kääk pirskatin siemenhelmet....

Korujen valmistus siemenhelmistä; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

teijjuli
lasihelmien lumoissa
Lasku:5
kääk pirskatin siemenhelmet....

Post by teijjuli » Tue Apr 28, 2009 18:21

mun hienossa rannekorussa meni lanka poikki heti ekassa käytössä.olin helmiharakassa yksityiskurssilla ja sain hienon korun aikaiseksi...ja heti ekalla käytöllä se alkoi pukautumaan
Image, :grrr:

eipä enää oikein innosta tehdä noita kovatöisiä koruja kun eivät kestä... mitähän tein väärin :?: :???:
aloitteleva itseoppinut helmeiliä
marjis
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: kääk pirskatin siemenhelmet....

Post by marjis » Tue Apr 28, 2009 18:41

Hieno on koru! :nod: Mikäs sulla on siinä lankana?
You can bead the feeling. Image
kompiainen

Post by kompiainen » Tue Apr 28, 2009 18:55

Miten päättelit? Solmusuojaan saa aika monta solmua piiloon.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Helmisusi

Post by Helmisusi » Tue Apr 28, 2009 19:58

Jotenkin mun silmissä tuo näyttäis siltä, että lanka on katkennut isomman helmen reunan kohdalta. Eli kulunut poikki.
Noissa lasihelmissä on joskus tosi terävät reiän reunat ja varsinkin Nymo-lanka rispaantuu herkästi poikki.
Mahtaisikohan Silamide kestää paremmin? Jenkit käyttävät Firelinea, jotain siimantapaista. Sopisikohan se tuohon parhaiten?

Upea koru! :nod:
anzu

Post by anzu » Tue Apr 28, 2009 20:29

Helmisusi wrote:Jenkit käyttävät Firelinea, jotain siimantapaista. Sopisikohan se tuohon parhaiten?
Iteki käyttäsin tota kyseistä siimaa, hoksannu sen toimivaksi ja kestäväksi. Ei liian jäykkää ja löytyy kalastutarvikeliikkeistä halavalla, erinvärejä ja eripaksuuksia ;)
-anzu
teijjuli
lasihelmien lumoissa

Post by teijjuli » Tue Apr 28, 2009 21:09

nymo oli lankana
:idea: ai siimaa mulla on jotain siimaa kun ennen kalastelin :wtg:
täytyy vissiin purkaa koko koru :cry:
Siru

Post by Siru » Tue Apr 28, 2009 22:43

Nymo on ihan hyvä lanka näihin siemenhelmijuttuihin :nod: . Mutta kannattaa tarkistaa jokaisen tsekkiläisen särmikkään lasihelmen reiän reuna, voivat olla todella teräväreunaisia ja hiomattomia kuten Helmisusi sanoikin. Siimaan en tuollaista tekisi koska siimaa ei mielestäni saa tarpeeksi tiukalle. Purkautumista välttääkseni teen myös solmuja päättelyvaiheessa pitkin korua eli tulen yleensä takaisin koko korun matkan ja laitan solmuja sinne tänne niin varmasti kestää :wtg: . Olen tehnyt kymmeniä suuritöisiä siemenhelmikoruja eikä vielä yksikään ole rikkoutunut tai purkautunut kun tsekkaan ensin helmet ja päättelen lopuksi huolella. Eikä tätä koruasi tarvitse purkaa, otat vain uuden langan ja aloitat vähän kauempaa kuin mistä koru purkautui, solmit uuden langan vanhan sekaan ja korjaat korusi. :nod:
Wear your HELMET with pride!
Othel

Post by Othel » Wed Apr 29, 2009 9:22

Minulle taas on käynyt monta kertaa juuri näin, ja siksi vältän isojen lasihelmien ja siemenhelmien yhdistämistä. Testaa isojen helmien ja langan yhteensopivuus ennen työn aloittamista pujottamalla yksi helmi lankaan ja pyörittelemällä helmeä voimakkaasti lankaa vasten hangaten. Kokemus on osoittanut, että ns. tekohelmihelmet eivät katkaise lankaa, mutta varmin vaihtoehto ovat isot siemenhelmet (tai rakkaat japanilaispisarani...).

