Clio Beads

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Clio Beads

Post by Henna » Fri Jan 07, 2011 11:20

Olisiko osaston nimeä syytä muuttaa, jos se "kirpputori" sanana jostain syystä jurppii ihmisiä ja luo mielikuvaa käytetystä tavarasta?
Ei Helmetin yksityishenkilöiden myyntipaikaksi tarkoitettu kirpputori mitenkään ole tarkoitettu vain "käytetyn" tavaran myymiseen. Miten se käytetty sitten helmien kohdalla ikinä määriteltäisiinkään? Myydä saa ainoastaan puretuista ja vähintään kerran käytössä olleista koruista olevia helmiä :mrgreen:

mps wrote:Ja vielä kysyn, että onko kellään tietoa saako nettikirpparilla myydä uutta tavaraa? Ainut kommentti jonka asiaan huomasin, oli että so what? Pääasia että saa itse ostaa halvalla/erikoisuuksia. Ketään ei siis kiinnosta onko juttu laillista? Oma napa lähinnä....
99% (noin hattuarviona) Helmetin kirpputorin helmistä on ihan uutta ja käyttämätöntä tavaraa (korkeintaan nauhastaan purettuja vrt. laput irrotettu vaatteesta). Enkä mä nyt muutenkaan oikein käsitä miksi nettikirpparilla ei saisi myydä uutta tavaraa? Huuto.net on ainakin sellaista pullollaan. Eikä uuden tavaran kauppaaminen ihan kaikilla tavallisillakaan kirppaireilla kai kiellettyä ole (ei ainakaan niillä missä itse käyn). Ärsyttävää se toki välillä on, kun joku trokaa tavaraa itärajan takaa ja yrittää kalliimmalla myydä sitä täällä. Mutta mun kohdalla pätee ainakin sama siellä kuin nettikirpparillakin: jos se on kallista niin älä osta - jos saat sopuhinnalla jotain mitä tarvitset niin mikä ettei.

Haluaisin vielä (vaikka tämä keskustelu alkaa olla jo aika elähtänyttä) kysellä, että missä mielestänne menee ammattimaisen toiminnan raja. Joku aiemmin tässä ketjussa syytti useitakin (tosin kahta vaan nimeltä mainiten) foorumilaisia "ammattimaisiksi" myyjiksi. Kiinnostaisi tietää, millaiset myyntimäärät kukin katsoo ammattimaisiksi. Jos tilaisin esimerkiksi kolmesti vuodessa ison helmitilauksen tukusta ensisijaisesti omien mieltymysteni mukaan, pitäisin osan nauhoista itse ja myisin loput voitollisesti (omien kulujeni kattamiseksi) täällä, niin olisinko silloin "ammattimainen" myyjä??
Pänisteri
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Pänisteri » Fri Jan 07, 2011 11:22

Jos joku epäilee, että foorumilla tapahtuu jotain laitonta, niin oikea tapa lienee pirauttaa poliisille/verottajalle. Silloin on kansalaisvelvollisuus täytetty :D .Tällöin laillisuuden arviointi jää niille, jotka sen ihan koulutuksensa puolesta osaavat, turha meidän täällä on heitellä mutu-tuntumalla moisia syytöksiä ilmoille, saattaapi vielä itsekin syyllistyä niihin paljon puhuttuihin laittomuuksiin :lol:
Foorumilla henkilökohtaisuuksiin meneminen ei varmaankaan maailmaa mihinkään paranna? Asioista voi olla montaa eri mieltä, mutta minusta foorumilla, kuten ei oikeassakaan elämässä, asiattomuuksiin meneminen ei koskaan ole se paras tapa toimia. Jännä juttu, että joidenkin mielestä rähiseminen ja negatiivinen väittely on ainoa rehellinen tapa saada asioita esiin ja saada kissa nostettua pöydälle :huh: . Voisikin olla esimerkiksi työelämässä aika jäätävä kokemus ottaa neuvotteluissa ja erimielisyyksistä keskultellessa käyttöön nämä räväkämmät metodit :shock: :lol: :evil: :roll: ... Oma kokemus tilanteista, joissa mielipiteet ovat olleet aivan eri ääripäistä, on sellaisia, että asiallisella keskustelulla ja toisen ihmisen arvostamisella on päästy parhaisiin tuloksiin, olkoon se sitten sitä hymistelyä :kieli: 8).
Harrastukset on väärät jos ei kaikki rahat mene...
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Fri Jan 07, 2011 11:37

