Kivien värjäyksen kesto

Kivet, helmet, simpukat, koralli jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Kivien värjäyksen kesto

Post by Piita » Fri Aug 20, 2010 23:39

Kyselisin muilta kokemuksia kivien värienkestosta?!
Olen itse huomannut että kaupat ovat nyt pullollaan värjättyjä kiviä, ne näyttävät olevan muotia ympäri maailmaa...
Nämä "jadet" ja värjätyt akaatit kestävät vaihtelevasti.

Olen huomannut että kivien väri haalistuu tai muuttuu pikkuhiljaa huomattavasti. Mitä kirkkaammat värit sen voimakkaampaa on värin muutos.
Nyt harmittaa etten ole kuvannut kaikkia kiviä jotka ovat väriään muuttaneet.
osasta on tullut oikeastaan kivempi väri mutta esim purppura sävyt ovat muuttuneet osiltaan likaisenruskeiksi.
Kaikki eivät muutu mutta ikävä kyllä aika moni muuttaa väriään.

Auringon valo muuttaa väriä mutta myös ihan laatikossa ja muovipussissa olleet helmet ovat muuttaneet väriään. Joskus on ollut niinkin että kun olen tehnyt korun niin pari vuotta pussissa odottaneet helmet muuttavat parissa viikossa väriään valmiissa korussa ja ilman kanssa olessaan kosketuksissa.

Tämä harmittaa siksi että korulle ei voi laittaa sellaista hintaa joka kattaisi kunnolla kuluja. Olenkin varoittanut asiakasta että väri saattaa muuttua ajan kanssa.
Aikaisemmin jo esitinkin toiveita kotimaisille kauppiaille että voisiko valikoimaan saada taas ihan perus korukiviäkin. Niin hassua kuin se onkin niin niitä perus korukiviä ja luonnonvärisiä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. :?

Värjätyt ovat kivoja mutta niiden käytöstä ei ole vielä kovin pitkää kokemusta ja nimenomaan tästä värien pysymisestä.
Kyllähän kaikkien kivien sävyjä parannellaan mutta nyt tarkoitan näitä erikoisvärejä ja kirkkaita sävyjä.

Kertokaahan muutkin kokemuksianne!
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
nekka

Re: Kivien värjäyksen kesto

Post by nekka » Sat Aug 21, 2010 10:21

Minäkin muuten olen kaipaillut ihan perus kiviä jo jonkin aikaa...

Mua ketuttaa ihan todenteolla värjättyjen kivien, ei kylläkään kaikkien, se värin päästö.
Pesen kivet ihan normaalisti, niinkuin pesen kaikki kivet niiden kotiuduttua. Sen huomaa hyvin aina kun kohdalle osuu se mistä värit hilpasee.
Tein kerran kokeen muutamista saapuneista kivistä...
Siinä oli punaista granaattia, erivärisiä akaatteja (vihreä, sininen ja eri punaisia), sinisafiiria (!) ja joitain värjättyjä jadeja.
Jokainen oli omassa läpinäkyvässä kepussa sukeltamassa yhden vuorokauden ihan puhtaassa vedessä...ja olin pessyt ne siis jo aiemmin.
Tulos oli aika hurja.
Aamulla oli riemunkirjavia kuppeja pöydänkulmalla odottelemassa. Pahimmat värinpäästäjät oli punaisia, mutta se mikä ihmetytti erityisesti, oli
täysin tummansininen vesi sinisafiiripisaroiden kupissa. :shock:
Huuhtelin kaikki kivet ja laitoin ne uudelleen likoomaan. Seuraavana aamuna oli kirkkaita vesiä...kokeilin vielä saman uudelleen fairyn kanssa...
Muutama kupin vesi oli pysynyt kirkkaana, mutta nyt oli irronnut väriä jo vihreistäkin aika hurjasti. Vihreistä druzy-akaateista oli tullut valkovihreitä...tummansinisistä sinisafiireista vaaleansinisiä, no granaatit oli edelleen punaisia, vaikka väriä oli irronnut erittäin paljon...
Osasta kiviä tuli huuhtelun jälkeen oikeastaan kauniimpia kuin ne aiemmin olivat olleet mutta muutamista lähti väri niin voimakkaasti, ettei sitä jäänyt jäljelle juuri lainkaan tai osittain...Mietin myös sen värin terveellisyyttä...muutamat värinkyllästämät vedet meinaan haiskahti ihan hirveälle, sellaiselle pistävälle... :shock:
mustikkainen

Post by mustikkainen » Sat Aug 21, 2010 15:52

Nekan kokeet kuulostivat kiinnostavilta, sisäinen pikkukemistini innostui. :D Tätä pitää kokeilla itse heti paikalla!

