Tullit ja verot ulkomailta tilatessa + Tullilaskuri

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Sun May 20, 2007 13:14

Ymmärrän kyllä tuon laskukaavan, mutta lähinnä minua kiinnostaisi saada varmuus siitä, että Suomen Tulli käsittelee tuotteiden hintoja nimenomaan tuolla tavalla, eikä verottomina hintoina, joiden päälle lasketaan ALV erikseen.

Edellisen kerran kimppatilausta hoitaessani laskin ALV:n tuolla kalliimmalla tavalla (eli kerroin tuotteiden arvon 1,22:lla), ja kun lopuksi tarkistin summat, olin silti jäänyt pari euroa tappiolle. Se ei minusta siis viittaa siihen, että tullissa olisi laskettu ALV:t tuolla edullisemmalla tavalla - silloinhan minun olisi pitänyt jäädä summien puolesta voitolle, koska olin kimppaan osallistuvilta perinyt ALV:t tuolla kalliimmalla tavalla. :raaps:

Ketkäs Helmetin jäsenet olivatkaan Tullissa töissä? Sassenach? Huhuu? :D
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Asia_Ei_Mulle_Kuulu
aloittelee siemenhelmillä

Post by Asia_Ei_Mulle_Kuulu » Sun May 20, 2007 13:17

ma-ri-a wrote:en oo ihan sata varma nyt tästä..
elikkä voi olla että puhumme aivan samasta asiasta mutta minulle on kyllä opetettu että vero lasketaan summaan kertomalla 1,22, eli 100% hinta plus 22% alv.
Joten jos halutaan verot pois verollisesta hinnasta tulee summa jakaa myös samalla millä ollaan kerrottu elikkä samaisella 1,22. Muuten tulos on aivan eri.
Mutta siis näin teen itse ja se ei todellakaan tarkoita että se olisi oikein.. :D
Siis jos verollisesta halutaan veroton, voi myös käyttää kaavaa arvo/1,22. Mutta laskurin kaava verollinen hinta*0,22, on väärin.
Asia_Ei_Mulle_Kuulu

Post by Asia_Ei_Mulle_Kuulu » Sun May 20, 2007 13:20

Eowyn wrote:Ymmärrän kyllä tuon laskukaavan, mutta lähinnä minua kiinnostaisi saada varmuus siitä, että Suomen Tulli käsittelee tuotteiden hintoja nimenomaan tuolla tavalla, eikä verottomina hintoina, joiden päälle lasketaan ALV erikseen.

Edellisen kerran kimppatilausta hoitaessani laskin ALV:n tuolla kalliimmalla tavalla (eli kerroin tuotteiden arvon 1,22:lla), ja kun lopuksi tarkistin summat, olin silti jäänyt pari euroa tappiolle. Se ei minusta siis viittaa siihen, että tullissa olisi laskettu ALV:t tuolla edullisemmalla tavalla - silloinhan minun olisi pitänyt jäädä summien puolesta voitolle, koska olin kimppaan osallistuvilta perinyt ALV:t tuolla kalliimmalla tavalla. :raaps:

En ole vielä perehtynyt siihen kuinka tulli ALVia käsittelee, verottomina vai verollisina, mutta itte korjasin vain tuon virheen tuossa laskurissa.
Last edited by Asia_Ei_Mulle_Kuulu on Sun May 20, 2007 13:23, edited 1 time in total.
ma-ri-a
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Post by ma-ri-a » Sun May 20, 2007 13:21

OK!
No onneksi ei ole tullut käytettyä sitä laskuria sitten.. :D
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sun May 20, 2007 13:23

Asia_Ei_Mulle_Kuulu wrote:
Eowyn wrote:Ymmärrän kyllä tuon laskukaavan, mutta lähinnä minua kiinnostaisi saada varmuus siitä, että Suomen Tulli käsittelee tuotteiden hintoja nimenomaan tuolla tavalla, eikä verottomina hintoina, joiden päälle lasketaan ALV erikseen.

En ole vielä perehtynyt siihen kuinka tulli ALVia käsittelee, mutta itte korjasin vain tuon virheen tuossa laskurissa.
No kaikkein olennaisinta tuon laskurin kannaltahan on nimenomaan se, miten tulli käsittelee ALVia, ei yleinen ALV-käytäntö, koska tuon tullilaskurin tarkoituksena on auttaa helmihulluja pitämään tilauksensa arvoltaan sellaisena, ettei se jää tullin haaviin.
Jane
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Jane » Sun May 20, 2007 13:23

Tämä on oikein
Anne wrote:
89,70 e * 0,22 = 19,73 euroa

Samoin 100€ netto, brutto 122€

Noihin muihin en sekoa. Minä olen kolme vuotta tehnyt firman laskutusta samalla ohjelmalla ja nämä edellä mainitutu summat tarkistin sillä.
Jos tässä laskutusohjelmassa olisi virheitä olisin siitä useamman selvityksen joutunut tekemään.