MINÄ en ainakaan ole ketään syytellyt mistään, vaan kysyin, että TIETÄÄKÖ joku, saako nettikirppareilla myydä uutta tavaraa. Ja niinkuin jo sanoin, ei ole kyse siitä, että myisi yksittäisen uuden helminauhan vaan siitä että myy montaa laatua esim 5 nauhaa per laatu. Kun minun KÄSITTÄÄKSENI uuden tavaran myynti kirppareilla on kielletty. Ellei maksa niistä veroa. Ja mä korostan, että nimienomaan kysyin onko asia näin vai olenko ymmärtänyt väärin!
Joo ja mä olen miettinyt, että pitäisikö tosta asiasta soittaa poliisille/verottajalle, en ole (vielä) viitsinyt sitä tehdä, koska sillä aiheuttaisin hankaluuksia myös muille ihmisille. Jos asiaa aletaan tutkia, myös ylläpito saa todennäköisesti osansa tutkimuksista. MÄ en taaskaan TIEDÄ, mutta KUVITTELEN, että joku vastuu sieläkin on.
Tai ehkä kukaan ei kommentoi, koska kukaan ei tiedä...
Mari
selina

Post by selina » Fri Jan 07, 2011 11:39

Aivan älyttömäksi on mennyt tämä keskustelu...
Omituista, että joku jaksaa jauhaa siitä, mitä joku myy ja toinen ostaa. So what? Eihän kenenkään ole pakko ostaa yhtään mitään. Ja jos kukaan ei osta joltain tietyltä kauppiaalta, niin kyllä se myynti hänen osaltaan loppuu. Mutta jos joku ostaa, niin silloinhan tarve on tyydytetty molemmin puolin ja tälläinen kauppias jatkaa toimintaansa. Mikä ihme tässä oikein on ongelmana?
Marissa

Post by Marissa » Fri Jan 07, 2011 11:54

Deeds without sincerity are like a traveler who carries dirt in
his water-jug.

The carrying of it burdens him, and it brings no benefit.

Vapaasti suomennettuna -tosin ei hyvä:
Teot ilman vilpittömyyttä ovat kuin matkustaja, joka kuljettaa vesipullossaan likaa. Sen kantaminen väsyttää hänet, mutta ei hyödytä häntä mitenkään.

Tuo ymmärtää jos haluaa. Tietysti jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.
Last edited by Marissa on Fri Jan 07, 2011 11:57, edited 1 time in total.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Jan 07, 2011 11:56

Missään vaiheessahan tuon Kirpputori-osion ei ole ollut tarkoitus olla KIRPPUTORI, vaan tuo nimi valittiin aikoinaan useammasta vaihtoehdosta, jotta osiolla olisi lyhyt ja ytimekäs nimi - ja jotta se erottuisi tuosta ammatinharjoittajien puolesta. Ei siis tarvitse miettiä, saako kirpputorilla myydä uutta vai ei. Ja sitä paitsi, kyllä kirpputorilla käsittääkseni saa myydä uuttakin. Mutta jos teet myynneilläsi voittoa, on voitosta maksettava verot.
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Jan 07, 2011 11:59

Marissa, odotamme nyt yhä tietoa niistä vuorikristallikuutioista. Jos on varaa syyttää Päkää sillä tavalla kuin teit, on kyllä syytä myös esittää perustelut. Imho.

