Clio Beads

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Clio Beads

Post by Piita » Thu Jan 06, 2011 14:47

Nyt Marissa oikeasti, mitä jos hieman rauhoittuisit ennekuin sanot täällä jotain vielä ilkeämpää joka saattais kaduttaa myöhemmin.
Jos luet oikein rauhassa ja objektiivisesti omat kommenttisi niin sinä aloitit tämän keskustelun ja kommenttisi voisivat olla aika tavalla tahdikkaampiakin.
Mietipä millaisen kuvan annat noilla kommenteillasi.

Jos alat huhuilla ja omilla "varmoilla" tiedoillasi täällä syyttää ihmisiä niin onko kumma jos älähdetään. Kukaan ei tuollaisilla hinnoilla tahkoa voittoa niin huimia määriä kun tunnut ajattelevan. Kun ison paketin tilaat, maksat siitä postimaksut, tullit ja tulliin arvonlisäverot niin ei hirveitä voittoja tule. Jos joku pistää nauhalle 1-2€ voittoa niin kuka viittii kadehtia moista.
Anteeksi nyt jos alan puollustamaan ihmisiä jotka pitävät tätä aarre aittaa (enkä tarkoita vain kirpparia vaan tietoa täällä) yllä, mutta en voi vain katsoa sivusta kun pommitetaan syyttä ihmisiä.
Vainoaminen ja kyttäys menee mielestäni kyllä jo kiusaamisen puolelle. Siihen on ylläpidon puututtava ja niin ovat puuttuneetkin, kiitos siitä.

Miksi pitää takoa päätään samaan mäntyyn koko ajan, tätä aihetta on puitu ja ihan liikaakin. Aikuisia ihmisiä ei tarvitse paapoa ja varoitella. Jokainen ostelee oman kukkaronsa mukaan tai on ostamatta.
Huomasitko että kovin montaa "kusetuskäsitystä" puoltavaa kommenttia ei ole tullut. Päinvastoin, ei taida asia vaivata kovin monia.... Joten kannattaiskoa antaa jo olla ja olla kaivamatta isompaa kuoppaa kun on tarvis. Kommettisi menevät jo rankasti haukkumiseksi ja itse peräänkuulutat rakentavaaa keskustelua...
Anteeksi jo etukäteen että poltat tästäkin varmasti päreesi ja ehkä joku muukin mutta alkaa riittää jo!
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
kuukivi
hamstraa hopeahelmiä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by kuukivi » Thu Jan 06, 2011 14:49

:shake: :shake: Taas. :shake: Itsekin olen ostellut ja ihan tietoisesti näitä kiviä yms. ko.myyjältä ainakin tuolta Karneolilta ja myös mielestäni Päkältä. Juuri hiljan ostin hopeaakin eräältä, Magsilta olen jne. Se on kyllä jännä ilmiö, että täällä hinnoista meuhataan. Miksi et Marissa vedä pyyteetöntä kimppaa tuonne ulkomaille halpojen kauppojen tukkuihin, kun sieltä muutenkin ostelet?
Ilman palkkiota ja kaikki mukaan tyylillä, niin saat sitten tuon kirppiksen tapettua tai kuolee se kyllä muutenkin tällä riitelyllä ( on jo suurelta osaltaan kuollut). Viimeksi oli vastaava suuri riita ja päätteeksi äitini Haimari lähti, kun tätä samaa huutoa pidettiin ja hän yritti niin myyjiä kuin kirppiksen olemassaoloa puolustella. Sai siinä sitten paskat niskaansa ( toivottavasti tässä ei itselleni tule samaa ilmiötä ? )

Jos ne arat ressukat ( joiden puolestapuhuja mainostat olevasi) eivät saa suutaan taustallasi auki, niin se on vaan voi, voi :nod: :nod: .

