Vaijerin vahvuus?

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

elli
hamstraa hopeahelmiä
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Vaijerin vahvuus?

Post by elli » Mon Nov 30, 2009 13:08

Selkis, Beadalonin vaijeri tilaukseen, kuulostaa sopivalta tarkoituksiini :) Kiitos paljon avuista :ooh:
lumi.illusia
aloittelee siemenhelmillä

Post by lumi.illusia » Mon Dec 21, 2009 9:36

kuinka paljon te tilaatte GemShowlta, kun siellä on sitä matskua niin palion
niin varmaan täytynee aloittaa sanakirjan kanssa? Saiko sieltä ilman luottokorttia
eli VisaElectronilla tilattua? Luin nuita aiempia viestiänne, ja mietin
että paljonko tuossa on tuota SoftFlexiä kun en löytänyt tuotetiedoista.. :%
mustikkainen
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by mustikkainen » Sun Feb 27, 2011 11:19

Korjasin tuossa joskus viime kesänä naapurin ulkomailta hankkiman mv -helmikorun. (mv -helmet ovat isoja ja melko öh.. kehnolaatuisia) Korjasin = vaihdoin lukon kunnolliseen ja ja siiman vaijeriin.

Nyt naapurini kuitenkin ilmoitti, että koru oli mennyt poikki. Ensimmäiseksi ajattelin, että varmaan ne korumetalliset puristushelmet ovat antaneet periksi, mutta ehei, kun sain korun lähempää tarkastelua varten oli vaijeri keskeltä poikki. Vaijeri näytti ruostuneen useasta kohdasta, ja tästä yhdestä kohdasta se oli ilmeisesti ruostunut puhki. Vaijeri, mitä käytin, oli AccuFlexin 49 säikeinen 0,19mm paksu(eli ilmeisesti tuo medium).
En yhtään tiedä onko naapuri käyttänyt korua joka päivä ja myös esim. saunoessa, mutta toisaalta tuntuu ihmeelliseltä että vaijeri ruostuisi ihan tavallisessa käytössä... :raaps:

Nyt pohdiskelen mitä vaijeria käytän seuraavaksi. Pitäisikö laittaa tuota samaa (ei mahdu ainakaan kaksinkertaisena), vai pitäisikö hankkia sitä paksuinta mahdollista? En kyllä tiedä mahtuuko se paksuinkaan helmistä läpi, vaikka niissä melko suuret reiät onkin. Toisaalta tuntuu hivenen kurjalta hukata melko arvokasta ja hyvälaatuista vaijeria koruun, joka luultavasti menee taas puolen vuoden päästä poikki. Tietty voisin kertoa naapurille ettei korun kanssa saa nukkua, saunoa jne... mutta silti.
just bead it.
anzu

Post by anzu » Sun Feb 27, 2011 12:37

Laitat vaan samaa vaijeria ja kiellät naapuriasta uimassa meressä, käymästä saunassa jne. korukaulassa ;)
-anzu
mustikkainen

Post by mustikkainen » Sun Feb 27, 2011 22:28

Näinpä täytynee varmaan tehdä, kuten itsekin mietin.. Toivottavasti viesti vaan menee kunnolla perille ja naapuri noudattaa ohjeitani. :D Mieleni tekisi myös tietää, että onko joku muu havainnut tällaista ruostumista vaijerissa? (tämä tosin ei enää liity itse ketjun aiheeseen)
just bead it.
petriina
hamstraa hopeahelmiä

Post by petriina » Sun Feb 27, 2011 23:05

Itse joskus kokeilin vaijeria ja pujotin jokusen helmen ja pidin sitä yötä päivää joka paikassa, niin kyllä ruostui ja napsahti joskus puolen vuoden kohdilla. Ja vaijerina halvin mahdollinen 7säikeinen.
mustikkainen

Post by mustikkainen » Mon Feb 28, 2011 15:03

Selvä, kiitos vastauksesta. :)
just bead it.
tawujigo
löytänyt aidot helmet

Post by tawujigo » Wed Mar 09, 2011 11:23