Tullit ja verot ulkomailta tilatessa + Tullilaskuri

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nuuti
Swarovski-kuumeessa
Lasku: 5

Post by Nuuti » Fri Sep 29, 2006 0:31

Jos vielä tarkennan: yksikään tullin toimipiste ei ole 100 km lähempänä Mikkeliä. Kun en omista autoa, niin bussilippu maksaa edestakaisin n. 25 €. Tämä tarkoittaa käytännössä, että on valittava kahdesta kalliista vaihtoehdosta. Joko on turvauduttava huolitsijaan (esim. Tulliposti) tai sitten maksettava matkakulut. Ja kuitenkin lähetyksen arvo sinänsä ei vielä ylitä tulli ja alv rajoja.

Tuo 30 € raja minua jäi kummastuttamaan. Mutta näin minulle vastasi Tullin henkilökunnan palvelunumerossa työskentelevä. Saakohan oikeaa/varmaa tietoa mistään niin helposti, että voisi siihen luottaa?
30€ on kyllä niin alhainen raja, että Suomen Posti Oyj/Tulliposti pääsee herkästi valtakunnasta keräämään mukavia eurosia, jos kansalaiset varomattomasti ostavat kirjoja, levyjä tai muuta mukavaa ja edullista(!) EU:n ulkopuolelta.

Lähetys eli pieni pahvinen kirje tuli antamieni selvitysten jälkeen kyllä sitten nätisti postiluukusta.

Käsittääkseni tällainen välirahastus voi kohdata kaikkia niitä, jotka eivät satu asumaan kohtuullisen lähellä jotain tullin toimipistettä. Ei omankaan auton käyttö ole ihan ilmaista.
Nuuti
Swarovski-kuumeessa

Post by Nuuti » Fri Sep 29, 2006 0:46

Vielä pieni tarkennus: lähetyksen arvo postimaksuineen oli kyllä yli 30 €, mutta ei kuitenkaan ollut niin arvokas, että menisi tullia. Eli onko näin: Tulli voi pysäyttää minkä tahansa lähetyksen lisäselvityksiä eli tullausta varten, jos lähettäjän ilmoittama arvo + postimaksu + käsittelymaksu (tässä tapauksessa jotain 10 USD luokkaa) ylittää tuon 30 €?

Kun olen seurannut keskusteluja täällä niin sain käsityksen, että melko huoletta on voinut tilata helmeilyjuttuja n. 45 USD:n arvosta...
Helmipöllö
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Helmipöllö » Fri Sep 29, 2006 6:55

Mulla on sama juttu - tulli on yli 100 km päässä ja jotta sinne ehtisi pitäisi vielä ottaa vapaata töistä ... :evil:
...parempi yksi ruuvi löysällä kuin kymmenen liian tiukalla...
Anne

Re: Tullit ja verot ulkomailta tilatessa + Tullilaskuri

Post by Anne » Fri Sep 29, 2006 11:09

Nuuti olethan varmaan lukenutkin tuon tämän keskustelun ensimmäisen viestin jossa lukee: ;)
Anne wrote: 2. Kuinka suurella summalla voin tilata USA:sta (tai muualta EU:n ulkopuolelta), jotta tilaus ei joutuisi tulliin?

