Vaijerin käyttö helmitöissä

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Vinkelström
korukivikasan keskellä
Lasku: 5

Vaijerin käyttö helmitöissä

Post by Vinkelström » Sun May 14, 2006 21:11

Alittelija kyselee jälleen :?:

Millaisia kaikenlaisia koruja ja muita helmijuttuja voi tehdä vaijerista? Voinko tehdä melekin mitä vaan? :%

Minä en ole oikein pääsyt sinuiksi langan ja neulan kanssa. Meiltä puutuu se luottamussuhde toisiimme :roll: Vaijerin kanssa olemme jo kuin vanhat ystävät, joten haluaisin nyt alkaa enemmän kehittää tätä suhdetta.

...ja millaisia eroja vaijereissa on työn kannalta
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Sun May 14, 2006 23:27

Minä käytän vaijeria ainoastaan yksinkertaisiin pujoteltuihin koruihin. Se on sen verran paksua, ettei se mene kovin montaa kertaa helmestä läpi (jos edes kahta). Parhaimmillaan se on minusta koruissa, joissa samaan "lankaan" tulee paljon isompia helmiä ja siten enemmän painoa kuin tavalliseen siemenhelmistä neulalla ja langalla tehtyyn koruun.
Othel
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Othel » Mon May 15, 2006 8:50

Lisäksi olen vaihtelevalla menestyksellä käyttänyt vaijeria

- korvarenkaisiin. Siis kevyitä, joustavia kieppejä, myös monta rengasta/kieppiä samaan korvikseen. Näiden ongelmana on vain, miten ohut vaijeri pysyy karkailematta koukun lenkissä.

- kunniamerkkirintaneuloihin. Hakaneulasta U-lenkkejä sisäkkäin, jokin iso killutin uloimpaan.

Ja koska en osaa laittaa kuvia, voit kuvitella nämä korut hurjan paljon hienommiksi kuin ne oikeasti ovatkaan :D
miura
aloittelee siemenhelmillä

Re: Vaijerin käyttö helmitöissä

Post by miura » Sat Nov 21, 2009 12:36

laitan nyt kysymykseni tänne, en viitsi tehdä aivan uutta topicia. eli kun teette rannekoruja vaijerista, niin kuinka pitkän pätkän katkaisette vaijeria, johon sitten alatte laittamaan helmiä? eli mikä on niin sanottu "vakio" mitta vaijerille ja minkä pituinen koru siita sitten tulee solmuineen ja lukkoineen päivineen? ymmärsiköhän kukaan kysymystäni nyt? :oops:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sat Nov 21, 2009 13:06

Riippuu siitä minkä kokoisen korun aikoo tehdä ja minkä kokoisista helmistä ;) Ihan tavallisimpia rannekoruja varten minä napsaisen vaijeria yleensä 23-24 cm.
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Turkoosi

Post by Turkoosi » Sat Nov 21, 2009 13:15

Mä toimin nykyisin niin, että en katkaise vaijeria ennen kuin loppupää korusta on valmis. Pujotan siis vaijeriin crimpin, vaijerisuojan, lukon ja vaijerin uudelleen crimpistä läpi mutta en purista kiinni. Sitten helmet, crimpin, vaijerisuojan, lukon vastakappaleen ja crimpin läpi uudelleen. Tämä siis vaijerin päähän, crimppi kiinni ja takaisin korun alkupään kimppuun, kiristän vaijerin sopivan mittaiseksi puristan crimpin kiinni ja katkaisen vaijerin ja viimeistelen korun.
:raaps: Ymmärsiköhän tuosta mitään.
@nu

Post by @nu » Sat Nov 21, 2009 13:47

Minäkään en katkaise vaijeria valmiiksi, vaan pujottelen helmet siihen, laitan sitten toiseen päähän lukon ja katkaisen puolasta tulevan vaijerin vasta sitten, ja laitan sitten siihen päähän lukon vastakappaleen.
HLS

Post by HLS » Sat Nov 21, 2009 18:01

Teen kuten @nu
@nia

Post by @nia » Sat Nov 21, 2009 18:34

Teen kuten @nu ja HLS, ei mene vaijeria hukkaan melkeen oikeesti ollenkaan.
- @nia -
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sat Nov 21, 2009 21:08

Mua ei kyllä kummemmin sureta ne pari hukkaan menevää vaijerisenttiä, kun sen katkaistun vaijerin kanssa on musta niin paljon helpompi työskennellä ja myös sovittaa pituutta ranteeseen. :shrug: Toisaalta, kyllähän jotkut tekee kierteiset lenkitkin niin lyhyillä langanpätkillä, että viimeiset millit saa kiertää hampaat irvessä pihdeillä - mulla saatta mennä enemmän hopealankaa "haaskuun", mutta vastaavasti työskentely nopeutuu ja mukavoituu muuten ;)
miura
aloittelee siemenhelmillä

Post by miura » Sat Nov 21, 2009 22:33

eli tässäkin niin monta tapaa kuin on tekijääkin :) tilasin metrin vaijeria ja mietin vain saanko siitä kolme rannekorua tehtyä. yksi "tavallisen" pituinen ja kaksi lapsen ranteeseen sopivaa. enköhän :nod:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sat Nov 21, 2009 22:56

Ihan varmasti saat :D
Piita

Post by Piita » Mon Nov 23, 2009 10:54

Kannattaa varmaan tilata koko kela jos innostut korujen teosta enemmänkin. Metritavarana vaijeri tulee kalliiksi.
Minä teen kuten Eowyn, otan noin kolme-neljä settiä ylimääräistä vaijeria. päättely on helpompaa kun on piikasen enemmän varaa. Oma tapa löytyy varmasti kun kokeilee ensin. :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
JaanaMaarit
Swarovski-kuumeessa

Post by JaanaMaarit » Wed Jan 06, 2010 19:24

Ensinnäkin vaijeristahan voi tehdä monenlaisiakin koruja, niin näyttäviä kuin yksinkertaisia. Vain mielikuvitus (ja joskus rahapussi) on rajana. Vaijerissa vaan ketuttaa se, että jos hajoaa tai tarvitsee muuttaa jotain se vaatii koko korun purkamista. Metri varmasti riittää kolmeen rannekoruun, mutta jos innostut niin osta mieluummin sellaisia viiden, kymmenen metrin rullia. Tulee pitemmän päälle edullisemmaksi. Minä ainakin leikkaan sellaisen suurinpiirtein oikean mittaisen pätkän, laitan lukon kiinni crimpeillä ja puristushelmen suojuksilla ja alan pujottelemaan. Mittaan yleensä omaan ranteeseeni koko ajan ja sitten kun on sopiva niin päättelen
Post Reply