Mutta asiaan, ainakin omasta mielestäni on vähän kurjaa kun kivien kaunista luonnollista väriä korjataan värjäämällä. Itse en silti ole huomannut, että kivihelmistä lähtisi väri, mv -helmistä kylläkin.
just bead it.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sat Aug 21, 2010 16:22

Aika monet tavalliset värjäysmenetelmät tuottavat lopputuloksen, joka haalistuu käytössä. Varsinkin jos värjäys on tehty huokoiseen kiveen (akaatit jne.) jollain orgaanisella pigmentillä, niin ne haalistuvat helposti ja kivestä saattaa irrota väriä. Melko monet kivet ovat luonnostaan sellaisia, että niiden värit haalistuvat mm. auringonvalon UV-säteilyn vaikutuksesta.

Epäorgaanisilla väriaineilla tehdyt värjäykset ovat yleisesti melko hyvin käyttöä kestäviä. Jos aihe kiinnostaa, niin tuolta löytyy paljon asiaa: http://www.ganoksin.com/borisat/nenam/i ... dyeing.htm Osa noista menetelmistä on ihan kotikemistienkin välineillä ja aineilla tehtävissä.
tessuli
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by tessuli » Thu Sep 09, 2010 21:32

Olipas mielenkiintoista tekstiä tuossa englanninkielisessä linkissä. Jotain liotustekniikkaa voisi kokeilla laatikonpohjalla pyöriville liian haaleille akaateille. Ei ainakaan menisi hyvä pilalle kokeiluissa... Sitä en tiedä, miten apteekeissa suhtaudutaan kaikenmaailman "pommiaineiden"ostajiin. Pitää varmaan ottaa kopio artikkelista mukaan, etteivät kuvittele, että olen pommia rakentamassa :huh:
Piritta

Post by Piritta » Thu Sep 09, 2010 22:32

Mä olen kans pettynyt värjättyihin kiviin. Nyt viime aikoina on ollut tosi paljon värikkäitä värjättyjä säröakaatteja ja niistä lähtee väriä tosi paljon ja hetken päästä ovat aiivan haaleita. Ensin kauniit, oikein ruskan värit ja kohta kaikki näyttää melkein samalta. Itseäni ei haittais niin paljon, mutta harmittaa, kun ei noista kivistä tehtyjä koruja voi myydä. Uskoisin myös kivinauhojen myyjien tietävän tästä, mutta enpä ole juurikaan nähnyt mainintaa kivien kohdalla siitä, että värit lähtee. Itse en enää värjättyä akaattia osta.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Thu Sep 09, 2010 22:58

tessuli wrote:miten apteekeissa suhtaudutaan kaikenmaailman "pommiaineiden"ostajiin.
Yleensä myyvät eioota. Apteekeista on nykyään lähes mahdotonta löytää mitään kemikaaleja, joten tarvittavat aineet joutuu metsästämään jostain muualta (laboratoriokemikaalien tukkufirmoista) tai tekemään itse. Toista se oli ennen joskus 10-20 vuotta sitten, kun kaikkia happoja, myrkkyjä ja ties mitä puolivalmiita räjähdysaineita sai apteekeista.
mikael0k

Post by mikael0k » Thu Sep 09, 2010 23:25

akaatti on vain siitä hankala kivi että sitä ei tahdo enää millään saada värjäämättömänä, luonnonväriset akaatit on nykyään harvinaisia (yleensä se luonnon väri on harmahtava). Se sitten tietysti että millaisista värjätyistä akaateista puhutaan yleensä. Ns. voimakkaan eli kirkkaan väriset akaatit on minullekkin yleensä sellaisia joita en juurikaan hanki. Mutta otetaan esimerkiksi karneoli. Suurin osa myydystä "karneolista" on itse asiassa värjättyä akaattia. Musta onyx on värjättyä akaattia jne.. krysopraasin jäljitelmänä myydään vihreäksi värjättyä akaattia, näissä vanhalla menetelmällä värjätyissä akaateissa värit ovat olleet pysyviä. Musta onyx on sokerilla ja hapolla värjättyä akaattia....
tessuli
lasihelmien lumoissa

