Blueberry, juottaminen ei ole liian vaikeaa. Kannattaa opetella. Se opettelu kannattaa tehdä messingillä tai kuparilla -tulee halvemmaksi. Ne juotoshopean numerot on yksinkertaisesti sulamislämpötilat järjestyksessä; jos tarttee samaan työhön juottaa useamman kerran niin eka juotetaan ykkösellä, sitte kakkosella ja sillai. Niin ei sula ne aiemmat juotokset uusia juotellessa.
Osaahan se juottaminen vaikeaakin olla, mutta oppimisen alkuun pääseminen ei ole.
Juottamiseen neuvoja
Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna
Kukin tietysti tekee oman happonsa kanssa kuten haluaa, mutta kursseilla on syytä noudattaa ohjeita, ettei mahdollisesti pilaa muiden töitä.mikkopee wrote:Tuosta ei oikeasti tarvitse välittää kun työskennellään sitruunahapon kanssa. Kuparoinnin alkamisen kesto on niin kauan että voi huoletta millä tahansa pinseteillä kappaleensa noukkia.
-
- sijoittaa jalokivilaatuun
- Lasku:5
Re: Juottamiseen neuvoja
Olen nyt meinannu et tuolla työmaalla voisi myös alkaa juottamaan erilaisia asioita mitä nyt ihmiset suutarin tiskille tuokin. Tinalla saa kyllä tarpeeksi kestäviä juotoksia, mutta ongelmana on ettei tina aina ota kiinni materiaaleihin. Rautakaupasta nyt ostin juotosrasvaa (eng. Solderin paste) ja tuolla ilmeisesti sitten saa tinan ottamaan kiinni eri materiaaleihin. Paketissa mainitaan 183 asteen lämpötila. Onko tohon kanssa touhuaminen liian kuumaa touhua joten pitäisikö homma tehdä kolvin avulla?
Tässä ketjussa oli paljon hyviä vinkkejä ja tietoa juottamiseen liittyen. Aloittelija kiittää ja kumartaa:)
En tiedä käykö täällä enää kukaan, ylläpito ei vissiin ainakaan, kun foorumi on täynnä spammia...harmi.
Mutta siis kysymys. Voinko juottaa kuparia hopeaan ihan samalla tavalla kuin juotan hopeaa pelkästään. Olen siis tehnyt paljon hopeatöitä mutta en ole koskaan yhdistänyt hopeaa ja kuparia enkä ole koskaan tehnyt kuparista yhtään mitään. Miten kupari käyttäytyy juotettaessa, entä sen jälkeen? Muuttuuko väri tms? Olen nyt viimeaikoina nähnyt paljon koruja, missä hopeasormuksessa on esim. kuparinen sydän, joten kai tuo on aivan mahdollista?
Mutta siis kysymys. Voinko juottaa kuparia hopeaan ihan samalla tavalla kuin juotan hopeaa pelkästään. Olen siis tehnyt paljon hopeatöitä mutta en ole koskaan yhdistänyt hopeaa ja kuparia enkä ole koskaan tehnyt kuparista yhtään mitään. Miten kupari käyttäytyy juotettaessa, entä sen jälkeen? Muuttuuko väri tms? Olen nyt viimeaikoina nähnyt paljon koruja, missä hopeasormuksessa on esim. kuparinen sydän, joten kai tuo on aivan mahdollista?
- FreakyMike
- hamstraa hopeahelmiä
- Oikea käyttäjä:Olen
Kuparin ja hopean juottaminen onnistuu yleensä ihan hyvin, mutta vaatii ehkä hieman kuumemman liekin kuin pelkät hopeajuotokset, jos esineessä on enemmän kupariosia kuin hopeaa. Jos korussa on useita eri juotoksia, niin kannattaa olla varovainen koska aikaisemman liitoksen hopeapuoli lähtee sulamaan herkästi niitä viimeisimpiä juotoksia tehdessä. (Sama ilmiö tulee ehkä vieläkin herkemmin kun messinkiä ja hopeaa juottaa yhteen..)
Jos esineessä on paljon eri metalleista tehtyjä yksityiskohtia, niin kiinnitän yleensä vain osan juotoksilla ja loput niiteillä jne.
Jos esineessä on paljon eri metalleista tehtyjä yksityiskohtia, niin kiinnitän yleensä vain osan juotoksilla ja loput niiteillä jne.
Kiitos vastauksesta ja mahtavaa, että täällä vielä joku pyörii. Uskallan siis kokeilla. Aloittelen jämähopeapaloihin, niin ei tuu niin suurta vahinkoa