Siru: minusta Fireline ja Powerpro sopivat kyllä siemenhelmitöihinkin, nehän eivät ole perinteistä siimaa, vaan punottua materiaalia. Itse olen käyttänyt esim. helmihelmissä Powerprota, kun isot lasihelmet yhdistetään siemenhelmiin.
teijjuli
lasihelmien lumoissa

Post by teijjuli » Wed Apr 29, 2009 16:22

kiitos neuvoista ja Siru täytyy yrittää paikata meikäläisen taidoilla se on vaan hiukkasen vaikeaa tiedän että olen liian malttamaton pitäisi keskittyä yhteen juttuun ja opetella se kunnolla mutta kun aina innostuu uudesta :shock: voiko noita helmien reikiä sitten hioa etteivät repisi lankaa?? :oops: siemenhelmityöt ovat ihania mutta vaativat kyllä aikaa ja hermoja ja tietysti taitoa
HeLmiLo
Swarovski-kuumeessa

Post by HeLmiLo » Mon Apr 12, 2010 16:23

Isotöisiin siemenhelmikoruihin käytän aina Firelinea tai KO-lankaa. :wtg: Fireline on kestävää ja toimii kympisti eikä tarvitse pelätä langan katkeamista/ kulumista. Nymosta olen jo miltein luopunut - ehkä korvakoruissa käytän.
Äläkä anna periksi, kun olet noin hyvään alkuun päässyt - siemenhelmissä on sitä jotain :D
Blogi HeartBead
Tiuski
löytänyt aidot helmet

Post by Tiuski » Thu Oct 14, 2010 6:27

Liekkö Fireline nimisiä siimoja sitten useampiakin, kun äsken luin tuon nimisestä siimasta mikä kalamiehillä napsahtelee poikki lähestulkoon itsestään ja sitten on uistimet joen pohjassa. Ei herättänyt luottamusta moiset jutut... :|

Tässä lainaus erälehti sivuston keskustelusta:
Fireline -yksinkertaisesti huonoin ei monofiili siima! Kokeilin ensimmäisen kerran firelineä reilu viisi vuotta sitten ja 0,17 fireline katkesi jopa 7 g lipoilla kesken heiton ja pienten haukien pintatärpeissä. Luulin, että siima on kehittynyt reilussa viidessä vuodessa ja laitoin hyrrään 0,30 firelineä, mutta tulos oli sama eli siima katkesi mitä käsittämättömissä tilanteissa kuten kesken heiton kevyillä vieheillä. Samassa veneessä oli myös toinen firelinen uudelleen kokeilija ja kuinka ollakaan, että siima katkesi puolan sisälle kesken reissun! Siima ei myöskään kulu tasaisesti vaan siimasta irtoaa pitkiä säikeitä ja siima nöyhtääntyy todella nopasti, jopa yhdessä illassa. Fireline ei ole ns punottu siima, vaan fuusio siima joten siima ei veny juuri lainkaan.
Käyttäkää näkyvästi punoksilla olevia kuitusiimoja kuten Spiderwire stealth tms, älä ikänä osta fuusio siimoja, kuten firelineä!!!
Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit. -Parkes Robinson
Othel

Post by Othel » Thu Oct 14, 2010 9:32

Tiuski: totuus on, että kaikki langat katkeavat joskus.

Helmitöihin tarkoitetut Firelinet ja Powerprot on pakattu keloihin, joissa on jokin helmiin viittaava teksti, mutta luultavasti ne silti ovat täsmälleen samaa kamaa kuin kalastuskaupankin keloilla. Olisi mielenkiintoista kokeilla muita punottuja siimoja. Ajan ja energian puutteessa olen tyytynyt siihen, että firelinea ja powerprota ovat ystävämme Amerikassa jo kokeilleet.

Lainauksessasi mainitaan ns. parempien punottujen siimojen venyvyys: sitä ei siemenhelmitöihin haluta.

