HELMIKIRJAKETJU

Mistä ideoita ja ohjeita? Linkit kivoimmille ja hyödyllisimmille helmisivustoille sekä asiaa helmikirjoista, -lehdistä ynnä muusta.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

HELMIKIRJAKETJU

Post by Henna » Thu Nov 10, 2005 14:10

Kerätään tähän kommentteja helmi-, koru- ja metallilankakirjoista.
Risut ja ruusut, niin muutkin tietävät mitä kannattaa ostaa/lainata.
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Thu Nov 10, 2005 14:25

Aloitan itse.

TEE ITSE UPEITA KORUJA:
Käännöskirja, jonka alkuperäinen nimi on Vintage-Style Beaded Jewellery. Sisältää helmijuttujen lisäksi nappi-, nauha- ja paljettikoruja. Kauniita kuvia, mutta ei oikein mitään mikä kolahtaisi muhun kuin ehkä sillä tasolla että saan inspiraatiota johonkin samantapaiseen. No, jotkut helmikukat ja ehkä myös sudenkorennot voisivat olla mun juttu ihan sellaisenaan. Ja nyt kun selaan, saattaisin itse asiassa olla kiinnostunut myös vaijerista tehdyistä "pitsikoruista". Okei, ehkä kirjassa sentään on muutama kiinnostava juttu, mutta ne pitää löytää sälän joukosta. Esimerkiksi villatakin hihansuihin tarkoitettu helmiäisnappimansetti ei ihan kolahtanut :?

Ohjeet on helppoja ihan aloittelijankin seurata, ja huomionarvoista on toki se, että kyseessä on kolmas (vai neljäs) suomeksi julkaistu kirja, joka käsittelee pääasiassa tai ainakin tärkeänä osana helmiä. Eli Hurmaavat helmityöt, pelkkä Helmityöt ja sitten se aika uusi Metallilankakorut (eikö siinäkin ole helmiä? Mulla on se vasta varauksessa kirjastosta) Mutta onko näitä muita...?

Ylläpito lihavoi nimen :)
Maikki
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Maikki » Fri Nov 11, 2005 15:11

Minä ajattelin jo itse aloittaa tällaisen ketjun, kun ajattelin huonona surffaajana referoida hankkimiani kirjoja korvaukseksi siitä, että te muut olette laittaneet kivoja linkkejä.

Eli tässä alkuun metallilankakukkakirjoja:

Dalene Kelly: French-Beaded Flowers. New Millenium Collection. 2001. Krause.
Kirjassa on ohjeet lähes 40 eri lajiseen kukkaan ja lopussa muutama niistä tehty projekti. Kuvat hienoja värikuvia ja ohjeet hyvät, kun osaa perusteet, mutta alkuluku, jossa neuvotaan perustekniikat ei ole mielestäni kaikinpuolin parhaalla mahdollisella tavalla esitetty. Taitto kirjassa ahdas, teksti ja kuvat menee liian lähelle reunoja (vähän kuin B&B:n nykyisessä layoutissa).

Arlene Baker: Beads in Bloom. 2002. Interweave Press.
Beadwork-lehden kustantajan neliönmuotoista kirjasarjaa. Kirjassa on hyvät yleisohjeet, erilaisia variaatioita, katsaus tekniikan aika mielenkiintoiseen historiaan sekä hienoja ja monipuolisia töitä galleriaosuudessa. Varsinaisia projekteja on vähän.

Virginia Nathanson: Making Bead Flowers and Bouquets. 1976. Dover.
Tämä on uudelleen julkaistu vanhasta kirjasta, eli varmaan edelleenkin saatavilla, joskus pari vuotta sitten hommasin. Koska kirja on vanha, siinä on värikuvia vain kansien ulko- ja sisäpuolilla, muut kuvat ovat mustavalkeita. Se tekee kirjasta nykykatsojan silmään vähän tylsän näköisen, mutta itse asiassa kirja on tiivis ja hyvä pakkaus tekniikkaan ja siinä on ohjeet moniin kukkalajeihin ja niitten asetteluun.

