Tullit ja verot ulkomailta tilatessa + Tullilaskuri

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Miilia
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by Miilia » Tue Nov 25, 2008 20:48

Olen tilaillut ulkomailta, enimmäkseen jenkkilästä, tämän vuoden aikana keskimäärin kolme kertaa kuussa, eikä tulliin ole mennyt kuin nyt loppuvuonna nuo Kiinasta ja Intiasta tilatut paketit, vaikka loppusumma on lähennellyt sataakin euroa joissakin tilauksissa. Kiinasta tilasin kaksi kertaa ja se halvempi meni tulliin, kalliimpi tuli suoraan kotiin. Joten ei ne niin yksiselitteisesti mene tulliin vaikka kuinka rajat paukkuisi, ja joskus saattavat mennä vaikka ei paukkuisikaan.
Pointtina siis ettei kannata etukäteen niin kauheasti jännittää, tarpeeseenhan niitä aina tilaa :wink: , ja vaikka siihen nyt jotain tulisi lisää, loppusumma on kuitenkin pienempi kuin jos kotimaisista kaupoista yrittäisi samoja tuotteita haalia. Ja kyllä ne siellä tullissa osaa laskea mitä pitää maksaa, ei sitä tarvitse etukäteen itse tietää, varaa vaan rahaa mukaan.
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
Sininen

Post by Sininen » Tue Nov 25, 2008 22:13

Mutta kannattaa kyllä aina varautua maksamaan se alv, jos summa menee rajojen yli ja EU:n ulkopuolelta tilaa. Ei kannata tuudittautua siihen, että "ei se varmaan tulliin mene". Ja kyllä se alv kannattaa näissä tapauksissa myös huomioida tuotteiden hinnoissa, näillä kursseilla voi esimerkiksi UK:sta saada saman tuotteen halvemmalla kuin USA:sta postikulujen ja alvien kanssa.

Tuossa on ainakin sellaista kirjavuutta, että toiset pikkufirmat lykkäävät kuoren päälle minkä summan sattuu. Riskihän on silloin heillä, jos jäävät sellaisesta kiinni, heille käy huonosti. Näissä tapauksissa ei tulli tietenkään voi tietää, että alv-raja menee rikki, mutta olen ymmärtänyt, että tällaisiakin paketteja tarkistetaan jotenkin pistokokein. Mutta kun asiallisesta firmasta tilaa, he laittavat yleensä kuoreen sentilleen sen hinnan ja silloin todennäköisyys on erittäin suuri, että tulliin mennään, jos raja ylittyy.

Toisena kuriirin kautta tulevat paketit ovat sellaisia, että erittäin suurella todennäköisyydellä jäävät tulliin, jos syytä on. Ja niissä ovat usein ne kuljetuskulut niin suuret, että ei paljon voi tilata ylittämättä tullirajaa.
Triplis

Post by Triplis » Tue Nov 25, 2008 22:30

Sitä jäin tämänpäiväisen jälkeen vielä pohtimaan, että mistä se
tulli tiesi, että nyt pitää tuo mun paketti ottaa saaliikseen kytikselle?
Tekeekö ne vain manuaalista "katson kirjekuoren päältä dollarisumman"-tarkastusta ja sitten olettaa, että ehkä minä tilasin 55 dollarin edestä
jotain, josta voisi sakottaa?
Jäi vain pohdituttamaan työkaverin kanssa, että miten törkeä hinta
tuo Itellan palvelu 21e ja risat...joutuuko sen maksamaan siis, vaikkei
kävisikään tullin kanssa pahasti eli tulisi sanktioita?
~~ Girl with a Pearl Earring ~~
Sininen

Post by Sininen » Tue Nov 25, 2008 22:46

Lähettäjä joutuu täyttämään siihen pakettiin sellaisen kaavakkeen, jossa lukee, mitä siellä on ja mistä arvosta. (Esim. käsityötarvikkeita.) Siitä se tulli sitten pystyy päättelemään, että alvillinen tavara on kyseessä ja meneekö alv-raja rikki vai ei. Ei siinä mitään mystiikkaa ole :) Tämä koskee kaikkea EU:n ulkopuolelta tapahtuvaa maahantuontia. Eikä kyse ole mistään sakosta, vaan verosta, mikä tällaisia tuotteita maahan tuodessa pitää maksaa. Ne pikkupaketit, joita tullin ei kannata tullata, ovat varsinaisesti se poikkeus sääntöön.

Kirjoissahan on yhtenä poikkeuksena eri alv-% kuin esimerkiksi korutarvikkeissa, joten kirjoja voi tilata vähän suuremmalla summalla ennen kuin raja menee rikki.

