Rannekoru

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Iina
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä:Olen
Rannekoru

Post by Iina » Wed Mar 23, 2011 18:34

Hei kaikille!

Täällä kirjoittelee aloitteleva korustelija). Olen käynyt hopeaketjukurssin nyt keväällä. Kurssilla tuli opittua ketjujen perustekniikka. Tarvitsisin nyt apuanne! Siskoni 18-vuotissynttärit lähestyvät ja haluaisin tehdä hänelle lahjaksi rannekorun. Minulla ei ole tarkkaa kuvaa päässäni, minkälaisen korun haluaisin. Tiedän kuitenkin, että haluan siihen kirjainhelmiä, joilla muodostan siskoani kuvaavan iskulauseen. Lause muodostuu kahdesta sanasta. Haluaisin rannekorusta kaksitasoisen eli toinen sana tulisi toiseen ketjuun ja toinen toiseen. Kiinnittäisin ne sitten mahdollisesti lukolla yhteen. Sitten koruun tulisi myös jotain helmiä. En kuitenkaan yhtään tiedä, mitä tarvitsen kirjainhelmien ja helmien lisäksi ja miten korun tekisin. Olen nähnyt kuvia äiti-rannekkeista. Joku sen tyylinen on siis tarkoitus tehdä. Voisiko joku auttaa minua pääsemään alkuun? Ensiksi minun pitäisi tietää, mitä materiaaleeja ja työkaluja tarvitsen ja mistä niitä kannattaisi tilata. Sitten tarvitsen apua ihan korun tekemiseenkin.

-Iina
HLS
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Re: Rannekoru

Post by HLS » Wed Mar 23, 2011 19:41

Hopeasta ketjua vai vaijeriin?

Vaijerikoruun tarvitset laadukasta koruvaijeria, crimp-helmiä, mahdollisesti vaijerinsuojia, helmiä (kirjain, lasi, kivi, metalli tms) ja lukon
Työkaluiksi sivuleikkurit ja kapeakärkiset sileät lattapihdit, halutessasi myös crimp-pihdit, mutta ilman niitäkin pärjäät.

Käy ihmeessä paikallisessa kirjastossa!!! Sieltä löytyy takuulla korukirjoja kädentaito-osastolta joista löytyy kuvallisia teko-ohjeita ja inspiraatiota.
Ja selailemalla jo tätäkin osastoa löydät teko-ohjeita vaikka muille jakaa. Pikkasen aikaa ja vaivaa se vaatii, mutta on vaivan arvoista!!!!
Iina

Post by Iina » Thu Mar 24, 2011 18:57

Olen ajatellut tehdä vaijerista. Saas nähdä, tuleeko mitään... :roll:

Kirjastosta olen katsellut kirjoja, mutta lähikirjaston valikoima korujen teon suhteen on huono. Olisiko sinulla antaa vinkkiä, mistä kirjasta voisi olla apua, niin alan metsästää sitä? Pitää tosiaan selailla tätä foorumia laajemmin.

Löysin täältä foorumilta yhden mallin, jonka tyylisen haluaisin tehdä:
viewtopic.php?p=16449&highlight=#16449
Eikö tuo ole rakennettu vaijeriin?
HLS

Post by HLS » Thu Mar 24, 2011 20:36

Juu vaijeriin on tehty ja noilla luettelemillani tarveaineilla se luonnistuu.
En nyt osaa kirjan nimeä sulle suositella kun en muista. Itse olen kantanut Salon kirjastosta varmaan kaikki mahdolliset koruilukirjat kotiin silloin harrastuksen alkuvaiheessa.
HLS

Post by HLS » Thu Mar 24, 2011 20:38

viewtopic.php?f=20&t=7666

Tuossa selitetty periaate vaijerin päättelyyn ja lukon kiinnitykseen, jos se homma on sulla vielä hakusessa.
Iina

Post by Iina » Mon Mar 28, 2011 19:57

Kiitos HLS! Löysin kirjastosta lehden, jossa oli myös ohjeita vaijerikorujen tekemiseen. Nyt olisi sellainen kysymys, että minkälaista vaijeria kannattaa tilata ja mistä?
HLS

Post by HLS » Mon Mar 28, 2011 21:06

Iina hyvä!

Jos vaan suinkin jaksaisit kattella täällä Helmetissä ympärilles niin löydät kyllä vastauksen tuohonkin kysymykseen. Vaijereista on useampia keskusteluja täällä, ihan jo tuossa oman viestisi alapuolella...

Itse käytän Soft Flex Mediumia ja Fineä.
Iina

Post by Iina » Mon Apr 04, 2011 21:23

Olen selaillut foorumia ja saanut vastauksia kysymyksiini, mutta silti tuntuu, etten vieläkään tiedä, mitä pitää tilata :oops: Joten olisiko joku niin ystävällinen, että viitsisi auttaa tällaista tumpeloa...

Olen selaillut verkkokauppojen nettivisuilla. Villihelmellä on tällaisia aakkoshelmiä http://www.villihelmi.fi/shop/tuotteet/ ... met?page=2 joita haluaisin käyttää rannekorussa. Onko noita mahdollista käyttää ja minkälaiseen vaijeriin noita olisi hyvä laittaa? HelmiQ:ssakin näytti olevan kirjainhelmiä, jotka olivat kyllä huomattavasti kalliimpia. Kannattaisiko kuitenkin tilata HelmiQ:sta kirjanhelmet?

Mitä työkaluja minun pitäisi tilata täältä http://www.villihelmi.fi/shop/tuotteet/ ... tys-pihdit? Sivuleikkurit minulta löytyy. Onko noista jotkut ne crimp-pihdit?

Mitä vaijeria minun olisi hyvä tilata täältä http://www.villihelmi.fi/shop/tuotteet/ ... i-ja-siima tai ehkä jostain muualta?

Mitä muuta tarvitsen? Kiinnityshelmiä, lukon...? Onko crimp-helmet kiinnistyhelmiä?

Anteeksi, kun näin hirveästi kyselen, mutta toivottavasti joku jaksais auttaa! Joku ostoslista ois kyllä tarpeen tällaiselle aloittelijalle :D
Mimme

Post by Mimme » Mon Apr 04, 2011 22:56

Tsekkaappa tämän Vaijerikorut... osion ihan ensimmäinen viesti.
viewtopic.php?f=20&t=7666
Post Reply