Tunnistaako joku tämän kiven?

Kivet, helmet, simpukat, koralli jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Tunnistaako joku tämän kiven?

Post by Nunnuli » Tue Mar 10, 2009 1:33

mikael0k wrote:
Nunnuli wrote:Jaa.. ja mä kun luulin, että graniitissa on yhtenä osana maasälpä, mutta että jotain muutakin. Näin sitä taas oppii :jippii:
Jes darling your right :wink: Graniitin päämineraalit ovat kvartsi, maasälpä ja kiille (usein biotiitti kiille).
Oi darling.. niinhän mä meinasinkin. Mihin taas joutuisinkaan ilman sinun asiantuntemustasi.. väärille teille varmasti. *niijjaa niksauttaa nätisti* :wink:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Asta

Post by Asta » Sat Mar 28, 2009 0:41

Laitan kuvan nyt poikkeuksellisesti isona, kun tämä riipus aiheutti minulle niin paljon päänvaivaa. Ei muuten, mutta kun se on liian täydellinen. Pinta on hyvin hiottu, väri upea, kuultaa läpi punaista, mutta se reikä. Se on niin virheetön, että sitä olen katsonut varmaan sen sata kertaa ja aina ihmetellyt, miten kiveen voi saada noin täydellisen reiän ilman minkäänlaisia säröjä kummassakaan poraussuunnassa. Hillosin sitä sitten vaan ja eilen otin mukaan kivenhiontakurssille. Asiantuntijoiden mukaan se on aito kivi. Reiän täydellisyyden selittää sen porauksessa käytetyn terän uutuus ja ehkä kiven homogeenisuus. Ja kuulemma ei ole mitään järkeä yrittää tehdä muovista noin monimutkaista helmeä, joka jopa painoltaan vastaa akaattia. Eli laitan nyt tämän minua arveluttaneen riipuksen näkyviin. Se on upea. Ja säröakaatin nimellä näitä vissiin myydään? Tämä voipi jopa tulla Luxoniaan näkyviin lähipäivinä. (Ja edelleen se reikä on minusta liian virheetön, vaikka mitä sanotaan. Olen myös yrittänyt polttaa tätä riipusta, siinä onnistumatta. Piti nähdä, sulaako se. Ei sulanut, ei hiiltynyt, ei mitään. Vähän mustui, mutta pyyhittäessä alta löytyi virheetön riipus. Sisso ja kele. Taidan kuitenkin tehdä tälle vielä ilma-/vesipainotestin, kun muuten en taida saada mielenrauhaa.)
Image
"To see a world in a grain of sand
and heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
and eternity in an hour."
William Blake
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Mar 28, 2009 0:45

Varsinkin tuossa pienessä kuvassa näkyy selkeästi akaatin raitakuvio, joka puoltaisi sitä tosiseikkaa, että kivi olisi akaatti. Voi kai tuollaisia keinotekoisestikin tehdä, mutta noin epäsäännöllistä säännöllisyyttä voisi olla aika vaikea kopiooida. Hieno kivi kaiken kaikkiaan.. vaikka onkin keinotekoista tuo muu kuviointi. :nod:
Asta

Post by Asta » Sat Mar 28, 2009 0:52

Joo, tämä säröakaatti on uusi tuttavuus. Saadaanko tuo säröily aikaan nopeasti kuumentamalla ja kylmentämällä vai miten? Ja tähän ketjuun laitan myös senkin tiedon, että lähes kaikki tummat savukvartsit ovat säteilytettyjä, kun jossain ketjussa siitä viime kuukausina puhuttiin (enkä silloin päässyt vastaamaan, kun oli se onneton operaattorinvaihto menossa). Se säteilytys ei kuulemma aiheuta mitään terveysongelmia, mutta itse lopetin tummien savukvartsien oston saman tien, kun kuulin tästä. :shock:
William Blake
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Mar 28, 2009 0:55

Siis muistan lukeneeni, että kuumentamalla ja sitten, että tuo valkoinen väri olisi jotain värjättyä juttua, mutta tää nyt on tällainen "muistan lukeneeni" -juttu, joka ei välttämättä ole lainkaan näin oikeasti.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Asta

Post by Asta » Sat Mar 28, 2009 1:07

No jokin tässä kivessä tökkii, eli olisiko tuo käsittely. Yleensä kivet kulkevat käsistä kohtalaisen sukkelaan kaupan puolelle, mutta tämä taitaa olla niin paljon käsitelty, että siitä tulee sellainen "liian paljon käsitelty" olo, joka sitten pysäyttää sen välitilaan. Tuo säröakaatti taitaa olla melkoisen käsiteltyä verrattuna luonnonkiveen, ja siitä taitaa meikäläisen kaltaiselle energiaihmiselle syntyä tämä pullonkaula. Uskon eilisen perusteella, että kivi voi olla ihan aito, mutta tökkii todella paljon laittaa se myyntiin. Liikaa prosessointia. Ei "tunnu" aidolta, vaikka olisikin. :shock:
Muoks: siis riipus itsessään on aivan ihana. Mutta ei vain jostain syystä pääse minun tutkinnastani eteenpäin. :shock:
William Blake
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Mar 28, 2009 1:17