Harvempi ensinnäkin haluaa 5-10 nauhaa samaa tavaraa, mikä näistä tukuista on yleensä pakko ostaa. Toisekseen ne lähetyskulut on sitten sen 8-10€ / dollaria kilo.? alvit päälle kun kivistä ei tulleja mene. Menikö oikein? Jos itse haluan jotain ostaa, ostan nyt kyllä mieluummin sen 1 nauhan kiveä ( jota esim. Suomesta ei sillä hetkellä mahdollisesti saa ) kuin lähden tekemään tukkuun kallista monen kivinauhan tai 100-200 dollarin ostoa ( joka on myös ostorajana joissakin tukuissa). Ihan turhaan nyt kaikenlaista huutoa täällä, ja kyllä Piita oikeasti tietää. Yrittäjänä on monet ostot tehnyt ja on hänkin perheeseemme useamman kiven myynyt :nod: :nod: Mitä noita äitini kivipusseja olen tutkinut.
Ja jos ylläpito haluaa pitää kirpparin näillä säännöillä millä se on nyt, heillä on siihen oikeus. Eiköhän kauppa kuitenkin olen pääsääntöisesti aina kahden välinen asia. Ja Kertun mielipiteessä oli paljon perää, eihän tavallisellakaan kirpputorilla kirppiksen pitäjä puutu hinnoitteluun. Työkseen myyvät ovat eri juttu ja he kuuluvatkin sitten tuonne ammattilaisten eli kaupan puolelle täälläkin. Onhan se jo siellä säännöissä kun vain osaa lukea. Hyvää päivänjatkoa kaikille. Ja anteeksi että puutuin tähän koko keskusteluun.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Thu Jan 06, 2011 14:59

Äh, ei pitänyt palata tänne tässä vaiheessa, mutta tulinpa nyt kuitenkin.

Minusta on hämmästyttävää, että jotkut ovat mielestään niin kauhean hyvin selvillä siitä, mitä jokin tuote on maksanut ostajalleen. Esim. tuossa An-zun mainitsemassa tapauksessa: mistä sen tietää, onko ostaja saanut ne helmet pinkeillä hinnoilla? Ja mistä tietää, onko ostaja edes ostanut niitä FMG:ltä?

Jotta voisi ruveta kauheasti huutelemaan siitä, mikä on sopiva hinta jollekin helminauhalle, pitäisi tietää ainakin
1) mistä helmet on ostettu ja mikä tuote ne tarkalleen ottaen ovat (esim. aiemmin mainittua fluoriittia kun on montaa eri laatua, kuten monia muitakin kivilajeja)
2) paljonko olivat toimituskulut
3) paljonko meni tulleihin ja alveihin
4) paljonko meni tullaamiseen (HUOM! Kaikilla ihmisillä ei ole tullia edes samassa kunnassa! Miettikääpä minkä verran maksaa lähteä tullaamaan pakettia useamman kymmenen kilometrin päähän! Minullakin yksi reissu tulliin - koska en omista autoa - maksaa 2x seutulipun eli noin kahdeksan euroa.) Jos et tullaa pakettia itse, huolinta ottaa omat maksunsa, esim. UPS veloittaa jokaisesta paketista muistaakseni 11,50e)
5) minkä laatuisia helmet olivat (siis oikeasti: ei mitä tahansa viitsi myydä eteenpäin! Jos tilaan 10 helminauhaa ja niistä jokaisesta puolet helmistä on roskislaatua, niin hyviä helmiä on vain 5 nauhaa - ja se kaksinkertaistaa yhden helminauhan hinnan)

Niin että kaiken tuon huomioiden, pitäisikö minun ja muun ylläpidon sekä moderaattoreiden ihan oikeasti jaksaa katsoa läpi jokainen myynti-ilmoitus ja pystyä hahmottamaan, missä on ylihintaa ja missä ei? :shock:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Thu Jan 06, 2011 15:03

