Piirros medaljongiin sotkeentumatta?

Ne materiaalit ja tekniikat, joille ei ole omaa osastoa.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Simpsakka
aloittelee siemenhelmillä
Posts: 6
Joined: Mon Jan 16, 2012 23:14
Oikea käyttäjä: Olen

Piirros medaljongiin sotkeentumatta?

Post by Simpsakka » Mon Jan 16, 2012 23:26

Hei!

Haluaisin tehdä medaljongeja ja rintakoruja, joiden rakenne olisi seuraavanlainen: alimpana valmis metallinen pohja, sitten itse piirretty/maalattu kuva ja sen päällä liimattu kirkas lasikapussi.

Ongelmana on se, että pelkään kapussin kiinnittämiseen tarvittavan liiman sotkevan piirrokseni.

Osaatteko sanoa,
a) millä väreillä piirros kannattaisi tehdä, jotta se ei leviäisi ja suttaantuisi?
b) millä lakalla tms. piirroksen voisi päällystää, jotta se olisi turvassa?
c) mikä liima häiritsisi mahdollisimman vähän kuvan näkyvyyttä, mutta pitäisi kuitenkin kapussin paikallaan?

Kiitos avusta!
User avatar
stinde
Swarovski-kuumeessa
Posts: 76
Joined: Mon May 05, 2008 20:05
Lasku: 5
Location: Vantaa

Re: Piirros medaljongiin sotkeentumatta?

Post by stinde » Thu Jan 19, 2012 10:02

Tatkoitatko esim. tälläisia. Varmaan noilla epoxeilla voi myös liimata.

http://www.riogrande.com/VideoPlayer.as ... nt-VID-psd

--Timo
Simpsakka
aloittelee siemenhelmillä
Posts: 6
Joined: Mon Jan 16, 2012 23:14
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Piirros medaljongiin sotkeentumatta?

Post by Simpsakka » Fri Jan 27, 2012 22:00

Jep, kiitos!

Kestääköhän itse tehty kuva liimauksen? Täytyy varmaan vain kokeilla erilaisilla väreillä.

Onkohan tuo normiepoksia vai jotain tietynlaista?

T. Simpsakka
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1112
Joined: Wed Dec 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Contact:

Re: Piirros medaljongiin sotkeentumatta?

Post by Kivenviilaaja » Fri Jan 27, 2012 23:49

Epoksit ovat yleensä herkkiä kellastumaan tai sitten ne ovat väriltään sameita. Nuo kirkkaat valumuovit ovat kai jotain akryylihartsia, jota saa monista askartelukaupoista. Sellaisella lähtisin itse kokeilemaan. Suurin haaste on varmaan liimaaminen niin, että ilmakuplia ei tule.
Jos sekoitetun liiman seassa on pieniä ilmakuplia, niin niistä pääsee eroon kun laittaa liiman lääkeruiskuun, tulppaa ruiskun pään sormenpäällä umpeen ja vetää ruiskuun reilun alipaineen, jolloin kuplat nousevat pois liiman seasta.
Liimauksessa kannattaa kokeilla vaikka optiikan linssien liimaamisesta tuttua tapaa, että kuvan keskelle laittaa liimapisaran ja sitten varovasti laskee kapussin sen päälle, jolloin liima leviää itsestään koko kapussin alalle. Jos sen tekee oikein, niin kapussin alle ei jää ilmakuplia. Tuo toki vaatii sen, että liimasta on poistettu kuplat esim. tuolla em. ruiskukonstilla.

Piirustus kannattaa tehdä sellaisilla kynillä ja maaleilla, millä sen helpoiten saa aikaan. Kynien ja liiman yhteensopivuuden ei pitäisi olla ongelma. Piirustuksen päälle voi suhauttaa vaikka kerroksen jotain fiksatiivia (taiteilijatarvikeliikkeistä löytyy), joka estää värien leviämisen. Kannattaa ensin harjoitella jollain harjoituskappaleella ennen oikean luomuksen tekemistä.
Simpsakka
aloittelee siemenhelmillä
Posts: 6
Joined: Mon Jan 16, 2012 23:14
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Piirros medaljongiin sotkeentumatta?

Post by Simpsakka » Sat Jan 28, 2012 13:32

Kiitos hyvistä vinkeistä! En ollut vielä ehtinyt noihin ilmakuplaongelmiin asti. Ihanaa, ettei kaikkia mokia ja testauksia tarvitse tehdä itse :-)

Täytyy kokeilla liiman ja hartsin yhteensopivuutta myös tulosteiden kanssa.

Lisäksi mietin kuvan laittamista kahden kutistemuovilevyn väliin.

T. Simpsakka
User avatar
mrx
Swarovski-kuumeessa
Posts: 79
Joined: Mon May 17, 2010 12:52
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Piirros medaljongiin sotkeentumatta?

Post by mrx » Sat Jan 28, 2012 16:30

Superliimakin saattaa toimia. Hidas geelimäinen on aika mukavaa muuten mutta haisee kamalalle. Kuva kannattanee ensin lakata niin se ei ime liimaa kun osa papereista muuttuu aika läpikuultavaksi liimattuna ja liima imeytyy paperiin epätasaisesti. Shellakka käynee, samaten nitroselluloosalakka. Shellakan täytyy olla väritöntä, hiilipiirrosten kanssa käytettävä fiksatiivi on sitä.

Lasiliima olisi tuohon varmaan paras mutta se on uv-kovetteista. Foorumin naisille vihjeenä, uv-uuni, jota käytetään geelikynsien tekoon käynee tarkoitukseen. Samaten tuossa käytettävä uv-geeli saattaisi käydä liimaksi. Itsellä on työn alla uv-ledeistä tehtävä uv-valotuslaite. 100 uv-lediä maksaa ebayssä alle 5 dollaria joten kustannukset ovat olemattomat. Lasiliima vanhenee nopeasti ja on aika kallista.

Epoksi kellastuu mutta kerros jää kyllä aika ohueksi. Kannattaa kokeilla sitäkin. Epokseissa hitaammat tuntuvat paremmilta. Pienoismallipaikoista saa suhteellisen edullisesti 200 g pakkauksia. Vaaka on sitten sekoituksessa iso apu.

Perinteinen lasiliima on kanadanpalsami. En tiedä saako sitä enää mistään.
Post Reply