Helmiä massasta?

Ne materiaalit ja tekniikat, joille ei ole omaa osastoa.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Hanna
lasihelmien lumoissa
Helmiä massasta?

Post by Hanna » Fri Jun 23, 2006 14:33

Jotkut teistä osaavat käyttää jotain askartelumassaa ja tehdä siitä helmiä. Mikä on "oikea" merkki ja laatu, jotta helmistä saisi käyttökelpoisia? Onko massoja olemassa eri värisiä vai värjäätäänkö ne jotenkin? Jos, niin millä? Onko jotain vinkkejä, jotta homma onnistuu?
helise
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku:5

Post by helise » Sat Jun 24, 2006 16:45

Minä olen pähkäillyt samaa! Ehdit, Hanna, ekana kysymään.Toivottavasti joku kertoo - kiinnostaisi kovasti kokeilla!Ja onko jossain ohjeita miten tuollaisia helmiä tehdään? :raaps:
vasu
aloittelee siemenhelmillä

Askartelumassoista

Post by vasu » Sun Jun 25, 2006 10:41

Minä olen jonkin aikaa tehnyt paljonkin helmiä massoista. Varmaan siksi että olen niin pihi :roll: :lol: tai sitten koska niistä saa aina sen värisiä helmiä ja muotoja kun haluaa.
Minä olen käyttänyt Fimo Softia ja Cernit nimisiä. Olen ostanut Cernitit ihan Sinooperista. Fimoa vaikapa täältä http://www.askartelupuotipia.com
Fimo on pehmeämpää käsitellä, mutta Cernitissä on enemmän kiiltoa itsessään.

Massoja ei tarvitse periaatteessa maalata eikä värjätä, sillä ihan päävärejä sekoittelemalla saa erilaisia sävyjä aikaiseksi. Massahelmien kovettaminen tehdään tavallisessa kotiuunissa, hiotaan haluttaessa ja kiillotetaan palalla kangasta. Sitten vaan helmeilemään :)

Pörrö Sahlbergin sivuilta löytyy suomeksi perusohjeet http://www.saunalahti.fi/theporro/fiinst.htm
Googlesta löytyy kun laittaa hakusanaksi polymer clay.

Kaikki vaan massailemaan :D
- Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan -
Hanna
lasihelmien lumoissa

Post by Hanna » Sun Jun 25, 2006 13:44

Kiitos neuvoista, täytyy käydä huomenna Sinooperissa, niin pääsee kokeilemaan! Tuolla Pörrön sivuilla oli aivan mahtavia "nukkekodin eväitä", ovat varmaan luonnossa aivan syötävän ihania :lol:
@nu
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by @nu » Sat Nov 25, 2006 21:08

Ei taida täällä kovin paljon massan ystäviä olla :wink: Katselin noita vasun tekemiä koruja ja muutamia muita juttuja netissä ja hitsiläinen, että ovat hyvännäköisiä. Tätä tahdon kokeilla!

Jostain sain sen käsityksen, että pyöreitä helmiä pitäisi paistaa jonkun neulepuikon tms. ympärillä etteivät mene uunissa littanaksi, olenkohan väärässä?

Onko nuo massahelmet kovin painavia?

Onko mitään sellaisia "älä ikimaailmassa tee näin"-ohjeita, ettei ihan mokaisi heti alkuun :wink:
Julia

Post by Julia » Sat Nov 25, 2006 21:43

Mä kyllä tykkään tehdä massasta helmiä. Jostakin syystä multa on aikaisemmin mennyt tää ketju ihan ohi. En tosin ole tehnyt helmiä kovin pitkään. Mutta näinkin vähäisellä kokemuksella voin sanoa, että ei se mitään salatiedettä oo, kovin helposti mitään katastrofeja tuskin tulee. :)

Mä tykkään huomattavasti enemmän Fimosta kuin Cernitistä. Cernit on niin kovaa, että mulla on ainakin vaikeuksia työstää sitä. Mutta tää on kai ihan makuasia. Fimohelmet on kevyitä, niissä on paljon värivaihtoehtoja (myös metallivärejä, läpikuultavia ja jopa pimeässä hohtava massa) ja niistä saa kivoja persoonallisia helmiä.

