Memory Wire

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Memory Wire

Post by Eowyn » Wed Jun 08, 2005 1:30

Tänään tuli JulesGemsiltä paketti, ja sain vihdoin itselleni Memory Wirea, jota olen jo pitkään halunnut kokeilla (kävin merta edempänä kalassa, sitä nimittäin saa VilliHelmestäkin...).

Ihastuin. Memory Wiren käyttö vaatii vähän "opiskelua", mutta käytössä se vaikuttaisi kyllä olevan loistava keksintö. Ihan ensimmäiseksi piti useampaan kertaan muistuttaa itseään, ettei sitä vaijeria saa mennä leikkaamaan sivuleikkureilla. Sen katkaiseminen oli ensin hieman hankalan tuntuista, mutta onnistui sitten kuitenkin.

Väkersin siitä hopealangan ja makeanvedenhelmien kanssa illan päätteeksi oheisen korun. :D Pikkuisen iso se ehkä on, mutta harjoitus tekee metsurin. :wink:

Image
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Jun 13, 2005 22:16

Tein toisen korun tuolla Memory Wirella, ja nyt pitää varoittaa muitakin siitä, että "Ole varovainen katkaistessasi lankaa" ei ole mikään turha neuvo :shock: Mulla nimittäin lipesi ote siitä vaijerista kesken katkaisuyrityksen, ja seuraavaksi löysinkin sen vaijerin pään törröttämästä sormestani. AUTS.

Eli ollaanpa varovaisia siellä, jos käytetään Memory wirea :wink:
omena
lasihelmien lumoissa
Lasku: 5

Post by omena » Fri Jun 30, 2006 11:33

Kerrotkos tyhmälle, että mitkä ovat nuo helmet vaijerin päissä ja miten ne on kiinnitetty? Ja mitä muita tapoja on "päätellä" memory wire? Netistä kun etsiskelin, niin jossain oli taivutettu päät jotenkin lenkille, mutta mielestäni tuo sun ratkaisu näyttää huomattavasti paremmalle :).
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Fri Jun 30, 2006 11:48

Memory wiren nättiä päättelemistä varten on olemassa ihan omanlaisensa pienet puoliporatut metallihelmet, olisivatkohan kolmemillisiä... Niitä saa ainakin Villihelmestä (kunhan se taas aukeaa) ja Eebeadsilta: http://www.eebeads.com/_string.htm (suunnilleen sivun puolivälissä löytyy) Kyllä ne näyttävät paremmilta, kuin lenkille väännetyt vaijerin päät.
omena
lasihelmien lumoissa

Post by omena » Fri Jun 30, 2006 11:55

Kiitos! Villihelmeen siis heti kun vaan taas mahdollista. Tuo "puoliporattu" kuulostaa tosiaan fiksulta, ihmettelin vaan kun en ole sellaisia missään sattunut näkemään ja läpiporatusta jäisi se reikä rumasti töröttämään. Mutta vielä siitä kiinnityksestä, miten tuo helmi on kiinni, liimallako ihan? Ja mitä vaijerin päille tehdään, tökätään ihan yksinkertaisena sinne helmen sisälle? Mistään ei varmaan huomaa, että olen a-i-v-a-n pihalla näistä kaikista hienouksista :lol:.
Last edited by omena on Fri Jun 30, 2006 12:46, edited 1 time in total.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Jun 30, 2006 12:16

Juu, helmi on liimalla kiinni. Jos teet sellaisen korun, missä tuo vaijeri pujotellaan täyteen helmiä, niin kannattaa jättää sinne millin verran ylimääräistä tilaa, ettei noihin päätyhelmiin kohdistu kauheasti painetta, joka voisi saada ne irtoamaan.

