Tullit ja verot ulkomailta tilatessa + Tullilaskuri

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

kaisa-maisa
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by kaisa-maisa » Tue Apr 10, 2007 17:55

AnneKa wrote:Olisko voinut käydä tullissa ja he ovat siellä todenneet, ettei tarvii tullata?
Ainakin miun paketeissa muutamissa on ollut lappu "tulliin" ja sitten siihen on viereen lätkäisty joku "ei tullattavaa" tarra. Ja ihan tavallisesti on postilaatikkoon paketti saapunut :?
Ota näistä sitten tolkku...
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Tue Apr 10, 2007 17:58

Anne, mulle kävi samalla tavalla kesällä. Tuli tullipostista laput, että haetko Helsingistä vai mihin tulliin toimitetaan. No, pyysin paketin Jyväskylän tulliin, mutta sinne se ei koskaan päätynyt. Se saapuikin Parkanoon postilaatikkoon, jonne mä olin sen alun perinkin tilannut (anoppilan osoitteeseen) kun piti saada se mökillä ollessa. No, lopulta sitten me oltiin sitten Jyväskylässä mutta paketti sittenkin Parkanossa :? Sain mä sen sitten vihdoin ja viimein, mutta ihan turhaa soittelua, juoksuttamista ja säätöä siitä koitui. Mä tein saman johtopäätöksen, eli että joku on vilkaissut edelleen lähettäessään pakettia tarkemmin ja hoksannut ettei se tulliin kuulunut alkuunkaan :roll:
Nunnuli

Post by Nunnuli » Tue Apr 10, 2007 19:21

Mulla oli myös aikanaan Beadbaben paketissa lappu, että tulliin, mutta se oli sutattu yli ja paketti tuli kotiovelle. Postikulujen kanssa paketin arvo oli kyllä yli tullirajojen, joten taisi käydä tuuri tämän paketin kanssa.
AnneKa

Post by AnneKa » Tue Apr 10, 2007 20:40

Onneksi valitsin, että tullaan itse. Olisin joutunut maksamaan tyhjästä (21,50 €) tullipostille.
Jane

Post by Jane » Mon Apr 23, 2007 12:13

Minkälaisilla dollari summilla olette käytännössä uskaltaneet tilata?

Onko joku vakiintunut summa mitä, ette ylitä vai teettekö aina tarkat laskelmat oikeista kuluista?

Jane
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Mon Apr 23, 2007 12:18

Jane wrote:Minkälaisilla dollari summilla olette käytännössä uskaltaneet tilata?

Onko joku vakiintunut summa mitä, ette ylitä vai teettekö aina tarkat laskelmat oikeista kuluista?
Mie olen tilannut aina alle 60 taalan, niin ei ole tarvinnut tulleja maksella.
Viimeeksi Fusionbeadsin paketti, mikä siis kävi tullissa pyörähtämässä, oli arvoltaan jotain 57$. Mutta siinä 50 taalan nurkilla kun summa pysyy, niin ei pitäisi tulla ongelmia...
Jane

Post by Jane » Mon Apr 23, 2007 12:21

En kaadu noihin tulleihin ja veroihin, mutta tuohon tullireissuun menee turhan paljon aikaa. Siksi sitä käytännön summaa haen.

Jane
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Mon Apr 23, 2007 12:43

Jane wrote:En kaadu noihin tulleihin ja veroihin, mutta tuohon tullireissuun menee turhan paljon aikaa. Siksi sitä käytännön summaa haen.
Niin miun ei ole vielä tarvinnut kertaakaan käydä tullissa, kun olen tuolla ~50$ tilaillut... Tarkimman rajan saat tietysti ihan laskemalla..
rapunainen
korukivikasan keskellä

Post by rapunainen » Sun May 06, 2007 19:32

Hmmp... olen tässä mietiskellyt isomman kimppatilauksen järjestämistä ja haluaisin kokeneemmilta vähän apua :oops: .