Kirpputorin harhaanjohtava nimi on nyt muutettu, joten siitäkin voitte lakata tappelemasta.
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Ecyrd
aloittelee siemenhelmillä

Post by Ecyrd » Fri Jan 07, 2011 12:00

mps wrote: Kun minun KÄSITTÄÄKSENI uuden tavaran myynti kirppareilla on kielletty. Ellei maksa niistä veroa.
En tiedä yhtään kirpputoria, jossa uuden tavaran myynti olis eksplisiittisesti kielletty. Ehkä jotkut kierrätyshenkiset markkinat ovat erikseen, mutta esim. Huuto.netissä ja Ebayssä on paljonkin uutta tavaraa myynnissä. Jopa kierrätyskeskuksista voi saada uutta tavaraa (olen itsekin rontannut niihin täysin käyttämättömiä, mutta tarpeettomia esineitä.) Lyhyesti sanottuna riippuu siis aivan kirpparien omista säännöistä.

Veroahan maksetaan silloin, jos tehdään voittoa. Sillä, onko tavara käytettyä vai uutta, ei ole merkitystä - joskin tietenkin käytetyllä tavaralla on hankalampi tehdä voittoa kuin uudella. (Samaten, jos tekee myynnillään tappiota, sen voi vähentää voitoista => maksetaan vähemmän veroa.) Verottaja ei sitten ihan pikkunumeroiden perään jaksa juosta, mutta jos jollakulla on syytä epäillä, että joku käärii isohkoja voittoja kirpparitoiminnallaan, eikä maksa niistä veroja, niin verottajalle voi aina vihjaista. Käsittääkseni verottaja aina välillä syynää ihan tavallistenkin kirppareiden vakiohenkilöiden toimintaa.

Yksi tässä keskustelussa pois jäänyt näkökohta on myös se, että suomalaiselta ostaminen on turvallisempaa kuin nettitukuista - mahdollisissa ongelmatilanteissa voi aina kääntyä lopuksi poliisin puoleen. Kiinalaisilta taasen on aika paljon hankalampi hakea rahojaan takaisin. Etenkin aloittelijan kannattaa harkita, maksaako ekstraa turvallisemmasta kaupankäynnistä.
HelmiElina

Post by HelmiElina » Fri Jan 07, 2011 12:17

Tää on nyt vähän OT, mut mä kun haluan aina tehdä kaiken oikein, niin marssin muutama kuukausi sitten verottajan luo ja selvitin tämän kirpputoriasian ja kaikki muutkin korujen myyntiin liittyvät asiat, jotta tosiaan ei tule verottajan kanssa myöhemmin ongelmia. Meillä täällä pikkupaikkakunnalla on itsemyyntikirpputori ja olin vienyt sinne muutamia korujani paria viikkoa aiemmin myyntiin. Verottaja tarttui heti tähän ja sanoi, että Suomen lain mukaan se on kiellettyä. Sanoi kuitenkin, että jos haluan niin voin jättää kirjanpidostani tuon kirpputorisanan pois ja puhua vaikkapa markkinoista. Vedin koruni pois kyseiseltä kirpputorilta, koska en halunnut vääristellä kirjanpitoa vaikka siihen siis olisi ollut ihan lupakin :)

Tää mun verottajareissu on muutenkin vähän hauska, kun enhän mä näistä veroasioista mitään tiennyt, enkä tiedä oikein vieläkään :) Verottajalta kun lähdin, niin taskussa oli toiminimi ja nyt pistän verottajan suosituksesta kaikki ostot ja myynnit ruutuvihkoon ylös :) Myös täällä myymäni ja ostamani korutarvikkeet. Tekeekö kaikki niin? Vai oonko mä taas ihan pihalla kaikesta? *kuuluisa blondihetki* :D
-HelmiElina-
Ecyrd
aloittelee siemenhelmillä