Ylläpito lihavoi taas. ;)
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Nov 11, 2005 16:01

Linda Jones: Creating Wire and Beaded Jewelry. Cico books 2004.
Todella hyvä kirja, jossa paljon hienoja projekteja metalli/hopealangalle ja helmille. Mukana paljon erilaisia koruja: ranne-, kaula- ja korvakoruja, ainakin yksi sormusohje ja jotain riipuksia. Ihana kirja!

Takako Samejima: Bead Fantasies. Japan Publications Trading Co, 2003.
Uskomattoman kauniita helmikoruja, enimmäkseen selkeät mutta aika pienet ohjeet. Pienenä miinuksena se, että melkein kaikissa koruissa käytetään bicone-helmiä, joiden saatavuus täältä meiltä päin tuntuu olevan vähän sitä sun tätä.

The Beader's Palette. Ondorisha Publishers Ltd. 2003.
Kauniita koruja, mutta itse kirja on hieman sekava: ensin on kuvasivut ja sitten ohjesivut, eikä ohjesivuilla ole kuvaa valmiista korusta, että nopeasti näkisi mikä on mikä. Minulle kirjan ohjeet ovat liian vaikeaselkoisia, joten en ole vielä kokeillut mitään niistä. :/
Maikki

Post by Maikki » Fri Nov 11, 2005 16:07

Seuraavassa on kirjoja, joissa on esitelty helmiä tai helmitöitä, mutta ei varsinaisia teko-ohjeita:

Kathlyn Moss & Alice Scherer: The New Beadwork. 1992. Abrams.
Tämä kirja on henkilökohtaisesti ollut yksi parhaista kirjahankinnoistani tällä alueella. Siinä esitellään nykypäivän (ts. 80-luvun ja 90-luvun alun) keskeisten amerikaklaisten helmitaiteilijoitten töitä korvakoruista tosi isoihinkin tilataideteoksiin. Varsinkin aiemmin tämä oli kirja, jota lehteilemällä alkoi omakin helmisuoni pulppuilemaan tuplateholla. Kirjan lopussa on ylimalkaiset ohjeet keskeisiin helmityötekniikoihin, kuten verkko, peyote, tiili ja suorakulma. Lopussa on myös keskeistä sanastoa ja laajahko lähdeluettelo.

Kathlyn Moss, Alice Korach: Bead Art. 1998. Kalmbach.

Ikään kuin päivitys edelliseen kirjaan, eli esittelee edelleen helmitaiteilijoitten töitä, jotka ovat olleet esillä Beadworks 1998-näyttelyssä. Ei ollut yhtä tajunnan räjäyttävä kuin edellinen huomattavasti helmineitseellisemmässä vaiheessa hankittu teos, mutta ihan kiva ja idearikas katselukirja. Mukana on useita aika (naisen elämään) kantaaottaviakin töitä.

Caroline Crabtree & Pam Stallebrass: Beadwork, a World Guide. 2002. Rizzoli.
Kallis, mutta hieno kirja. Tässä kerrotaan helmitöiten historiasta ja esitellään helmityöperinnettä ympäri maailmaa. Todellinen taustatietopakkaus, jos haluaa perehtyä harrastukseen pintaa syvemmältä.

Janet Coles & Robert Budwig: Beads. An Exploration of Bead Traditions Around the World. 1997. Simon & Schuster Editions.
Tässä kirjassa puolestaan esitellään erilaisia helmiä, mitä eri puolilla maailmaa tuotetaan, jonkin verran myös helmityöperinnettä, esim. intiaanien ja joidenkin afrikkalaisheimojen siemenhelmistä tekemiä juttuja. Jokainen maanosa käsitellään kokonaisuuten ja keskeisistä maista on omat lukunsa. Seassa on myös muutama ohje, mutta ne ovat vähän päälle liimatun oloisia, eikvätkä ne ole se oleellinen osa tätä kirjaa, vaan ostoperusteena tämän kirjan hankkimiselle olisi sama kuin edellisessäkin.[/b]

Ylläpito lihavoi kirjojen nimet :)
Päivi

Post by Päivi » Sat Nov 12, 2005 14:48

Tiina Karttunen-Riikka Santonen: Hurmaavat helmityöt
Hyvä kirja, selkeät kuvat. Paljon erilaisia ohjeita:Perustaidot,korujen lukot,pujoteltavia koruja, joustavat korut, siksak-nauhoja, helmiverkot, eläimiä, koriste-esineitä..... ja paljon muuta

