Solmusuoja vaijerikoruissa

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

kompiainen
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5
Re: Solmusuoja vaijerikoruissa

Post by kompiainen » Thu Apr 30, 2009 13:29

Kiinnityshelmien päällyshelmiä löytyy myynnistä eri kokoja. Itse puristan 2 milliset hopeiset putkenmalliset crimp-pihdeillä ja päällyshelmi päälle. Ei ongelmia vaijerin irtoamisessa.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
marjis

Post by marjis » Thu Apr 30, 2009 13:39

Mun crimp-pihdit hajosi, enkä ole vielä saanut ostettua uusia, joten olen tehnyt näin: lattapihdeillä hopeaputki litteäksi, sitten tarttunut siitä pihtien kärjellä reunasta kiinni ja painanut sen jotain kovaa vasten niin, että se on taittunut hiukan mutkalle keskeltä ja sitten olen tarttunut pideillä taas reunoista ja painanut sen kaksinkerroin pituussuuntaan. Hyvin pysyy. :)
You can bead the feeling. Image
Piita

Post by Piita » Thu Apr 30, 2009 15:21

http://www.fusionbeads.com/beadingfaq/t ... php?bfid=6
Tossa aikas havainnollistava linkki kiinnityshelmien eli crimppien ja crimp pihtien käytöstä.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Siru

Post by Siru » Thu Apr 30, 2009 16:37

Hyvät kuvat, Nunnuli! :wtg:

Solmusuojat on mielestäni melko heikot vaijerin kiinnitykseen, varsinkin jos korussa on paljon painoa :shrug: . Ne solmusuojan lenkit joihin lukko kiinnitetään oikenevat melko helposti jos koru esim. tarttuu kiinni johonkin. Myös kovassa käytössä solmusuojan lenkit saattavat aueta ihan itsekseen, näin on tapahtunut ainakin yhdelle korulle jota äiti on tykännyt pitää lähes päivittäin parin vuoden ajan. Eli omien kokemusteni mukaan solmusuojat eivät ole kovin pitkäikäisiä jokapäiväisessä käytössä, toisin kuin nämä vaijerivahdit. :D
Wear your HELMET with pride!
oivamainio
löytänyt aidot helmet

Post by oivamainio » Fri May 01, 2009 16:59

Nyt taisinkin siis hoksata. Vaijeri siis pujotetaan vaijerivahdin läpi -onko ne tosiaan onttoja? Tää selkeyttää paljon asiaa. Pitää kokeilla.

Oon käyttänyt pääasiassa 2mm crimppejä ja laattapihdeillä ne puristanut. Mulla on kyllä crimp-pihdit, mutta en saa niitä toimimaan siten kuin videoissa opastetaan. Lyttää aina crimpin rumasti. Ne on varmaan jotkut pashat halpikset.

Millä muuten laitette ne crimpin päällyshelmet kiinni? Käyttäessäni niitä silloin tällöin en saa ihan tosi siististi niitä kiinni takaisin säännöllisiksi ympyröiksi, vaan ne jää aina jostain reunasta hieman auki. (ps.olen ääriperfektionisti tällaisissa asioissa)

Hyviä vinkkejä muutenkin tässä ketjussa. Kiitos niistä!
@nu

Post by @nu » Fri May 01, 2009 19:20

Vaijerivahdit on tosiaan onttoja.

Päällyshelmet suljen joko crimp-pihdeillä (se isompi kolonen on hyvä) tai lattapihdeillä.
Virpi

Post by Virpi » Tue May 05, 2009 14:31

Erityismaininta Nunnulille selkeistä kuvista, jotka näyttävät sen, mitä teksti kertoo. Huomasin toimivani aivan samoin, vaikken olisi kenties osannut pukea sanoiksi. Minulla on tapana usein puristaa hopeahelmi hieman kasaan kuten myös vaijerinsuoja, jolloin löystyessään/venyessään vaijeri ei pääse karkaamaan ylälenkistä irti.
oivamainio
löytänyt aidot helmet

Post by oivamainio » Mon May 18, 2009 22:02

Testasin vaijerivahteja. Hyvältä tuntuu.

Kohtasin kuitenkin uuden ongelman: minkä kokoisia crimppejä käytätte päällyshelmien alla? Minulla on noita hopeisia 2x2mm crimppejä ja ne ei ainakaan mahtuneet tavallisilla pihdeillä puristettuna päällyshelmien alle :(
Tiuski
löytänyt aidot helmet

Post by Tiuski » Mon May 18, 2009 23:26

2x2 on minullakin käytössä eikä mahdu nätisti päällyshelmen sisään jos pelkästään littanaksi litistää. Siksipä ostin crimp-pihdit joilla sen kiinnityshelmen saa mukavasti pyöryläksi. Ei tee tiukkaa enää :nod:
Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit. -Parkes Robinson
Piita

Post by Piita » Mon May 18, 2009 23:45

Osta crimp pihdit.
Siru

Post by Siru » Tue May 19, 2009 14:14

Niin ja noita päällyshelmiäkin on monen kokoisia! :nod: Mutta crimpeillä luulisi onnistuvan! :wtg:
Wear your HELMET with pride!
oivamainio
löytänyt aidot helmet

Post by oivamainio » Sun May 24, 2009 23:19

Piita wrote:Osta crimp pihdit.
Mulla on, mutta ne on ilmeisesti jotkut kakkikset, koska ei ne ainakaan noita 2x2mm crimppejä purista siten kuin pitäisi.
Othel

Post by Othel » Mon May 25, 2009 9:26

No mutta sitten vain mukaan Padasjoen kesäHelmettiin! Tiukka niskaote Nunnulista noin alkajaisiksi, ja konkaria sopivin väliajoin vaihtaen koko viikonloppu krimppiohjausta - ja pikkutunneilla kenenkään päällyshelmet eivät enää ole pyöreitä...
teppana
suunnittelee Balin-matkaa

Post by teppana » Tue Aug 11, 2009 20:58

Minulla on mennyt ne puristushelmet, vai mitä ne nyt oli rikki aina kun olen puristanut niitä littiin toiseen suuntaan, eli pienemmäksi palloksi. Ja minulla on ihan pihditkin tähän tarkoitukseen.

Mitähän teen väärin. Helmiä olen tilannut FMG:ltä, gemssusta ja Balilta. Aina sama juttu, joten vika on minussa. :???:
Piita

Post by Piita » Tue Aug 11, 2009 22:15

Jos puristushelmet ovat hopeoituja niin eivät tahdo kestää crimp pihdeillä puristusta kahteen suuntaan. Jos hopeoituja puristushelmiä käyttää niin suosittelen puristamaan vain tasaisilla kärkipihdeillä littaan. Hopeiset puristushelmet ovat ainakin minulla aina kestäneet kunnon crimp pihtien puristuksen kahteen suuntaan.
Toivottavasti oli apua... :D
Post Reply