Omatekoisia massahelmiä

Ne materiaalit ja tekniikat, joille ei ole omaa osastoa.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

tephanis
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Post by tephanis » Fri Aug 01, 2008 0:06

Hmm, nyt on idea päässä muhimassa, poikaystävän siskolta pitäisi vaan kysyä nyt sitä että millaisista väreistä hän tykkää :D

Hänellä on siis rippijuhlat tulossa, ja tämän Fimo-keskustelun ansiosta mulla on hirveä hinku päästä testailemaan Fimoja. Kun vaan ehtis Helsinkiin asti sitä hankkimaan, kun noissa nettikaupoissa se kestää turhan kauan. Mulla oli ideana kuuhelmistä tehty kaulaketju, ehkä kaksinkertainen, jossa lukko on edessä ja siitä lähtee roikkuva nauha, jonka päässä on Fimosta tehty laattariipus, johon ajattelin kaivertaa jonkun raamatunkohdan. Laattaan meinasin tehdä reiät, jotta sen saisi irti korusta ja tyttö voisi käyttää korua myös ilman laattaa. Ja nyt kymysys, onnistuisiko Fimoon kaivertaminen ihan vaan veitsellä? Tai terävällä neulalla. Muuttuuko tekstin koko/rakenne paistaessa Fimoa, onko kukaan kokeillut?

/muoks Kuuhelmien sekaan olis tarkoituksena laittaa sinne tänne sekaisin Fimo-helmiä.
Turkoosi
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Turkoosi » Sun Nov 30, 2008 13:01

Kaivoin nämä vanhat ystäväni taas laatikon kätköistä joulukuun kynnyksellä. Huomasin että en ole koskaan heitä tullut kuvanneeksi. Nämä nyt ei varsinaisesti ole helmiä, tai no "puoliporattuja". Tehty joskus vuosien -90 ja - 92 aikoihin. Huomatkaa epämääräisen näköiset kierteiset lenkit :D . Glögipullon suun kultaus on kulunut moneen kertaan, enkä löytänyt toimivaa kultatussia.
Mukavaa joulun odotusta kaikille!

Image
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sun Nov 30, 2008 14:00

IIiiiiK! Ihanat!! :shokki:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
nekka

Post by nekka » Sun Nov 30, 2008 15:01

HELLANTUUDELSSON sentää kuinka söötit tonttu-ukkelit !!!! :love:
Amalia

Post by Amalia » Sun Nov 30, 2008 18:46

Nää on ihan huippu söpöt :love:
-Mistään ei voi tehdä idioottivarmaa, sillä idiootit ovat erittäin kekseliäitä-
Akvamarin
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Omatekoisia massahelmiä

Post by Akvamarin » Thu Sep 24, 2009 12:44

Ihanaa katsella teidän upeita massahelmikuvia! :love: Löysin itse massat äskettäin ja kieltämättä pikkusormi meni välittömästi, koko käsi heti ja pää upposi saman tien.

Tosi mukavaa oli huomata, että ihan perustekniikoilla jo tulee kivaa jälkenä.

Laittakaahan vinkkejä blogeistanne, joissa olette käyttäneet massoja!
Utukainen

Post by Utukainen » Thu Sep 24, 2009 22:22

Onko kellään ollut seuraavanlaista ongelmaa:

Työstäessäni Cernitistä massahelmiä niiden muoto menee pilalle siinä vaiheessa kun yritän tehdä niihin reikää. Olen miettinyt, että olenko pehmittänyt massan liian huonosti, mutta mielestäni se on kyllä ollut työstettäessä notkeaa ja lämmintä. Reiän olen aina tehnyt neulalla - olisiko tähän olemassa joku parempi työkalu?

Yleensä saan reiän näppärästi noin helmen puoleenväliin asti, mutta siitä eteenpäin kun työntää, alkaa helmi litistyä ikävästi...
Akvamarin
aloittelee siemenhelmillä

Post by Akvamarin » Fri Sep 25, 2009 11:28

Annat varmaan helmien viilentyä jääkaapissa ennen rei'itystä? Oletko kokeillut jäähdyttää niitä pakastimessa? Kylmä ja jäykistynyt massa pitää muotonsa paremmin.

Pyöreät helmet pitävät muotonsa paremmin, jos ne tukee jäykästä paperista tehtyyn kouruun rei'ityksen ajaksi.
Utukainen

Post by Utukainen » Sun Sep 27, 2009 18:21

Akvamarin wrote:Annat varmaan helmien viilentyä jääkaapissa ennen rei'itystä? Oletko kokeillut jäähdyttää niitä pakastimessa? Kylmä ja jäykistynyt massa pitää muotonsa paremmin.