Tähän kysymykseen ei olemassa suoraa vastausta. Summa riippuu siitä, mitä tuotteita tilaat ja mikä on kulloinenkin valuuttakurssi. Jos kaikkien tilattavien tuotteiden tulliprosentti on sama, voit näppärästi laskea "maksimisumman" tulli- ja verovapaalle tilaukselle kaavalla, joka löytyy tuosta keskustelusta.
Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että pakettisi voi joutua tulliin, vaikka tullin ja arvonlisäveron yhteenlaskettu arvo olisikin alle 10 euroa. Tällöin et luonnollisestikaan joudu tullia tai alvia maksamaan, mutta asian selvittäminen voi vaatia käyntiä tullin toimipisteessä.
Eli useinhan paketissa lukee päällä vain "craft supplies" tms - joten eihän ne tullissa voi sen perusteella tietää, mikä sen paketissa olevan tavaran tullitariffi on. Näin ollen tullissa eivät myöskään voi tietää etukäteen, että onko kyseisesen lähetyksen ALV ja tulli yhteensä 10 euroa. Eli mikäli olen oikein ymmärtänyt (korjatkoon paremmin tietävät siis.. ;)): AINA kun tilaa EU:n ulkopuolelta on pienoinen riski olemassa, että lähetys meneekin tulliin, ja joudut siellä asioimaan (tai maksamaan huolintayhtiölle asioinnista) asian selvittämiseksi - vaikka tulli ja ALV olisivatkin yhteensä alle sen 10 euron rajan.
Lisää jännitystä elämäänsä saa siis tilaamalla EU:n ulkopuolelta ja odottelemalla, että milloin "onni" potkii - ja postista kolahtaakin helmipaketin sijasta ilmoitus, että paketti on tullissa... :D (nimimerkillä jännittää nytkin ;))

Tuosta sinisen mainitsemasta 30 euron rajasta en ole ennen kuullutkaan. Kenties Sasssenach tai joku muu tietävä voi asiaa valaista?
santtu

Re: Tullit ja verot ulkomailta tilatessa + Tullilaskuri

Post by santtu » Fri Sep 29, 2006 13:11

Anne wrote: AINA kun tilaa EU:n ulkopuolelta on pienoinen riski olemassa, että lähetys meneekin tulliin, ja joudut siellä asioimaan (tai maksamaan huolintayhtiölle asioinnista) asian selvittämiseksi - vaikka tulli ja ALV olisivatkin yhteensä alle sen 10 euron rajan.
Näin se tullin tätikin minulle sanoi. Tulliin joutumisen syy voi olla jo pelkästään lähetyksen tulo EU:n ulkopuolelta.
Ja sisällön arvoksihan lähettäjä voi kirjoittaa ihan mitä vain, samoin kuin sisällöksi ;)
Elämässä pitää olla HYRSKÄYTYKSIÄ :D
Nuuti
Swarovski-kuumeessa

Post by Nuuti » Fri Sep 29, 2006 13:55

Kiitoksia kommenteista ja lisätiedoista! Se tässä nyt on opittu, että kenellä ei ole pitkää matkaa tullin toimipisteeseen, voi huoleti shoppailla globaalisti, etenkin jos osaa laskeskella oikeat rajat, niin ettei tule sitä kymppiä ylitettyä.
Sellaisten, joilla on tullit vähän kauempana, on hyvä miettiä, millaiset matka- tai huolintakulut on valmis pulittamaan edullisten hintojen ja lihavien postikulujen päälle... Tuohan se jännitystäkin, kun ei tiedä, jääkö hankinta tullin haaviin vai kopsahtaako iloisesti ilman lisäkuluja postilaatikkoon.

Ja turhaakin turhempi on käydä murehtimaan, että taas kerran valtiovallan laitos (nyt tulli) viittaa kintaalla kansalaisten tasavertaiselle kohtelulle. :roll:
Othel

Post by Othel » Tue Jan 16, 2007 16:35

Äääääähhh... mun eka ameriikantilaus, ja ny se on tullissa... Voi apua, miten mä muka liftaan Helsinki-Vantaan lentokentälle...

Ja voi kun mies oli ihana kun vasiten soitti töihin, että nyt on tosi pelottavan näköinen virallinen kirje postilaatikossa! Just made my day tai miten se sanotaankaan.