Post by Ecyrd » Fri Jan 07, 2011 12:37

Lisätietoa suoramyynnin verotuksesta: http://vero.fi/default.asp?path=5,40,87 ... =VERO_MAIN. Selkokielisempänä sama asia löytyy täältä: http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TU ... 96_fi.html. Lainaan oleellisinta osaa:
Jos kirpputorilla myydään itse valmistettuja tuotteita, niistä saadut tulot ovat myyjän veronalaista tuloa. Tuloista saadaan vähentää niiden hankkimisesta aiheutuneet menot. Jos myydään toisen valmistamia tuotteita tai toiselta ostettuja uusia tahi vanhoja tavaroita, on myynti satunnaisenakin veronalaista. Tällaisen toiminnan tuloista ja menoista on tehtävä muistiinpanot ja pidettävä muistiinpanokirjaa.
Aadia
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Aadia » Fri Jan 07, 2011 12:41

Mä poistun juurikin elämään, mut mun on vielä kerran ihan pakko sanoa et miten te jaksatte ihan väkisin vääntää tavallisen, oikeintehdyn, rehdin kirppismyynnin kautta aiheen sivuun?! Eikö oikeesti ole sallittua kritisoida? Vai eikö nyt mene perille ettei kyse ole omien kulujen kattamisesta tai - äh, mä tän jo selitin
Aadia wrote:... Et jos neitiX tilaa tukusta 10 nauhaa 3e nauha, kuluineen lopulline hinta 5e nauha, ja sit myy kirppiksellä 6-7e nauha ni se on todella hienoa. Mutta se ei ole enää hienoa kun hinta onkin 12e. NeitiX saa näin itse nauhanta ilmaiseksi plus vielä ekstraa ja kiitosta kun on omistaan viitsinyt myydä. Kun ostaja sattuu olemaan uusi harrastaja niin sivusta seuraavalle tulee kurja mieli, ei me kaikki olla tollasia...
Kuluineen=kaikki nauhan hankintaan liittyneet maksut, vaikka vielä se sähkö netin käytöstä
Ja kun sanotaan et tarve on tyydytetty kun on ostaja. Jos mä myyn naapurin mummulle kuparikorun hopeana niin eikö se ole väärin? Vai onko se väärin kun joku puuttuu asiaan ja kertoo naapurille? Onko kertoja ihan pska kun puuttui asiaan vaikka naapuri oli tyytyväinen?
Emmää jaksa. Miks te ihan tahallaan ootte ymmärtämättä kun vois oikeesti keskustella. Olen yrittänyt. Huoh.
Image Image
anzu

Post by anzu » Fri Jan 07, 2011 12:48

Aadia wrote:... Et jos neitiX tilaa tukusta 10 nauhaa 3e nauha, kuluineen lopulline hinta 5e nauha, ja sit myy kirppiksellä 6-7e nauha ni se on todella hienoa. Mutta se ei ole enää hienoa kun hinta onkin 12e. NeitiX saa näin itse nauhanta ilmaiseksi plus vielä ekstraa ja kiitosta kun on omistaan viitsinyt myydä. Kun ostaja sattuu olemaan uusi harrastaja niin sivusta seuraavalle tulee kurja mieli, ei me kaikki olla tollasia...
:wtg:
-anzu
mps

Post by mps » Fri Jan 07, 2011 13:10

Kiitos, HelmiElina, infosta!
Kirppis osio on jo vaihtanut nimeä, mutta itse ongelmahan ei sillä katoa.
Ja mitä tulee kirppisten sääntöihin, siitä saako niillä myydä uutta tavaraa... Niillä säännöillähän ei p***an väliä, JOS laki sanoo jotain muuta...
Mä olen itse yrittäjä ja sen vuoksi mua kiinnostaa tämä asia. En toki helmialan yrittäjä, mutta anyway.
Olen ensi kuussa menossa seminaariin ja meinaan siellä selvittää veroasiantuntijoilta tätä asiaa (ellei joku sitä ennen sitä tee). Ihan vaan mielenkiinnosta!
Mari
selene
lasihelmien lumoissa

Post by selene » Fri Jan 07, 2011 13:13

Googlesta voi kuka tahansa löytää edullisia vuorikristallikuutioita :wink: .
Pape

Post by Pape » Fri Jan 07, 2011 13:16

Joka on puolikas nauha.
Locked