Mä oon ymmärtänyt niin, että Cernit pehmenee enemmän uunissa ja siksi siitä tehdyt pyöreät on hyvä paistaa tikussa esim. parin mukin varassa. Fimohelmet oon paistanut ilman tikkua, enkä oo huomannut mitään litistymistä (eipä ne mun helmet taida kovin pyöreitä olla muutenkaan :roll: ). Oon paistanut helmiä hiukan alhaisemmassa lämpötilassa ja pidempään kuin ohjeessa (125C noin 30 min).

Pari linkkiä:
http://www.glassattic.com/ (todella sekava, mutta hyvin monipuolinen linkkivarasto)
http://www.jaedworks.com/clayspot/polyc ... index.html
Loulou

Post by Loulou » Sun Nov 26, 2006 0:05

Minä olen kanssa jonkun verran tehnyt massasta helmiä, mutta ei jostain syystä ole oikein tullut niitä käytettyä koruissa. Minä olen käyttänyt sekä Cernittiä että Fimoa (Fimo soft-nimistä), sekaisin ja erikseen. Päinvastoin kuin Julialla, minä pidän Cernittiä liian pehmeänä - kädet ovat sen verran lämpimät, että massasta tulee liian notkeaa. Cernit on väreiltään läpikuultavampi kuin Fimo, mutta näitä voi kyllä sekoittaa keskenäänkin, jos haluaa. Ja massasta tehdyt helmet ovat kyllä kokoonsa nähden aika kevyitä.

Minä olen kaikki helmet paistanut tikkuihin tökättyinä, mutta varmaan kevyemmät helmet onnistuvat ihan hyvin ilman tikkua. Ei tule mieleen mitään erityisiä vaikeuksia massan käytössä, mutta yksi mikä kannattaa pitää mielessä on, että liian kuumassa uunissa massa voi kärähtää, ja värit voivat muuttua, joten kannattaa noudattaa pakkauksen ohjeita. Ja avatut pakkaukset tulisi kääriä folioon, jotta massat säilyvät - muoviin kääriminen voi kai jotenkin muuttaa massan rakennetta.
vasu

Post by vasu » Mon Nov 27, 2006 11:24

Minä olen nykyään jättänyt nuo polymeerimassat toistaiseksi pölyttymään. Syynä on se että, minua alkoi yksinkertaisesti hirvittämään mitä kotiuunissani, samassa jossa laitan ruokaa koko perheelle, oikein polttelen. Massat itsessään ovat PVC:tä. Polymeerimassoissa on pehmittimenä ftalaattia, joka on oikeastaan aika vaarallinen kemikaali.
Ehkä sitten voin taas alkaa taas tekemään , jos saan erillisen uunin vain askarteluja varten.

Täältä voitte lukea lisää:
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/110105_a.htm
http://www.checnet.org/healthehouse/edu ... ain_ID=496
http://www.mindfully.org/Plastic/Plasti ... GJul02.htm
Ulla

Post by Ulla » Mon Nov 27, 2006 11:28

Minäkin olen kansainvälisiltä foorumeilta lukenut, ettei polymeerimassoja pitäisi polttaa samassa uunissa, jossa laitetaan ruokaa. Useat käsittääkseni käyttävät pientä pöytäuunia.
Julia

Post by Julia » Mon Nov 27, 2006 12:16

Mä oon varmaan tosi huono ihminen, mutta mun massahelmeily ei kyllä tähän lopu. :oops: Siis jos flataatteja löytyy muovimatoista, hammasharjoista, hajuvesistä jne. niin en aioi kyllä niidenkään käyttöä lopettaa. Ja onhan helmet nyt paljon tärkeämpiä kuin edellä mainitut. :rofl:
@nu

Post by @nu » Mon Nov 27, 2006 15:56

No mitähän tästä nyt ajattelisi :shock:

Ensin ajattelin, että joopajoo, tulin juuri tilanneeksi satsin Fimoa kokeiltavaksi ja haluaisin kyllä kokeilla. Voiko nuo massat olla niin vaarallisia, jos niitä ei nyt ihan joka päivä käytä ja jos pidän ne muuten lasten ulottumattomilla (meillä on kaksi alle 3-vuotiasta tahmanäppiä). En ole muutenkaan kamalan vauhko mitä tulee näihin tutkimuksiin, milloin mikäkin ruoka-aine tai muu aine aiheuttaa syöpää tms. kun tuntuu, että niille aineille pitäisi loppujenlopuksi altistua niin älyttömästi, ennen kuin tulee tuhoa.

