Tunnistaako joku tämän kiven?

Kivet, helmet, simpukat, koralli jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

peikko
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Tunnistaako joku tämän kiven?

Post by peikko » Wed Nov 17, 2010 1:28

mikael0k wrote:Nuummiitti
"Nuummite"-haulla löytyy kuvia tuosta, hyvin on samannäköistä.
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
Piita

Post by Piita » Wed Nov 17, 2010 1:39

Kiitos Mikaelok! Nuummittia näkys olevan kun googlasin Peikon vinkillä kuvahaun. Upea kivi! Nyt voin tehdä tuotekortin koruun joka tilattiin lahjaksi! :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
mikael0k

Post by mikael0k » Wed Nov 17, 2010 13:02

Eipä mittään Piita. Olen tuosta kivestä kirjoittanut jo aikaisemminkin täällä helmetissä ja kertonut mm. sen nimen synnystä. Kiveähän löytyy myös Suomesta.
Piita

Post by Piita » Wed Nov 17, 2010 16:39

Löysinkin sen keskustelun kun googlailin sitä nummiittia sen selvieämisen jälkeen. Oli mennyt silloin aikoinaan ohi tuo keskustelu. :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
@nia

Post by @nia » Fri Dec 10, 2010 13:47

Osaisitko kertoa tai edes arvella, mitä ovat kuvan korussa olevat mustat viistehiotut kivet? Itse en ole nähnyt korua luonnossa, joten olen ainoastaan tämän korun omistajan lähettämän kuvan varassa. Koru on useita kymmeniä vuosia vanha. Kivet ovat painavia ja voisivat omistajan mielestä olla myös lasia. Kestääkö AB-käsittely lasissa noin kauan? Korua on liotettu laimeassa astianpesuaineliuoksessa eikä siitä ole irronnut väriä. Korulla on omistajalleen tunnearvoa, joten kivien arvo sinänsä on toissijainen asia. Välihelminä käytetyt pienet valkoiset helmet näyttävät 'muovihelmiltä' tai joiltain pinnoitetuilta, koska etumaisten helmien helmiäinen on kadonnut - tai ei vain tule esille kuvassa.

Image

Minua on pyydetty tekemään korusta päivitetty versio (käyttämään ainoastaan nuo isot kivet) ja olisi kiva tietää, minkä kanssa olen tekemisissä. Saan muutaman helmen nähtäväksi ensi viikolla, jolloin pääsen tutkailemaan helmen reikää yms. Kuvaan kivet tarvittaessa uudelleen silloin.

Kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi ja ihanaa talvista viikonloppua!
- @nia -
peikko

Post by peikko » Fri Dec 10, 2010 14:03

Sanoisin että lasia, on niin rankasti pinnotettuja (ensin luulin olevani väärässä ketjussa). Valkosista en tämän kuvan perusteella sano mitään.

Peikonpesä - blogi
@nia

Post by @nia » Fri Dec 10, 2010 14:35

peikko wrote:Sanoisin että lasia, on niin rankasti pinnotettuja (ensin luulin olevani väärässä ketjussa). Valkosista en tämän kuvan perusteella sano mitään.
Kiitos Peikko, valkoisten helmien ominaisuuksilla ei ole mitään muuta merkitystä kuin ajatukseni, että jos ne ovat esim. muovia, niin nuo mustat tiedustelemani tuskin sitten mitään mustia timantteja :wink:.

