Clio Beads

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

mps
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: Clio Beads

Post by mps » Fri Jan 07, 2011 13:18

Eowyn wrote:Missään vaiheessahan tuon Kirpputori-osion ei ole ollut tarkoitus olla KIRPPUTORI, vaan tuo nimi valittiin aikoinaan useammasta vaihtoehdosta, jotta osiolla olisi lyhyt ja ytimekäs nimi - ja jotta se erottuisi tuosta ammatinharjoittajien puolesta. Ei siis tarvitse miettiä, saako kirpputorilla myydä uutta vai ei. Ja sitä paitsi, kyllä kirpputorilla käsittääkseni saa myydä uuttakin. Mutta jos teet myynneilläsi voittoa, on voitosta maksettava verot.
Hups, tätä en ollutkaan huomannut!
Just tätä mä ajan takaa! Jos teet voittoa, maksat verot! Toivottavasti asia on näin! Jos on, silloinhan kaikki on kunnossa ? Jos ei, ????
Mari
anzu
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by anzu » Fri Jan 07, 2011 13:23

mps wrote:
Eowyn wrote:Missään vaiheessahan tuon Kirpputori-osion ei ole ollut tarkoitus olla KIRPPUTORI, vaan tuo nimi valittiin aikoinaan useammasta vaihtoehdosta, jotta osiolla olisi lyhyt ja ytimekäs nimi - ja jotta se erottuisi tuosta ammatinharjoittajien puolesta. Ei siis tarvitse miettiä, saako kirpputorilla myydä uutta vai ei. Ja sitä paitsi, kyllä kirpputorilla käsittääkseni saa myydä uuttakin. Mutta jos teet myynneilläsi voittoa, on voitosta maksettava verot.
Hups, tätä en ollutkaan huomannut!
Just tätä mä ajan takaa! Jos teet voittoa, maksat verot! Toivottavasti asia on näin! Jos on, silloinhan kaikki on kunnossa ? Jos ei, ????
Niin mutta onko kukaa vielä näistä isoja myyntejä harrastavista, sanonu maksavansa veroja?
-anzu
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Fri Jan 07, 2011 13:29

Ecyrd wrote: Yksi tässä keskustelussa pois jäänyt näkökohta on myös se, että suomalaiselta ostaminen on turvallisempaa kuin nettitukuista - mahdollisissa ongelmatilanteissa voi aina kääntyä lopuksi poliisin puoleen. Kiinalaisilta taasen on aika paljon hankalampi hakea rahojaan takaisin. Etenkin aloittelijan kannattaa harkita, maksaako ekstraa turvallisemmasta kaupankäynnistä.
Tästä täytyy olla hieman eri mieltä. Yksityisten välisessä kaupassa ei ole juuri mitään suojaa ostajalla, ellei myyjä ole tehnyt jotain "oikeaa" rikosta. Ja vaikka rikoksestakin olisi kyse, niin silloinkin ostaja saa yleensä itse kärsiä tappionsa. Jos myyjä on yritys, niin sitten ostajan suoja on hieman parempi. Ulkomailta tilatessa kun maksaa luottokortilla, niin omat rahat ovat lähes aina turvassa. Jos ulkomaiselta myyjältä pitäisi saada rahoja pois ja myyjä ei suostu yhteistyöhön, niin se on max puoli tuntia työtä kun soittaa luottokorttiyhtiöön ja lähettää kirjeellä reklamaation niille, ja rahat tulevat muutamassa viikossa takaisin tilille.
Mimme