Jane
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sun May 20, 2007 13:24

Mun mielestäni koko tämän jutun ydinkysymys on se, pitääkö tulli sitä tuotteiden arvoa verottomana vai verollisena hintana, koska se ratkaisee, millä kaavalla ALV lasketaan.

Ennen kuin tuo tieto selviää, on aika lailla turhaa tingata siitä, kummalla kaavalla pitää ALV laskea. ;)
Jane

Post by Jane » Sun May 20, 2007 13:37

Vieläkään en ihan täysin ole kärryillä mistä kina tulee, mutta
Ensin tuotteen hinta+postikulut+tulli= jotain
Tähän sitten 22% alv
Näin ainakin meillä on viimeviikolla tullissa maksettu.

Jane
Päkä
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Päkä » Sun May 20, 2007 13:40

En nyt itsekkään tiedä sekotanko vai selvitänkö :wink:

Olen tämän vuoden puolella hakenut Jyväskylän tullista 7 - 8 Lähetystä.
Aina on käytäntö ollut se, että tuotteen maahantuontiarvoon lisätään
ensin tulli, tullin osuus lisätään taas maahantuontiarvoon, mistä summasta lasketaan ALV 22%

Tämän vuoden puolella on ainakin Jyväskylän tullissa ollut ohjeet, että
mikäli TULLIN osuus on alle 10,00 euroa, ei sitä peritä.

Esim. viimeisestä laskusta

Veron peruste(eli tilaamani tuotteet) 83,56 euroa verokanta2%
1,67 euroa yht.85,23
ALV summasta 85,23 % on 18,75

Maksettava määrä 18,75
Asia_Ei_Mulle_Kuulu

Post by Asia_Ei_Mulle_Kuulu » Sun May 20, 2007 13:42

Tuo laskuri vähän hämäsi. Ajattelin että tuotteen hinnasta lasketaan ALV 22%, mutta se olikin niin että arvonlisävero on 22% tullausarvosta. Sori että sekotin teitä ja itteenikin ;)

Tossa esimerkki tullin sivuilta "Ostaisinko internetkaupasta"

Levyt tilataan USA:sta.
Suomessa niistä kannetaan tullia ja arvonlisäveroa.
– tulli on 3,5 % = 1,75 euroa
– arvonlisävero on 22 % tullausarvosta eli hinnasta, johon on lisätty lähetyskulut ja tulli (50 + 1,75 euroa) = 11,39 euroa

Jos tullausarvosta laskettaisiin "normaalisti" ALV olisi se siis tullausarvo*22/122. Mutta tullilla on eri käytäntö millä laskea ALV. Asia selvä :)
Last edited by Asia_Ei_Mulle_Kuulu on Sun May 20, 2007 13:45, edited 1 time in total.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sun May 20, 2007 13:45

Villakoiran ydin on siis tämä:

Tilaan ulkomailta 60 euron arvoisen helmilastin, pidetään sitä nyt selvyyden vuoksi tullittomana tavarana.

Tuosta voi ALV:n laskea kahdella eri tavalla:

1) Tullin täti pitää tuota 60 euron hintaa verottomana hintana. Tällöin ALV lasketaan tuohon päälle ja verollinen hinta on 73,20e - ja ALV on tuo 13,20e.

2) Tullin täti pitää tuota 60 euron hintaa verollisena hintana. Tällöin ALV:n osuus siitä on tuo 60* 22/122 = 10,82e.

Minusta tuossa jälkimmäisessä tavassa vain ei ole tullin toiminnan kannalta mitään järkeä, koska emmehän me helmihullut silloin mitään joutuisi maksamaan, vaikka tilaisimme kuinka paljon, koska ALV:han olisi siinä hinnassa jo mukana.

Sen takia olen kyllä itse sitä mieltä, että tässä tapauksessa laskurissa ei ole mitään virhettä.
Asia_Ei_Mulle_Kuulu

Post by Asia_Ei_Mulle_Kuulu » Sun May 20, 2007 13:49

Eowyn wrote:Villakoiran ydin on siis tämä:

Tilaan ulkomailta 60 euron arvoisen helmilastin, pidetään sitä nyt selvyyden vuoksi tullittomana tavarana.

