meripihka

Kivet, helmet, simpukat, koralli jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

MyYou
Oikea käyttäjä: Olen

Mistä meripihkahelmiä???

Post by MyYou » Thu Jul 22, 2010 23:01

Hei kaikille!

Ystäväni etsii kuumeisesti meripihka helmiä, mistä olette niitä löytäneet, itse en tunnu löytävän mistään vaikka ajattelin olevan helppo löytää, meripihka kun on niin kiehtova materiaali että vaikka enemmän olen keskittynyt lasihelmiin enkä tiedä paljoa kivistä, niin meripihkan tiedän silti.

Jos teillä on jotain linkkejä, olemme kiitollisia!

My You :)
Kaunis on yhtä hyödyllistä kuin hyödyllinen, ehkä hyödyllisempääkin. (Victor Hugo)
Muikku
Moderaattori
Lasku: 5

Re: meripihka

Post by Muikku » Fri Jul 23, 2010 19:57

Mie olen tilannut ainakin Lima Beadsilta, Gemmallissa on ollut myös, FMG:llä ihan taatusti. Mutta kotimaassa ei ole sattunut silmään. Tietty voit laittaa ostetaan-ilmoituksen tonne kirpputorille, jos joltakulta löytyisi. Ja sitten jos joku tuttusi on menossa Tallinnaan tai Baltian alueelle noin ylipäätään niin sieltä saattaa löytyä, mutta Vikki muistaakseni sanoi että lähinnä siruhelmiä tai sitten hinta pompsahtaa ihan muihin sfääreihin. Siksi suosittelisin noita ekoja, tosin en ole tarkistanut niiden varastotilannetta.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by annie » Fri Jul 23, 2010 20:48

ite kävin pari vuotta sitten pietarissa ja olisin sieltä halunnut ostaa meripihkaa.. mistään en löytänyt helminä, vaan olivat valmiita koruja kaikki. helminauhoissa oli kyllä varsin erilaisia ja isojakin mollukoita, mutta hinnat olivat päätä huimaavia..
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
maripauliina

Post by maripauliina » Wed Jul 28, 2010 14:52

Mulle vanhemmat toi juuri Latviasta meripihkaa, mutta nihkeästi siellä myivät helmiä, valmiita koruja kyllä oli joka kulmassa tarjolla. saahan niistä purettua helmet uusiokäyttöön... :wink:
mikael0k
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by mikael0k » Wed Jul 28, 2010 17:51

:idea:
Last edited by mikael0k on Fri Jan 14, 2011 17:25, edited 1 time in total.
@nia

Post by @nia » Wed Jul 28, 2010 19:14

mikael0k wrote:... niissä turisti kaupoissa jotka ovat sen kadun varrella joka lähtee Kauppatorilta Mannerheimin tielle päin...
Espa = Pohjois-Esplanadi
- @nia -
Hobelf

Post by Hobelf » Fri Dec 31, 2010 4:34

Kivenviilaaja wrote:Meripihkan pehmentämiseen vaaditaan n. 140 - 200 C asteen lämpötila ja se pitää tehdä hapettomissa olosuhteissa, jotta meripihka ei "pala" pilalle. Eli kotikonstein on aika toivotonta yrittää muovailla meripihkaa.

Meripihkaa voi muokata kuten jotain haurasta muovia. Esimerkiksi dremelin jyrsinterät, saha, viila, jne ovat käyttökelpoisia. Kiillottamisen voi tehdä suunnilleen samoilla menetelmillä kuin metallienkin kiillottamisen.
Oikeastaan se muistuttaa pikemminkin kovaa muovia. Sen muokkaaminen mekaanisesti on kotona helppoa. Tarvitsee eri vahvuisia vesihiomapapereja, viilan, hammas- tai kiilotustahnaa &hieman kärsivällisyyttä. Tarkka hiominen tosin vaatii vielä hieman epoxia &esim. puikon, johon meripihka istutetaan hionnan ajaxi.

Meripihkan muokkaamisessa lämmöllä ei liene paljon järkeä, vaikka olisikin hapeton tila käytössä, koska niihin muodostuneet hienot suuntaiset vivahteet, sisähileet & varmaankin vääristyvät tai jopa katoavat.