Jos se aiheuttaa Asta sulla ongelmia, mulla ois tuota samaa kamaa 8 millisenä ja niitten kaveriksi kävis hyvin tuollainen isompi kivi :wink: :lol:
Asta

Post by Asta » Sat Mar 28, 2009 1:22

Laitan sen sinulle tulemaan. En halua laittaa sitä myyntiin, kun kuitenkin arveluttaisi. :shock:
Riipus on oikeasti ihana (suorastaan yli-ihana - sen takia sitä niin jemmasinkin). Hillosin sitä kuukausikaupalla ja olen katsonut sitä erilaisissa valoissa kymmeniä kertoja. Sen väri on läpi katsottaessa tumma karneoli eli juuri sinulle sopiva.
:ooh:
William Blake
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sat Mar 28, 2009 1:33

Asta, Luxonia wrote: Ja tähän ketjuun laitan myös senkin tiedon, että lähes kaikki tummat savukvartsit ovat säteilytettyjä, kun jossain ketjussa siitä viime kuukausina puhuttiin (enkä silloin päässyt vastaamaan, kun oli se onneton operaattorinvaihto menossa). Se säteilytys ei kuulemma aiheuta mitään terveysongelmia, mutta itse lopetin tummien savukvartsien oston saman tien, kun kuulin tästä. :shock:
Hyvin monet kivet ovat säteilytettyjä, mutta säteilyä niissä ei juurikaan ole, sillä säteilytyksen jälkeen kiviä pidetään "välivarastossa" niin kauan, että niiden säteily vaimenee vaarattomaksi (yleensä noin puoli vuotta - vuosi). Itse hankin jokin aikaa sitten geiger-mittarin (gammasäteilyn mittarin) ja tutkimme sillä kaikki korukivet mitä tästä taloudesta löytyi. Kivistä osa oli takuuvarmasti säteilytettyjä, esim. siniset topaasit, ja kiviä oli melko kattava otos (myös tummaa savukvartsia), mutta niissä ei ollut mitään säteilyä mikä olisi erottunut normaalista taustasäteilystä.

Sillä samalla säteilymittarilla tuli tutkittua koko kämppä ihan mielenkiinnosta. Juuri mistään ei löytynyt säteilyä mikä olisi erottunut taustasäteilystä, mutta kotimaiset punajuuret ja jokin kiinalainen vihreä pussitee olivat sellaisia, mistä tuli selvästi hieman taustasäteilyä enemmän säteilyä.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Mar 28, 2009 3:20

Asta, Luxonia wrote:Laitan sen sinulle tulemaan. En halua laittaa sitä myyntiin, kun kuitenkin arveluttaisi. :shock:
Riipus on oikeasti ihana (suorastaan yli-ihana - sen takia sitä niin jemmasinkin). Hillosin sitä kuukausikaupalla ja olen katsonut sitä erilaisissa valoissa kymmeniä kertoja. Sen väri on läpi katsottaessa tumma karneoli eli juuri sinulle sopiva.
:ooh:
:shock: Muista sitten laittaa lasku mukaan :nod:
Asta

Post by Asta » Mon Mar 30, 2009 18:11

En. :shock:
Kerro sitten, miltä riipus sinusta tuntuu, kun vielä tänään postittaessakin ihmettelin sitä reikää ja tuntumaa. :shock:
William Blake
Nunnuli

Post by Nunnuli » Mon Mar 30, 2009 19:00

Asta, Luxonia wrote:En. :shock:
Kerro sitten, miltä riipus sinusta tuntuu, kun vielä tänään postittaessakin ihmettelin sitä reikää ja tuntumaa. :shock:
:shock:

Joo, kerron sitten. Hassu olet :lol:
paradise

Post by paradise » Mon Apr 20, 2009 10:02

Mullakin olisi muutama kivi tunnistettavaksi.. Eli kaikki allaolevan kuvan korujen kivimatsku tunnistamatta, osaisiko joku auttaa?

Image
* Käsityöläinen
* Itsenäinen Herbalife-jälleenmyyjä
* Oriflame-kauneuskonsultti
* Avon-kauneuskonsultti
* Itsenäinen ihonhoitokonsultti, Mary Kay (R)
Nunnuli

Post by Nunnuli » Mon Apr 20, 2009 10:11

Kakkonen on mun mielestä sitä mitä myydään nimellä "sitruunajaspis". Kolmonen vois olla tsaroiitti.. vai oisko joku värjätty kivi? Nelosessa näyttäis olevan pyriittiäkin, joka viittais siihen, että se vois olla lapis lazuli vai oisko kuitenkin sodaliitti? Loput on mun mielestä jaspiksia. Eli en tiedä mitään, mutta arvailen täällä :mrgreen:
paradise

Post by paradise » Mon Apr 20, 2009 10:23

Joo, sitruunajaspikseksi mäkin tuota kakkosta epäilen. Muista en oikein osaa sanoa mitään.. Suurimman osan matskuista olen ostanut FMG:ltä, mutta en jostain syystä nyt löytänyt tuotteita heidän valikoimistaan.. Innolla lisäkommenntteja odotellen..
* Käsityöläinen
* Itsenäinen Herbalife-jälleenmyyjä
* Oriflame-kauneuskonsultti
* Avon-kauneuskonsultti
* Itsenäinen ihonhoitokonsultti, Mary Kay (R)
Post Reply