Post by Mimme » Fri Jan 07, 2011 13:33

Aadia wrote: Ja kun sanotaan et tarve on tyydytetty kun on ostaja. Jos mä myyn naapurin mummulle kuparikorun hopeana niin eikö se ole väärin? Vai onko se väärin kun joku puuttuu asiaan ja kertoo naapurille? Onko kertoja ihan pska kun puuttui asiaan vaikka naapuri oli tyytyväinen?
Emmää jaksa. Miks te ihan tahallaan ootte ymmärtämättä kun vois oikeesti keskustella. Olen yrittänyt. Huoh.
Mun ymmärryksen mukaan tässä Aadian esimerkissä on vähän eri tilanne. Jos kuparikoru myydään hopeana on kyse petoksesta mihin on syytä puuttua mutta jos myydään korumetallisia osia korumetallisina osina vaikka hinta olis vaikka mikä niin eikö se ole täysin myyjän ja ostajan välinen asia.
Mun mielestä olis kaikkein asiallisinta toimintaa että jos kuka havaitsee tuolla myynti-ilmoituksissa törkeän korkeita hintoja niin siitä voisi ko. myyjälle huomauttaa että onkohan tässä tullut joku ajatusvirhe tms.
Päkä
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Päkä » Fri Jan 07, 2011 13:37

Selene laittoi edellisellä sivulla linkin tuohon Vuorikristallikuutioon,
sen ole itsekin huomannut (ja useat minulle viestitelleet)
Totta, se on vastaavaa A-luokan vuorikristallia, mitä minulla oli kirppiksellä myynnissä,
MUTTA kuten Papekin edellisellä sivulla totesi, se on PUOLIKAS nauha (20cm), minun myymäni 40cm.

Edelleen tuohon odotan (ja moni muukin odottaa) Marissalta faktaa.
Tosiaan, jos julkisella foorumilla esittää väitteitä, pitää ne voida todentaa.

Kaikista ostoista on tarkka kirjanpito,
myynneistähän kaikki maksut (ainakin minulla)tulee pankkitilille.
Niistä on erittäin helppo toimittaa tiedot verottajalle.
Eikös verotiedot ole julkisia, sieltähän voi kuka tahansa tarkistaa haluamansa henkilön tiedot (näin muistelen)
Piita

Post by Piita » Fri Jan 07, 2011 14:01

Nyt taas mennään metsään. Kukaan ei ole teille verovelvollinen. Kenenkään ei ole pakko täällä ilmoittaa miten veronsa hoitaa. Jos haluaa niin voi olla fiksua kertoa miten asiat hoitaa, kuten Päkä teki, jos ei halua tietojansa muille jakaa niin mikään ei siihen velvoita. Jos niin jurppii niin ilmoittakaa verottajalle, silloin vain tulee syyniin teidän omat toimintannekin... :wink: Tuo syyttely ja sormella osoittelu on lapsellista ja ilkeää kun faktaa ei ole. Mahdatteko sormella osoittelijat ja tämän keksustelun aloittajat itse ilmoittaa esim korujen myyntitulonne? Ja ei tarvi vastata mutta sama koskee teitäkin jos alatte syytellä muita.
Itse, ennenkuin pistin yrityksen pystyyn ja myin korujani opiskelun ohessa tein niin että pidin ruutuvihossa kirjanpidon ja laitoin kaikki kuitit talteen. Veroilmoitukseen tein lisä osan johon meni kaikki tiedot myymistäni koruista. Ja suoraan sanottuna niistä tulot oli huomattavasti enemmän kun jonkun vuoden helmimyynnin voitot täällä.

Verovirastossa virkailijaa oikeasti nauratti kun halusin sen lisän laittaa, tuumasi että nä'in pienillä ei oikeastaan ole väliä mutta laitetaan. Ne minun opiskeluaikaiset korujen myyntini eivät hetkauttaneet verotilannettani suuntaan eikä toiseen.

Nyt taas väännetään kättä jostain niin pienestä asiasta että voe hyvää päivää. Juupas eipäs jatkuu... Onko nyt vaan tarkoitus ärsyttää ja saada draamaa aikaiseksi? Siltä alkaa vaikuttaa. Hymistelyäkö on sitten nämä asialliset kirjoitukset? ja se vissiin ärsyttää vielä enemmän tämä ns hymistely. Jos peräänkuulutatte sitä "Henkeä" joka on kuulemma kadoksissa niin pistäkääpä mietintä myssyä päähän ja lukekaa omat kommettinne. Edesauttavatko ne yhteishenkeä ja tuovat hyvää mieltä?

