Jalometallien hinnat

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Jalometallien hinnat

Post by Eowyn » Fri Mar 24, 2006 18:55

Huomasin tässä arkistoidessani helmiostojeni kuitteja (niitä on muuten pelottava määrä!), että FireMountain Gemsin kuiteissa lukee yhdessä kohtaa aina seuraavaa:

päivämäärä London PM Gold Fix: dollarisumma, Silver: dollarisumma.

Siis esimerkiksi näin: 12/09/05 London PM Gold Fix: $525.50 Silver: $8.97

Tietääkö joku tarkemmin, mitä nuo luvut tarkoittavat? Ne arvatenkin liittyvät jotenkin kullan ja hopean maailmanmarkkinahintaan, mutta miten noin niin kuin tarkalleen ottaen? :raaps:
Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Ulla » Fri Mar 24, 2006 22:07

Ne ovat Lontoon raaka-ainepörssin päivittäiset kullan ja hopean maailmanmarkkinahintanoteeraukset. Tarkemmin kyseessä on yhden Troy-unssin (n. 31 grammaa) dollarihinta (siis raaka-aineen, tähän tulevat sitten kaikki jalostuskustannukset päälle valmiiden tuotteiden hinnoissa).

Jalometallien hintakehitys on jo pitkään ollut aivan hirvittävä. Kun minä aloitin hopeatyöt noin 4-5 vuotta sitten, hopean maailmanmarkkinahinta oli noin 4-4,50 dollaria/unssi. Nyt se on reilusti yli 10 dollaria/unssi ja nousu on ollut jyrkkää varsinkin viimeisen puolen vuoden aikana.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Mar 24, 2006 22:16

Kiitos tiedosta, Ulla :D
Katsoinkin omista FMG:n kuiteistani, että syksyllä hinta oli vielä vähän päälle 7 dollaria, ja nyt uusimmassa kuitissa se tosiaan on jo yli kymmenen :shock:
Loulou

Post by Loulou » Fri Mar 24, 2006 23:34

Minä kuulin sellaisen vinkin, että hopean (ja kullan) hinta laskee aina kesäksi...
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Mar 24, 2006 23:47

Toivotaan niin! Minä tiedän ainakin yhden, joka hamstraa itselleen hopealankaa ihan urakalla, jos niin käy! :rofl:
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Sat Mar 25, 2006 0:06

Eowyn wrote:Minä tiedän ainakin yhden, joka hamstraa itselleen hopealankaa ihan urakalla, jos niin käy! :rofl:
Ja minä tiedän toisen 8) . Olisi nähtävästi pitänyt keksiä tämäkin harraste muutama vuosi takaperin, niin olisi tullut halvemmaksi...

Liekö jalometallien maailmanmarkkinahinnalla mitään tekemistä öljyn hinnan kanssa? Korvatkaapa seuraavassa sitaatissa kaikki jalometalleihin viittavat ilmaisut sanalla "bensiini" (okei, ei sitä hopeatyötä tarvitse bensiinityöksi muuttaa :roll: ).
Ulla wrote:Jalometallien hintakehitys on jo pitkään ollut aivan hirvittävä. Kun minä aloitin hopeatyöt noin 4-5 vuotta sitten, hopean maailmanmarkkinahinta oli noin 4-4,50 dollaria/unssi. Nyt se on reilusti yli 10 dollaria/unssi ja nousu on ollut jyrkkää varsinkin viimeisen puolen vuoden aikana.
Anne

Post by Anne » Sat Mar 25, 2006 0:44

Otin tuon hopean/kullan hinnan tuossa puheeksi avomiehen kanssa. Se sitten katteli tuossa hetkisen koneelta hopean- ja kullanhinta käyriä (oisko ollut 10 viimeistä vuotta) ja totesi, että ei näy kyllä mitään "hinnat laskee kesäksi" trendiä... Että hyvä syy ostaa hopealankaa jemmaan jo nyt ? ;)
Ulla

Post by Ulla » Sat Mar 25, 2006 0:48

En minäkään ole havainnut, valitettavasti, hintojen laskua kesäksi. Täältä näkee noita hermoja raastavia käppyröitä:

http://www.kitco.com/charts/livesilver.html
Siru

Post by Siru » Sat Mar 25, 2006 11:18

Mielenkiintoinen keskustelu teillä! :lol:

Uusimmassa Kello ja Kulta -lehdessä oli juttua kullan hinnasta ja sen vaikutuksista. Hopean ja timanttien hinnathan seuraavat yleensä kullan hintakehitystä.

1980-luvulta alkaen kullan hinta laski lähes yhtäjaksoisesti n. 20 vuoden ajan. Eli pohjalla käytiin välillä. Nyt on vuorossa nousu, joka siis alkoi vuosituhannen vaihteessa. Eli minäkään en näe kesäksi laskevia hintoja (mutta en ole myöskään mikään ennustaja!).

