Akryyli / polykarbonaatti / pleksi tms

Ne materiaalit ja tekniikat, joille ei ole omaa osastoa.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
manxu
Oikea käyttäjä: Olen

Akryyli / polykarbonaatti / pleksi tms

Post by manxu » Wed Oct 12, 2011 23:16

Pahoittelen, en tiedä varmaksi mitä olen hakemassa, siksi hieman sekava otsikko :).

Olen nyt ihastunut erilaisiin muovikoruihin, esimerkkinä vaikka tämä. Sitten tuleekin ongelma: mistä ihmeestä otsikossa mainittuja materiaaleja voisi saada? Yritin googletella mutta aika lailla oli kyse isoista määristä/paloista ja yleensä kirkasta materiaalia. Enempi kiinnostaa neonvärit, musta ja valkoinen... Voikohan tuota tavan hopeasepän sahalla sahailla?

Onko kellään foorumilaisella kokemusta? Tai ideoita mistä tuota voisi hankkia? :)
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa

Re: Akryyli / polykarbonaatti / pleksi tms

Post by Lumijo » Thu Oct 13, 2011 9:13

http://www.pagoni.se/ on ainakin noita pleksi osia :D
Thuja Design
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Thuja Design » Thu Oct 13, 2011 11:35

Kysy jostain muovifirmasta hukkapaloja,sillä koruihin riittää n A4 kokoinen pala.Sahanterän täytyy olla muoville sopiva ns pyöreä,eli terät ovat kummalakin puolella,mutta kultasepänsahaa voit kyllä käyttää.
manxu

Post by manxu » Thu Oct 13, 2011 14:51

Kiitoksia vastauksista :) Täytyypä noita palasia kysellä.
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Kivenviilaaja » Fri Oct 14, 2011 8:44

Ihan normaali suora kultasepän sahanteräkin käy, kunhan valitsee hieman karkeamman hammastuksen kuin metallin sahaamiseen. Pyöreä spiraaliterä toimii toki, mutta sellaisella on hirveän hankala sahata suoria linjoja ja saada nättiä sahauspintaa.

Pleksiä löytyy myös monista askartelukaupoista ja rautakaupoista, jos varsinaisia muovikauppoja ei ole lähistöllä. Jostain halpakauppojen tai markettien keittiötarvikeosastolta voi löytyä nätin värikkäitä muoviastioita, joista voi ihan hyvin ottaa muovia koruihin. Samaa muovia ne ovat ja yleensä vielä tulee halvemmaksi kuin muovipalan ostaminen jostain askartelukaupasta.
Michli
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Michli » Mon Oct 17, 2011 23:09

Tuo viiksikoru on varmaan tehty kyllä kutistemuovilla. Elikkä kutistemuovi on sellasta ohkasta levyä A4:sena ja siihen voi piirtää permanenttitussilla, sitten sen voi leikata ihan saksilla, sitten laitetaan uuniin ja siellä se kutistuu noin kolmasosaksi siitä mitä oli :) se ois varmaan helpoin tuollaseen työhön jos tän suuntasia aiot tehä :) kutistemuovia saa esimerkiksi täältä http://www.handyhippo.co.uk/s232-1-shrink-plastic.html
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Sat Jan 28, 2012 16:36

manxu wrote:Pahoittelen, en tiedä varmaksi mitä olen hakemassa, siksi hieman sekava otsikko :).

Olen nyt ihastunut erilaisiin muovikoruihin, esimerkkinä vaikka tämä. Sitten tuleekin ongelma: mistä ihmeestä otsikossa mainittuja materiaaleja voisi saada? Yritin googletella mutta aika lailla oli kyse isoista määristä/paloista ja yleensä kirkasta materiaalia. Enempi kiinnostaa neonvärit, musta ja valkoinen... Voikohan tuota tavan hopeasepän sahalla sahailla?

Onko kellään foorumilaisella kokemusta? Tai ideoita mistä tuota voisi hankkia? :)
Teollisuusetoloista löytyy akryyliä erilaisina levyinä. Akryyli sulaa helposti ja sitä voi taivuttaa tai prässätä kuumana. Sitä voi myös valaa muottiin eli pistää muotin päälle ja uuniin.

Akryyliä voi liimatakin helposti, sille on oma liimansa (metyleenikloridi). Ainut huono puoli on hinta (3 mm vahvuinen taisi olla pari sataa neliö).
Post Reply