Muoks! Tämä kommentti olikin parin sivun takaisiin juttuihin. Kun aloin kommenttia kirjoittaan niin en huomannutkaan että tekstiä olikin cvielä parin sivun verran
joten sekasin meinaa tässä tulvassa mennä...
sori tästä Rakkaat ystävät...

Helmi Elina, ymmärrät varmaan että me jotka koruja teemme työksemme ja saamme siitä leivän (jos saa...

) emme mielellämme jaa ilmaiseksi ostopaikkojamme. ja miksi ei. Siitä syystä että melkein jokainen harrastaja kuitenkin myy jonkinverran tuotoksiaan, maksamatta niistä veroja ja yrittäjävakuutusmaksuja ym. Menojen lista on siis loputon. Harrastaja joka myy korujaan huomattavasti halvemmalla ja käyttää myyntitulot harrastukseensa, siinä' ei ole mitään pahaa. Mutta kun on tätä alaa ja helmikauppoja "opiskellut ja etsinyt" kohta 5 vuotta niin sitä "tietopääomaa" on kertynyt melkoisesti. Osan siitä jaan ja jakavat muutkin mutta kaiken tiedon jakaminen on suoraan sanottuna sama kun sahaisit oksaa altasi. Vai mitä?
Voi olla että oli sekavasti ilmaistu, sori.
Tämä ei ole kritiikkiä vaan selvitystä sinun kysymykseesi minun kannaltani katsottuna.
Muoks vielä, joku kohta älähtää että miten niin 5 vuotta... Helmetissä kolmisen vuotta ja sivustaseuranneena koruilijana kohta 5v
Se tietopääoma on yksi yrityksen valteista eikä se ole tullut ilmaiseksi. Eowyn tuossa aiemmin jo mainitsi asiasta fiksummin kun minä.
Se että ei halua ostopaikkaansaa julkiseksi tai siitä muuten kertoa, se on hyväksyttävää. mutta tämän ketjun alussa jo siitä marmatinkin että sellainen on inhottavaa että jakaa "neuvoja" että mikset osta tukusta ym. ja sitten ei kuitenkaan kerro se enempää vaan tavallaan ilkuu siten että tiedän jotain mitä sinä et...
Salassa pitäminen ei ole minusta väärin mutta tiedoillansa ilkkuminen ja toisten härnääminen on.
Täältä löytää valtavasti niitä ostopaikka vinkkejä ja ketjuja ja esimerkiksi niitä kahlaamalla ja googlettamalla kertyy äkkiä jonkinlainen käsitys kivien hinnoista ja laatueroista.
Oikeotietä onneen ei vain ole, itse olen kantapääni kovettanut mutta kahta kertaa ei tule samaa virhettä tehtyä.
Mutta kyllä vieläkin tulee pettymyksiä vaikka olisi samasta puljusta tilannut jo useamman kerran, niitä ei vain voi välttää.
Itse en tilaa vielä tukuista, vaan paikoista joista saan yhden nauhan kerrallaan.
Aadia ja Marissa, Pape taisi tarkoittaa sitä että jos kirppiksellä myytäisiin kaikki alle kauppojen hinnan niin kuka enään ostaisi kotimaisista helmikaupoista. Silloinhan ne olis ihan turhia! Kyllä minä katson että jos hinnassa ei ole paljon eroa niin silloin ostan kotimaiselta kauppiaalta jolta saan kuitin joka on vähennys kelpoinen. Kirppikseltä ostan vaikka kalliimpaakin jos juuri sitä puuttuu enkä ole heti tilaamassa kauempaa.
Edelleenkin näyttää siltä että suurinta osaa tämä asia ei hetkeuta tai kiinnosta niin mitähän ihmettä tässä vouhkataan niin rajusti. Nyt on asia tuotu pöydälle ja nyt tunnutaan vääntävän kättä jostain ihan muusta. Mielipiteitä on niin monta kun on meitä foorumilaisia ja aina ei voi kaikkia asiat miellyttää. niinhän se on että jos johonkinpäibn kumarrat tai ojennat käden niin toiseen suuntaan pyllistät tai käännät selän. Tämä on nyt jo sellasta juupas eipäs nuotan vetoa että hullummaksi vaan menee.
Kyllä niitä mielipiteitä Marissa mahtuu muitakin kuin asiaasi puoltavat ja asiallisia on olleet suurin osa. Jaksan vieläkin ihmetellä miten tää voi nostaa niin tunteet pintaan ja kuohuttaa. ei jummarra.
Se kuka on oikeassa ja kuka väärässä niin on minusta mahdoton ratkaista eikä taida tarviakaan. Vai mitä?
Ei käy kateeksi ylläpitoa,
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-