Olikohan se Pänisterin kommentti jossa puhuttiin näiden metodien kokeilemisesta kokouksiin, jos olis tykkää nappula käyttäisin. Kiteytit asiat aika hienosti :wtg:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Aadia

Post by Aadia » Fri Jan 07, 2011 14:11

Mimme wrote:
Aadia wrote: Ja kun sanotaan et tarve on tyydytetty kun on ostaja. Jos mä myyn naapurin mummulle kuparikorun hopeana niin eikö se ole väärin? Vai onko se väärin kun joku puuttuu asiaan ja kertoo naapurille? Onko kertoja ihan pska kun puuttui asiaan vaikka naapuri oli tyytyväinen?
Emmää jaksa. Miks te ihan tahallaan ootte ymmärtämättä kun vois oikeesti keskustella. Olen yrittänyt. Huoh.
Mun ymmärryksen mukaan tässä Aadian esimerkissä on vähän eri tilanne. Jos kuparikoru myydään hopeana on kyse petoksesta mihin on syytä puuttua mutta jos myydään korumetallisia osia korumetallisina osina vaikka hinta olis vaikka mikä niin eikö se ole täysin myyjän ja ostajan välinen asia.
Mun mielestä olis kaikkein asiallisinta toimintaa että jos kuka havaitsee tuolla myynti-ilmoituksissa törkeän korkeita hintoja niin siitä voisi ko. myyjälle huomauttaa että onkohan tässä tullut joku ajatusvirhe tms.

Joo, tein huonon esimerkin, tajusin kauppareissulla ja ittekseni hihittelin et varmana joku ymmärtää tahallaan väärin. Mimme nyt ei vääntäny tahallaan vaan osotti et tein vieheen, ihan oikein ku kerta tein. Odotin suurenpaa haloota ja vääntelyä. Oon oikee pettyny ku tuliki asialline huomautus ja kommentti. Ei, kyl oon ihan tyytyväinen.

Ajattelin tän esimerkin nyt sit kuitenki uusiks.

Myyn naapurilleA korvikset hintaan 300e. Ihan korumetalliset kauniilla peruskivellä. Peruskivellä tarkotan nyt kiveä joka on otettu 5euron nauhasta. Naapuri on oikein tyytyvänen, sai käsintehdyt korvikset. Toinen naapuriB joka myös tekee koruja huomauttaa asiasta et nyt likka olit kohtuuton. Ostoksen tehnyt naapuri on hämillään. Puolustaa mua koska sai korvikset jotka halusi ja kieltäytyy kuuntelemasta naapuriB:tä. Samaan aikaa naapuritalossa koruyrittäjä eli naapuriC tekee koruja työkseen, on mun kaveri mutten kerro omista puuhistani. Otan kyllä osaa kun ei hänen yrityksensä kannata ja pelottaa tiukka tilanne. Kaadan vielä niskaan kiukkuni naapuriB:tä kohtaan keromalla että puuttuu minun asioihini ja pitäis senki paskan pitää suunsa kiinni. NaapuriC on samaa mieltä koska on minun kaveri, ei halua keskustella B:n kanssa koska on jo kuullut minulta että tämä on kuspää.

Teenkö minä väärin?
Tekeekö väärin naapuriB kun puuttuu asiaan?
Vai onko naapuriB vain kateellinen paska jota harmittaa kun hänen korviksiaan ei ostettu?
Onko oikein antaa asian olla koska B on tyytyväinen?
Onko oikein että astun yrittäjänaapuriC:n varpaille ja esitän olevani ystävä? Vai olenko oikea ystävä?
Teenkö oikein mustamaalaamalla B:tä jotta hän ei puhuisi C:lle? Tai A:lle.
Onko kaikki hyvin kun minä saan jatkaa omia puuhiani, kaikilla on hyvä olla, paitsi B:llä mutta sehän onkin vaan kateellinen kun ei saanut niitä korviksia. Aimuthei, sehän vois tehdä itte. Niimutku se on kateelline ku ei saa myytyä. Vai myykä se edes? Ketä kiinnostaa. Ja ei C:n tarvi mitää myydä, yrittäjillähä on firmat, ne o rikkaita, ei niistä tarvi välittää.