Toiseksi, kun luin nuo linkkien artikkelit ajatuksella, tuli ahdistus ja ajatus, että palautan massat kauppaan, koska en tosiaan halua altistaa omia lapsiani millekään myrkyille.

Kolmanneksi kävin lukemassa Ihanitse-foorumilta, mitä siellä sanotaan, koska olen ymmärtänyt että Pörrö S. on aikamoinen asiantuntija noissa massoissa. Hänen mielestään enemmän vaarallisia aineita on shampoossa kuin massoissa. Foorumilta löytyi tällainet linkki, joissa vakuutetaan, ettei vaaraa ole:
http://www.acminet.org/ACMI_Addl_Response_Polymer.htm
Että otapa tästä nyt sitten selvää :roll:
Luulen, että poltan kyllä vahat ihan pokkana meitin uunissa.
Last edited by @nu on Mon Nov 27, 2006 16:37, edited 1 time in total.
vasu

Post by vasu » Mon Nov 27, 2006 16:36

Ei niitä Fimoja varmaan kannata nurkkaan heittää, voihan niitä kokeilla. Minä tein kesällä hurjat määrät helmiä, omat ja naapurin mukulat olivat mukana tekemässä. Lapset on jo tosin isompia ja kädet pestiin suurinpiirtein juuriharjalla jälkeenpäin.

Kerran hajamielisyyksissäni laitoin lämpötilan hieman korkeammaksi uunissa, ja voi sitä käryä ja katkua mikä siitä tuli. Uunin pesin jälkeenpäin todella huolella.

Mutta jotenkin kuvittelen, että ne höyrystyneet pehmitinaineet kertyy uunin sisäpinnoille ja sitten ruokiin joita siellä tekee. Jos ei olisi lapsia, en varmaan olisi yhtään huolissani.
anzu

Post by anzu » Mon Nov 27, 2006 19:15

Eikö ne muovi yhdisteet katoa sieltä uunista yhtä nopeasti ku on tulleetki, ku lämmittää uunin uudestaan. Jos ei tuohon usko, niin lämmittää uunin vaikka helmien polton jälkeen 100 asteeseen ja laittaa luukun sen jälkeen auki. Niin varmasti höyryt katoaa.
-anzu
jeanie
suunnittelee Balin-matkaa
Oikea käyttäjä:Olen

Re: Helmiä massasta?

Post by jeanie » Sun Dec 11, 2011 22:19

Että piti sitten tällänenkin löytää... Voihan hurahdus :D, pakko testaa tätä kun kerkiää. :viuh:
ellinoora
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä:Olen

Re: Helmiä massasta?

Post by ellinoora » Wed Jan 04, 2012 16:52

Pitkän tauon jälkeen itsekkin päätin aktivoitua täällä. On ollut vähän burnoutin tapaista tuossa syksyllä ja veto oli kokonaan poissa. Onneksi helmityöt oli vähän auttamassa asiaa. Toisaalta tosi masentuneena ei niitäkään jaksanut tehdä. Sitten aiheeseen:

Itse olen ihan viime viikkoina hurahtanut noihin massoihin. Olen käyttänyt sekä fimoa että cernitiä. Ja omasta mielestäni saanut todella kivannäköisiä koruja. Olen tehnyt rintakorun ja sitten useammat korvakorut. Osan massoista olen valmistumisen jälkeen lakannut, ja sen jälkeen kiiltävät todella kauniisti. Toisaalta kyllä ne kiiltää ilman lakkaamistakin. Korvakorujen osiin olen laittanut jo ennen uuniin pistämistä koukut valmiiksi. Jostain luin, että niin ne pysyvät paremmin.

Minulla toistaiseksi uuni ei ole kovin pahalle haissut, eikä myöskään sisällä.

Image

Tuossa on kuvia uuden vuoden aaton tuotoksistani. Osan käytän kortteihin, mutta nuo joissa on reiät, on tarkoitus laittaa koruihin. Ihan pyöreitä helmiä en ole vielä kokeillut.
Post Reply