff Stuffia. Työstä menee helposti into ja se käy työlääksi jos pohja on lötkö tai venyvä. Muuten tarvitaan vaan tavallisia helmilankoja (nymo, KO tai c-lon) ja helmityöneula. 11/0 koon siemenhelmet ovat sellaista perusmatskua ja niiden lisäksi voi käyttää melkein mitä vaan. Kapussin kiinnityksestä on muistaakseni Helmetissäkin keskustelua. Lykkyä tykö :wtg:
Tässä vielä pari linkkiä:
http://www.youtube.com/watch?v=LYpqMOZdoVo
http://www.youtube.com/watch?v=MN3UNk1ae54
Stiff Stuffille tehty kirjailu viimeistellään yleensä ompelemalla se kangaspohjalle. Itse käytän enimmäkseen säämiskäjäljitelmää.
Saumakohdan päälle voi ommella eri tekniikoilla siemenhelmiä, särmikkäitä tai jotain muuta. Cuffeihin laitetaan sisään pantamainen messinkipohja.
http://heartbead.wordpress.com/2008/11/17/olivine/
"jotkut tahtoo rahaa/ jotkut tahtoo valtaa/ minä en tahdo muuta kuin että/ dindongkelloni/ dingdongkelloni/ saa soittaa pimpelipom" J. Karjalainen
saria
hamstraa hopeahelmiä

Re: Helmisormusohje ja kapussinkiinnitysohje

Post by saria » Fri Nov 13, 2009 11:58

Tein blogiin kuvallisen ohjeen kapussin kiinnittämisestä stiff stuff-pohjalle. Se on tehty sillä ajatuksella että homma onnistuisi vaikka aikaisempaa kokemusta asiasta ei olisikaan. Ohje perustuu omiin kokemuksiin eikä edusta absoluuttista totuutta asiasta :mrgreen: Palautetta otetaan vastaan. :idea2:
minniläinen
hamstraa hopeahelmiä

Post by minniläinen » Fri Nov 13, 2009 12:36

kapussin kiinnitysohje vaikutti erittäin selkeältä kuin myös sormuksenkin...
heti kun kerkeen testaan kyllä noita kumpaakin =)
kiitos sinulle ohjeista :jippii:
saria
hamstraa hopeahelmiä

Post by saria » Fri Nov 13, 2009 13:14

Kiitos minniläinen :D Kiva jos laitat sitten palautetta kun olet ehtinyt kokeilla.
kompiainen

Post by kompiainen » Fri Nov 13, 2009 13:59

Ohje vaikuttaa selkeälle. Joskus olen tuollaista kokeillut muistaakseni Bead&Buttonin ohjeella, onnistui silläkin, mutta aina parempi, kun ohje on suomeksi. :wtg:
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Othel

Post by Othel » Fri Nov 13, 2009 15:27

Hyvältä vaikuttaa. Ja hyvältä vaikuttaa blogissa muutenkin, tosi mielenkiintoisia koruja! Ovat päässeet minulta ihan karkuun, kun en ole blogisukupolvea.
saria
hamstraa hopeahelmiä

Post by saria » Fri Nov 13, 2009 16:30

Heh, Bead and Buttonissa oli varmaan vähän paremmat kuvat :oops: Mutta minäkin ajattelin että olisi helpompi ryhtyä kun on suomenkieliset ohjeet.
Kiitos Othel jatervetuloa :D toistekin
mustikkainen

Post by mustikkainen » Fri Nov 13, 2009 20:55

Kapussin ohje näytti tosi hyvältä ja selkeältä! Tämä on (myös) sellainen juttu, mitä haluaisin joskus kokeilla.. Nyt on ainakin hyvä ohje. Kiitos sen julkaisemisesta! :D
just bead it.
Post Reply