Jne. jne.

Varmasti meni perille. Vai?
Image Image
Papunen

Post by Papunen » Fri Jan 07, 2011 14:15

Kiitos Piita asiallisesta ja viisaasta viestistä. Eiköhän tässä ketjussa ole sanottu kaikki ja moneen kertaan.
Eikä asia ole juurikaan edennyt minnekään. Onko se reilua että myy nauhansa voitolla, jokainen ratkaiskoon oman kantansa. Mä en kehtaisi enkä pidä sitä reiluna.
Kaikki eivät ole reiluja. Elämä on.
Mutta en silti viitsisi alkaa ketään julkisesti syyttelemään, jos toisten veroasioiden hoito tai hoitamatta jättäminen kiinnostaa niin siitä vaan sitten verottajan puheille.
Reiluudesta sitten voidaankin kinata vaikka maailman tappiin saakka.
Aadia

Post by Aadia » Fri Jan 07, 2011 14:24

Sehän tässä harmittaa että se hiljaa sallitaan. Kieltäydytään keskustelusta, kielletään kiusaamasta kun otetaan esiin. Onko ihan mahdotonta tehdä sääntö (jota toki on mahdollista rikkoa, mut sääntö on kai se mihin kuitenkin pystytään) jossa kielletään ei-yrittäjiä=harrastajia myymästä tarvikkeita, helmiä, mitään, yli kaksin tai kolminkertaisella todellisella hinnalla (ymmärtäkää ny toi todelline hinta, et siin on siis ne kaik kulut). Kun on selkeä sääntö on sen rikkomisesta helppo sanoa ja osoittaa tilanne kun sellainen tulee eteen. Vanhoista ja niiden esiintuomisesta on aika turhaa enää sanoa.
Emmäjaksaenää.
Hyvät viikonloput :D
muoksis taas ne miljoona kirjotusvirhettä, varmana jäi vielä väriä antamaan jotain mut olkoo.
Last edited by Aadia on Fri Jan 07, 2011 14:50, edited 1 time in total.
Image Image
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Fri Jan 07, 2011 14:49

Minä ainakaan en ole ollut ketään vaatimassa esittämään verotietojaa. Totesin vain, että hyvä jos verot maksetann,mutta mitä jos ei...
Kyllä mä hiukan ihmettelen, Piita, jos ei sinua yrittäjänä hetkauta se, JOS joku myy ja tekee voittoa pimeästi. Yrittäjä kun kuitenkin joutuu kiltisti veronsa maksamaan.
Muun työni ohessa joskus jonkun korun olen myynyt ja kiltisti kirjanpitoon merkannut.
Kyllä mua ainakin jurppii kaiken maailman kotiompelijat ja työpajat yms jotka vie leivän suusta ja tekee polkuhintaan ja jättää verot yms maksamatta. Joka alalta löytyy näitä esimerkkejä.
Ja tukku ostoista vielä: Tukut sahaa siinä omaa oksaansa kun myyvät kenelle tahansa. Täällä nyt puhutaan maailman laajuisista tukuista,mutta katsokaapa mitä tämän seurauksena on tapahtunut Suomen mittakaavassa! Ei ole enää kunnon lanka tai kangaskauppoja! Ja syy löytyy tukuista....
Mari
Pape

Post by Pape » Fri Jan 07, 2011 15:31

Sehän täs onkin, kun tuntuu, että kaivetaan vanhoja - kuka sellaista voi muistaa / kaikkia ei kiinnosta / ei ole kiinnitetty huomiota = ei tiedetä mistä puhutaan. Turha silloin muita on syyllistää siitä, että myötäillään, kielletään, puolustellaan, salaillaan, valehdellaan ja mitä vielä. Ja mistä me tiedetään kuka mitenkin asiansa hoitaa, kaupankäyntiä voi tehdä laillisesti ilman varsinaisen yrittäjänkin titteliä. Mene siinä nyt sitten neuvomaan toista, millä hintaa saat nauhasi myydä? Alussa esitetyt faktatkin osoittautui sitten vääräksi tiedoksi - ainahan sitä voi toisten asioita spekuloida ja luulla olevansa oikeassa, mutta totuus voi olla aivan toinen.
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Fri Jan 07, 2011 15:38