HelmiElina wrote:Ongelmia tämä "ylihinnoittelu" (jos siis sellaista nyt on?) tuottaa luultavasti lähinnä meille vasta-alkajille, joilla ei ole haisuakaan kivilaatujen keskinäisestä arvojärjestyksestä tai maailmanhinnasta (mistä sellaisen saa edes selville :???: ). Itse perustan harkintakykyni kirppisostoksissa kivinauhan kauneuteen -"voinko maksaa näin kauniista kivinauhasta 7e vai onko se budjetilleni liikaa?"- tietämättä ollenkaan, meneekö metsään kiven oikean arvon suhteen. Onneksi -ainakin minä- olen ilmeisesti ollut autuaan tietämätön siitä, että olen maksanut "liikaa" ja ollut pelkästään onnellinen ihanista helmistä :love:
Aika harva aloittelija on valmis tekemään satojen dollarien tilauksia Aasialaiseen helmikauppaan, ostamaan kymmenen nauhaa per laatu, maksamaan alvit ja tullit, asioimaan tullissa jne. Kaikilla ei ole uskallusta, luottokorttia tai tarvittavaa kielitaitoa. Voidaanko silloin puhua jonkin tuotteen oikeasta tai väärästä hinnasta? Mitään "maailmanhintaa" ei luonnollisesti ole olemassa (kun puhutaan kivihelminauhoista, ei mistään jalokivistä tai jalometalleista), on vain eri kauppojen tai tukkujen hintoja.

Tunnen itseni vähän papukaijaksi (en muista monettako kertaa tästä asiasta jauhetaan) mutta silläkin uhalla. Te, jotka olette tyytymättömiä kirpputoriosaston sääntöihin, olisi kiinnostavaa kuulla millaisia pelisääntöjä ja valvontaa haluaisitte. Miten olisi vaikka:

- Jokaisen myyjän pitää kertoa tuotteen ostopaikka ja esittää todisteeksi asianmukaiset linkit, jotta ostaja voi nähdä tuotteen todellisen hankintahinnan
- Myyjän tulee esittää laskelma tilauksensa postikuluista ja muista asianmukaisista ja yleisesti hyväksytyistä lisäkuluista (tullit, alv, postikulut) jotka saa lisätä myytävänä olevan tuotteen hintaan
- Jos paketin tullista hakemisesta on koitunut polttoaine/bussikuluja, näitä ei ole hyväksyttävää lisätä nauhojen hintoihin, koska voidaan katsoa että myyjä on samalla noutanut myös itselleen helmiä eikä näin ollen ole oikeutettu jyvittämään näitä kuluja
- Kotimaan postikuluiksi hyväksytään ainoastaan helposti-kuoren hinta (1,10/2 euroa)
- Kirpputoripuolella myytävien tuotteiden kokonaisarvo ei saa ylittää 200 euroa kalenterivuodessa/myyjä, jolloin voidaan vielä puhua pienimuotoisesta myymisestä

PS. Vähän alkaa jo mennä sanat sekaisin, kun luin Anzun kirppari-ilmoituksen otsikon: lasia, kiviä ja omatuntoa :mrgreen:

EDIT: Kas kun oli tullut väliin monta aika samansisältöistä viestiä...
anzu

Post by anzu » Thu Jan 06, 2011 15:04

Eowyn wrote:tuossa An-zun mainitsemassa tapauksessa: mistä sen tietää, onko ostaja saanut ne helmet pinkeillä hinnoilla? Ja mistä tietää, onko ostaja edes ostanut niitä FMG:ltä?
Mulla on ainaki paha kutina päässä että kyseinen henkilö oli ne sillon tilannu FMG:ltä, ku veti sinne useampiaki kimppoja.. Eikä ihan pieniä kimppoja vetänykkää.. ;)

Ps. mä epäilen edelleenki muutaman kirpparimyyjän omaatuntoa hinnoissa, vaikka ajelis saatana 100km helmipaketin takia, niin ei kaikki voi olla NIIIN kallista, ku siellä myydää.

Pss. Se että onko mulla omatuntoa, niin saa jäähä teidän ratkaistavaksi :mrgreen:
Last edited by anzu on Thu Jan 06, 2011 15:06, edited 1 time in total.
-anzu
Suntsa

