Solmusuoja vaijerikoruissa

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Solmusuoja vaijerikoruissa

Post by Nunnuli » Tue Aug 11, 2009 23:32

Aikaisemmin puhuttiin puristushelmien päällyshelmien pienestä koosta ja joku sanoikin, että niitä on useampaa kokoa. Minä ainakin olen todennut 3mm:n helmet täysin käyttökelvottomiksi ja siksi käytän vain 4 millisiä suojahelmiä.

Hopeiset puristushelmet ei mullakaan mene rikki, mutta toisaalta en käytä crimp-pihtejä.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
@nu

Post by @nu » Wed Aug 12, 2009 8:52

Nunnuli wrote:Aikaisemmin puhuttiin puristushelmien päällyshelmien pienestä koosta ja joku sanoikin, että niitä on useampaa kokoa. Minä ainakin olen todennut 3mm:n helmet täysin käyttökelvottomiksi ja siksi käytän vain 4 millisiä suojahelmiä.
Mä taas käytän 2x2 mm hopeisia puristus/kiinnityshelmiä, crimp-pihtejä ja 3 mm päällyshelmiä :D eli crimpeillä saa kiinnityshelmet puristettua niin pieneksi että mahtuvat tuon 3-millisenkin alle.
Last edited by @nu on Wed Aug 12, 2009 11:28, edited 1 time in total.
Ulla

Post by Ulla » Wed Aug 12, 2009 9:46

@nu wrote:Mä taas käytän hopeisia 2x2 mm hopeisia puristus/kiinnityshelmiä, crimp-pihtejä ja 3 mm päällyshelmiä :D eli crimpeillä saa kiinnityshelmet puristettua niin pieneksi että mahtuvat tuon 3-millisenkin alle.
Minä teen täsmälleen samoin. Eivät kai pelkästään litistetyt kiinnityshelmet voi mahtuakaan päällyshelmien alle. :raaps:
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
kompiainen

Post by kompiainen » Wed Aug 12, 2009 10:30

Sama tyyli minulla kuin Ullalla ja @nulla.

Olen käyttänyt 2x2 mm kiinnityshelmiä (hopeisia putkenmallisia) crimpeillä kiinnitettynä ja päälle 3 millinen päällyshelmiä. Mun mielestä 4 millinen korostaa liikaa. :D

Kiinnityshelmet olen ostanut esim. Gemssusta. Kerran kiinnitin väärrän paikkaan ja yritin irrottaa, mutta kun sitä ei tahdo saada millään murretuksi.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Wed Aug 12, 2009 10:38

Kolmemilliset (tai tarkalleen taitavat olla 3.2mm) suojahelmet olen myös todennut parhaimmiksi. Sitä isommat on... liian isoja. Ja tosiaan 2*2mm crimpit asiaan kuuluvilla pihdeillä lieriöksi puristettuna sopivat 3mm suojahelmen alle kuin valettu :nod:
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Nunnuli

Post by Nunnuli » Wed Aug 12, 2009 11:20

AHaa.. eli mun oikeesti pittää hommata ne crimp-pihit (oululaisittain :wink: ). Sitä se Papunenkin on yrittänyt mulle selvittää jo pitkään.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Wed Aug 12, 2009 11:54

Nunnuli wrote:pihit
Pihit ne on kuule näin keskisuomalais-savolaisittainki :D
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
PikkuMyy

Post by PikkuMyy » Wed Aug 12, 2009 12:16

Sister Bliss wrote:
Nunnuli wrote:pihit
Pihit ne on kuule näin keskisuomalais-savolaisittainki :D
Ja jos Nunnuli kuuntelee mun puhetta, niin kuulee 'pihit' myös Turuus... :lol: Mut siis Nunnuli, mä alan kans painostaan sua ostaan ne pihit, ne on oikeesti hyvät.
Kaksi karamellia lasketaan kai yhdeksi, jos ne ovat takertuneet toisiinsa? -- Pikku-Myy

http://silbii.blogspot.com/
paula@silbii.com
murjo
suunnittelee Balin-matkaa

Post by murjo » Fri Aug 14, 2009 20:32

mää vielä lissää jottain miten olen päätelly korun, sen 3-millisen solmusuojan kanssa, eli olen ohjannut sen vaijerin 2 kertaa läpi crimp-helmestä ja litannut sen ja laittanu 3-millisen suojan päälle, semmonen "tupla-varmistus", kun joskus nuo helemet tuntuu painavan paljon ja epäilyttää sen kestävyys.(eli vaijeriin crimp-helmi,vaijerisuojan läpi,crimp-helmestä läpi,uudestaan crimp-helmestä läpi, crimp-helmen litistys ja suojahelmi päälle) olipa selitys ! :huh:
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Aug 14, 2009 20:54

Miten sen vaijerin voi laittaa kaksi kertaa crimpistä läpi takaisin tultaessa? Eli siis yhteensä 3 kertaa. Tuliko painovirhepaholainen? Mutta siis.. juuri noin se tehdään: ensin crimp, sitten vaijerinsuopja, sitten crimpista uusiks ja suojahelmi päälle.
Tiuski
löytänyt aidot helmet

Post by Tiuski » Fri Aug 14, 2009 22:00

Jollain tais nyt mennä solmusuojat ja crimp-helmen päällyshelmet sekaisin... Tai sitten se olen vaan mä joka ei sisäistänyt :D
Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit. -Parkes Robinson
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Aug 15, 2009 2:55

Tiuski wrote:Jollain tais nyt mennä solmusuojat ja crimp-helmen päällyshelmet sekaisin... Tai sitten se olen vaan mä joka ei sisäistänyt :D
No.. tää keskustelu on ikäänkuin laajentunut solmunsuojista, joita ei alkuun edes tarkoitettu, päällyshelmiin ja crimppeihin. Niinhän näillä keskusteluilla on tapana mennä :lol:
murjo

Post by murjo » Sat Aug 15, 2009 9:00

ei menny sekasi, eli mää laitan vaijerin 3 kertaa crimpin läpi, kuten edellä yritin selittää. nooo, kukkaan ei usko, mutta jospa laittasin kuvan fotopankkiin, jos tänään ehdin, ennen töitä.... :wink:
siellä nyt olis se kuvan kanssa,jos siis kiinnostaa..? gallerian puolelta löytyy... :)
jaahas, taijan oikeesti olla mettäsä noitten solmusuojien ja kaikkien muittenkin kanssa, antaa olla....
Last edited by murjo on Sat Aug 15, 2009 10:14, edited 1 time in total.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Aug 15, 2009 10:13

murjo wrote:ei menny sekasi, eli mää laitan vaijerin 3 kertaa crimpin läpi, kuten edellä yritin selittää. nooo, kukkaan ei usko, mutta jospa laittasin kuvan fotopankkiin, jos tänään ehdin, ennen töitä.... :wink:
siellä nyt olis se kuvan kanssa,jos siis kiinnostaa..? gallerian puolelta löytyy... :)
Missä se galleria on? Minä haluaisin nähdä. :nod:
murjo

Post by murjo » Sat Aug 15, 2009 10:19

hei Nunnuli ! se on galleriassa ja murjon mutinoissa, sivulla 4 taitaa olla menossa mun mutinat.. :)
Post Reply