Galina Barsky-Varvara Konstantinov: Netting all the way 2004
Kirjassa on ohjeet 33 koruun, kaikki tehdään tuolla "helmiverkko" systeemillä, joko pituus- tai poikittaissuunnassa. Kirjassa hyvät ja selkeät kuvat. Aluksi tuotti hieman päänvaivaa, kun ohjeissa on aina piirrettynä yksi mallikerta. Vähän aikaa pähkäiltyä sitten tajusin, miten jatkaa eteenpäin. Nyt ohjeita on jo helppo tulkita. Moneen koruun on myös ranne- ja korvakorut.

Mulla on myös tuo Bead Fantasies, mutta kahdella neulalla työskentely on mulle vielä vähän hankalaa. Pari korua tehnyt ja niitäkin vähän muokannut. Ohjeet ovat todellakin aika pienet.
Maikki

Post by Maikki » Sat Nov 12, 2005 19:54

Ja tässä erilaisia yhden tekniikan kirjoja, jotka ovat kaikki Beadwork-lehden neliönmuotoista How-to-sarjaa. (voisin itsekin lihavoida nuo, mutta en tiedä miten. :???:

Christine Prussing: Beading with Right Angle Weave. 2004. Interweave Press.
Elikäs suorakulmaa tämä kirja täynänsä. Kirja on rakennettu niin, että neuvotaan jotakin tekniikkaan liittyvää, ja sitten on projekteja, joissa on käytetty just sitä äsken opettettua juttua. Perustekniikoissa on selitetty sekä kahden että yhden neulan tekniikka. Lopussa on galleria, jossa kivoja töitä. En ole vielä varsinaisesti käyttänyt kirjaa, mutta olen hankkinut sen tutustuakseni paremmin tekniikkaan ja luulen sen tämän opuksen avulla onnistuvan!

Don Pierce: Beading on a Loom. 1999. Interweave Press.
Olen Piercen töiden ihailija, jotenkin istuvat näin pohjoismaiseen makuun, yksinkertaisia, mutta niissä on silti aina jokin kiintoisa juttu, usein rakenteellinen. Kirjassa onkin selitetty kaikki helmikudontaan liittyvät perusniksit ja useita edistyneempiä tekniikoita, joista monet taitaa olla Piercen itsensä kehittämiä. Varsinaisia projekteja kirjassa ei ole, vaan siinä kannustetaan omien mallien kehittelyyn. Lopussa galleriassa aivan upeita töitä alan nimiltä. Jos helmipuiden kudonnasta on kiinnostunut, suositeltava teos!

Diane Fitzgerald: Beading with Brick Stitch. 2001. Interweave Press.
Kirjoittaja on tainnut reissata Afrikassa useamminkin, sillä sekä tässä että seuraavassa kirjassa on hyvät historiaosuudet nimenomaan näitten tekniikoiden afrikkalaisista (toki joistakin muistakin varsinkin verkkotekniikassa) juurista. Kirjassa on selitetty tekniikka hyvin ja muutama projekti, joissa eri tekniikat tulevat käyttöön, on mukana. Galleriaosuudessa on paljon kirjoittajan omia töitä, mutta myös muutaman muun tekijän.

Diane Fitzgerald: Netted Beadwork. 2003. Interweave Press.
Kuten sanottu, alussa kiva historiaosuus. Itse tekniikkan perusteet on selitetty muutamalla sivulla, mutta projekteja on useampia, lähes parikymmentä ja niissä tulee sitten sovellutusta. Projektit on toteutettu testikurssilaisryhmän kanssa, ja heidän töitään on esillä. Lopussa pro-galleria jossa kymmenkunta työtä.

