Mistä saa hyvälaatuiset sivuleikkurit?

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

susannayh
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä:Olen
Mistä saa hyvälaatuiset sivuleikkurit?

Post by susannayh » Mon Mar 28, 2011 12:46

Aloittelevana koruharrastajana haluaisin tehdä itse "jump ringejä", mutta en viitsisi panostaa sahaan ja muihin "virallisiin" työkaluihin, vaan tehdä rinkuloita kietomalla metallilankaa sukkapuikon ympärille ja leikkaamalla sivuleikkurilla ne renkaiksi. Ongelmana on nyt vain se, että omistamani sivuleikkurit tekevät epäsiistiä jälkeä, eikä punottu ketju näytä kovin kauniilta.

Kysymys siis kuuluukin: minkä merkkiset/malliset ja mistä ostetut sivuleikkurit tekevät siistiä (suoraa) leikkausjälkeä? Vai onko sellaisia olemassakaan? Onko joku muu tapa leikata käsin pieniä määriä rinkuloita?

t. Susanna
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku:5

Re: Mistä saa hyvälaatuiset sivuleikkurit?

Post by annie » Mon Mar 28, 2011 13:09

sivuleikkurit taitaa aina jättää langan pään teräväksi, joten ongelmaa ei poista se, että hankkisi kuinka hyvälaatuiset leikkurit tahansa. kultasepänsaksilla leikattaessa saa lankaan tasaisen leikkauspinnan, mutta saha taitaa olla se paras vaihtoehto, jotta saa lenkeistä mahdollisimman siistit.
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
tiristiina
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by tiristiina » Mon Mar 28, 2011 13:53

Saha terineen voi tulla jopa edullisemmaksi, kuin laadukkaat sivuleikkurit :D . Pienen ruuvipenkin voi löytää noin viidellä eurolla, ja sahausavuksi käy vaikka pari listanpätkää tai jotain muuta ylimääräistä puunkappaletta.
Aikainen lintu madon nappaa, mutta vasta toinen hiiri saa juuston.
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Kivenviilaaja » Mon Mar 28, 2011 13:53

Sellaisia leikkureita ei ole olemassakaan, jotka eivät jollain tapaa murjo langan päitä ruman näköisiksi. Sahaaminen on ainoa keino siistien lenkkien tekemiseen. Jos lenkkejä tarvitsee vain pieniä määriä, niin kannattaa ostaa sahatut lenkit valmiina esim. etsystä, jos itse sahaaminen ei houkuttele.
Mimme

Post by Mimme » Mon Mar 28, 2011 14:41

Kivenviilaaja wrote:Jos lenkkejä tarvitsee vain pieniä määriä, niin kannattaa ostaa sahatut lenkit valmiina esim. etsystä, jos itse sahaaminen ei houkuttele.
Tai Helmetin Pätkältä... :nod:
susannayh

Post by susannayh » Mon Mar 28, 2011 14:55

Kivenviilaaja wrote:Sellaisia leikkureita ei ole olemassakaan, jotka eivät jollain tapaa murjo langan päitä ruman näköisiksi. Sahaaminen on ainoa keino siistien lenkkien tekemiseen. Jos lenkkejä tarvitsee vain pieniä määriä, niin kannattaa ostaa sahatut lenkit valmiina esim. etsystä, jos itse sahaaminen ei houkuttele.
Kiitos tuosta Etsy-vinkistä. Valmiita koruja olen käynyt siellä aikaisemminkin selailemassa, mutta noita korutarvikkeita en ollut huomannut :)
susannayh

Post by susannayh » Mon Mar 28, 2011 20:24

Seuraava kysymykseni on out of topic, mutta liittyy tuohon Etsyyn, joka tuli puheeksi.

Etsyssä näyttää olevan myynnissä Swarovskin kristallihelmiä tosi edulliseen hintaan. Eräs 100% positiivisella palautteella varustettu amerikkalaiskauppias myy esim. 200 kpl hintaan 14 e postikulujen kanssa. Kysymys kuuluu taas: mikä koira noihin edullisiin hintoihin on haudattu? Ei kai kenenkään kannata tilata vaikkapa kotimaisista verkkokaupoista moninkertaisella hinnalla, jos tuolta saa yhtä hyvälaatuisia luotettavasti toimitettuna?