Ja ihan kunnon liimalla kannattaa laittaa :D

Memory wiren päät voi myös kääntää pihdeillä silmukaksi, mikä ajaa saman asian, mutta tuo lanka on sitten hemmetin kovaa, eli sen silmukan teko ei ole kovin helppoa :)
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
omena
lasihelmien lumoissa

Post by omena » Fri Jun 30, 2006 12:48

Ja vielä yksi tyhmä kysymys... Millä tuota vaijeria pitäisi katkoa, joka paikassa vaan puhutaan jostain erityisistä memory wire -pihdeistä, enkä kyllä aio parin korun takia joitain spesiaalipihtejä hommata :hullu:. Onnistuuko ihan normaaleilla sivuleikkureilla, vai mitä pitäisi käyttää?
Raiisa
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Raiisa » Fri Jun 30, 2006 13:07

Mulla on sellaiset romut sivuleikkurit tuohon hommaan, hyvistä sivuleikkureista saa ekan katkasun jälkeen sellaset romut :rofl: ja sitten saa mennä hommaamaan muihin korujuttuihin uudet :huh: . Toi memorywire tekee todellakin lovet leikkureihin.
helise
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by helise » Fri Jun 30, 2006 14:20

Minä katkaisen Memory Wiren aina käsin!Vengutan sitä kohtaa mistä haluan sen poikki joka suuntaan - se antaa lopuksi periksi! Aluksi kieltämättä hankalaa ja muutama ärräpääkin saattaa suusta livahtaa, mutta multa se sujuu parhaiten tuolla tavalla.Silmiä kannattaa varoa, kun lanka sattaa paukahtaa käsistä...
omena
lasihelmien lumoissa

Post by omena » Fri Jun 30, 2006 14:22

Raiisa wrote:Mulla on sellaiset romut sivuleikkurit tuohon hommaan, hyvistä sivuleikkureista saa ekan katkasun jälkeen sellaset romut :rofl: ja sitten saa mennä hommaamaan muihin korujuttuihin uudet :huh: . Toi memorywire tekee todellakin lovet leikkureihin.
Ahaa, eli miehen työkalupakista löytyneet sivuleikkurit on sitten just sopivat tähän hommaan :whistle:.
kaisa-maisa
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by kaisa-maisa » Fri Jun 30, 2006 14:36

onks nuo päättelyhelmet tämmöisiä?

http://www.julesgems.com/items.php?Cat= ... End%20Caps

ajattelin tilata tuolta kaikenlaista, ni noihan ois mukavia....
Bluebell
Swarovski-kuumeessa

Post by Bluebell » Thu Jul 06, 2006 23:10

Älkää käyttäkö pikaliimaa(irtoaa kun korua vääntelee)..Joku kakskomponentti liima tai metalliliima voisi olla kova juttu..Itse sain komponenttiliimalla pysymään puoliporatut pallot päissä..
deem
löytänyt aidot helmet

Post by deem » Fri Jul 07, 2006 16:28

Mä en saanu ees kakskomponenttiliimalla niitä palloja pysymään. Jos vähääkään innostuu vääntämään, niin :( Jos on pakko niitä palloja laittaa, niin mä liimaan sen viimesen helmenkin kiinni, niin on kaks stopparia ikään kuin.
helise
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by helise » Fri Jul 07, 2006 17:38

Minäkään en saa niitä palloja pysymään! On sitten vaan pakko vääntää silmukalle. :?
Mansikka

Post by Mansikka » Fri Jul 07, 2006 21:00

Ajattelin myös kokeilla tuota memory wirea ja tilasin sitä 3 kieppiä rannekorua varten. Pitäisikö tuosta määrästä siis tulla kolme korua? Oletteko kaikki tehneet tuollaisia memory wire- koruja, joissa on tasan yksi kierros lankaa? Pysyykö se hyvin kädessä? Olisi sääli jos heti hukkuisi!

Olin jotenkin olettanut, että sitä kuuluisi laittaa pidempi pätkä aina yhteen koruun :% . Nyt mietin täällä kuumeisesti minkä pituisiin osiin uskaltaisin lankaa pilkkoa...

Eowynin rannekoru on todella kaunis! Siinä kait tuo kieputettu lanka vielä jämäköittää korua, jolloin se pysyy paremmin kädessä, vai miten on?

En ole siis valmiita koruja koskaan sovitellut, joten ei ole hajuakaan, miten tuo materiaali käyttäytyy.
Post Reply