Helmihatun kiinnitys helmiputkeen

Korujen valmistus siemenhelmistä; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Lea
suunnittelee Balin-matkaa
Oikea käyttäjä:Olen
Helmihatun kiinnitys helmiputkeen

Post by Lea » Mon Aug 16, 2010 18:28

Tossa on tullut tehtyä noita kalanruoto ja peyote putkia. Nyt tarvis jotenkin siististi saada niihin helmihattu päihin ja lukko.
Onko vinkkejä miten tämä tehdään?
mustikkainen
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Re: Helmihatun kiinnitys helmiputkeen

Post by mustikkainen » Mon Aug 16, 2010 21:11

Itse olen päätellyt tekemäni cellini spiralin niin, että olen kaventanut päissä hieman ja päätellyt langan. Sitten olen vain pujottanut vaijerin putken sisälle ja lisännyt päihin helmihatut ennen vaijerin päättelyä. Hop, löytyipä kuvakin jos siitä jotain selvää saa:

Image

(Helmihatut olisivat juu voineet olla isommatkin kun nyt pitkästä aikaa katson.. :D)
just bead it.
Lea

Post by Lea » Mon Aug 16, 2010 21:15

Noin mäkin tein yhden korun. Mutta ongelmana siinä tuli se että putki oli "löysä" eli veti ruttuun ton vaijerin jälkeen kun sovitti sen jämptiks siihen väliin.
Ja jos sen jättää silleen siististi ni sit kun laittaa sen käteen tai kaulaan ni putki valuu kasaan vaijerin ympärillä jolloin näkyy sitten se vaijeri ja tulee kolo puristushelmen ja helmihatun väliin.
Kalanruoto putkessa taitaa olla tämä ongelma ihan yleisestikkin?
mustikkainen

Post by mustikkainen » Tue Aug 17, 2010 7:13

Ahaa, no nyt tajusin. :oops: Hmm, mitähän sitten tuohon ongelmaan keksisi.. Tulee vain mieleen, että jos pujottaisi melko lailla putken halkaisijan kokoisia helmiä vaijeriin, niin pysyisiköhän kalanruotoputki sitten paremmin paikallaan? :raaps:
just bead it.
Lea

Post by Lea » Tue Aug 17, 2010 9:44

Vois se varmaan pysyä. Tosin noi helmet tarvis sitten olla just eikä melkein sopivat tonne sisälle. Muuten ei onnistu. Liikkuu meinaan ne helmet sit siellä sisällä ja silloin niistä ei ole mitään iloa.
Ja tosta tuli mieleen että mites ne helmet sit sais pysymään siellä vaijerin sisällä paikallaan. Liimalla?
Koska jos mä tungen tonne putken sisälle helmen ja pujotan sen vaiheriin niin pakko noi helmet on jotenkin saada pysymään paikallaan tai muuten tulee sama ongelma.
Othel

Post by Othel » Wed Aug 18, 2010 9:40

Pitkissä putkissa on tosiaan tuo ongelma. Ratkaisu on kunnon kalotti. Sen pitää olla niin iso ja pitkä, että se peittää useamman kerroksen siemenhelmityötä. En nyt äkkiä löydä muuta kuvaa kuin tämä:
http://www.fusionbeads.com/shop/product/45384/
Ja tässäkin kalotti saisi olla pitempi. Näitähän sitten harva löytää ja raaskii ostaa hopeisina.

Jos koko koru koostuu siemenhelmiputkesta + kaloteista + lukosta, et tarvitse vaijeria. Ota korupiikkiin helmi, joka juuri mahtuu putkeen. Kavenna putken pää niin että helmi jää sisälle. Pujota kalotti esiin törröttävään piikkiin. Tee korupiikkiin (kierteinen)lenkki ja siihen lukko. Tai sitten jatkat lenkitettyä ketjua!

Myös edellä vinkattu putken täyttäminen helmillä on hyvä kikka, jos käytät vaijeria. Kyllä ne täyttöhelmet siellä pysyvät, jos määrä on juuri oikea ja muut osaset vaijerissa sopivan tiukassa. Toimii parhaiten, jos putkea on vain lyhyehkö pätkä. Silloin kalotin tai helmihatun sijaan toimivin pääte on tälläinen:
http://www.bali-handmade.com/detail.php?prod=2731
peikko

Post by peikko » Wed Aug 25, 2010 11:33

Minä olen tehnyt vain aika ohuita kalanruotoputkia. Olen käyttänyt päättelyyn mm. isompia siemenhelmiä ja välihelmirondelleja solmusuojan kanssa. Täällä on kuvia miltä näyttää. Kun putki on valmis, menen päättelyhelmen läpi solmusuojan sisään ja takaisin niin, että kaikista putken pään helmistä on yhteys solmusuojaan. Tämä ei kyllä kovin paksuun putkeen käy, koska silloin langat jäävät tosi pitkiksi, eikä taida pujottelukaan onnistua kovin ison helmihatun kanssa. Rannekoruihin käyttävät Manner-Euroopassa myös memory vaijeria, päättelevät helmillä.
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
Post Reply