Niin ja jos teettää pakettinsa tullauksen tuolla postihuolinnalla (vai mikä se oli), niin kyllä he käsittääkseni työstään veloittavat maksun ihan riippumatta siitä, paljonko varsinaista alvia menee.
Miilia

Post by Miilia » Wed Nov 26, 2008 2:12

Saattaa paketin ulkonäkökin tehdä jotain, se Intiasta tullut loota, josta en joutunut maksamaan mitään, oli sen verran epäilyttävän näköinen että en todellakaan ihmettele miksi sen jouduin käymään tullissa avaamassa. :roll:
Toisaalta, eikö tullilla ole tapana välillä ottaa paketteja ihan satunnaisesti, näistä pistokokeista on jossain jotain puhetta ollut.

Joissakin paikoissa on postikulut sitä luokkaa että olen katsonut tulevan halvemmaksi vaikka sitten maksaa ne alvit siitä yhdestä isommasta paketista kuin tilata kaksi pientä. En ole kuoria niin tarkkaan katsonut että mitä siihen on päälle rustattu, mutta tullissa en siis ole käynyt kuin kahdesti, ja molemmilla kerroilla olen saanut todella ystävällistä palvelua, joten se paikka ei enää yhtään pelota. Eikä pelota ne maksutkaan, rahallahan siitä selviää. :)
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
Jorisa

Post by Jorisa » Wed Nov 26, 2008 21:57

No en tiiä, minusta tuntuu, että tullista tulee läpitte jos mitäkin.... :roll: :roll: kertaakaan en vielä oo tullissa turhaan oo käyny...

mut kuten joku sano, niin aina kun ulkomailta tilaa, pitää varautua siihen, että joutuu maksaan verot.
Porukassa, mutta yksin.
Piita

Post by Piita » Thu Nov 27, 2008 1:25

Mulla on suoraan tulliin menny ainoastaan kaks Jenkkilän pakettia, Thaimaasta ja Kiinasta on tulleet postiin vaikka epäilyttävämmän näköisiä ne on olleet kuin jenkkilänpaketit! :D
Eipä sillä ole väliä kumpaan menee kun yrittäjänä ne pitää tullata ite jokatapauksessa!
Ei voi pistää vähennyksiin jos ei ole tullattu ja alvit maksettu.
Nykyään esitäytän lomakkeet ja käyn sitten paikanpäällä. Aikaa menee aina vähintään se puolituntia vaikkei jonoa oliskaan. Se tietojen naputtelu on vaan niin hidasta. Mutta ei ainakaan vielä mitään valittamista Raahen tullin palvelussa. Paitsi ettei ole auki kuin ke ja pe! :wink:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Anne

Post by Anne » Sat Nov 29, 2008 18:21

Olettekos huomanneet tämän uutisen:
Nettitilauksiin uudet rajat
Yksityishenkilön netistä EU:n ulkopuolelta tilaamat, yksityiskäyttöön tarkoitetut maksulliset lähetykset ovat 1.12. lähtien tullittomia 150 euroon asti nykyisen 22 euron sijasta. Arvonlisäveroa lähetyksestä peritään kuitenkin edelleen, jos lähetyksen arvo on yli 22 euroa.
Tätä 150 euron arvorajaa ei sovelleta alkoholituotteisiin, tupakkaan, tupakkatuotteisiin, hajuvesiin eikä eau de toilette -tuotteisiin. Niistä kannetaan aina myös säädetyt arvonlisä- ja valmisteverot.
Kaupallinen tuonti on aina tullattavaa ja verotettavaa.
(suoralainaus tullin sivuilta: http://www.tulli.fi/fi/01_Ajankohtaista ... _29387.jsp)

Tavasin tiedotetta jo parikertaa enkä siltikään ymmärtänyt - Helmetin virallisen tullineuvojan kannanottoa odotellessa... ;)
Sassenach

Post by Sassenach » Sat Nov 29, 2008 19:14

Palaan suomennoksen kanssa asiaan maanantaina, jos sopii :D nyt pikkujouluihin :viuh:
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
STP
lasihelmien lumoissa

Post by STP » Wed Dec 03, 2008 13:10

Onkos tähän tullut lisätarkennuksia? Muutenhan tuo olisi ilmoitus olisi selkeä, mutta ei mene jakeluun, että mistä lähtien ALV-raja on ollut 22€? Minusta maksuttomuusraja on ollut tähän asti yksityishenkilölle 45,45€, tuon jälkeen tulee maksettavaa kun ALVin osuus nousee yli kympin.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Dec 03, 2008 13:52

Kysyin asiaa tullista. Se 22€ tulee arvonlisäverolain 94 §:stä, jossa säädetään tavaroiden maahantuonnin arvonlisäverottomuuksista. Tullin kantama pienin vero on 10 euroa niin tullin kuin alvinkin osalta, eli alle 45 euron lähetyksistä ei tule alvia kantoon.
=> Eli tavallisen nettitilaajan kannalta tämä tullin muutos ei vaikuta oikeastaan mitenkään, eli yli 45€ paketit joutuu edelleen selvittämään tullissa.
Triplis

Post by Triplis » Sun Dec 07, 2008 23:38

Olisko tämä oikea ketju kysyä, että huomenna, kun menen tulliin nyt tekemään selvitykseni niin mitä minä siellä oikein teen. Tarif koodit tiedettävä vai? Ensin tämä paketti meni siis ITellan tullipostiin ja silloin tässä ketjussa avitettiin minua kääntämään vain tulliin ja selvittämään itse. Se lappu tuli torstaina ja menen sinne huomenna.