Post by Suntsa » Thu Jan 06, 2011 15:04

Innokkaana kirppisostelijana nyt voin pistää lusikkani soppaan. Olen ”tuntenut” Helmetin kirppiksineen vajaan vuoden, ja olen seurannut sitä melko aktiivisesti. On tullut ostettua sieltä ”aika monelta” kaikenlaista. Olen toki huomannut, että jotkut myyvät näitä tukkusatseja.
Minua ei kauheasti kiinnosta, kuinka paljon joku saa voittoa. Jos joku viitsii noita satseja tilailla posti- ym. kuluineen ja myydä ja postitella, niin se suotakoon hänelle. Ja kuten sanottu, jokainen toki saa ostaa mitä tahtoo, millä hinnalla tahtoo. Jos olisin yrittäjä, minua se ehkä vähän haittaisi, mutta yrittäjät ovat siinä kurjassa asemassa, että he eivät voi kauheasti ruveta ”rettelöimään”! On oltava ystävällinen ja nieltävä kaikenlaista, jotta ei menetä kasvojaan (eikä asiakkaitaan). Se onko sitten moraalisesti oikein tehdä tällaista laajempimittaista ”ylimääräisten” helmien myyntiä, on jo toinen juttu. Miettiköön jokainen tykönään.

Mulla on ainakin satoja nauhoja helmiä, jotka olen ostanut milloin mistäkin. Sitten jos joskus kyllästyn tähän harrastukseen ja rupean helmiäni myymään, myyn ne takuulla halvemmalla kuin olen ostanut, koska mielestäni kirppiksellä kuuluu myydä halvemmalla. Toki olen osan ostanut ylihinnalla, joten myydessäkään eivät välttämättä ole superhalpoja. No, sitten täytyy vaan alentaa hintoja. Sillä siitä selvitään. En selvästikään ole bisnestyyppiä. :lol:

Minä olen ainakin tämän Helmetin myötä saanut niin hienon harrastuksen, että olen siitä ikionnellinen erityisesti Eowynille. Foorumi on tosi asiallinen, ja täällä on ihan oikeasti ihania ihmisiä. Hienoa sekin, että täällä saa esittää kipakkaakin kritiikkiä. Ihan oikein, että niitäkään viestejä ei poisteta. Tämä Eowynin periaate ”antaa kaikkien kukkien kukkia” on hyvä. Kuten täällä on mainittukin, tämä koko foorumi on sellainen ilmainen aarreaitta, että monet maksulliset kurssit päihittää mennen tullen.

Ps.
Muakin kiinnostaisi kovasti nuo A-laatuiset vuorikristallikuutiot kotimaisella helmikauppiaalla tuohon hintaan. Ostaisin heti, kun vain löytäisin. Olisin ostanut juuri noita Päkältä, mutta kun olivat menneet. Huutakoon hep, ken löytää. :)
kuukivi
hamstraa hopeahelmiä

Post by kuukivi » Thu Jan 06, 2011 15:09

Ja edelleen täälläkin papukaija :nod: Kuten viimeriidan aikanakin ne kirppiksen "sotkijat" huutelivat tekevänsä kimpan, jossa ei tarvitse vetäjälle edes palkkiota maksaa :D :D ... niin miksi nyt ei olisi tällaisen kimpan paikka, jossa Ko.asian esiin tuonut ja halpoja paikkoja tietävä henkilö antaisi hyvän kiertää ja vetäisi oikein kunnon tukkukimpan johon saisi ihan enemmällä porukalla ilmoittautua :nod:
Ja tietty ilman sitä palkkiotakin :wtg: Ja vain todellisin kustannuksin. :ooh: :ooh: Täällä olisi heti yksi valmiina osallistumaan :nod: :nod:

Ja vitsikkäintä asiassa on se, että viimeksi "taustakärsijät kirppiksen kovista myynneistä henkilöistä" yksi on kumminkin itsekin myynyt kirppiksellä ja jos nämä Marissan kriteerit otetaan huomioon, on sielläkin katetta ollut ihan ihmeesti :haahaa: :haahaa: Ei voi muuta kuin nauraa :lol2: :lol2: :rofl: :rofl:
Last edited by kuukivi on Thu Jan 06, 2011 15:12, edited 1 time in total.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Thu Jan 06, 2011 15:11

