Helminauhan solmeilu

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
jamaku
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Helminauhan solmeilu

Post by jamaku » Sun Nov 07, 2010 17:52

Heippa kaikille!

Olen itselleni solmeillut nauhan lasihelmistä. Ja pidän siitä todella paljon! Tuo nauha vain askarruttaa.

Kun katselin solmeilun ohjeita, niin hyvin usein tuli esille, että solmeilussa pitäisi käyttää helmisilkkiä. En tiennyt minkälaista se on, mutta lopulta ostin Rayherin Bead Cord (Perlseide) -merkkistä nauhaa. Pakkauksessa mainitaan myös, että lanka on "Nylon Power, no stretch - extra strong". Voisiko joku neuvoa, että olenko nyt ostanut oikeanlaista lankaa helmisilkiksi?

Pakkauksessa on 2 m ja siinä on valmiina neulakin. Myydäänkö lankaa isommissa pakkkauksissa? Jos ei myydä niin, miten tuollaista lankaa jatketaan? Kyselen sillä, että minun pitäisi tehdä napaan asti ulottuva solmittu kaulanauha. Olen ajatellut tehdä sen 6 mm:n valkoisista lasihelmistä ja tuo 2 metriä lankaa ei varmaankaan riitä. Joten voisitteko ystävällisesti auttaa tälläistä aloittelevaa noviisia?

Kiitos avusta etukäteen!
HLS
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Helminauhan solmeilu

Post by HLS » Sun Nov 07, 2010 21:20

Tervetuloa palstoille!

Materiaalit ja tekniikat ‹ Vaijerikorut ja solmeilu
Menepä tuolle lueskelemaan vastauksia kysymyksiisi :)

Helmetissä on vastaus jo liki kaikkeen ja näppärintä on esittää kysymys sen alaotsakkeen alla jota kysymys käsittelee. Kiitos! :)
kompiainen

Post by kompiainen » Sun Nov 07, 2010 21:48

En tarkkaan tiedä, millaisesta langasta on kyse, mutta kyllä sana Nylon viittaisi siihen, ettei se ainakaan silkkiä ole. 100% silk bead cord lukee mun helmisilkeissä ja en ole neulallisia löytänyt kuin 2 metrin pakkauksissa. Neulattomia silkkejä taas on rullatavarana myynnissä.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Mon Nov 08, 2010 10:35

Helminauhan solmut -ketjuun kannattaa laittaa jatkokysymykset, muutenkin ketju kantsii lukaista läpi, siinä on paljon tietoa. Toinen erinomaisen hyödyllinen opus on Kellomiesten helmiopas johon löytyy linkki tuosta ketjusta.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Siru

Post by Siru » Thu Nov 11, 2010 15:54

Helminauhaa voi jatkaa kunhan sinulla on samaa silkkiä toinen (ja kolmaskin) paketti :wink: .

Kun silkki alkaa olla lopuillaan eli lankaa on jäljellä reilu 10-15 cm, pujota siihen viimeisen solmun jälkeen 3 tai 4 helmeä ilman solmuja. Sitten otat uuden silkkipaketin ja tulet samasta suunnasta kuin edellinenkin lanka, pujotat neulan ekan helmen läpi (ei siis solmua siihen alkuun koska siellä on jo se viimeinen vanhalla langalla tehty solmu), teet helmen perään solmun edellisen langan kanssa (voi laittaa vaikka 2 solmua jos ei tule kovin isoa klönttiä), pujotat silkin 2. helmen läpi, teet solmun vanhan langan kanssa, jne. Sama homma lopuille lisätyille helmille. Lisättyjen helmien jälkeen jatkat normaalisti kunnes lanka loppuu...

Eli tää on ihan sama juttu kuin päättelyssä, nyt vaan otat uuden langan jolla jatkat hommaa. Uuden langan päättelet sitten samalla tavalla kuin Kellomiesten helmioppaassa on neuvottu eli katkaiset langan varovasti sen ekan helmen juuresta ja varmistat lakalla/liimalla. Helppo nakki. :nod:

Suosittelen tekemään tiukkaa jälkeä solmiessa sillä silkki venyy käytössä. Kovin suuria ja painavia lasihelmiä en silkkiin itse solmisi, mutta tämä on lähinnä kai makuasia. :D
Wear your HELMET with pride!
jamaku
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by jamaku » Sun Nov 21, 2010 14:45

Heippa!

Kaunis kiitos kaikille avusta! Nyt voin jatkaa taas solmeilemista :jippii:
Post Reply