Aadia wrote:Emmää jaksa. Miks te ihan tahallaan ootte ymmärtämättä kun vois oikeesti keskustella. Olen yrittänyt. Huoh.
Usko pois. Mä ainakin yritän parhaan taitoni mukaan ymmärtää.
Tässä ketjussa vain on paikoin sellaista vuodatusta ja silkkaa tajunnanvirtaa, että se ei ole kamalan helppoa.
Aadia wrote:Onko ihan mahdotonta tehdä sääntö (jota toki on mahdollista rikkoa, mut sääntö on kai se mihin kuitenkin pystytään) jossa kielletään ei-yrittäjiä=harrastajia myymästä tarvikkeita, helmiä, mitään, yli kaksin tai kolminkertaisella todellisella hinnalla (ymmärtäkää ny toi todelline hinta, et siin on siis ne kaik kulut).
Yksinkertaisesti: pelkäänpä että on.
Monimutkaisemmin.
-Ensinnäkin valvominen on täysin mahdotonta. Jo tässä ketjussa on osoitettu, että tavara ei välttämättä ole ostettu juuri sieltä, mistä syyttäjä kuvittelee. Pitäisikö myyjän siis aina ilmoittaa ostopaikka ilmoituksessaan??
-Toisekseen: on melkoisen mahdotonta sorvata säännöt, jotka kaikki hyväksyvät. Jos nauhan todelliset kaikenkattavat kulut ovat 5 euroa, niin Tarmon mielestä kohtuullinen hinta on tasan 5 euroa, Erkin mielestä 6, Pekan mielestä 7 ja Uolevin mielestä 8 euroa. Jos nauha maksaa 8 euroa niin Uolevi on tyytyväinen mutta Tarmo raivostuu, siitä huolimatta että paikallisessa koruputiikissa myydään samantyyppistä nauhaa 11 eurolla.
-Kolmannekseen: kumpi harrastelija on suurempi konna, se joka myy 100 nauhaa ja ottaa itselleen vaivanpalkkaa 2 euroa/nauha, vaiko se joka myy 30 nauhaa ja ottaa vaivanpalkkaa 6 euroa/nauha. Kumpikin nettoaa suunnilleen saman verran.
kuukivi
hamstraa hopeahelmiä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by kuukivi » Fri Jan 07, 2011 16:01

Piita wrote:Nyt taas mennään metsään. Kukaan ei ole teille verovelvollinen. Kenenkään ei ole pakko täällä ilmoittaa miten veronsa hoitaa. Jos haluaa niin voi olla fiksua kertoa miten asiat hoitaa, kuten Päkä teki, jos ei halua tietojansa muille jakaa niin mikään ei siihen velvoita. Jos niin jurppii niin ilmoittakaa verottajalle, silloin vain tulee syyniin teidän omat toimintannekin... :wink: Tuo syyttely ja sormella osoittelu on lapsellista ja ilkeää kun faktaa ei ole. Mahdatteko sormella osoittelijat ja tämän keksustelun aloittajat itse ilmoittaa esim korujen myyntitulonne? Ja ei tarvi vastata mutta sama koskee teitäkin jos alatte syytellä muita.
Itse, ennenkuin pistin yrityksen pystyyn ja myin korujani opiskelun ohessa tein niin että pidin ruutuvihossa kirjanpidon ja laitoin kaikki kuitit talteen. Veroilmoitukseen tein lisä osan johon meni kaikki tiedot myymistäni koruista. Ja suoraan sanottuna niistä tulot oli huomattavasti enemmän kun jonkun vuoden helmimyynnin voitot täällä.

Verovirastossa virkailijaa oikeasti nauratti kun halusin sen lisän laittaa, tuumasi että nä'in pienillä ei oikeastaan ole väliä mutta laitetaan. Ne minun opiskeluaikaiset korujen myyntini eivät hetkauttaneet verotilannettani suuntaan eikä toiseen.

