Helminauhan solmut?

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Michli
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Post by Michli » Sat Mar 10, 2007 13:41

EIkö se ole nii että helminauha pitäisi solmia uudestaan vuoden välein? Joltakulta näin kuulin..
Siru
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Siru » Sun Mar 11, 2007 20:05

Ei se solmimisväli välttämättä vuotta ole :wink: . Minulle on opetettu että helminauha pitäisi solmia silloin kun alkaa näyttää siltä että solmut ovat alkaneet löystyä. Jos helminauhaa käytetään vain muutamia kertoja vuodessa ei ne solmut varmaankaan ehdi löystyä, mutta jos käytät helminauhaa joka päivä niin tuo vuosi on varmaan ihan sopiva solmimisväli. Eli tapauskohtaisesti, mutta faktaa on se että silkkilanka venyy vanhetessaan... :lol:
Wear your HELMET with pride!
Michli

Post by Michli » Mon Mar 12, 2007 0:27

Siru wrote: faktaa on se että silkkilanka venyy vanhetessaan... :lol:
Eikös me kaikki.. huoh.. :roll:
Maikki

Post by Maikki » Mon Mar 12, 2007 0:35

Michli wrote:
Siru wrote: faktaa on se että silkkilanka venyy vanhetessaan... :lol:
Eikös me kaikki.. huoh.. :roll:
Sanoo neito, josta vasta näimme kuvan niin kauniina, nuorena ja kiinteänä, vaikka vanhojenpäivä olikin! Tuo toteamus ei ainakaan omaan henkilökohtaiseen kokemukseen nojannut - sanoo vanha täti, joka oikeasti alkaa venyä muutamista kohdista ja tasapainon vuoksi toisista jäykistyä.
Jane

Post by Jane » Mon Mar 12, 2007 1:52

Mites mulla on sellainen mielikuva, että silkki ajan kanssa syö itseään.
Näin mulle on joskus kankaista annettu ymmärtää. Hidasta tuo varmaan on kuitenkin. Joku kankaiden kanssa pelaava tietää varmaan paremmin.

Michli,

Sen valokuvan perusteella olet kyllä vanhuuttasi jo venynyt hirveästi.
Ja ikää oli ? 18??
Ei vaan taisi olla ihan realistista suhtautumista tulevaan. Ei kai meistä kukaan vanhetessaan "parane". Tosin pää voi olla kyllä loistavassa kunnossa, ennen dementian alkamista.

Jane
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Mon Mar 12, 2007 9:25

Jane wrote:Mites mulla on sellainen mielikuva, että silkki ajan kanssa syö itseään.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin silkki pitäisi pestä heti sen likaannuttua. Muistelen, että se ei kestä likaisena seisottamista, vaan se lika alkaa syödä sitä kangasta. (Täällä on aiheesta jotain, ettei jäisi pelkäksi mutuiluksi.)

Että tällä logiikallahan se silkkiin solmittu helminauha pitäisi pestä riittävän usein :lol: . Eikä sitten kuivausrumpuun :rofl: !
Michli

Post by Michli » Mon Mar 12, 2007 16:42

:D
Mutta helmet pitää nuorina vielä kahdeksankymmentä vuotta!

(syö itseään.. tuli heti mieleen sellainen pieni limatähmä silkissä joka rouskuttaa sitä..)
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Mon Mar 12, 2007 17:48

Michli on niin nuori, että taisi tarkoittaa venymisellä vielä viimeisiä pituuskasvun pyrähdyksiä :wink: Nämä mummot täällä heti ajattelivat sen tarkoittavan kaulanahan venymistä :lol2:

Sori, OT. Mulla ei vielä ole näkemyksiä tähän asiaanmutta pakko silti jotain sanoa, kun silkkilankapaketti on vasta tänään lähtenyt ameriikoista tännepäin :roll:
Othel

Post by Othel » Mon Mar 12, 2007 20:56

Ääh... Alkaa solmut ahdistaa. Ihan totta, kaverit: miten on mahdollista saada aikaan somuja, jotka eivät livahda reikien sisään jos langan on kuitenkin oltava sen paksuista, että se menee kaksi kertaa reiän läpi?

Villihelmi myy Griffin-lankaa paksuuksissa 0,45 mm ja 0,65 mm. No, ensin mainittu menee sopivasti kaksi kertaa läpi, mutta ei edes kovin lujasti kiskoen somun saa helmen sisään. Viimemainittu tekee hienot solmut, mutta sitä en saa suosiolla kahta kertaa helmen läpi.