Palaan ruikuttamaan, kun itse ensi yön olen paperia tavannut. Vertaistuki, olkaa valmiina!
Lauranen

Post by Lauranen » Wed Feb 21, 2007 23:08

Olisikos kenelläkään tietoa esim. fmg:llä myytävien säilytyslaatikoiden tulliprosentista?? Mieli tekisi tilata, mutta kun ei niistä tiedä...
Jamppe

Post by Jamppe » Tue Mar 20, 2007 21:47

Kysytäämpä nyt vielä viisammilta Tullipostin ja Postihuolinnan eroista kun täältä näytti saavan erittäin kattavan vastauksen noista tullausasioista.

Lähinnä kaipailen tietoa, että miltä pohjalta Postihuolinta tullauksen tekee ja onko Postihuolinta käytännössä suomen tulli yhteistyössä postin kanssa?

Kaikki alkuperäiset laput tulivat tuossa kirjeessä mukana, mahtaakohan Postihuolinta / Tulli ottaa noista kopiot? Ja minkä dokumenttien pohjalta Postihuolinta tullauksen tekee? Tarvitaanko näitä alkuperäisiä vielä?

Minulla vaan Postihuolinta oli määrittänyt sisällön arvoksi 1/3tavaran todellisesta arvosta. Katsoneet väärin laskusta...
Jane

Post by Jane » Tue Mar 20, 2007 22:09

Tuolla alkuketjussa oli jo vähän näostä eroista.

Postihuolinta myy tullauspalvelua, muistaakseni 20 € maksaa heidän tekemä tullaus. Heille pitää toimittaa maksutositteet joko faksilla tai kirjeellä.
Yleensä aina kun tekee ensimmäisen tullattavan tilauksen ulkomailta postihuolinta tarjoutuu tekemään tullauksen, kun sinne ilmoittaa tekevänsä tullauksen itse sen jälkeen ne laput tulee suoraan kotiin.
Kyllä se tullaus melkein kannattaa itse tehdä jos tulli ei ole aivan kohtuuttoman kaukana, käy nopeammin ja voi olla itse mukana ettei käytetä vääriä lukuja.

Tässä hataran muistin uumenista asiasta.
Soittamalla postihuolintaan asiat selviää tarkemmin, tosin kun itse sinne soitin siellä ei ollut mikään järjen jättiläinen vastaamassa.

Jane
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Apr 06, 2007 13:53

Tuskin kukaan tietää, mutta koitan kepillä jäätä:
Mikä on luu- ja sarvihelmien tulliprosentti? Kävin koko tullitariffilistan läpi enkä löytänyt sieltä sopivaa kohtaa.

No niin.. löytyihän se. 0% näyttäisi olevan
virpih
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by virpih » Fri Apr 06, 2007 16:52

Juu, 0-tullisiin nekin kuuluvat. Eikös ne ole luonnonmateriaalihelmiä kuten puuhelmetkin. Olenkin luuhelmiä FMG:ltä tilannut, eikä niistä ole mennyt tullia.
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Fri Apr 06, 2007 16:54

virpih wrote:Juu, 0-tullisiin nekin kuuluvat. Eikös ne ole luonnonmateriaalihelmiä kuten puuhelmetkin.
No tiedätkö, onko nuo puuhelmetkin 0- tullisia?
Luulisi, että olisivat, mutten halua ottaa riskiä :?
virpih
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by virpih » Fri Apr 06, 2007 18:05

juu,kyl mie sieltä muistaakseni olen puuhelmiäkin tilannut ja olivat 0-tullisia.
AnneKa

Post by AnneKa » Tue Apr 10, 2007 17:53

Mulle tuli Maaliskuun lopulla tullipostista lappu, että olis paketti ja haluanko että he hoitavat vai hoidanko itse. No laitoin toivomuksen, että menee Seinäjoen tulliin ja käyn siellä itse hoitamassa. Kas kummaa tuli tänään ihan normaalina postina laatikkoon :shock: . Paketin arvo 51,35 USD. Paketin päällä oli sutattu tarra Seinäjoen tulliin. Olisko voinut käydä tullissa ja he ovat siellä todenneet, ettei tarvii tullata?
Post Reply