Solmusuoja vaijerikoruissa

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

oivamainio
löytänyt aidot helmet
Lasku: 5

Solmusuoja vaijerikoruissa

Post by oivamainio » Wed Apr 29, 2009 13:13

Tykkäisin käyttää vaijerikoruissa solmusuojaa siten, että ensin päättelisin vaijerin kiinnityshelmellä ja sijoittaisin tämän solmusuojan sisään. Nyt olen kuitenkin todennut käytännössä, että tämä ratkaisu ei kestä. Yksi kiinnityshelmi ei riitä takaamaan, että koru pysyy kasassa. Solmusuojan sisään taas ei mahdu kahta kiinnityshelmeä.
Onko kukaan keksinyt tällaiseen ongelmaan ratkaisua?
kompiainen
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: Solmusuoja vaijerikoruissa

Post by kompiainen » Wed Apr 29, 2009 14:11

Minä laitan ilman solmusuojaa. Kaksi kiinnityshelmeä ja niiden päälle kiinnityshelmien päällyshelmet = näyttävät pyöreille hopeahelmille.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
oivamainio
löytänyt aidot helmet

Post by oivamainio » Wed Apr 29, 2009 14:14

Tota en ole tajunnutkaan. Eli laitatko lukon siis siihen vaijerista jäävään lenkkiin?
Piita

Post by Piita » Wed Apr 29, 2009 15:36

Juuri niin ! Sori kun vastaan väliin, mutta niin tekeepi kompiainen ja myös mie. :wink:
Minä vaan vielä jätän sen crimpinpäällyshelmenkin pois. Mutta hopeisella crimppisuojus helmellä tulee kyllä kaunis! Puristan putkenmallisen hopeisen crimpin crimp pihdeillä ja on ihan nätti niinkin. Kuvia moisesta kiinnityksestä löytyy galleriastani ja blogistani...
Jos vielä mahdollista niin pujotan vaijeria crimpistä seuraavan helmen läpikin jos menee. Yleensä laitan siihen siemenhelmen joka "lukitsee vaijerin päätyä vielä lisää, eikä jää törröttämään hassusti.
Hopeisilla putki crimpeillä kunnolla puristettuna pysyy hyvin. Ei ole vielä yhtään siitä kohti hajonnutta korua tullut takaisin kolmen vuoden aikana.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
kompiainen

Post by kompiainen » Wed Apr 29, 2009 17:27

Juuri siihen ja monesti (lähes aina), jos korun yleisilme antaa myöten laitan vielä vaijerinviejän siihen suojaamaan vaijeria.
Piritta

Post by Piritta » Wed Apr 29, 2009 18:27

Mikä on vaijerinviejä? En löytänyt googlettamallakaan... :?
kompiainen

Post by kompiainen » Wed Apr 29, 2009 18:49

Taitaa olla oikealta nimeltään vaijerinsuojat... http://www.helmiliina.fi/tuotteet.html?id=14/100
oivamainio
löytänyt aidot helmet

Post by oivamainio » Wed Apr 29, 2009 20:23

Mä en ole koskaan oikein hoksannut, että mihin kohtaan tuo vaijerinsuoja tarkalleen tulee ja miten (päin)? En ole nähnyt ikinä missään korussa ja siksi on tosi vaikea hahmottaa.
Tiuski
löytänyt aidot helmet

Post by Tiuski » Wed Apr 29, 2009 23:04

Siis kun päättelet korua niin pujota siihen vaijeriin ensin kiinnityshelmi ja sen jälkeen vaijerinsuoja ja vaijerin pää takaisin kiinnityshelmen läpi. Lopputuloksena on semmoinen silmukka/lenkki johon on hyvä jump ringillä kiinnittää lukko. Itse käytin vaijerinsuojia rodoniitti-korussani, mutta eipä taida siitä otetussa kuvassa se suojus näkynyt kovin selkeästi... :|
Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit. -Parkes Robinson
oivamainio
löytänyt aidot helmet

Post by oivamainio » Thu Apr 30, 2009 6:26

Kiinnityshelmi ei pidä. Nyt on viikon sisään kolme korua mennyt rikki. Eli se kiinnityshelmi joko murtuu tai luiskahtaa irti. Helmen merkillä ja laadulla ei näyttäisi olevan väliä.
oivamainio
löytänyt aidot helmet