Pyöreät helmet pitävät muotonsa paremmin, jos ne tukee jäykästä paperista tehtyyn kouruun rei'ityksen ajaksi.
Aah, kiitos vinkistä, Akvamarin! Minä en ole viilentänyt helmiä mitenkään, olen vain tukenut niitä paperikouruun / muoviläpyskään. Sen siitä saa kun katselee ohjeista vain kuvia eikä lue ollenkaan. :nod:
@nu

Post by @nu » Tue Oct 05, 2010 17:26

Kuinkahan kestäviä massahelmet tai -riipukset yleensä ovat? Olen ostanut kaksi vuotta sitten yhdeltä amerikkalaiselta tekijältä polymeerimassariipukset, jotka päätyivät tänä syksynä roskikseen. Toisesta värit muuttuivat ihan omituiseksi - oli alunperin vaalea beessi mutta alkoi rumasti kellastumaan. Toinen taas murtui siitä yläreunasta, missä oli ripustuslenkki, kun ekaa kertaa korua käytin sen valmistumisen jälkeen (murtumiskohtaan ei kohdistunut mitään painetta tai nykimistä, koru oli ollut laatikossa sen pari vuotta valmistumisestaan eikä kertaakaan käytetty). Ekaa korua säilytin ihan korutelineessä, toinen oli siis muovipussissa korulaatikossa. Sinänsä ei harmita, koska en uskonutkaan niiden ikuisia olevan, mutta sääli kun niihinkin oli käytetty paljon aikaa ja vaivaa (siis riipusten tekijä, en minä).
Utukainen

Post by Utukainen » Sat Jan 22, 2011 15:09

@nu wrote:Kuinkahan kestäviä massahelmet tai -riipukset yleensä ovat? Olen ostanut kaksi vuotta sitten yhdeltä amerikkalaiselta tekijältä polymeerimassariipukset, jotka päätyivät tänä syksynä roskikseen. Toisesta värit muuttuivat ihan omituiseksi - oli alunperin vaalea beessi mutta alkoi rumasti kellastumaan. Toinen taas murtui siitä yläreunasta, missä oli ripustuslenkki, kun ekaa kertaa korua käytin sen valmistumisen jälkeen (murtumiskohtaan ei kohdistunut mitään painetta tai nykimistä, koru oli ollut laatikossa sen pari vuotta valmistumisestaan eikä kertaakaan käytetty). Ekaa korua säilytin ihan korutelineessä, toinen oli siis muovipussissa korulaatikossa. Sinänsä ei harmita, koska en uskonutkaan niiden ikuisia olevan, mutta sääli kun niihinkin oli käytetty paljon aikaa ja vaivaa (siis riipusten tekijä, en minä).
Tulee mieleen, että olikohan korut alunperin paistettu väärässä lämpötilassa? Massan ei todellakaan pitäisi olla niin heppoista, että murtuu noin vaan...

Mä oon päällystänyt valmiit korut lakalla, en tosin tiedä kuinka paljon se materiaalia todellisuudessa suojaa. Lähinnä ulkonäön vuoksi olen lakkaillut sekä matta- että kiiltolakalla.

Muoks: tuosta tummumisesta en osaa sanoa... Mietin, että onkohan ihan vaan hapettumisesta kyse - näkynee vaaleissa väreissä?
Last edited by Utukainen on Sat Jan 22, 2011 15:19, edited 1 time in total.
Utukainen

Post by Utukainen » Sat Jan 22, 2011 15:15

Mulle kävi tänään hassusti Cernitin kanssa. Sekoitin tummahkon violettia väriä, josta muotoilin riipuspohjan (tarkoituksena jatkaa sen päälle uudella Cernit-kerroksella) ja paistoin. Noh, koko höskä muuttui uunissa melkein mustaksi. Samassa paistoerässä oli hennon ruusunpunaisia helmiä, joille ei tapahtunut mitään eriskummallista. Mitähän tuossa on käynyt - uuni ollut liian kuuma? Vai onko massassa ollut jotain kummaa? Paistan parhaillaan toista erää samaa violettia, saa nähdä mitä tapahtuu... pudotin varmuudeksi uunin lämpötilaa n. 10 asteella.
hunski

Post by hunski » Tue Jan 22, 2013 13:40

Fimomassa ja polymeerimassa ovat vissiin samaa ainetta....ko? Kysymys kuuluu sit et mitä ne on? Onks ne niinku muovia tai jotain vastaavaa kun ne poltetaan? Vai savea? Vai mitä ne on?
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
amorosa

Post by amorosa » Tue Jan 22, 2013 14:51

Nuo massat ovat muovijohdannaisia.
Täältä http://www.askartelumassat.com/perustie ... -i-57.html saa erinomaista tietoa ja sen ensimmäisen suomenkielisen massakirjan. Omakohtaisesti voin lämpimästi suositella kirjoittajaa!
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
hunski

Post by hunski » Mon Mar 04, 2013 11:16

Onko Fimo ja Premo-massojen tuloksella mitään eroa? Näyttävätkö ihan samoilta paistettuina? Fimomassoja olen ainakin nähnyt vain erittäin kirkkaina väreinä ja Premoissa oon nähny erilaisia värejä, tummempiakin, helmimäisinä väreinä, läpikuultavanpina väreinä yms.
Kun haluisin kokeilla mutta en halua mitään super räikyvän värisiä riipuksia tehä :D Eli onko Premo silloin parempi vaihtoehto?
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Post Reply