joustavat langat?

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Muikku
Moderaattori
Lasku:5

Post by Muikku » Thu Oct 09, 2008 6:22

Tähän piti muistaa mainita että putkimallisissa kiinnityshelmissä on usein sen verran pieni reikä, ettei pyöreä joustolanka mene kahta kertaa läpi. Miulla on Beadalonin joustolankaa joka on litteää, se menee. Noille pyöreille paksummille joustolangoille en ole vielä löytänyt sopivaa kiinnityshelmeä. Jos joku on löytänyt, niin vinkatkaa kiitos :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
aikku
suunnittelee Balin-matkaa

Re: joustavat langat?

Post by aikku » Fri May 08, 2009 18:57

Minkä merkkinen joustolanka on kestävää eikä rispaannu käytössä? Ajattelin lähinnä käyttää kesäkoruihin ja mahdollisesti nilkkakoruihin, sellaisiin huolettomiin arkikoruihin. Ja mikä kiinnitys olis paras,solmu vaiko kiinnityshelmi? Mulla on yksi joustolankarulla joka on paksua ja hyvä laatuista, mutta, mutta...Se ei pysy solmussa, ei sitten millään, eikä mahdu kiinnityshelmestä kuin kerran läpi.
pampuliina
korukivikasan keskellä

Post by pampuliina » Sun Aug 22, 2010 18:23

Minä ostin Sinooperista siiman näköistä joustolankaa, mistä muualta voisi tuota joustolankaa?
Ja ekan korun tein ihan semmoisenaan ilman venytyksiä ja lörpähtikin aika nopsaan. No nyt seuraavan korun kohdalla venyttelin sitä lankaa ja tuntuukin heti paremmalta, mutta kun te vahaatte langan niin millä? :huh:
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Post by Zannis » Wed Sep 01, 2010 22:06

Ostin ekat joustolangat Helmiharakasta viime viikolla. Siellä oli mallikoruina niin ihania juttuja, että oli pakko kokeilla. Sainkin tehtyä jopa yhden kaksirivisen rannekorun mistä tuli tosi kiva, mutta nyt en tajua miten nyt uuden korun se solmu ei kestä... Oon yrittäny tehdä sitä vaikka miten perin, niin koko ajan vaan aukeaa... Hermo mene... :grrr: Laitoin nyt sit kaksinkertaisen umpparin, onneksi helmissä on sen verran iso reikä, että sen sai sinne vielä piiloon. Jos joku osaa kertoa miten se umppari oikein tehdään, niin mielellään saa kertoa - tai ihan vääntää rautalangasta. Mä en nyt vaan jostain syystä sitä enää hoksi :???:

Pampuliina, mun mielestä kyllä ihan Villihelmen ja HelmiQ:n nettisivuillakin on tuota joustolankaa. Itse en ole niistä tilannut, nyt siis tosiaan vasta kun pääsin liikkeeseen paikan päälle. Eli varmasti Helmiharakan nettipuodissa olis kans..
peikko
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by peikko » Fri Sep 03, 2010 21:46

Itse käytän kirugista solmua tai sen muunnelmaa kutakuinkin kaikkeen. En osaa selittää, mutta tässä Google-haku. Pysyvyys riippuu langan ominaisuuksista, kannattaa kiristää hyvin ja vaikka laittaa useampi päällekkäin (itse laittaisin kumilankaan ainakin kolminkertaisen solmun). Jos ei solmu mahdu helmien sisään, laita kiinnityshelmen päällyshelmi päälle. Tuossa aiemmin myös Muikku sanoi käyttäneensä kiinnityshelmiä solmun sijaan, ne ei ainakaan luista.
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
peikko
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by peikko » Fri Sep 03, 2010 21:51

Pampuliinan lankaa ei vahata, ne vahattavat langat eivät ole varsinaisia joustolankoja, vaan siemenhelmitöihin käytettäviä keinokuitulankoja. Ne venytetään ja vahataan (jos viitsii...) ennen käyttöä etteivät menisi niin helposti solmuun. Vahaamiseen käy erikseen myytävä vaha tai ihan mehiläisvaha.
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Post by Zannis » Sat Sep 04, 2010 6:22

Kiitti Peikko! Löysin tuolta ainakin yhden sellasen videon missä se tekniikka näkyy tosi hyvin. Pitää kokeilla! Juu, huomasin sen vinkin noista puristushelmistä, mutta omat crimp- pihdit on vissiin jotenkin vääntyny, ne ei purista enää oikein enkä nyt viittiny sit uusia ostaa... :roll: Mutta tosiaan, voihan sen pelkän solmunkin peittää suojalla! :lol:
pampuliina
korukivikasan keskellä

Post by pampuliina » Sat Sep 04, 2010 17:29

Kiitos kaikille vastauksista!!
ReetaK
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä:Olen

Post by ReetaK » Mon Oct 18, 2010 15:52

Heippa, minulle neuvoivat Villihelmessä että joustolankaan tehdyn solmun päälle pitää laittaa tippa koruliimaa. Näin olen tehnyt ja hyvin on solmut ainakin toistaiseksi pitäneet. :nod:
pinni
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä:Olen

Post by pinni » Tue Oct 26, 2010 12:55

Tarttisin täsmäsuosituksia hyvästä kirkkaasta joustolangasta. Sinellin Elastic Nylon Threadia en ole saanut toimimaan käytössä. oon kokeillut sellaisenaan ja venytettynä, mutta koekappaleet on vanuneet ja löpähtäneet ihan hetkessä.
Post Reply