HelmiElina wrote:Ongelmia tämä "ylihinnoittelu" (jos siis sellaista nyt on?) tuottaa luultavasti lähinnä meille vasta-alkajille, joilla ei ole haisuakaan kivilaatujen keskinäisestä arvojärjestyksestä tai maailmanhinnasta (mistä sellaisen saa edes selville :???: ). Itse perustan harkintakykyni kirppisostoksissa kivinauhan kauneuteen -"voinko maksaa näin kauniista kivinauhasta 7e vai onko se budjetilleni liikaa?"- tietämättä ollenkaan, meneekö metsään kiven oikean arvon suhteen. Onneksi -ainakin minä- olen ilmeisesti ollut autuaan tietämätön siitä, että olen maksanut "liikaa" ja ollut pelkästään onnellinen ihanista helmistä :love:
Tähän, joka siis lienee joidenkin henkilöiden suuttumuksen ydinkysymys eli mistä ostaja tietää mikä hinta on oikea, haluaisin kertoa omat metodini siinä toivossa että ne auttavat jokaista ostajaa ja näinollen lopettavat tarpeen sille, että joku vahtii muiden puolesta mikä on oikea hinta.

Ensinnäkin kun hetken aikaa harrastaa, oppii tietämään mitkä kaupat ovat edullisia ja mitkä kalliita. Edullisina pidän esmes Gemshow Onlinea, Gemmallia, parin ulkomaisen kaupan nimet mainitakseni. Kalliimpia ovat esimerkiksi Beadsonsale ja Beadaholique joissain tuotteissa. Siinä ei kauaa mene, kun vertaa vaikkapa parin suomalaisen kaupan hintoja keskenään ja sitten valkkaa jonkin ulkomaisen kaupan ja katsoo sen hinnan samaiselle tuotteelle tai samankaltaiselle tuotteelle. Ulkomailla jokin nauha voi maksaa vaikka 3 taalaa, mutta se pitää tilata, maksaa, maksaa alvit (jos raja ylittyy) käymällä tullissa ja kuluja kertyykin näin ollen lisää. Näistähän se suomalaistenkin kauppojen kovempi hinta pääosin johtuu. Vähitellen alkaa kertyä perstuntuma jolla voi luovia hintaviidakossa melko surutta. Jos valtamerijaspis maksaa yli kympin nauha, sen on syytä olla kaiverrettua tai tosi erikoisesti hiottua muuten. Labradoriitti tuppaa aina olemaan hintavaa, samoin kyaniitti. Jne.

Mutta kun hinta ei kerro kaikkea! Kotimaisissa kaupoissa suosin esimerkiksi Satuhelmeä ja Maarian korupajaa, joiden molempien edustajat ovat täällä Helmetissä, samoin Maikin puotia. Hinnat saattavat olla hiukkasen kovempia kuin ulkomailla, kyllä, mutta toimitus on aina nopea, laatu huippuluokkaa ja lisäksi kauppiaisiin voi luottaa ja mukaviakin ne kaikki vielä ovat :D . Loppujen lopuksi kun kaikki tekijät lasketaan yhteen, huomasin että vaikkapa Bali Handmade-kimpat eivät juurkaan edullisemmiksi tulleet kuin kotimaasta ostaminen. Valikoima siellä lähteellä on toki laajempi.

Mistä päästäänkin sitten siihen, että jos joku miun puolesta etsii kiviä maailmalta, näkee tilausvaivan, käy tullissa, kuvaa helmet ja laittaa ne sitten tänne myyntiin, niin vertaan haluamani tuotteen hintaa kirppiksellä, kotimaassa ja ulkomailla ja teen ostopäätöksen sen mukaan. Sen kummemmasta salatieteestä hintavertailussa ei ole kyse. Kuten monet ovat sanoneet mitä järkeä on itse lähteä tilaamaan 5 - 10 nauhaa epäluotettavahkosta tukusta ulkomailla jos kirppikseltä saa yhden jota tarvitsee järkevään hintaan. Tai jonka vain _tahtoo_.

Ja sellaisen ajatuksen heitän vielä, että jos nyt vaikka HelmiElina maksaa nauhasta euron "liikaa", mutta on totaalisen onnellinen helmistään eikä muuta kautta olisi niitä mistään saanut, niin...? Mikä asiassa on silloin ongelma? Niin kauan kuin kysyntä ja tarjonta kohtaavat ja kummallekin osapuolelle jää hyvä mieli, hyvin menee. Miun nähdäkseni. Ja ainahan voi kysyä joltain kokeneemmalta jos epäilee jonkin tuotteen hintaa.