Olen täällä lueskellut aiheesta ja näin olisin ymmärtänyt:

- Kotiin tulee kirje (tai soitto?), että haluaako itse käydä tullissa vai antaako muun tahon huolehtia tullauksesa (joka siis tuo tietysti lisää kustannuksia).
- Jos valitsee tulliin menon (joka omassa tapauksessani on tosi helpon matkan päässä), sinne kannattaa ottaa mukaan lista niistä tuotteista, jotka on tilannut (mitä muuta?).
- Tullissa sitten käydään läpi lähetyslistaa lukien mikä on tullattavaa ja mikä ei.
- Alv maksetaan paikan päällä tai saadaan lasku mukaan (?)

Meneekö FMG:n lähetys automaattisesti FedExin 'tullauspalveluun' ?

Kiitoksia kovasti jos joku ehtii valaisemaan asioita!
-Yksi vastaus minulla oli, mutta se ei sopinut kysymykseen-

http://rapunainen.blogspot.com
Sininen

Post by Sininen » Sun May 06, 2007 21:18

Tässä omia kokemuksiani tullauksesta.

Minulla on mennyt tulliin yksi paketti, jonka olen tilannut postin kautta. Silloin minulle ei kyllä soitettu mitään, tuli vain kotiin kortti, että paketin voi hakea tullista ja siellä sitä sitten tullivirkailijan kanssa käytiin läpi sitä tilausta ja todettiin, että alv+tulli ei ylitä 10 euroa, joten ei tarvitse maksaa mitään. Siitä tuli siis halpa, mutta aikaa vievä reissu :) En tiedä, johtuuko tuo soittamattomuus sitten siitä, että asun ihan kohtuullisen matkan päässä tullista, ehkä siksi eivät tarjonneet mitään tullauspalvelua.

Sinne tulliin kannattaa tosiaan ottaa se tilausvahvistus mukaan. Jos paketissa on kuitti, paketti voidaan myös avata läsnäollessasi, mutta tilausvahvistus kannattaa ottaa mukaan ihan jo siltä varalta, että kuitti jostain syystä puuttuisi. Mitään muuta minä en sitten tarvinnutkaan, siinä en osaa auttaa, miten nuo tullit ja alvit maksetaan, kun en kerran joutunut maksamaan mitään. Varmuuden vuoksi saattaisi olla hyvä, jos sinulla olisi myös ne tullikoodit tilaamillesi tuotteille. Olen ymmärtänyt, että ainakin firman nimiin tilattaessa ne koodit täytyy antaa itse, mutta minulla ei kyllä ollut mitään koodeja ja minua palvellut tullivirkailija tuntui löytävän vaikeuksitta oikeat koodit.

FedExin kautta kun tilaa, niin he hoitavat tullauksen. Se, mikä minua hieman ihmetyttää, on se, että asian hoitajasta riippuen näyttäisi siltä, että asiakkaaseen otetaan yhteyttä joko ennen tai jälkeen tullauksen, minuun on otettu kaikilla kerroilla yhteyttä vasta, kun tullaus on jo tehty ja viimeksi sitten menikin "vähän" pieleen. Mutta silloin, kun homma toimii, tuo FedExin tekemä tullaus on kyllä tosi sujuva, kun ei tarvitse itse kahlata niitä koodilistoja. FMG:ltä voi kuulemma tilata UPS:n ja postin kautta, mutta olen saanut vähän ristiriitaista informaatiota siitä, miten se onnistuu, käytännön kokemusta ei vielä ole.
Ulla

Post by Ulla » Sun May 06, 2007 21:52

Tulli- ja arvonlisäverolasku täytyy maksaa tullissa käteisellä tai pankkikortilla, ennen maksua pakettia ei saa itselleen. Luottokortilla ei voi maksaa.