Post by tessuli » Fri Sep 10, 2010 13:53

Soitin tutulle apteekkarille ja kyselin mm. rauranitraattia, jolla oli ainakin ohjeen mukaan aika "helppo" värjätä kiviä (kahden viikon litkuliotus ja 24 h lämpökäsittely...). Ei oo, eikä oo muutakaan listalla olevaa ainetta. Ainoastaan rautasulfaattia on, joka on sama asia kuin rautakaupassa puunsuoja-aineeksi myytävä rautavihtrilli. Siitä aineesta ei artikkelissa ollut mitään tietoa. Rautavihtrilliä meillä on traktoritallin maalauksesta jäljellä vaikka miten paljon. Heitänpähän pari haaleaa akaattia vaikka siihen kokeeksi. Kahden viikon päästä tiedetään mitä tapahtuu...
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Fri Sep 10, 2010 16:16

Rautasulfaatti saattaa toimia kuten -nitraatti, mutta vaatii kuumemman lämpökäsittelyn. Värjäys perustuu siihen, että kemikaali hajoaa kiven sisässä raudan oksideiksi. Rautanitraatilla se tapahtuu jossain 125 C asteen tienoilla, mutta rautasulfaatti vaatii noin 400 C lämpötilan jotta vastaava reaktio tapahtuu.
tessuli
lasihelmien lumoissa

Post by tessuli » Fri Sep 10, 2010 18:23

Taidan kokeilla kahden viikon liotusta, ja heitän kivet sitten leivinuuniin... Pizzanpaistopäivinä uunin lämpö on noin 300 astetta. Lämpöhän laskee nopeasti, mutta kokeillaan. :mrgreen:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sun Sep 12, 2010 11:47

Mulla on paljon, PALJON värjättyjä akaatteja ja olen moisia myös myynyt. En ole maininnut värien lähtemisestä, koska en ole ollut moisesta tietoinen. Toisaalta en kyllä suoraan sanottuna edes odottaisi, että kauniit pastelliväriset akaatit säilyisivät sen näköisinä ikuisesti. On tietysti todella ikävää, jos koru haalistuu äkkiä käytössä, mutta veikkaisin, että aika harva noin 30 euron korun ostaja odottaa hankintansa olevan ikuinen. :raaps:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
tessuli
lasihelmien lumoissa

Post by tessuli » Fri Sep 24, 2010 9:51

Tilannetiedotus kivenvärjäyskokeiluuni. Laitoin 10.9 parisenkymmentä pahasti haalistunutta säröakaattirondellia likoamaan rautavihtrilliliemeen. Akaattien alkuperäinen väri oli vaaleanoranssi, mutta osa nauhan kivistä oli niin huonolaatuisia väreiltään, että en laittanut niitä mihinkään koruun "rumentamaan". Rautavihtrilliä oli lasipurkissa niin paljon, ettei se enää edes liuennut veteen, vaan jäi vesikerroksen pohjalle lillumaan lietteenä. Siinä ne kivet on lilluneet 14 vrk. Huuhtelin kivet eilen, ja laitoin illalla leivinuuniin yöksi. Ennen "paistamista" kivet olivat hyvin haaleita. Lähes kaikki oranssi väri oli lähtenyt kivistä pois. Uunin lämpö oli illalla noin 230 astetta, ja aamullakin lämpöä oli vielä lähes 200. Yön aikana kivien väri muuttui rajusti. Kiven väri oli nyt hailakan ruskea ja särökohdat näkyivät tummanruskeina. Pohjaväri oli aika samanlainen, kuin esim. aurinkokivessä. Kaksi kiveä oli värjääntynyt aika rumasti liian tummaksi, mutta muut kivet olivat ihan kivan näköisiä.
Samassa värjäyskokeiluerässä minulla oli kaksi tavallista viistehiottua akaattia (ei siis säröjä). Näihin ei väriä tarttunut yhtään, ja vanhat värit olivat hävinneet osittain. Roskiin siis... Onnistuneita säröakaatteja taidan käyttää jonkun ruskean kiven kanssa... Kiva kokeilu, eikä maksanut paljon.
nekka

Post by nekka » Sat Sep 25, 2010 10:16

...kuva olis kiva :D
mikael0k

Post by mikael0k » Sat Sep 25, 2010 13:22

hmmmmm.. tuli vain mieleen että mikä on tuon rautavihrillin käyttöturvallisuustaso tässä yhteydessä käytettynä...
http://kayttoturvallisuustiedotteet.tam ... px?Id=8055

Karsinogeeni se ei kuitenkaan tuon mukaan ole.
Post Reply