Vicki Starr: Beading with Herringbone Stitch. 2001. Interweave.
Kalanruototekniikka, herringbone eli Ndebele, tuntuu olevan tosi hitti nykyään. Kun aloittelin helmeilyä, se mainitiin jossakin sivumennen eksoottisena tekniikkana, mutta nykyisin esimerkiksi B&B:ssä on melkein joka numerossa sillä tehtyjä projekteja. Ja kaunista pintaa sillä mielestäni saakin aikaiseksi. Tässä kirjassa on alussa tekniikan afrikkalaisten juurten esittelyä ja sitten itse tekniikka erilaisine variaatioineen esitelty selkeästi ja hyvillä kuvilla. Projekteja on vain muutama, mutta jos ne tekee, oppii kyllä tekniikan kikat. Lopussa jälleen galleria, jonka töistä monet olen nähnyt alan lehdissäkin - johtunee siitä että on tosiaan vasta viime aikoin suosioon tullut tekniikka.
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Sat Nov 12, 2005 20:19

Maikki, miten paljon sulla on helmikirjoja hyllyssä :shock:

Alan tässä suunnitella tikusta asiaa, että pääsisin joskus tutustumaan helmitaivaan, jollaista ilmeisesti piilottelet kotonasi. Jos sellainen epäilyttävän vanha koululainen ilmestyy joulun alla ovelle kauppaamaan vaikka pipareita, niin kysäisepä siltä, haluaisiko se nähdä hiukan helmiä samalla :lol:

No jaa, ehkä mä sentään odottelen kevättä, ja sitä mahdollista lamppuhelmikurssia. Kerrothan sitten kun tiedät, milloin se toteutuu, jos toteutuu...?
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sat Nov 12, 2005 20:29

Maikki wrote:Ja tässä erilaisia yhden tekniikan kirjoja, jotka ovat kaikki Beadwork-lehden neliönmuotoista How-to-sarjaa. (voisin itsekin lihavoida nuo, mutta en tiedä miten. :???:
Kun kirjoitat viestiä, siinä viesti-ikkunan yläpuolella on sinisiä nappeja. Niistä B tarkoittaa lihavoitua tekstiä. Jos haluat lihavoida jotain voit tehdä sen kahdella tavalla:
1. napsautat B:tä, jolloin viestiin tulee hakasulkeissa b. Kirjoita sana tai termi jonka haluat lihavoida ja napsauta sen jälkeen uudelleen B:tä. Tulee taas hakasulkeissa b, mutta tällä kertaa sen edessä on / , mikä tarkoittaa, että lihavoitu alue loppuu.
2. Helpompi tapa on kuitenkin se, että kun olet kirjoittanut viestin, valitset hiirellä "maalaamalla" aina sen kohdan, minkä haluat lihavoida, ja klikkaat sitä B-nappia. :)

i- ja u-painikkeet toimivat samalla tavalla, ja niiden avulla voit tehdä kursivoitua tekstiä ja alleviivattua tekstiä. Alleviivauksen käyttöä neuvoisin kuitenkin välttämään, koska näin Internet-aikana ihmiset tuppaavat odottamaan, että kaikki alleviivaukset tarkoittavat linkkejä :)
Maikki

Post by Maikki » Sun Nov 13, 2005 22:22

Laskin just ja semmoinen parikolmekymmentä kirjaa on (riippuen lasketaanko semmoiset lehdentapaiset mutta pahvikantiset kirjaset mukaan) - ja sitten muutama lamppulasihelmien teosta ja hopeasavesta, teen niistä omat viestit, kunhan ennätän. Tule vaan Henna käymään ja katsomaan helmiä ja kirjoja, tosin asun semmoinen kymmenen kilsaa kaupungista, mutta voidaan tehdä joskus treffit. No mutta tässäpä tämmöisiä kirjoja, jotka yhdistävät helmiä ja kangasta tai lankoja:

Valerie Campbell-Harding & Pamela Watts: Bead Embroidery. 1993 (2000). Batsford.
Nimensä mukaan käsittelee helmikirjailua aika monipuolisesti, erilaisia pistoja ja muuta kirjailua sekä kankaan ja helmien värjäystä sekä hapsujen ja tupsujen tekoa. Hieman on puhetta myös helmikudonnasta. Parasta kirjassa mielestäni on kuvat tekijöitten tekemistä töistä.

Helena Semenoff: Sää´m pe´ssertuejj. (Kolttien helmikirjonta) 1991. Girjegiisá.

