Minkälaista liimaa?
Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna
Meinasin tehdä ihan tosi yksinkertaisia korviksia, tasapohjaisiin korvakorupohjiin yhdistää kapussit... mutta mietin sitä liimaa? Minkälaista liimaa te käytätte? 

-
- sijoittaa jalokivilaatuun
- Lasku:5
Re: Minkälaista liimaa?
SuperEpoxy tai vastaava kaksikomponentti epoxi liima...
-
- löytänyt aidot helmet
- Oikea käyttäjä:Olen
Minä käytän Aralditia, on ollut hyvä. 2-komponenttiliimat pitävät paremmin, kuin pikaliimat.
Kävisikö moiseen vaikkapa joku Rodinhoodin 2-komponentti liima? Siis "halpis". Vai kannattaako suoraan ns. sijoittaa laatuu? 

-
- Lasku:5
Eiköhän se käy kuhan on epoksiliimaa...on miullakin nyt käytössä lidlistä ostettu epoksiliima..eikhän se aine ole suurinpiirtein sammaa eri kuoret vaan laitettu piälle... vaikka sanoi mulle yksi liimakauppias että käytä koruihin mieluummin superepoxya kuin aralditia..aralditin liimasauma on kovempi joten murtuu helpommin...tiä sitten häntä ja onko eroa sitten kuinka paljon niissä eri kuivumisajan liimoissa....
-
- Oikea käyttäjä:Olen
Muutama vuosi sitten Aralditilla liimasin hiottuja kiviäni hopeakoruihin, joissa oli karhennettu pohja.
Tänäpäivänä huomaa, yks toisensä jälkeen, että se Araldit on tosiaan kovettunu ja kivi irtoaa helposti. Mutta kestihän nuo 10 vuotta paikoillaan
Tänäpäivänä huomaa, yks toisensä jälkeen, että se Araldit on tosiaan kovettunu ja kivi irtoaa helposti. Mutta kestihän nuo 10 vuotta paikoillaan

Liimoista tuli mieleen, äitini lahjoitti mulle vanhan liimapyssynsä. Onks tälläsellä käyttöö koruilussa? Voisi kuvitella että tulee sotkuista sen kaa..
Kuumaliimapistoolinko?
Joo juuri sellasen!
No en usko että siitä varsinaisissa koruissa on hyötyä, askartelussa olen katsonut hyvinkin käytännölliseksi. Kuumaliima kovettuu ja irtoaa pinnastaan kohtuu helposti. En siis suosittele esim. liimaamaan kiveä metalliin (kapusseja korvakorupohjiin).
Liima-ongelma, taas. Ostin tässä hyvä tovi sitten tuota kaksikomponentti liimaa tarkoituksenani liimata niitä kapusseja korupohjiin... En ole niitä vielä saanut aikaiseksi, mutta tein muutaman korun jossa nauhanpään vahvistamiseksi käytin liimaa, tuota mitä minulla on (Henkelin SuperEpoxy, Robinhoodista ostettu), mutta sen liiman kuivumisessa meni iäisyys... Kokeilin myös joustolankaan tehdyn solmun vahvistamista samalla liimalla ja siihenkin meni iäisyys, eikä liima kuivunut haluamallani tavalla liimaten helmet yhteen
Onko liimassa vai käyttötarkoituksessa vika? Mitä liimaa nauhanpäihin?
Entä jos liimaan niitä kapusseja, pitääkö liiman antaa olla hetki ennen osien yhteensovittamista vai miten tuo 2-komponentti oikein toimii?

Entä jos liimaan niitä kapusseja, pitääkö liiman antaa olla hetki ennen osien yhteensovittamista vai miten tuo 2-komponentti oikein toimii?

Nauhanpäiden ja solmujen vahvistamiseen mä käyttäisin ihan perus EriKeepperiä tai vastaavaa.
Ja juuh, tuo kaksikomponenttiliima pitäis käsittääkseni antaa vähän aikaa kuivahtaa ennen yhteenliittämistä. Liimapakkauksessa luultavasti löytyy tarkat käyttöohjeet
Ja juuh, tuo kaksikomponenttiliima pitäis käsittääkseni antaa vähän aikaa kuivahtaa ennen yhteenliittämistä. Liimapakkauksessa luultavasti löytyy tarkat käyttöohjeet

Pakkauksessa oli todella huonot ohjeet. Oli vain että kuivumisaika 10-15 min.
Mietin sitten siinä, että tarkoittaako se sitä ns. avointa aikaa (tuskin!) vai sitä milloin liimauskohta on ns. pysyvä... tarvitsisin varmaan sellaiset Ikean kuva-kuvalta ohjeet 

Olisikohan nauhanpäihin pikaliima turhan tujua? Tietääkö kukaan?