Alkanut nousu liittyy mm. korkojen laskuun, kullan käyttöön sijoituskohteena ja nimenomaan sen turvallisuuden vuoksi. Esim. terrori-iskut (911), pörssiromahdukset (Japani) jne ovat vaikuttaneet siihen että kultaan sijoitetaan entistä enemmän. Maailman keskuspankkien hallussa on kultaa vastaamaan nykyistä kysyntää seuraavaksi 100 vuodeksi. Tämä puolestaan on lisännyt kultaan sijoittavien määrää ja sitä kautta kullan myyntiä nostavasti. Myöskin sijoittamisen helppous myös tavalliselle ihmiselle on osin vaikuttanut tähän, kuka tahansa voi periaatteessa omistaa esim. pörssinoteerattuja kultarahastoja. Kultaa käytetään nykyisin myös ns. omaisuuseränä (vrt. kiinteistöt ja muut raaka-aineet).

Lisäksi artikkelissa oli mielenkiintoinen pointti siitä että tuotanto ei ole kasvanut samassa suhteessa kultakaupan nousun kanssa. Tämä johtuu tuosta pitkästä laskukaudesta, jolloin tuottajat eivät investoineet uusiin kaivoksiin. Tarjonta ei siis ole lisääntynyt entisestä (uusien kaivoksien avaaminen kestää kauan), vaikka kysyntä onkin.

Ja kuten alussa totesin, hopea ja timantit seuraavat kultaa, niin tästä voi sitten päätellä kuinka paljon sitä hopealankaa kannattaa alkaa hamstraamaan... :lol: Itse uskoisin että hinta nousee hissuksiin, jotain hetkellisiä laskuja tai pysähdyksiä voi olla. Mutta niin kauan kun kulta kipuaa ja raaka-aineen tuotanto pysyy entisellään, on hopeakin hinnoissaan.
Wear your HELMET with pride!
Maikki

Post by Maikki » Sun Mar 26, 2006 14:47

Luin jostakin, että hopea on muutenkin semmoinen materiaali, joka saatta käyttömääriinsä nähden olla hiipuva luonnonvara, mikäli ei uusia esiintymiä löydy vauhdikkaammin kuin nykyisin. En sitten tiedä, pitääkö paikkaansa.
Siru

Post by Siru » Sun Mar 26, 2006 15:00

Saattaa muuten hyvin ollakin. Jäin eilen lukemani ja nyt Maikin kommentin perusteella miettimään sitä että vielä muistaakseni joskus 90-luvulla maailman suurin hopean kuluttaja oli firma nimeltään Kodak. Filmimateriaalin yksi raaka-aine kun on hopea. Tästä sitten keksin että nyt kun ollaan siirrytty digiaikaan myös valo- ja elokuvauspuolella niin eikös se silloin tarkoittaisi sitä että hopeaa jää enemmän muiden valmistajien käyttöön...? Eli ajatusleikin asteella hopealangan saantimme on turvattu vielä pitkäksi aikaa eteenpäin! :jippii:
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Sun Mar 26, 2006 15:16

Siru wrote:Filmimateriaalin yksi raaka-aine kun on hopea. Tästä sitten keksin että nyt kun ollaan siirrytty digiaikaan myös valo- ja elokuvauspuolella niin eikös se silloin tarkoittaisi sitä että hopeaa jää enemmän muiden valmistajien käyttöön...?
Nyt kaikki siirtymään vanhoista kinokameroista digiaikaan! Hommasin vuosi sitten rajattoman kalliin digijärkkärin, vaikka entuudestaan oli kaksi kinojärjestelmää. Investoimalla digijärjestelmään olen siis oikeastaan sijoittanut hopeakoruharrastukseeni :jippii: . (Mies ei varmaan ymmärrä tätä logiikkaa yhtään, kun lopputulos on joka tapauksessa se, että raha virtaa taloudesta ulospäin.)
Ulla

Post by Ulla » Sun Mar 26, 2006 15:37

On ihan totta, että hopean käyttö valokuvien kehitykseen on romahtanut digiaikaan siirtymisen myötä, mutta sitten on valitettavasti toinen täysin vastakkaiseen suuntaan vaikuttava tekijä. Lyijyn käyttö on jokin aika sitten kielletty ... (en tiedä yksityiskohtia) ja sen seurauksena elektroniikkateollisuuden juotostöissä on siirrytty käyttämään hopeaa. Että silleen! :cry:
Siru

Post by Siru » Sun Mar 26, 2006 15:48

Aijaa. No höh. Minä kyllä luulin että niitä juotoksia on tehty hopealla jo vaikka kuinka kauan aikaa sitten... tai tinalla. Muistan opiskeluaikoinani harjoitelleeni pienten ic-piirien juottamisia hopealla... Mutta voihan se olla että suuressa mittakaavassa se on kuten Ulla totesi. :grr:
Ulla

Post by Ulla » Sun Mar 26, 2006 15:56

En tosiaankaan tiedä tarkemmin, mutta tämän meille kertoi viime syksyn metallinpakotuskurssilla yksi kurssilaisista ja hän oli käsittääkseni asioista hyvin perillä.
Post Reply