Tuosta voi ALV:n laskea kahdella eri tavalla:

1) Tullin täti pitää tuota 60 euron hintaa verottomana hintana. Tällöin ALV lasketaan tuohon päälle ja verollinen hinta on 73,20e - ja ALV on tuo 13,20e.

2) Tullin täti pitää tuota 60 euron hintaa verollisena hintana. Tällöin ALV:n osuus siitä on tuo 60* 22/122 = 10,82e.

Minusta tuossa jälkimmäisessä tavassa vain ei ole tullin toiminnan kannalta mitään järkeä, koska emmehän me helmihullut silloin mitään joutuisi maksamaan, vaikka tilaisimme kuinka paljon, koska ALV:han olisi siinä hinnassa jo mukana.

Sen takia olen kyllä itse sitä mieltä, että tässä tapauksessa laskurissa ei ole mitään virhettä.
Juu, siis kyllä eli "arvonlisävero on 22 % tullausarvosta eli hinnasta, johon on lisätty lähetyskulut ja tulli".
Ulla

Post by Ulla » Sun May 20, 2007 13:50

Jos tullausarvosta laskettaisiin "normaalisti" ALV olisi se siis tullausarvo*22/122. Mutta tullilla on eri käytäntö millä laskea ALV. Asia selvä :)
Ei olisi, sillä tullausarvo ei sisällä arvonlisäveroa. Siis nimenomaan tätä Suomessa perittävää 22 %:n veroa, joka siis maahantuonnissa lisätään tuotteen hintaan. Hinnassa siis ei ole "sisällä" mitään veroa, joka esittämälläsi tavalla laskettaisiin auki, vaan siihen vain lisätään 22 % veroa päälle.
Asia_Ei_Mulle_Kuulu

Post by Asia_Ei_Mulle_Kuulu » Sun May 20, 2007 13:52

Ulla wrote:
Ei olisi, sillä tullausarvo ei sisällä arvonlisäveroa. Siis nimenomaan tätä Suomessa perittävää 22 %:n veroa, joka siis maahantuonnissa lisätään tuotteen hintaan. Hinnassa siis ei ole "sisällä" mitään veroa, joka esittämälläsi tavalla laskettaisiin auki, vaan siihen vain lisätään 22 % veroa päälle.
Siis tarkotin että jos arvosta (typo) laskettaisiin se ALV. Ei tullausarvosta tietenkään. Parempi vaan pysytellä EU:n alueella nii ei tartte välittää tulleista ;)
Jane

Post by Jane » Sun May 20, 2007 13:58

[quote="Asia_Ei_Mulle_Kuulu]

Siskoni kuuluu Helmettiin ja näytti tullilaskuria, jonka muokkasin omaan maahantuontitarkoitukseeni (autojen tuning-osat) sopivaksi.

Olen Helmetissä täysin ulkopuolinen, mutta nyt on pakko kommentoida, koska huomasin, että tullilaskurissa on VIRHE ALV:n osalta. Arvonlisäveron määrää ei lasketa verollisesta hinnasta 0,22 kertoimella vaan:
verollinen hinta*22/122=arvonlisäveron osuus.
Anne wrote: e) Tavaroista perittävä arvonlisävero (22% korutarvikkeille ja helmille) lasketaan tavaroiden arvosta, johon on lisätty tulli.
esim.
tilauksen arvo tullin kanssa on
64,35 e + 16,08 e + 8,04 e + 1,23 e = 89,70 euroa
arvolisävero on siis
89,70 e * 0,22 = 19,73 euroa

f) laske tullit ja verot yhteen
tulli 1,23
alv 19,73
-----------
yht 20,96 euroa
Ei noin vaan näin:

e) Tavaroista perittävä arvonlisävero (22% korutarvikkeille ja helmille) lasketaan tavaroiden arvosta, johon on lisätty tulli.
esim.
tilauksen arvo tullin kanssa on
64,35 e + 16,08 e + 8,04 e + 1,23 e = 89,70 euroa
arvolisävero on siis
89,70 e * 22/122 = 16,18 euroa TÄSSÄ VIRHE ALV 19,73

f) laske tullit ja verot yhteen
tulli 1,23
alv 16,18
-----------
yht 17,41 euroa

Ero on huomattava jo näinkin pienessä summassa.[/quote

jane