Jaaha, ketjuun olikin tullut jokunen viesti tätä kirjoitellessa :lol:
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Pänisteri

Post by Pänisteri » Thu Jan 06, 2011 15:16

Minulla olisi tälläkin hetkellä mieletön kasa itselleni tarpeettomia helmiä, jotka ihan hyvin joutaisivat kirpparille myyntiin, mutta kun se vaatii niin valtavasti vaivannäköä: kuvaa, hinnoittele, pidä kirjaa mitä kellekin, pakkaa, kirjoittele osoitteita, kiikuta postiin, ja murehdi sitten, pääseekö kaikki perille, ja vielä seuraa tililtä tuleeko maksut oikein jne... Joten en pistä pahakseni jos joku muu kirpparilla "nettoaa" kustannuksellani muutamia euroja, itselläni ei ole moiseen nyt aikaa :roll:

Kokemattomimmille hintojen seuraaminen on varmasti vaikeampaa, ja varmasti on omatkin oppirahat tullut maksettua niin kirpparilla kuin kaupoistakin tilatessa, työtä se vaatii kieltämättä pysyä tietoisena kulloisestakin hintatasosta. Ja ainakin minulta saa aina kysäistä ja pyytää neuvoa, ettei oppirahoja likaa joutuisi maksamaan :ooh: . Näinhän se on joka harrastuksessa, näyttää tuo mieskin tekevän töitä pitkään löytääkseen hyvällä hinta/laatu suhteella kameraan tarvikkeita. Ja joskus hänkin marssii lähiputiikkiin, ja maksaa sitten enemmän päästäkseen helpommalla :lol:

Kirpparilla osa myy todella halvalla, osa kohtuuhintaan ja osa kalliilla. Osa tavarasta on A- laatua, osa Ö. Kalliilla myyjistä suurimman osan ajattelisin olevan itse epätietoisia myymänsä tavaran arvosta, huijaajia en ole itse havainnut, huijaamisesta nostaisin itsekin metelin. Ja A- laatuinen 10e maksava voi olla halpa, kun taas 1e maksava Ö-laatuinen kallis.
Harrastukset on väärät jos ei kaikki rahat mene...
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Thu Jan 06, 2011 15:28

Jos olisin järkevä, en tätä viestiä edes laittaisi, mutta...
Voiko joku asiasta tietävä kertoa, koskeeko nettikirpparia samat säännöt kuin tavallisia? Uuden tavaran myyntihän on kiellyttä kirppiksellä... Toki voi jotain uutta myydä, ainahan tulee tehtyä huti ostoksia. Mutta jos myy useampaa eri laatua ja monta nauhaa per laatu... Silloin kuuluu kai maksaa verot yms. Tällainen toiminta katsotaan käsittääkseni ammattimaiseksi myynniksi? En todellakaan ole varma asiasta, siksi kysynkin onko jollain tarkempaa tietoa.
Mari
Suntsa

Post by Suntsa » Thu Jan 06, 2011 15:29

Samaa mieltä kaikessa myös Pänisterin kanssa. Kerran sain täällä kirppiksellä ihan surkeaa p****a halvalla, mutta esim. Sirpaliinan ihanuuksista olen mielihyvin maksanut aika paljonkin. Kukaan ei mielestäni ole huijannut.
Suntsa

Post by Suntsa » Thu Jan 06, 2011 15:32

mps wrote:Jos olisin järkevä, en tätä viestiä edes laittaisi, mutta...
Voiko joku asiasta tietävä kertoa, koskeeko nettikirpparia samat säännöt kuin tavallisia? Uuden tavaran myyntihän on kiellyttä kirppiksellä... Toki voi jotain uutta myydä, ainahan tulee tehtyä huti ostoksia. Mutta jos myy useampaa eri laatua ja monta nauhaa per laatu... Silloin kuuluu kai maksaa verot yms. Tällainen toiminta katsotaan käsittääkseni ammattimaiseksi myynniksi? En todellakaan ole varma asiasta, siksi kysynkin onko jollain tarkempaa tietoa.
Tätäpä keskustelua juurikin Marissa herätteli hieman "kipakampaan" malliin. :lol:
Pänisteri

