Kaulakoru muuhun kuin vaijeriin?

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
hullaantunut
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen
Lasku: 8

Kaulakoru muuhun kuin vaijeriin?

Post by hullaantunut » Wed Apr 03, 2013 10:11

Voiko kaulakorua tehdä muuhun kuin vaijeriin kun siis en haluaisi että korusta tulee jämäkästi kaareva/muotonsa pitävä? Pitääkö silloin valita jokin erilainen vaijeri vai joku ihan muu materiaali? Tiedän että voisi tehdä myös ihan johki naruun solmeilemalla mutta en ihan sellaista aja nyt takaa :? Mulla löytyy tollaista elastista/vähän venyvää "chrystal line 0,8" nauhaa mikä on melkein niinku kumista läpinäkyvää nauhaa, mutta siihen ei varmaan voi laittaa mitään lukkoa tai kestääkö materiaali solmusuojan?

Entäpä jos haluan korusta sellaisen mistä lähtisi siitä edestä keskeltä roikkumaan kaksi pidempää helmirihmastoa tuohon rinnanväliin niin millaiseen mateaaliin sellaisen korun voi tehdä?

Anteeksi aloittelijan kysymystulva! =D
Mimme
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Kaulakoru muuhun kuin vaijeriin?

Post by Mimme » Wed Apr 03, 2013 16:25

Jos sun helmet (tai mitä siihen koruusi materiaalina käytätkään) ei ole hirvittävän painavia, niin voisit kokeilla siimaa.
Taikka sitten linkittää helmet yksitellen taikka muutaman helmen pätkissä hopea- taikka hopeoituun lankaan. Välille aina lenkki, esim. Nunnulin galleriassa on huikean upeita kieputuksia.
Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Nunnuli » Wed Apr 03, 2013 20:37

Oo.. voi kiitos Mimme kauniista sanoista. Niitä lenkkejä voi katsella lähikuvissa siellä gallerian alkusivuilla. Lopussa on aika tylsää matskua :)
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Kalottikuupatar
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Kalottikuupatar » Thu Apr 04, 2013 22:31

Monisäikeinen (esim. 49) vaijeri on pehmeämpää ja antaa enemmän periksi helmien painon alla, ei siis pysy "jämäkästi" muodossaan kuten esim. 3- tai 7-säikeinen vaijeri. Omalla kokemuksella mitä enemmän säikeitä, sitä pehmeämpää (ja kestävämpää joten myös kalliimpaa). Vaihtoehtoisesti voi tosiaan kevyille helmille käyttää siimaa tai sitten itsellä on jotain alkuaikoina helmilankaan (ei siis edes silkkiin) tehtyjä koruja joissa olen käyttänyt kaksinkertaista lankaa ja solmusuojien sisään solmut plus lukko päälle ja ovat kestäneet uskomattoman hyvin kovempaakin käyttöä, suureksi ihmetyksekseni. Metallilangalla linkittäminen on siitä hyvä että sillä saa tehtyä monimuotoisesti hyvin erilaista ja käytettyä helmiä yksittäin tai isompina setteinä ja siten tuotua koruun muotoa ja ilmettä.

Jos sä haluat laittaa jotain korusta roikkumaan, on langalla tai siimalla helpohko sitoa keskellekin uusia säikeitä tai laittaa esim. osasta helmiä siima/vaijeri/lanka tuplana läpi ja laittaa eri kohtaan kiinni, riippuu tietty käytetystä materiaalista miten kiinnitys kannattaa tehdä. Tai sitten voi käyttää ihan välirenkaita joilla laittaa roikkumaan kokonaisen erillisen nauhan, tai vaikka riipuksen tai mitä ikinä.

En ole loistava selittämään.. Sori :D
Kalottikuupatar
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Kalottikuupatar » Thu Apr 04, 2013 22:32

Piti vielä lisätä että kannattaa ihmisten blogeja lueskella ja etsiä tutorialeja netistä, pelkästään toisten korukuvista (vaikka täältä galleriastakin) saa hyviä ideoita omiin töihin :)
Post Reply