Laitoin tiedusteluni tänne "Luonnonmateriaaleihin" siksi, kun täällä oli valmiina tämä "Tunnistaako joku..."
- @nia -
peikko

Post by peikko » Fri Dec 10, 2010 14:53

En mitenkään tarkoittanut, ettei kysymyksesi tänne sopisi, yritin vain havainnolistaa miten vahvasti helmet minusta lasilta vaikuttaa :)

Peikonpesä - blogi
@nia

Post by @nia » Fri Dec 10, 2010 15:23

peikko wrote:En mitenkään tarkoittanut, ettei kysymyksesi tänne sopisi, yritin vain havainnolistaa miten vahvasti helmet minusta lasilta vaikuttaa :)
Kaikk' hyvin! Lasisiksi korun omistajakin helmiä uumoili, ja sinun varma mielipiteesi vahvistaa tätä. Kiitos siitä. Itselleni varsinkin mustat kivet ovat vaikeita ja olen luullut, että AB-käsittely on sellainen hiljaa hiipuva...
- @nia -
Marissa

Post by Marissa » Fri Dec 10, 2010 18:08

Sanoisin kanssa @nia, että lasia.....ja itse olen kanssa törmännyt vastaaviin vanhoihin lasihelmiin, joisssa AB-käsittely pysynyt hyvin.
Tiedä sitten satavarmaksi sanoa 8)
mikael0k

Post by mikael0k » Fri Dec 10, 2010 19:05

Sanoisin nuiden olevan aika varmasti näitä http://www.firemountaingems.com/czech_f ... p?navsrc=2

Ainakin ulkonäkö vastaa ja nämähän on ollu markkinoilla jo todella kauan.
@nia

Post by @nia » Fri Dec 10, 2010 20:19

mikael0k wrote:Sanoisin nuiden olevan aika varmasti näitä http://www.firemountaingems.com/czech_f ... p?navsrc=2
Ainakin ulkonäkö vastaa ja nämähän on ollu markkinoilla jo todella kauan.
Kiitokset :D. mikael0k: helminauha on 50 vuotta vanha ja todennäköisesti ostettu valmiina. Josko tästä voi päätellä, että ennen vanhaan kaikki tehtiin hyvin ja kestäviksi, myös helmet :wink:. Helmien omistaja toivoo uudesta korustaan pitkää kaulakorua, joten teen (jos vaan hopealanka menee reiästä läpi) todennäköisesti linkitetyn korun ja käytän lisänä mustaa onyksia ja mustia makeanvedenhelmiä. Noissa lasihelmissä on vihertävä kiilto tuon käsittelyn ansiosta, mutta korun omistaja ei halua koruun yhtään lisää ko. väriä. Kuten mainitsin, korulla on syvä tunnearvo omistajalleen. Minusta on hienoa, että hän antaa sille uuden elämän teettämällä lasihelmistä korun itselleen - ja minä toivon osaavani tehdä jotain sen arvoista.
- @nia -
@nu

Post by @nu » Fri Dec 10, 2010 21:06

@nia wrote: Josko tästä voi päätellä, että ennen vanhaan kaikki tehtiin hyvin ja kestäviksi, myös helmet :wink:.
Tämän takia vintagehelmet ovat niin upeita!

Lasihelmissä, vanhoissakin, on yleensä tarpeeksi suuret reiät hopealangalle, joten eiköhän linkitetty koru onnistu vallan mainiosti.
Maikki

Post by Maikki » Tue Dec 28, 2010 13:24

@nia wrote:Kestääkö AB-käsittely lasissa noin kauan?
Sateenkaarikäsittely on hyvin kestävä ja on jollakin tapaa molekyyli- tms. tasolla sitoutunut lasiin, toisin kuin pintavärjäys tai helmiäis- tai metallipinnoitukset. Se kestää vaikkapa pesemisen.
Leikin tulella
Thuja Design

Post by Thuja Design » Tue Dec 28, 2010 13:34

Mielestäni noita mustia sanottiin "margasiitti"-helmiksi, joita oli viistekivinä istutettuna krääsäsormuksiinkin,mutta ne olivat hyvin mustan timantin oloisia,just vintage-koruja.Kiva,että entisöit vanhan korun,luulen,että noi valkoiset helmet ovat ihan muovia.Itselleni tuli vastaavanlainen helminauha korjaukseen (ilman noita pieniä helmiä) ja sidoin sen helmisilkkiin.
Post Reply