Meripihkaa eri muodoissa löytyy alla olevista osoitteista:
http://www.amberizon.com/shop/loose_amb ... _shop.html
http://www.amberhome.eu/28-raw-amber

(Jos jotain kiinnostaisi lähteä mahdollisten kevätmyrskyjen jälkeen tutkimaan löytyisikö meripihkaa jäiden &levän seasta Balttian rannoilta, niin laittakaa messu.)
Taika

Post by Taika » Sat Jan 29, 2011 13:46

Tietääkö joku, mitä tämä viime aikoina maailmalla silmille hyökännyt musta meripihka (black amber) on olioitaan? Jotain kopaalin tyyppistä? Petyin aikanaan, kun kävi ilmi, että suuresti ihailemani, harvoin tarjolla oleva vihreä meripihka olikin keltaista, jonka tausta oli maalattu/värjätty mustaksi, joten nyt on hienoista epäluuloa ilmassa...
If I think, everything is lost.
-Paul Cezanne-

http://charming.vuodatus.net
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sat Jan 29, 2011 16:04

Taika wrote:Tietääkö joku, mitä tämä viime aikoina maailmalla silmille hyökännyt musta meripihka (black amber) on olioitaan?
En tiedä, mutta wikipedia johti tuollaiseen tietoon: http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_%28lignite%29 Eli ainakaan tuon mukaan se ei olisi mitään meripihkaa koskaan nähnytkään...
Mandinka
lasihelmien lumoissa

Post by Mandinka » Mon Jun 20, 2011 1:32

Ihan kypsähdin kun taas tuli mieleen aikoja sitten ostamani meripihkasirut. Heti käteen ottessa ajattelin, että ei nää ole aitoja, mutta vasta nyt keksin, että sitähän voi testata. Juu, sytty palamaan, musta savu ja paloi iloisesti pinseteissä, mutta niin kai muovikin savuttaa ja syttyy ja nämä haisi ihan palaneelle muoville. Tyyppasin sitten ginissä, että sulaako ne, kun pitäs vissii alkoholiin sulaa. No ei sulanut, mutta ehkä syy olikin ginissä? Viimeksi tein tuhdin suolaveden ja viskasin sinne pari sirua ja pohjaan upposi, vaikka ymmärtääkseni pitäis kellua. Suhteista ei ole tietoa, että pitäskö olla joku erityinen resepti suolavedelle, mutta näillä mennään. Ärsyttää kuitenkin.
FreakyMike
hamstraa hopeahelmiä

Post by FreakyMike » Mon Jun 20, 2011 21:13

Oikean meripihkan sulamisesta/palamisesta pitäisi tulla käsittääkseni hyvin pihkamainen tuoksu ja esimerkiksi muovi haisee palaessaan aivan erilaiselta.

Itse en ole valitettavasti testannut, mutta asiasta oli puhetta aikoinaan koulussa, kun luennolla oli aiheena korumateriaalien väärennökset. Yksi hyvä tunnistustapa oli kuulemma kuumentaa rautalangan pää liekissä ja tuikata meripihkapalaan ja katsoa millä tavalla se sulaa ja tuoksuu.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Mon Jun 20, 2011 22:44

Juu, selvä pihkan haju tulee meripihkasta, kun sitä tökkää kuumalla rautalangalla. Ei voi erehtyä siitä hajusta, jos tietää miltä pihka haisee. Jos meripihka palaa liekillä, niin haju voi olla erilainen.
Meripihka ei liukene alkoholiin. Kopaali ja muutama muu luonnollinen meripihkan "jäljitelmä" liukenevat hitaasti alkoholiin.
Mandinka
lasihelmien lumoissa

Post by Mandinka » Tue Jun 21, 2011 0:15

No, leikin kotikemistiä taas. Kuumensin parsinneulan ja tökkäsin sen tuollaseen siruun. Ei haissu yhtään miltään, mutta eka siru halkesi ja toinen jämähti siihen neulaan kiinni. Ei kai tän pitäs olla maailmat kaatava asia kun ihan itelleni vaan teen koruja, mutta en voi sietää ajatusta, että käyttäisin korussa meripihkaa kun se onkin "meripihkaa".
mikael0k

Post by mikael0k » Tue Jun 21, 2011 10:42

Mandinka wrote:Viimeksi tein tuhdin suolaveden ja viskasin sinne pari sirua ja pohjaan upposi, vaikka ymmärtääkseni pitäis kellua. Suhteista ei ole tietoa, että pitäskö olla joku erityinen resepti suolavedelle, mutta näillä mennään. Ärsyttää kuitenkin.
Suolaa liuotetaan lämpimään veteen niin paljon että se ei enää liukenea. Jos meripihkaksi kuviteltu aine ei kellu kyllästetyssä suolavedessa, se ei ole meripihkaa... Tällä voidaan eliminoida muovi ymsv. jäljennökset. Poikkeuksen tekee esim copaali joka kelluu.
rozalie

Post by rozalie » Tue Jun 21, 2011 11:22

Jee, tein vinoon pinoon meripihkahelmiä näitä kokeita (paitsi giniä, se jääköön tonicin tykö ;) ) ja olen 110% varma, että minulla on aitoa tavaraa. Ja aah, sitä pihkan tuoksua jos vähän polttaa helmen reunaa. Ovat niin kevyitä, että välillä on vaikea uskoa, että tämä on jotain luonnonainetta. :jippii:
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
Post Reply