Tunnistaako joku tämän kiven?

Kivet, helmet, simpukat, koralli jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

mikael0k
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Tunnistaako joku tämän kiven?

Post by mikael0k » Tue Dec 28, 2010 14:37

Markasiittia nuo kuvassa olevat helmet eivät ole. Markasiitti koruja tehtiin tosiaan aikoinaan aika paljon, ja kuten Tuija sanoi niitä oli mm sormuksissa...en tiä sitten onko ne krääsää..miullakin on joitakin 925 hopeasta tehtyjä upeita sormuksia joissa keskuskivenä on kaunis granaatti ja reunuskivinä markasiitteja..Oikeesti nuo markasiitit eivät ole markasiittia vaan pyriittiä. Markasiitti esiintyy luonnossa sellaisessa muodossa että se rapautuu jauheeksi helposti eikä se kestä hiontaa. Kauppanimenä markasiitti kuitenkin kuulostaa paremmalta kuin rikkikiisu tai pyriitti. Markasiitit oli hiottu yleensä ruusuhiontaisiksi ja ne oli tehty antamaan korulle kimalletta koska kiven viisteinen pinta heijasti valoa voimakkaasti (oli ikään kuin peilinä).
mikael0k

Post by mikael0k » Tue Dec 28, 2010 14:57

HUPS! Markasiitista olikin ihan oma ketjunsa täällä helemtissä viewtopic.php?f=21&t=1273
Thuja Design

Post by Thuja Design » Tue Dec 28, 2010 16:31

Vähän ot:ta.Kiitti,Mikael,kun korjasit.Sellaisista sormuksista mulla oli just kans mielleyhtymä eli noi helmet ovat siis kai tsekkihelmiä, mutta niissä on paremmat viisteet kuin tsekkihelmissä.
Meemu
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Meemu » Sat Jan 29, 2011 19:27

:oops: Tunnistaisikohan joku nämä kivet? Siis aina merkitsen pusseihin, mitä kiveä ne sisältävät, mutta tämä onneton oli jäänyt ilman merkintää... Muistaakseni ostin täältä nämä syksyllä, mutta en yhtään muista keneltä. Ovat kaikki samaa kiveä, vaikka eri värisiä ovatkin...
http://picasaweb.google.com/lh/photo/tA ... directlink
Bezz
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Bezz » Sat Jan 29, 2011 19:30

Meemu wrote::oops: Tunnistaisikohan joku nämä kivet? Siis aina merkitsen pusseihin, mitä kiveä ne sisältävät, mutta tämä onneton oli jäänyt ilman merkintää... Muistaakseni ostin täältä nämä syksyllä, mutta en yhtään muista keneltä. Ovat kaikki samaa kiveä, vaikka eri värisiä ovatkin...
http://picasaweb.google.com/lh/photo/tA ... directlink
Minun silmään nuo näyttää fancy jaspiksilta. Joku viisaampi voisi kyllä tulla vielä vahvistamaan/ruttamaan arvioni. :)
Meemu
Swarovski-kuumeessa

Post by Meemu » Sat Jan 29, 2011 19:53

Kiitos, tiesin että Helmettiläisiin voi luottaa! Niinhän nuo olikin, nyt kun nimen näin, muistan itsekin :)
@nia

Post by @nia » Fri Feb 04, 2011 20:26

@nia wrote:Osaisitko kertoa tai edes arvella, mitä ovat kuvan korussa olevat mustat viistehiotut kivet? Itse en ole nähnyt korua luonnossa, joten olen ainoastaan tämän korun omistajan lähettämän kuvan varassa. Koru on useita kymmeniä vuosia vanha. Kivet ovat painavia ja voisivat omistajan mielestä olla myös lasia. Kestääkö AB-käsittely lasissa noin kauan? Korua on liotettu laimeassa astianpesuaineliuoksessa eikä siitä ole irronnut väriä. Korulla on omistajalleen tunnearvoa, joten kivien arvo sinänsä on toissijainen asia. Välihelminä käytetyt pienet valkoiset helmet näyttävät 'muovihelmiltä' tai joiltain pinnoitetuilta, koska etumaisten helmien helmiäinen on kadonnut - tai ei vain tule esille kuvassa.
Image
Minua on pyydetty tekemään korusta päivitetty versio (käyttämään ainoastaan nuo isot kivet) ja olisi kiva tietää, minkä kanssa olen tekemisissä. Saan muutaman helmen nähtäväksi ensi viikolla, jolloin pääsen tutkailemaan helmen reikää yms. Kuvaan kivet tarvittaessa uudelleen silloin.
Kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi ja ihanaa talvista viikonloppua!
Kiitos kaikille osallistumisesta helmikeskusteluun. Lasihelminauha on saanut uuden elämän, josko haluat käydä kurkkaamassa: Äidin koru
- @nia -
Post Reply