Nyt taas väännetään kättä jostain niin pienestä asiasta että voe hyvää päivää. Juupas eipäs jatkuu... Onko nyt vaan tarkoitus ärsyttää ja saada draamaa aikaiseksi? Siltä alkaa vaikuttaa. Hymistelyäkö on sitten nämä asialliset kirjoitukset? ja se vissiin ärsyttää vielä enemmän tämä ns hymistely. Jos peräänkuulutatte sitä "Henkeä" joka on kuulemma kadoksissa niin pistäkääpä mietintä myssyä päähän ja lukekaa omat kommettinne. Edesauttavatko ne yhteishenkeä ja tuovat hyvää mieltä?

Olikohan se Pänisterin kommentti jossa puhuttiin näiden metodien kokeilemisesta kokouksiin, jos olis tykkää nappula käyttäisin. Kiteytit asiat aika hienosti :wtg:
Asiaa Piita:wtg: :wtg: Meillä on kanssa verottajan kanssa ollut keskustelua koruilusta ja korujen myynnistä. Pitäisi jäädä siis puhtaana käteen
( siis summa josta on vähennetty kaikki kulut: postitukset, matkat, tarvikkeet, työkalut jne jne.) 2000 € ennenkuin yritystä kannattaa harkita. Ja kun on laskettu verottajan kanssa mitä on meidän perheestä myyty ja mitkä on kulut, menee kirkkaasti miinuksen puolelle :shock: .Kun sitten veroilmoitusta hehkutin tekeväni aisasta äitini kanssa tuonne verotoimistoon, virkailija tuumasi että on heillä hommia ihan oikeidenkin yrittäjien kanssa. Ettei pelleilemään tarvitse alkaa :D :wtg:
No tukkimiehen kirjanpitoa on pidetty ja kait sitä liikaa aarteita haalii kun tuntuu miinuksille aina menevän :wtg:
Ja en kyllä usko, että kukaan mitään ylitsevuotavia tilejä tekee näillä korutarvikemyynneillään, ostaahan sitten moni taas vastaavasti lisää tavaraa tuolta uudennimiseltä myyntifoorumiltamme, myyjistäkin :) Ja kyllä minä ainakin mieluummin ostan sen käyttämättömän kivinauhan kuin jo jonkun päällä olleet tarvikkeet :D
Kerttu

Post by Kerttu » Fri Jan 07, 2011 16:04

Aadia, mä oon kyllä jo pudonnut et mitä tässä oikein hiljaa sallitaan? Syytöksiä on sadellut ties mihin suuntaan, mutta ei ole sen enempää sinulta, Marissalta kuin keneltäkään muultakaan tullut mitään konkreettista esimerkkiä, joka perustuisi aivan ihkaoikeisiin faktoihin, että mitä täällä on nyt tehty niin väärin. Jos et koe saavasi tyydyttäviä vastauksia tai hedelmällistä keskustelua aikaan, niin sehän voi johtua ihan siitä, ettei muut tiedä, että kuka syyttää ketä ja mistä. Tai sitten muut vain ovat erimieltä. Tai eivät vain välitä pennin jeniä sun nillittämisestä.

Mitä tulee tuohon esimerkkiisi, niin sinähän sen päätät mitä työstäsi haluat palkkioksi, eikä se kuulu Naapuri B:lle, vaikka hintojasi ääneen arvostelisikin. Kauppa ja sen hinta on sinun ja Naapuri A:n asia. Verojesi hoitaminen taas sinun ja verottajan asia. Jos sinun harrastuksesi vaikuttaa Naapuri C:n liiketoimintaan niin, ettei se kannata ja tiukka tilanne pelottaa, niin hänen olisi syytä miettiä liiketoimintansa perustoja, hinnoitteluaan ja markkinointitoimenpiteitään uusiksi. Tai vaihtaa alaa. Se on taas eri asia, koetko itse Naapuri C:n ahdingon omaksi syyksesi tai kolkuttaako omatuntosi tai mitä mahdolliselle kolkutukselle päätät tehdä.

