Kivien värjäyksen kesto

Kivet, helmet, simpukat, koralli jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

tessuli
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Kivien värjäyksen kesto

Post by tessuli » Sat Sep 25, 2010 18:00

Juu, emmää kuale näihin helmiin, kun tuli traktoritallikin samalla aineella sudittua ihan ilman mitään suojavarusteita. Ei ollut edes hanskoja käsissä. Seuraavana päivänä oli "kiva" olla tk:n vastaanotossa töissä mustilla käsillä. Oli vielä labrapäivä, ja piti ottaa niillä kauniilla käsillä verikokeita ihmisiltä. Seuraavalla maalauskerralla on kyllä hanskat kädessä :nod: .

Kuvan voin laittaa ehkä sitten joskus, jos löydän sellaisen "kuvasivuston", jota osaan käyttää. Kahta sivustoa kokeilin, enkä saanut kumpaakaan pelittämään...Voi kun tänne voisi siirtää kuvia suoraan koneelta, niin jopa olisi helppoa...
tessuli
lasihelmien lumoissa

Post by tessuli » Sun Sep 26, 2010 9:09

Kokeillaan kuvanlisäystä...
http://img59.imageshack.us/img59/8854/img3483d.jpg
Onnistui :jippii: . Aamuauringon valossa värit ovat edukseen. Aika kauniita kiviä, mielestäni. Laitan jatkossakin kaikki "huonot kivet jemmaan, ja kokeilen tee-se-itse-värjäämistä. Harmi, kun tasapintaiset akaatit ei onnistu tällä menetelmällä.
amorosa
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by amorosa » Sun Sep 26, 2010 10:14

Kiva kun kokeilit noiden kivien värjäystä ja varsinkin jaoit tietosi täällä :love: . Kuvasta päätellen ihan mukavan värisiä kiviä.
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
waterwoman

Post by waterwoman » Mon Sep 27, 2010 17:37

ihanaa, että laitoit meillekin tietoa kokeiluistasi- olipa mielenkiintoista.kiitos.
:)
Meiju
löytänyt aidot helmet

Post by Meiju » Thu Mar 17, 2011 15:26

Kertokaahan viisaammat onko noiden värjättyjen akaattien värjäykselle tapahtunut säilytyksessä jotain? Ovat siis olleet tiiviissä minigrip-pussissa muovilaatikossa. En muistaisi niissä ostovaiheessa olleen kuvassa nähtäviä ruskeita läikkiä. Tai jos olisi ollutkin, niin tuskin olisin ihaillut niitä niin paljon, kuin silloin tein. Tietysti voi olla, että muistan ihan tyystin väärinkin.

Kauniimpi puoli:
Image

Ruskeiden läikkien puoli:
Image
anzu

Post by anzu » Thu Mar 17, 2011 19:32

En tiedä noista, mutta tiedän että jotkut säröakaatit (harmaat) muuttuvat säilytyksessä sinisiksi. Voihan se olla että noillaki on omalaatusta uudelleen värjäilyä :D
-anzu
Piita

Post by Piita » Thu Mar 17, 2011 23:54

Mun hienot fuksiat akaatit muuttui vuodessa paskanruskeiksi... Siitä alunperin tän ketjun aloitinkin. Eli kyllä, ainakin minun kokemuksella värjätyt akaatit ei pidä värejä vaan muuttuvat ajan kanssa. Kvartseissa tuntuu värit kestävän paremmin mutta värjätyt akaatit ei ole ikuisesti sitä mitä ostohetkellä! parheimmillaan menee puolessa vuodessa värit vaikka olis minigrippi pussissa. Niin minäkin säilytän eikä näyttänyt värien haalistumista ja muutosta estävän...
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Piita

Post by Piita » Thu Mar 17, 2011 23:57

Vielä sellanen että missään kaupassa en ole vielä nähnyt mainintaa värjättyjen kivien värin kestosta. Hyvälaatuiset akaatit kun ei ihan halpoja ole, jos ei ole kokemusta niin yllätyksenä tulee niiden värimuutokset.... Saati sitten esim asiakkailla jotka on ostaneet suht arvokkaan korun...
Meiju
löytänyt aidot helmet

Post by Meiju » Fri Mar 18, 2011 0:38

Puolisen vuotta sitten tosiaan nämä ostin ja ihan hirmuisesti näistä pidin silloin. Nyt ei juuri tee mieli näistä enää korua tehdä :? Mutta ei tule tosiaan itselläkään enää juurikaan värjättyjä ostettua, kun on tämän asian oppinut. Harmi sinällään, koska ovathan ne kauniita, aluksi.
Nimril
korukivikasan keskellä

Post by Nimril » Wed Dec 21, 2011 21:56

Kysytään nyt tätä vanhan ketjun hännässä kun tämä minusta kuuluu samaan asiaan. Eli onko kokemusta miten kuumentamalla käsiteltyjen kivien värit pysyvät? Siinähän kiveä ei varsinaisesti värjätä vaan saadaan se kuumentamalla vaihtamaan väriään. Tai näin siis olen käsittänyt.
Live and let live.
Piita

Post by Piita » Wed Dec 21, 2011 23:34

Käsittääkseni niistä eivät värit lähde vaan lämpökäsittelyn muutokset ovat pysyvät. Korjatkaa viisaammat jos olen ihan metikössä :) Ainakin karneoleissa jotka minulla on 6v takaa ei ole mitään muutoksia vaan väri on ihan sama. Väri tumman oranssi, melkein oranssin punainen.
mikael0k

Post by mikael0k » Thu Dec 22, 2011 0:54

joidenkin lämpökäsiteltyjen kivien väri voi haalistua ..esim auringon valon vaikutuksesta...yleensä kuitenkin kuumentamalla tehty väri on pysyvä. Ongelmallinen värjäys nykyään on tuo diffuusiokäsittely. Siinä kiven pinta saa vain väriä kemikaalien ja kuumentamisen yhteisvaikutuksessa.
Post Reply