Tässä kirjassa on teksti (koltta?)saamen lisäksi suomeksi, ruotsiiksi ja englanniksi. Tässä on kauniita ja selkeitä kuvia saamelaisista päähineistä yms., joissa kirjailua on sekä kaavakuvat kirjailuille. Varsinaisia ompeluohjeita eri pussukoille ja päähineille ei ole, eli tämä on mielestäni enemmänkin kansatieteellinen perinnettä keräävä kirja kuin varsinainen käsityöohjekirja. Kuitenkin kiva lähiperinnettä esittelevä teos ameriikanjuttujen sekaan!

Jacqui Carey: Beads & Braids. 1999. Carey Company.
Kirjassa neuvotaan kumihimo-nyörien tekoa ja nimenomaan miten niihin yhdistetään helmiä (minulla on hyllyssä saman tekijän toinekin perus-kumihimoa käsittelevä teos). Tekniikat on jaettu komeen kategoriaan: Yhteen jossa helmiä lisätään eri tavoin valmiiseen nyöriin, yhteen jossa helmet pujotetaan lankoihin enenn nyörin punontaa ja yhteen jossa helmiä lisäillään eri tavoin samalla kun nyöriä tehdään. En ole itse asiassa ohjeita, jotka näyttävät varsin selkeiltä, kokeillut, mutta nyt olisi ensi viikolla laoittaa, kun lupasin opettaa tätä muille, niin pakko opetella ensin itse!

Helen Banes with Sally Banes: Fiber & Bead Jewelry. 2002. Sterling/Chapelle.
Tekijä on tekstiilitaiteilija, joka on kehittänyt tekniikan, jolla voi kutoa langoilla pieniä töitä (siis pienempiä kuin vaikka matot tai seinätekstiilit...) eli koruja, joihin hän yhdistää helmiä, vaikka mielestäni langat ovat keskeisempi tekijä. Kun hankin tämän kirjan, tein sen inspiroimana samantyyppisiä (vähän yksinkertaisempia) töitä, vaikkakaan en suoraan noita kirjan projekteja, joita on reilut parikymmentä.

Joo, eikä toi lihavointi onnistunut, kun hiiri suostuu maalaamaan vaan yhden kirjaimen kerrallaan näköjään. :huh:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Nov 14, 2005 14:00

Siirsin tämänkin ketjun Parhaat resurssit -osioon, kun tajusin, että sitähän kirjatkin ovat :) Muokkaankin tuon osion kuvauksen sellaiseksi, että sinne sopii muutakin kuin linkkejä.
helise
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by helise » Mon Nov 14, 2005 18:55

Harte, Mary Ellen: A Treasury of Beaded Jewelry: Bead stringing Patterns for All Ages.1999?
Selkeä ohut kirjanen. Mallit on selitetty tekstein ja ERITTÄIN selkein kuvin. Ohjeet eivät ole vaikeita, mutta siinä mielessä mukavia, että niitä pystyy itse muokkaamaan. Joissakin ohjeissa tekijä kertoo myös mallin historiasta, mikä minun mielestäni on hieno juttu!

Big Book of Beautiful Beads.2003.
Tämä kirja on todella nimensä veroinen! Ehkä hieman liiankin iso?Kirjassa on esitelty seikkaperäisesti niin välineet kuin erilaiset tekniikatkin. Kirjassa on n. 500 sivua, joten se on painava ja ehkä vähän hankala käsitellä ison kokonsa vuoksi. Tekniikat on kyllä hyvin esitetty ja muutama mallikin ihan OK - ehkä tästä vielä on paljonkin apua kun vain ehtisi tutustua koko kirjaan kunnolla...
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Tue Nov 15, 2005 13:20

Maikki wrote:Joo, eikä toi lihavointi onnistunut, kun hiiri suostuu maalaamaan vaan yhden kirjaimen kerrallaan näköjään. :huh:
Hei, tässä koneessa on sama ongelma! Olen siis koulun koneella enkä kotona. En ole moiseen ikinä törmännyt, hiiri ei tosiaan maalaa kuin yhden merkin kerrallaan :huh:

