lucite

Ne materiaalit ja tekniikat, joille ei ole omaa osastoa.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
pikkukukka
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

lucite

Post by pikkukukka » Tue Feb 08, 2011 22:52

Morjenttes. Kertoisiko joku joka aiheeseen on perehtynyt, että mitä tarkalleen ottaen lucitekukat ovat. Akryylia ovat juu, mutta lähinnä minua kiinnostaa ovatko kaikki lucitekukan näköiset kukat lucitea, vai onko olemassa "aitoja" ja "ei aitoja" lucitekukkia? Miten ne erottaa toisistaan? Missä on parhain valikoima lucitea? Millaisia helmiä kutsutaan luciteksi, ovatko pelkät kukat lucitea? Olen etsinyt tietoa aiheesta, mutta kerta en ole sitä löytänyt, ajattelin, että täältähän sitä tietoa ihan varmasti joltakulta löytyy. Kiitos etukäteen sille, joka valaisee minua aiheen tiimoilta.
@nu
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: lucite

Post by @nu » Wed Feb 09, 2011 10:40

Minusta lucite -termiä käytetään varsin väljästi kuvaamaan kaikenlaisia muovihelmiä. Varsinainen lucite on kuitenkin DuPont -nimisen firman kehittelemä muovi, jota käytettiin mm. helmien ja pukukorujen valmistukseen 1940-80-luvulla. DuPont on vanha firma, jonka tuotteisiin kuuluu myös esimerkiksi Kevlar, jota käytetään luotiliiveissä :D Monet yritykset lakkasivat valmistamasta lucitehelmiä ja -koruja 1980-luvulla. Riippuu siis puhutaanko vintage lucitesta (vanhoista helmistä) vai contemporary lucitesta (uusista, usein vanhojen mallien mukaan tehdyistä reproduktiohelmistä). Itse miellän vain nuo vanhat helmet aidoksi luciteksi, koska ne ovat tunnultaan ihan erilaisia näihin uusiin verrattuna, mutta tämä on vain henk.koht. mielipide; kyllähän monet amerikkalaisetkin helmikaupat myyvät lucitehelminä näitä uusia helmiä. Vanhoissa lucitehelmissä on lasimainen tuntu, ne ovat painavampia kuin tavis-muovihelmet eikä niissä ole näkyviä saumoja. Uudet ovat kevyitä kuten mitkä tahansa muovihelmet ja ne on selvästi tehty kahdesta osasta, sivulla näkyy selvät saumat, ja niistä puuttuu se lasimainen fiilis, jota on vaikea selittää. En tiedä, onko niissä itse muovin koostumus jotenkin erilainen vai pelkkä valmistustapa. Pelkän kuvan perusteella on aika mahdoton sanoa, onko helmet vanhaa lucitea vai eivät, pitää päästä tutkailemaan lähemmin. Ja toki lucitea on kaikenlaisissa muodoissa, ei pelkästään kukkahelmiä.
Post Reply