Lähetykseni siis tilattu 13.11. Gemshow-onlinesta seuraavalla sisällöllä:

Item: Details: Quantity: Each: Item Total:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
14KGF Ball 20348 5 $ 2.20 $ 11.00
Earrings 3mm
20348 per pair
14KGF Earwire 20382 5 $ 1.28 $ 6.40
20382 Pair
14KGF Headpins 20699 1 $ 2.37 $ 2.37
2in 20699 Pkg
of 5 Pair
Soft Flex 31360 1 $ 11.89 $ 11.89
Coated Bead
Wire .019in
30ft spool
31360
Earring Card 32060 2 $ 0.68 $ 1.36
1.5 inches
32060 Pkg of 5
Earring Card 32230 2 $ 0.68 $ 1.36
1.5 x 2 inches
32230 Pkg of 5
Gift Box 1.5 32130 1 $ 1.70 $ 1.70
inches x 2.5
inches 32130
Pkg of 4
Gift Box 1.5 32140 1 $ 1.70 $ 1.70
inches x 2.5
inches 32140
Pkg of 4
Sterling Silver 20742 5 $ 0.86 $ 4.30
French Hook
Earwires with
Ball 20742 Pair
Sterling Silver 20191 5 $ 1.47 $ 7.35
3mm Ball
Earrings 20191,
Pair
Sterling Silver 20415 1 $ 2.45 $ 2.45
Fancy Headpins
1 1/2 inch
20415 Pkg of 5
Pair
Silver Headpins 20440 2 $ 1.26 $ 2.52
1in 20440, Pkg
of 5 Pr
Sterling Silver 82861 1 $ 1.99 $ 1.99
Eyepins 1 1/2in
82861 Pkg of 5
pair
14KGF 1 1/2 in. 20294 1 $ 2.29 $ 2.29
Head Pin 20294,
Pkg of 5 pair
Sub Total: $ 58.68
Shipping Total: (Standard(Free on orders over $25.00)) $ 0.00
Grand Total: $ 58.68 PAID

Eli minun järki sanoo, että tuossa on:
22,06$ = 14KGF tuotteita, osia
11,89$ = softlex vaijeria
2,72$ = korvakoru kortteja - earring cards
3,40$ = Gift Boxes eli lahjarasioita, paperia/pahvia
18,61$ = Sterling Silver osia

Eli lappu mukaan ja tulliin ja tuo kuitti sisällöstä ja näytän tuon jaottelun niin onko sitten ok? He katsovat ne sopivat koodit tuolle tilaukselle ja saavat laskettua olenko velkaa vai en :)?

T. Viännän kiännän sitä hopeoitua metallilankaa :D...
Sininen

Post by Sininen » Mon Dec 08, 2008 7:00

Jos olet tilannut tuotteet yksityishenkilönä, niin riittää, että otat sen kuitin mukaan ja menet sinne tulliin. Tuosta valmiista jaottelusta voi olla hyötyä, mutta se ei ole välttämätön. Tullissa sitten virkailija etsii ne taric-koodit ja laskee, oletko velkaa ja miten paljon. Tällaiselle tavalliselle tilaajalle tämä tullaus on siis helppoa.
Triplis

Post by Triplis » Mon Dec 08, 2008 20:49

Kiitos Sininen. Tänään en ehtinyt tulliin, kun se piru sulkeutui jo seitsemäntoistareikäleipä...höh.
kamro
Swarovski-kuumeessa

Post by kamro » Sat Dec 27, 2008 18:41

Kävin lunastamassa ekan tullipostipakettini. Tätä foorumia lueskelleena olin tietty ihan kauhuissani että montako tuntia menee ja saanko edes aarteitani kotiin. Katsoin kaikki Taric-koodit valmiiksi.
Elielinaukion postitäti katsoi pakettiani kerran "ai onks nää helmiä" ja laskeskeli että reilut 50 egeä tekee. Kertoi, ettei ole mitään väliä mitä ne koodit on jos arvo on alle sen 150 egeä. Joten tullaus helpottui meikäläisillä huomattavasti.

Alvit joutuu tietty maksamaan, mutta muuten voi nyt tehdä isomman tilauksen. Laskeskelin itse, että jos tilaa alle alv-rajan niin aika usein postikuluja tulee silti sen verran että alv-säästö hupenee, jos jakaa tilauksen kahteen osaan. Tietty tämä on kaupasta kovasti riippuvaista.

Terkuin kamro
Helmihamsteri Kallion ylimmällä oksalla...
Post Reply