Post by Pänisteri » Thu Jan 06, 2011 15:37

Tähän verottaja-asiaan en ota kantaa kun en siitä tiedä juuri mitään. Mutta sen tiedän, että verojen maksun valvonta ei minulle kuulu, sitä tekee jotkut muut ihan työkseen :lol: . Tämähän on onneksi julkinen foorumi, mitä pääsee verottajakin tutkailemaan vapaasti jos asia heitä kiinnostaa. Mutta tästä veroasiasta en tosiaan tiedä mitään, joten en ota kantaa mitä kuuluu maksaa ja kenen :D
Muoks: tiedän mitä minun pitää omasta työnteostani veroja maksaa, juuri kiikutin uuden verokortin palkanlaskentaan :nod: :wtg: :twisted: :lol: 8)
Last edited by Pänisteri on Thu Jan 06, 2011 15:39, edited 1 time in total.
Harrastukset on väärät jos ei kaikki rahat mene...
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Thu Jan 06, 2011 15:39

Meillä on tuossa Tuurin kylässä semmoinen kyläkauppa. (Tai ei siis "meillä", vaan eräällä kansallistakin mainetta kasvattaneella kauppiaalla.) Minä käyn siellä ostoksilla joka viikko, kun se sattuu olemaan meidän lähikauppamme.

Eilen kävin oikein kaupungissa, Seinäjoella nimittäin, ja päätimme lapsen kanssa käydä pienellä shoppailukierroksella. Kantapaikassamme Anttilassa (joo, me ollaan hurjia ja innovatiivisia shoppailijoita jälkikasvun kanssa) kävimme katsastamassa lankahyllyt, kun lapsikin on nyt innostunut kutomaan. Siinä Novitan seiskaveikkojen ja muiden lankojen värivalikoimaa ihmetellessämme osui katse hintalappuun. Olin :shock: , jopa suorastaan :shokki: : joka kerä maksoi järestään euron, puolitoista enemmän kuin tuossa naapurin kyläkaupassa.

Ei, minä en mennyt valittamaan kauppiaalle, että hei, tehän myytte ihan ylihintaisia lankoja, kun kerran niitä meillä päin myydään halvemmalla. Enkä mennyt nyppimään muita asiakkaita hihasta ja sanomaan, että kun ajatte melkein tunnin tuonne itään päin, säästätte euron kerästä. Minä katsastin valikoiman, totesin että ei löydy sellaista kiinnostavaa lankaa tai väriä, mitä lähikauppamme ei tarjoaisi ja joka olisi siten järkevää ostaa kalliimmalla, ja siirryin lastenvaateosastolle (josta sitten löytyikin muutama polkuhintainen tuote, jotka oli ihan pakko ottaa mukaan).

Joidenkin elämäntapana on ostaa sieltä, mistä halvimmalla saadaan, huolimatta siitä, millaiset kulut halvasta hankinnasta tulevat. Jotkut ostavat sen mitä haluavat, hinnasta viis. Jotkut ostavat vain kantapaikoista. Jotkut ostavat vain akuuttiin tarpeeseen. Jotkut hamstraavat ihan varuiksi. Jotkut ostavat silloin, kun kohdalle osuu sopiva tuote sopivalla hintaa, oli käyttöä tai ei o/ .

Ja jotkut, äärimmäisen ihmeelliset ihmiset, myös joskus myyvät jotain :hui: . Minä en tuota viimeksimainittua ryhmää oikein ymmärrä, mutta olen monta kertaa kiitellyt näitä varastojaan tyhjentäviä, koska heiltä on löytynyt aarteita (ennestään pursuileviin aarrearkkuihini).
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Suntsa

Post by Suntsa » Thu Jan 06, 2011 15:42

Ja peukkua hyville kirjoituksille. :wtg:

Kuka sanoi, että foorumi on hiljentynyt. :lol:
Locked