Yritysten (mm. me toiminimelliset) täytyy täyttää tullauslomakkeet itse.
Asia_Ei_Mulle_Kuulu
aloittelee siemenhelmillä

Post by Asia_Ei_Mulle_Kuulu » Sun May 20, 2007 12:45

Eowyn wrote:Väkersimme Annen kanssa yhdessä Excel-laskentataulukon, joka auttaa tullien ja alvien laskemisessa. Tullilaskurin avulla pystyy helposti seuraamaan, milloin tekeillä olevan tilauksen tulliraja alkaa häämöttää, ja saa helposti selville tilauksen ALVin ja tullien määrän.
Taulukko on helppokäyttöinen, mutta lukekaa ensimmäiseksi käyttöehdot ja käyttöohjeet.
Koska kyseessä on Excel-taulukko, sen käyttämiseen tarvitaan luonnollisesti Microsoft Excel. Myös OpenOffice Calc muistaakseni osaa avata .xls-tiedostoja.
Lataa Tullilaskuri!
Siskoni kuuluu Helmettiin ja näytti tullilaskuria, jonka muokkasin omaan maahantuontitarkoitukseeni (autojen tuning-osat) sopivaksi.

Olen Helmetissä täysin ulkopuolinen, mutta nyt on pakko kommentoida, koska huomasin, että tullilaskurissa on VIRHE ALV:n osalta. Arvonlisäveron määrää ei lasketa verollisesta hinnasta 0,22 kertoimella vaan:
verollinen hinta*22/122=arvonlisäveron osuus.
Anne wrote: e) Tavaroista perittävä arvonlisävero (22% korutarvikkeille ja helmille) lasketaan tavaroiden arvosta, johon on lisätty tulli.
esim.
tilauksen arvo tullin kanssa on
64,35 e + 16,08 e + 8,04 e + 1,23 e = 89,70 euroa
arvolisävero on siis
89,70 e * 0,22 = 19,73 euroa

f) laske tullit ja verot yhteen
tulli 1,23
alv 19,73
-----------
yht 20,96 euroa
Ei noin vaan näin:

e) Tavaroista perittävä arvonlisävero (22% korutarvikkeille ja helmille) lasketaan tavaroiden arvosta, johon on lisätty tulli.
esim.
tilauksen arvo tullin kanssa on
64,35 e + 16,08 e + 8,04 e + 1,23 e = 89,70 euroa
arvolisävero on siis
89,70 e * 22/122 = 16,18 euroa

f) laske tullit ja verot yhteen
tulli 1,23
alv 16,18
-----------
yht 17,41 euroa

Ero on huomattava jo näinkin pienessä summassa.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Sun May 20, 2007 13:00

Eli jos nyt ymmärsin oikein, Anne ja minä olemme laskeneet tuon ALV:n niin kuin tuotteiden hinta olisi veroton (ja sen päälle tulisi ALV), kun pitäisi laskea niin, että tuotteiden hinta on verollinen, ja alv on siitä se tietty osuus? :raaps:

Tätäkö tarkoitit?

Pitääpäs Annen kanssa viilata kuntoon tuo laskuri. Hyvä kun huomautit! :palvoo: Saanko tosin vielä kysyä, oletko ihan sataprosenttisen varma siitä, että se lasketaan noin? :oops:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Asia_Ei_Mulle_Kuulu
aloittelee siemenhelmillä

Post by Asia_Ei_Mulle_Kuulu » Sun May 20, 2007 13:04

Otetaanpa toinen esimerkki:

Tuotteen veroton arvo on 100€. Tästä lasketaan verollinen arvo kertomalla veroton arvo kertoimella 1,22 eli 100€*1,22=122€ Eli tuote on 122€ sis. ALV 22%.

Jos nyt halutaan laskea verollisesta arvosta ALV:n osuus, niin laskukaava on 122€*22/122=22€ Jos laskurin mukaan laskettaisiin tulisi 122€*0,22=26,84€.
ma-ri-a
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by ma-ri-a » Sun May 20, 2007 13:11

en oo ihan sata varma nyt tästä..
elikkä voi olla että puhumme aivan samasta asiasta mutta minulle on kyllä opetettu että vero lasketaan summaan kertomalla 1,22, eli 100% hinta plus 22% alv.
Joten jos halutaan verot pois verollisesta hinnasta tulee summa jakaa myös samalla millä ollaan kerrottu elikkä samaisella 1,22. Muuten tulos on aivan eri.
Mutta siis näin teen itse ja se ei todellakaan tarkoita että se olisi oikein.. :D
Post Reply