Mps, Hämis tuolla jo muutama sivu sitten totesi, ettei ole yrittäjienkään etu että yksityisen alkavat myymään tuotteitaan - oli ne sitten koruja tai tarvikkeita - puoli-ilmaiseksi. Ja tätä aihettahan on sivuttu muissakin ketjuissa useampaan otteeseen aiemminkin. Ammatinharjoittajana olen aivan samoilla linjoilla niin Hämiksen kuin Piitankin kanssa.
Ja aika mitä tulee uusiin foorumilaisiin, niin aika moni on ilmaissut, että on vähentänyt kirjoitteluaan täällä, kun jäsenten määrä on kasvanut niin huimasti, ettei enää voi olla varma että kuka siellä ruudultaan niitä juttuja lukee. Ja saa kai sitä paskaa niskaan jos sitä kerjää. Asiallisen keskustelun avaamisen ja provosoivan sormenosoittelun välillä on kuitenkin vissi ero. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Anzu, totta säkin kerrot kaikille puolitutuillesi mitä veroja olet maksanut mistäkin? Aika kohtuutonta odottaa, että täällä kukaan yksityinen tai yrittäjä alkaisi omia talous- tai verotietojaan esittelemään.

Ja ihan yleisesti kiinnostaisi tietää, että puhutteko vieraille ihmisille tällä tavoin oikeassa elämässä, kasvotusten? Ei tällaisellä tyylillä, mitä suuri osa näistä viesteistä edustaa, päässä puusta pitkälle keskusteluissa. Auotaan naamaa, mennään henkilökohtaisuuksiin, vihjaillaan ja syytellään... Vähätellään muiden mielipiteitä ja sivuutetaan eriävät näkemykset. Onko joku joskus päässyt näillä keinoin haluamaansa tulokseen?
Aadia