Onkohan Villihelmeen valikoitunut vähän hassuja paksuuksia, ulkomaillahan näyttää olevan mistä valita? Tai mistä löytäisin ohjeen "isompaan" solmuun? Yritin googlettaen, törmäsin lähinnä tekniikoihin, joissa nauhan päähän tulee solmusuoja - silloin 0,65 mm lanka toimisi kyllä hyvin, mutta onko jotenkin harhaoppinen tekniikka?
Siru

Post by Siru » Mon Mar 12, 2007 22:10

Piti oikein käydä Villihelmen sivuilla ihmettelemässä ja toteamassa että sieltä puuttuu 0,50 mm silkkilangat kokonaan :shake: ! 0,45 (nro2) ja 0,50 (nro3) on ne silkit joita ainakin minulla menee eniten. Tuo 0,65 on sellaista köyttä että sen luulen sopivan kivihelmille, joissa n. millinen reikä, tai sitten tosi isoille mv-helmille. En ole koskaan edes itse sitä käyttänyt, tai ehkä joskus tosi kauan aikaa sitten...

Milläs ohjeella Othel sitä nauhaasi punot ja yksin- vai kaksinkertaisella langalla? Onnistuisiko jos teet kaksi solmua? Tai pujota kaikki helmet ensin siihen ohueen silkkiin, noin puoleenväliin. Sitten lukon kiinnitys (mielellään french wireen :wink: ). Sitten vaan lähdet tulemaan takaisin päin niin että teet solmun "molemmilla" langoilla, silloin solmusta pitäisi tulla hitusen suurempi. Tähän solmimistapaan on helpompi ja siistimpi tehdä kaksikin solmua jos tarvitsee. Nauhan lopussa jätä n. 3 - 4 helmeä ilman solmuja, ja vähän tilaa solmuille, kiinnität lukon ja solmit viimeiset solmut taas takaisin päin tullessa. En tiedä oliko tästä nyt yhtään apua? :shrug:
Jane

Post by Jane » Mon Mar 12, 2007 22:33

Siru wrote: En tiedä oliko tästä nyt yhtään apua? :shrug:
Olipa selkeasti sanottu. En oo aikonut moista tehdä, mutta taisin ymmärtää.

On se hyvä ettei ole tuota lankaa kotona tai vääisin ensi yönä helminauhaa.

Jane
Siru

Post by Siru » Mon Mar 12, 2007 23:57

Jotain hyvääkin siis! :rofl: Saat ainakin ensi yönä nukuttua...?
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Tue Mar 13, 2007 0:04

Komppaan Janea. Minulla olisi itse asiassa jotain helmisilkkiä, muttei onneksi ole makeanvedenhelmiä. Kiellän ehdottomasti kertomasta, että voisin kokeilla solmuilua muunkinlaisilla helmillä :tsk: .
Othel

Post by Othel » Tue Mar 13, 2007 15:34

Kiitos, Siru! Sillä sinun Kellomies-pdf:llä olen solminut. Kaksinkertainen lanka on ratkaisu, jota olen miettinyt, mutta en ole oivaltanut, mihin langanpäiden "liitoskohta" tulee, että french wirekin saadaan siististi mukaan... Siis heittelenkö solmua tehdessäni sekä A) sitä vapaata lankaa että B) esipujotettua helminauhaa yhdessä solmuun?

Tuplasolmuista en ole saanut kauniita, siis tarkoitan kahta ihan tavallista solmua päällekkäin. On varmaankin jokin tyylikkäämpikin tapa tehdä iso solmu - ?

Ja nyt on pistetty silkkilanka nro kolmosta tilaukseen rapakon takaa, että eiköhän kilpavarustelu tässäkin lajissa lopulta tuo tulosta.
Taina
Swarovski-kuumeessa

Post by Taina » Tue Mar 13, 2007 17:23

Työväenopiston kurssilla viime syksynä opin seuraavan kahden langan tekniikan kaulanauhalle:
1. venytä lanka (taitokset niin suoriksi kuin saat) ja tee siihen päähän "löysä solmu", joka pitää helmet langassa.
2. pujota kaikki muut paitsi kolme (tai neljä) helmeä lankaan, ne lisätään myöhemmin.
3. jätä solmimista varten jotain parikyt senttiä lankaan tilaa, sitten french wire ja lukko. Ensimmäisestä helmestä takaisin, sovita sopivaksi ja tee solmu.
4. sitten toisesta helmestä läpi ja solmu jne. Viimeisen helmen jälkeen ei vielä tule solmua, vaan se tehdään tähän kohtaan sitten palatessa.
5. nyt lisää ne alussa syrjään jätetyt kolme tai neljä helmeä, french wire ja lukko ja jätä solmuille hieman tilaa lankaan. Ensimmäisestä helmestä taas läpi ja solmu, samoin niistä muista, joiden läpi ei vielä ole menty toista kertaa. Viimeisen solmun jälkeen, joka on siis kolmen tai neljän helmen päässä lukosta, molemmat langanpäät katkaistaan.

Helsingin kaupungin suomenkielisessä työväenopistossa näkyy olevan kurssi Helminauha D 16.3.2007 alkaen ja siellä vielä vapaita paikkoja 2.
Post Reply