Teillä pitempään helmeilyä harrastaneilla on varmasti kokemusta/tietämystä mikä koira se on, jos sellainen hommasta löytyy (huonompi laatu?).

t. Susanna
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Mon Mar 28, 2011 20:54

Etsyssä on melko paljon feikki-swarovskeja, jotka eivät ole aitoja swaroja nähneetkään. Saattavat näyttää samoilta ja olla saman värisiä jne. kuin aidot, mutta laatu voi olla ö-luokkaa (esim. huonosti hiottuja, värit eivät kestä käyttöä...). On siellä paljon aitoja swaroja, mutta jos jokin tuote näyttää olevan liian edullinen ollakseen totta, niin silloin kaikki ei välttämättä ole sitä mitä myyjä väittää olevan.
susannayh

Post by susannayh » Mon Mar 28, 2011 22:44

Kivenviilaaja wrote:Etsyssä on melko paljon feikki-swarovskeja, jotka eivät ole aitoja swaroja nähneetkään. Saattavat näyttää samoilta ja olla saman värisiä jne. kuin aidot, mutta laatu voi olla ö-luokkaa (esim. huonosti hiottuja, värit eivät kestä käyttöä...). On siellä paljon aitoja swaroja, mutta jos jokin tuote näyttää olevan liian edullinen ollakseen totta, niin silloin kaikki ei välttämättä ole sitä mitä myyjä väittää olevan.
Näinhän se varmasti on. Kuviahan voi laittaa, mutta ne eivät välttämättä ole lähetettävistä tuotteista. Ei varmaan auta kuin kokeilla jotakin toimittajaa pienehköllä summalla ja tilata sitten häneltä lisää, jos tuotteet ovat aitoja ja laadukkaita. Toimituskulut näyttivät olevan parin euron luokkaa tuolla katsomallani myyjällä, joten hirveästi ei kokeilussa häviä. Toki silläkin summalla saisi kotimaiselta myyjältä monta laadukasta helmeä :)
susannayh

Post by susannayh » Mon Mar 28, 2011 22:53

Ratkaisin pulmani ainakin toistaiseksi tilaamalla suositellut kotimaiselta toimittajalta kultasepänsakset sekä Etsystä jenkkimyyjältä kasan valmiita rinkuloita. Katsotaan nyt kumpi on parempi tapa. Sakset eivät varmaan ole turha ostos, kun tarvitsen suoraa leikkauspintaa muulloinkin kuin rinkuloiden kanssa värkätessä.

Saha ja muut systeemit olisivat varmaan fiksuin ratkaisu, mutta tahtoo työtila olla vähissä.

Tein tänään elämäni eka pätkän kuningasketjua, ja tulihan siitä kaunista, vaikka ne leikkauspinnat silmää pakottavatkin. Oikeaa hopeaa ei ole hintojen vuoksi tarkoitus ottaa käyttöön, itselle tehtyihin koruihin kelpaa hopeoitu materiaali aivan hyvin.
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Wed Apr 06, 2011 10:23

Heitänpä oman vinkkini sekaan, sivuleikkureita käytetään enemmän elektroniikkapuolella kuin muualla ja sieltä löytää hyviä. Hyvät eivät sitten ole halpoja. Tunnettuja merkkejä ovat esimerkiksi Linström ja Knipex. Nämä ovat varmasti hyvät:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... &toc=18756

Itselle riittä Xuron (hintaluokka 10 euroa). Saha on kyllä parempi ja halvempi.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Wed Apr 06, 2011 11:58

FMG:llä 144 kpl 4mm Swaron biconeja maksaa siinä 7 dollaria, joten kyllä tuo 14 dollaria 200 kpl:sta voi olla mahdollinen, mutta ei sillä ketään rikastu ellei bisnis todella kukoista.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Satu_Maarit
löytänyt aidot helmet

Post by Satu_Maarit » Tue Apr 19, 2011 10:32

Sain nyt tarpeeksi noista halvemmista pihdeistäni ja tarkoitus olisi hankkia paremmat sivuleikkurit, lattapihdit ja pyöröpihdit.

Kovasti olette kehuneet Knipex:in pihtejä. Kävin katsomassa kuvastoa ja päähän siinä meni pyörälle kun oli pihtejä poikineen. Mies lupasi käydä hakemassa/tilaamassa pihdit mutta tarvitsisin nyt vähän jelppiä sen kanssa, että mitkä ovat hyväksi havaittuja koruilijan Knipex pihtejä. Kuvastosta löysin parit pihdit, jotka oli nimetty ihan koruntekijän pihdeiksi (pyöröpihdit) mutta pyöröpihtejä näytti olevan vaikka mitä muitakin kuvastossa.
Eli ne kenellä teistä on Knipex:in pihdit niin olisin ikikiitollinen suosituksista (kuvasto, vuodelta 2007 tosin, löytyy esim. täältä http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=1 ... 3757d49e80 ) :)
mags

pihdeistä

Post by mags » Tue Apr 19, 2011 12:13

Image

En jaksa selailla luetteloa, tässä kuva mun knipex-pihdeistä:
alinna leveät lattapihdit, sitten kapeakärkiset samat ja ylinnä pyöröpihdit.
Kuvastahan näet numerot hyvin. En ole katunut hetkeäkään näiden hankkimista!
Sivuleikkurini ovat halpis-kamaa, mutta toimineet erinomaisesti jo 3 vuotta!!
Satu_Maarit
löytänyt aidot helmet

Post by Satu_Maarit » Tue Apr 19, 2011 16:06

Kiitti Mags :D
Post Reply