Post by oivamainio » Thu Apr 30, 2009 6:28

Tiuski wrote:Siis kun päättelet korua niin pujota siihen vaijeriin ensin kiinnityshelmi ja sen jälkeen vaijerinsuoja ja vaijerin pää takaisin kiinnityshelmen läpi. Lopputuloksena on semmoinen silmukka/lenkki johon on hyvä jump ringillä kiinnittää lukko. Itse käytin vaijerinsuojia rodoniitti-korussani, mutta eipä taida siitä otetussa kuvassa se suojus näkynyt kovin selkeästi... :|
En vieläkään oikein tajunnut :oops: Pitäisi varmaan tilata noita vaijerinsuojia, että hoksaisi.
Onko sulla kiinnityshelmien päällyshelmet nuo kaksi vaijerinsuojasta seuraavaa palloa?
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Thu Apr 30, 2009 7:46

oivamainio wrote:Kiinnityshelmi ei pidä. Nyt on viikon sisään kolme korua mennyt rikki. Eli se kiinnityshelmi joko murtuu tai luiskahtaa irti. Helmen merkillä ja laadulla ei näyttäisi olevan väliä.
MIlläs puristat sen crimpin kiinni?
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Thu Apr 30, 2009 7:47

oivamainio wrote:
Tiuski wrote:Siis kun päättelet korua niin pujota siihen vaijeriin ensin kiinnityshelmi ja sen jälkeen vaijerinsuoja ja vaijerin pää takaisin kiinnityshelmen läpi. Lopputuloksena on semmoinen silmukka/lenkki johon on hyvä jump ringillä kiinnittää lukko. Itse käytin vaijerinsuojia rodoniitti-korussani, mutta eipä taida siitä otetussa kuvassa se suojus näkynyt kovin selkeästi... :|
En vieläkään oikein tajunnut :oops: Pitäisi varmaan tilata noita vaijerinsuojia, että hoksaisi.
Onko sulla kiinnityshelmien päällyshelmet nuo kaksi vaijerinsuojasta seuraavaa palloa?
Googleen kun laitat "wire guardian" niin jo alkaa löytyä ohjetta miten sitä käytetään! :nod:
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Nunnuli

Post by Nunnuli » Thu Apr 30, 2009 11:48

Esim.1
Image
Vasemmalta oikealle: Ensin on helmi, sitten tulee puristushelmi, sitten vaijerinsuoja (wire guardian). Tämän jälkeen olen pujottanut lukon ja taas vaijerin vaijerinsuojan läpi ja purinstushelmen läpi. Vaijeri ei mennyt kahta kertaa helmen läpi, joten olen laittanut sen aivan puristushelmen juuresta poikki. Toisella puolella sama kuvio, mutta lukon tilalla on kiinni juotettu lenkki. Tähän koruun tulee mahd. vielä puristushelmen suojahelmet kunhan niitä tulee lisää.. tai sitten ei. Puristushelmi on niin jykevä ja laadukas, että siinä ei ole teräviä osia. Minä olen puristanut sen kiinni ihan laattapihdeillä, koska en omista crimp-pihtejä. Näillä puristushelmen saisi nätiksi palloksi.

Esim.2
Image
Tässä muuten samat kuviot paitsi, että nyt vaijeri menee helmen läpi kaksi kertaa, joka on aina hyvä asia. Puristushelmen päällä on myös nyt suojahelmi, jonka sisään se puristushelmi jää. Puristushelmen suojahelmi vaan on niin pieni (3mm), että sen sisällä on selkeästi pienempi puristushelmi kuin edellisessä kuvassa.

Niin.. ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen: en käytä solmusuojia vaijerikoruissa. Puristushelmen jos puristaa kiinni tosi lujaa hampaat irvessä, ei se irtoa. Jos on oikein painava koru, laitan yleensä kaksi puristushelmeä. Ekan sinne ihan lukon viereen kuten kuvassa ja tokan yhden tai kahden helmen päähän lukosta. Näiden päälle sitten suojahelmet ja niin ne näyttää ihan pieniltä välihelmiltä.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Piita

Post by Piita » Thu Apr 30, 2009 12:58

Suosittelisin Oivamainiolle että hankit kirjan jossa kerrotaan eri tekniikoista ja näytetään kuvissa vaihevaiheelta systeemit. Tai etsi Youtubesta videoita korun tekemisestä.
Hyvä kirja jossa inspiraatiota ja perustekniikoita suomeksi on Annika Larssonin Ihanat korut. Jostain kotimaiseta helmikaupastakin sen sai en nyt muista mistä.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Post Reply