Post by Aadia » Fri Jan 07, 2011 16:22

Mä uskon et osa yrittää ymmärtää. Tiedän et on niitä jotka ymmärtää. Mut hermot menee niihin jotaka tahallaan vääntää ja saivartelee.
Henna wrote:
Aadia wrote:Onko ihan mahdotonta tehdä sääntö (jota toki on mahdollista rikkoa, mut sääntö on kai se mihin kuitenkin pystytään) jossa kielletään ei-yrittäjiä=harrastajia myymästä tarvikkeita, helmiä, mitään, yli kaksin tai kolminkertaisella todellisella hinnalla (ymmärtäkää ny toi todelline hinta, et siin on siis ne kaik kulut).
Yksinkertaisesti: pelkäänpä että on.
Monimutkaisemmin.
-Ensinnäkin valvominen on täysin mahdotonta. Jo tässä ketjussa on osoitettu, että tavara ei välttämättä ole ostettu juuri sieltä, mistä syyttäjä kuvittelee. Pitäisikö myyjän siis aina ilmoittaa ostopaikka ilmoituksessaan??
-Toisekseen: on melkoisen mahdotonta sorvata säännöt, jotka kaikki hyväksyvät. Jos nauhan todelliset kaikenkattavat kulut ovat 5 euroa, niin Tarmon mielestä kohtuullinen hinta on tasan 5 euroa, Erkin mielestä 6, Pekan mielestä 7 ja Uolevin mielestä 8 euroa. Jos nauha maksaa 8 euroa niin Uolevi on tyytyväinen mutta Tarmo raivostuu, siitä huolimatta että paikallisessa koruputiikissa myydään samantyyppistä nauhaa 11 eurolla.
-Kolmannekseen: kumpi harrastelija on suurempi konna, se joka myy 100 nauhaa ja ottaa itselleen vaivanpalkkaa 2 euroa/nauha, vaiko se joka myy 30 nauhaa ja ottaa vaivanpalkkaa 6 euroa/nauha. Kumpikin nettoaa suunnilleen saman verran.
Tähän mä vastaan että
- ylläpidon ei tarvi valvoa, vaan tarkastaa kun tulee ilmoitus. Ilmoituksia ei tehdä mutu tuntumalla vaan vasta kun on varma tai lähes varma et nyt kusetetaan. Tarkoitus on ettei ylläpito vaan loputtomiin hyväksy kaikkea sontaa vaan osoittaa että on moraalia ja sitä toivotaan/odotetaan myös muilta. Nyt se on vähän niin jä näin. Mun mielestä, muiden puolesta en voi sanoa. Eli selkeät ylilyönnit. Selkeät. Ylilyönnit. ne karsitaan. Vaikka hijalleen mut ees siten. Ei muutoin mikään muutu.
- niin mä taisin sanoa että kaksin tai kolminkertaset hinnat, et ne olis yksi mahdollinen raja. Nauhan kaikenkattavat todelliset kulut ovat siis sen 5e. Tarmo, Erkki, Pekka ja Uolevi saa olla mitä mieltä haluaa, mut sitä vitosen nauhaa ei saa myydä yli 15 eurolla, eli ei yli kolminkertaista hintaa. Jos se nauha on 10e ni ei saa pyytää yli 30e. Vaikka kaikki ei olis tosta samaa mieltä ni on se edes joku raja, nyt ei ole minkäänlaista rajaa missään. Jos tuo kolminkertane tuntuu siellä liian matalalta niin sit nelinkertane hinta rajaksi. Vitosen nauhasta ei saa pyytää yli kahtakymppiä.
- mua ei henkilökohtasesti kiinnosta kuka nettoo ja mitä nettoo, mua nyppii se et tietämättömiä/uusia/sinisilmäisiä vedätetään (eli se et mä pyysin siltä naapurilta sen 300 niistä korviksista).
Toisena esimerkkinä minä itse ja oikea elämä. Mä olin joskus ostamassa kirppikseltä jotain henkilö X:ltä. Sain yksärin ja linkin, tuote oli kirppiksellä 20 (kyllä - kaksikymmentä!) kertaisella hinnalla. Toki näin linkistä sen myyntihinnan, mut tyhmenpiki tajuaa ettei yhden pienen metalli kappaleen hinta kaksikymmenkertaistu, ei ees kymmenkertaistu, kun lasketaan kaik kulut. Mä ihan itse sit päätin ostanko kirppikseltä vai en. Kuten jokainen saa päättää. On vaan hirmu vaikee uskoa tollasia vedätyksiä enne ku osuu kohdalle, ja toivoisin ettei tollasia sallittaisi. Ei se vaan ole oikein. En osaa sitä sen paremmi perustella. Saan mä lastaki lyödä jos väitän kasvattavani, mut se ei ole oikein. Vaikka mitä saa tehdä mikä ei ole oikein. Ei sitä silti tarvitse aina hyväksyä.

Mä ymmärrän kyllä jos tota sääntöjuttua ei voi tehdä. Mut ajateltiinko sitä edes? Kun ei näyttäny olevan se asia sieltä selvillä. Siis kun miten monta kertaa pitää toistaa et kyse ei ole parin euron vaivanpalkasta vaan törkeistä vedätyksistä.
Ja mä yritän ehdottaa jotakin. Enne ku taas kerran on lakastu maton alle. Äh.
Ja juuri tän takia ketju toistaa itseään. Kun on nähtävästi pakko tavata uudestaan ja uudestaan et menee perille. Ei täs jaksa kauaa puhua nätisti. Pitäis hiljentyä mutku ei tää mun suu sit mene enää kiinni ku se aukee. Hemmetti.

Mä en aiemmin huomannu tajunnu ehtiny sanoon et Nunnuli kans tajus ton kirppis asian. On aiemmin yrittäny kans ottaa esiin ton et jotkut ylilyönnit on vaan törkeitä. Tai monta meitä sillonki yritti keskustella. Mitäs siitä. Ei väliä. Se on ok. Jos joku maksaa ni antaa maksaa. Joo, se se pointti oliki. Argh! Enkä mä ala muiden puolesta puhumaan tän enenpää. Lähinnä kai halusin sanoo et Nunnuli, huomasin kyl sut sielt välistä :nod:
Image Image
Locked