Mitenkäs noitten helmien mm mitat..

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Yohanna
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Mitenkäs noitten helmien mm mitat..

Post by Yohanna » Thu Jan 27, 2011 15:12

Noniin taas tää vasta-alkaja tollisko sähläs, tein oikein ison nettitilauksen ja innoissani revin pakettia auki ja huomasin _taas_ tilanneeni sellasia piiiiikkiriikkisiä helmiä :D Yritin kovasti tilata sellasia isoja molluskoita joista saisi kivoja kaulakoruja. 6mm helmet on siis pienenpieniä ja 4mm on vielä pienempiä. Mutta minkäskokoisia sitten pitäisi tilata että olisivat niitä isompia? *en olisi ikään uskonut että helmien osto on vaikeaa*v :huh: hihihi... Auttakee epätoivoista :) Saa vinkata paikkojakin mistä kannattaa tilata (mieluusti suomalaisia sivustoja) Kiitsa!
Kun sinä synnyyt itkit ja muut hymyylivät, elä elämääsi niin jotta kun kuolet sinä hymyylet ja muut itkevät.
mps
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: Mitenkäs noitten helmien mm mitat..

Post by mps » Thu Jan 27, 2011 15:22

Mä itse tykkään, että 10-15 mm on hyvä. Tietty riippuu ihan siitä mitä on tekemässä niistä. Erehdyin kyllä kerran ostamaan 25mm säröakaatteja ja ne on aika mullokoita! On jäänyt laatikon pohjalle, kun on vaikea keksiä miten niitä järkevästi käyttää.
Mari
murjo
suunnittelee Balin-matkaa

Post by murjo » Thu Jan 27, 2011 15:54

minulla on tavallinen viivotin aina esillä tilausta tehdessä. :D ne kuvat ruudulla helmistä on niin hämääviä, siksi viivotin ja ne jo ostetut helmet voi laittaa koko järjestyksessä vaijeriin,voi siitä sitten vertailla ruudussa olevaa helmeä. :wtg:
agafia
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by agafia » Thu Jan 27, 2011 16:05

Tuo Murjon viivotin ja vaijerivinkki on hyvä! Täytyypä ottaa käyttöön. Itse olen tilaillut mittanauha toisessa kädessä ja siitä mallaillut kokoa, mutta tuo on paljon parempi. Pikkuhelmet voi kyllä hyvin käyttää välihelminä, niin että ei ne hukkaan mene :D
Penny
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Penny » Thu Jan 27, 2011 16:06

Helmien sopiva mitta riippuu muistakin asioista kuin ulkonäöstä. 10mm kivihelmi painaa melkoisesti enemmän kuin 10mm makeanvedenhelmi. Itse teen yleensä 6-12mm helmistä, sitä isommat ovat niin painavia. Rannekoruissa kyllä isompikin on ihan ok, mutta niska katkeaa, jos kaulakoru on kovin isoista möllyköistä. Tietysti voi aina keventää ketjulla tai renkailla tms...
elli
hamstraa hopeahelmiä

Post by elli » Fri Jan 28, 2011 1:01

Voi vitsit, tuo murjon vaijerimitta pitää kyllä tehdä (jos tämä hamsteri viitsisi edes muutaman helmen siihen uhrata :D)
Itselläni oli harrastuksen alkuaikoina sama ongelma kokojen kanssa, aina tuppasin tilailemaan väärän kokoisia helmiä. Ensin kaikki oli pikkiriikkistä ja seuraavalla kerralla liian isoa :shake:
Nykyään käytän enimmäkseen 6-12mm helmiä. Mutta tulee niitä arviointivirheitä vieläkin, viikko sitten tupsahti hätäiseen tehty tilaus jossa kaikki oli ihan eri kokoista kuin odotin.. Kuvat hämää tosi paljon, eikä innostuksissaan tule aina huomattua katsoa minkäs kokoisia ne ihanuudet luonnossa ovatkaan.
Penny

Post by Penny » Fri Jan 28, 2011 9:25

Itseäni on auttanut tuossa kokojen hahmotuksessa paljon myös FMG:n luettelo, jossa on kaikki tuotteet luonnollisessa koossa. Siitä saa vähän käsitystä esim Swarojen tai vaikka metalliosien koosta, vaikka tilaisikin sitten muualta. Perusluettelon voi tilata ilmaiseksi osoitteesta www.firemountaingems.com. Etusivulla on linkki Free jewelry maker´s catalogue. Lähettävät ilman postimaksua.
rozalie

Post by rozalie » Fri Jan 28, 2011 9:36

Tuo luettelo on aivan mahtava, siinä ihastuu ja rakastuu vaikka mihin ihanuuksiin. Luettelon tuleminen vaan saattaa kestää melko kauan. Minulla se vei puolitoista kuukautta :/
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
Penny

Post by Penny » Fri Jan 28, 2011 9:46

Minulle tuli kahdessa viikossa. Taitaa olla vähän onnen kauppaakin, kuinka nopeasti Kusti sattuu polkemaan
Mimme

Post by Mimme » Fri Jan 28, 2011 10:53

Kiitos vinkistä! Pitihän tuo tilata, katotaas miten nopeasti tulee.
Solum
lasihelmien lumoissa

Post by Solum » Fri Jan 28, 2011 11:09

Käytän myös viivotinta kun tilailen helmiä. Tarpeeksi pitkään kun on tilaillut niin ei sitä viivotinta enää noiden perushelmien kanssa tarvi, mutta vähän erikoisemman muotoisten (ja kokoisten) riipusten kanssa on perhanan kätevä apu. Hahmottaminen parantuu huomattavasti ja voi suunnitella pitkälle ennen tilausta. :)
maripauliina

Post by maripauliina » Sun Jan 30, 2011 22:54

Ja Fusionbeadsilta sai ainakin viime kesänä ensimmäisen tilauksen yhteydessä mittanauhan ja mittakortin jossa oli helmien koot mallattuna :nod: :wtg:
SarJo

Post by SarJo » Thu Feb 10, 2011 19:03

Etsin kovin oikeaa otsikkoa minkä alle tämän kysymykseni laitan ja päädyin tähän. En tiedä natsasiko, mutta kysyisin enemmän koruja tehneiltä sellaista että haluaisin tehdä kaulakorun siruhelmistä joiden koko on 5-8mm. Ne myydään 10g:n erissä, joten kuinka monta senttiä korua tulee 10 grammasta? :???:
Piita

Post by Piita » Fri Feb 11, 2011 0:06

Ei montaa senttiä... Siruhelmiä löytyy hyvä valikoima täältä http://www.pp.htv.fi/ustrombe/korukivisiruhelmet.html Maarian korupajan siruhelmet on hyviä ja laadukkaita. Todennäköisesti myös edullisempia kuin grammoittai ostettavat. Nuo ovat siis nauhoina n. 40cm
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
SarJo

Post by SarJo » Fri Feb 11, 2011 12:16

Vähän epäilinkin tätä 10g:n erissä ostamista. Taidan katsella vain kunnon senttimetreissä ilmoitettuja siruhelmiä.
Kiitos Piita.
Post Reply