En siis mainosta Firelineä/Powerprota parhaana mahdollisena lankana, vaan tällä hetkellä markkinoilla olevista langoista vähiten huonona, kun teossa on työ, jossa siemenhelmiin yhdistetään isompia lasi/kivihelmiä.
anzu

Post by anzu » Thu Oct 14, 2010 18:13

Minä oon hakenu kalastutarvikkeita myyvästä halpakaupasta firelinen siimaa ja hyvin o kestäny. Paremmin ku tuo nymo-lanka
-anzu
saria
hamstraa hopeahelmiä

Post by saria » Fri Oct 15, 2010 20:54

Kovasti ovat kestäviä nuo powerpro ja fireline. Siinä mielessä hyviä. Ovat vaan vähän liian liukkaita minun makuuni. C-lonia käytän eniten koska siinä on niin mukava "työtuntuma". Sitä ei noilla liukkailla saa, vaikka ne muuten paikkansa perusteleekin. Isommissa töissä luotan minäkin varmoihin, kokeiltuihin vaihtoehtoihin.

Olen kokeillut Beadalonin 0.25 millistä(xxs) vaijeria ja se olikin aika vänkää. Sopii edellisten lisäksi kirjonnan kiperiin paikkoihin mainiosti.
"jotkut tahtoo rahaa/ jotkut tahtoo valtaa/ minä en tahdo muuta kuin että/ dindongkelloni/ dingdongkelloni/ saa soittaa pimpelipom" J. Karjalainen
Maikki

Post by Maikki » Tue Oct 26, 2010 10:38

Koruilussa ja kalastuksessa siimalta vaaditaan vähän erilaisia ominaisuuksia. Kalastuksessa tulee nopeita voimakkaita nykäyksiä, joten siiman tulee kestää moninkertainen paino koukussa olevan kalan painoon, ja nykäyksiä aiheutta tietysti myös se, jos viehe tarttuu johonkin ja kalastaja nykii sitä irti. Helmitöissä veto on tasaisempaa (jos ei sitten jonkun työtapa ole nykäistä lanka voimakkaasti helmen läpi, mutta silloin voisikin kiinnittää huomiota työskentelytapaan!). Seikka, joka siimaa rasittaa sekä koruissa että kalastuksessa on tietenkin myös sivusuuntainen hankaus, koruissa terävään helmen reunaan (jolloin voi tarkistaa ne ja hioa vähemmän teräväksi, jos mahdollista) ja kalastuksessa vaikkapa kiven reunaan, jos kala ui sellaisen taakse tai vastaavassa tilanteessa. Kalastuksessa siimaan voi kohdistua myös rasituksia, joita korutöihin harvemmin kohdistuu, kuten sen uittaminen vedessä ja lämpötilavaihtelut.

Yleensä koruohjeissa onnetaan suositusvahvuudeksi siimalle paljon pienemmät painot kuin kalastuksessa, joten vaikka kyseessä on saman valmistajan muuten samanlainen siima, korutarvikeliikkeissä olevien siimojen vetolujuus on usein esimerkiksi 4-6 lbs (vajaa kaksi-kolme kiloa), kun taas kalastuskaupoissa myytävissä siimoissa ne ovat noin 10-15 lbs ylöspäin. Jos käytetään kalastustarveikekaupasta ostettua siimaa töissä, joihin sitä on esimerkiksi ohjeessa suositeltu, niitten pitäisi kestää siis hyvinkin tai sitten vika on jossakin muualla.

Yksi erityisen vahva lanka on Kevlar (sitä saa myös kalastuskaupoista), mutta se on muuten niin kenkkua, ettei sitä kannata käyttää kuin ääritapauksissa. Se on niin kovaa ja terävää, että sillä saa kätensä kipeäksi ja tietymlaisissa solmuissa se saattaa rikkoa itseään. Olen käyttänyt sitä yhdessä työssä, sellaisessa egyptiläisen kauluksen näköisessä, jossa tein tikapuuketjua teräväreunaisista putkihelmistä ja lanka tekee tiukan käänteen jokaisen terävän putkihelmen pään kohdalla. Kevlar on ainetta, josta tehdään esim. luotiliivejä ja palomiesten vaatteita.
Leikin tulella
Post Reply