Mutta maalaamiseen on toinenkin tekniikka. Eli kursori siihen kohtaan mistä haluaa maalaamisen aloittaa. Sitten shift (vai mikä toi nuolinäppäimen nimi on, joka pohjassa saa myös isoja alkukirjaimia) pohjassa nuolinäppäimillä liikkuen sinne, minne haluaa maalauksen loppuvan. Se tekniikka näyttäisi toimivan tälläkin koneella...
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Wed Nov 16, 2005 1:04

Metallilankakorut Tämä Kustannus-Mäkelän uutuus tältä vuodelta oli ainakin mulle positiivinen yllätys! Käännöskirja, mutta tällä kertaa hyvin käännetty. Ja syykin selvisi. Suomentajan lisäksi näppinsä on ollut Suomalaisella asiantuntijalla, joka sattuu olemaan Riikka Santonen. Tässä taas nähdään, ettei pelkkä kääntäminen riitä. Sillä ainakin mun silmissä tämä kirja vie pisteet tuolta aiemmin mainitulta Tee itse upeita koruja-opukselta. Voi kyllä olla niinkin, että katselen asiaa liian omasta näkökulmastani, ja tämän kirjan mallit nyt vaan sattuivat paremmin kolahtamaan. Mutta joo, kirjassa siis esitellään aika monipuolisesti metallilankajuttuja ja yhdistetään niitä helmiin ja myös joihinkin nauhoihin ja höyheniin. Kirjassa on paljon samoja piirteitä kuin tässä kehutussa opuksessa Creating Wire and Beaded Jewelry. Tässä on suomeksi ohjeet mm. helmihäkkeihin ja samantyyppisiin spiraalikuvioihin.

Lisäksi esitellään vähän myös jigin käyttöä ja lisäksi muuten sellaisen putkikutomakoneen... *googlaa* tällaisen. Tuo mieleen lapsuudenaikaisen lelun, barbien neulekoneen, josta olin erittäin kateellinen yhdelle kaverille. Mä en koskaan sellaista saanut, joten olisikohan siinä syy hankkia tämä ko. masiina :roll: Ihan itsen helmiosastolla on keskustelua samasta laitteesta, jollaisen voi ilmeisesti tehdä itsekin, mutta sillä putken teko ei onnistu pelkkää kampea vääntämällä, eikä siis varmasti ole yhtä nopeaa. Googlailin lisää ja huomasin ärsytyksekseni, että tuo nimenomainen mylly ei käy kuin metallilankapötkön tekoon, ja muille langoille on sitten omansa :? Mitähän eroa niilläkin sitten lienee...

Mä eksyn taas aiheesta... Mutta voin siis suositella Metallilankakorut kirjaa hyvänä peruskirjana aiheesta! Tykkäsin ja voisin harkita ostavani... Suomenkielestä taas ekstraplussat, mulla kun ei ole mitenkään erityisen hyvin hallussa tuo kolmas kotimainen...
Ulla

Post by Ulla » Wed Nov 16, 2005 1:13

Henna wrote:Lisäksi esitellään vähän myös jigin käyttöä ja lisäksi muuten sellaisen putkikutomakoneen... *googlaa* tällaisen. Tuo mieleen lapsuudenaikaisen lelun, barbien neulekoneen, josta olin erittäin kateellinen yhdelle kaverille. Mä en koskaan sellaista saanut, joten olisikohan siinä syy hankkia tämä ko. masiina :roll: Ihan itsen helmiosastolla on keskustelua samasta laitteesta, jollaisen voi ilmeisesti tehdä itsekin, mutta sillä putken teko ei onnistu pelkkää kampea vääntämällä, eikä siis varmasti ole yhtä nopeaa. Googlailin lisää ja huomasin ärsytyksekseni, että tuo nimenomainen mylly ei käy kuin metallilankapötkön tekoon, ja muille langoille on sitten omansa :? Mitähän eroa niilläkin sitten lienee...
Tämä ei liity kirjoihin, mutta halusin vain varoittaa ostamasta tuota löytämääsi vempainta! Olen kuullut siitä pelkkiä huonoja arvioita: metallilanka katkeilee eikä vekotin toimi ollenkaan. Omia kokemuksia ei kylläkään ole.
Post Reply