Mistä Cool Paste -nimistä ainetta? (+Kiillotuskuula-asiaa)

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Kahvikissa
Oikea käyttäjä: Olen

Mistä Cool Paste -nimistä ainetta? (+Kiillotuskuula-asiaa)

Post by Kahvikissa » Wed Apr 04, 2012 12:56

Hei! Olen ihan aloittelija ketjunpunonnassa, korujen tekemisessä ja tälle foorumille kirjoittamisessa. :D Uskaltaudun nyt kuitenkin aloittamaan uuden aiheen, kun en haulla löytänyt tarvitsemaani tietoa. Etsinnässä on Cool Paste -niminen savipohjainen aine, jota käytimme hopeatyökurssilla suojaamaan papukaijalukkoja juottamisen kuumuudelta. Kuvan tuubista löysin, mutta suomalaisista nettikaupoista en ole tuotetta (tai vastaavaa) löytänyt:

http://j-schmalz.de/images/product_imag ... 1258_0.jpg

Osaisitteko neuvoa, mistä saan tuollaista ainetta?

Toinen pohdinnan aihe on kiillotuskuulat. Hommattiin kimpassa Lortonen 0,9 kg kapasiteetilla oleva kiillotusrumpu ja siihen tilattiin samaan syssyyn tietysti kuulat ja kiillotusjauhe. Mikäli ymmärsin oikein, 500 g oli riittävä määrä kuulia tuohon rumpuun, mutta minun silmääni kuulamäärä näyttää vähäiseltä. Tässäkin tietysti vertaan näkemääni hopeakurssin vetäjän rumpuun, jossa mielestäni oli enemmän kuulia ja ne olivat isompia. Osa meidän kuulista on pienempiä kuin kärpäsen kakka ja en tiedä minkälaisessa siivilässä nuo muka pysyisivät, sitten kun niiden huuhtomisen aika tulee. Täytyy varmaan hankkia harsokangasta vielä avuksi. Onko kiillotusrummussamme teidän kokeneempien mielestä tarpeeksi kuulia, siis tuo 500 grammaa?

Tokihan voisin ottaa yhteyttä myyjään ja kysellä nämä kyselyni sitäkin kautta, mutta kun olen jo aikoja sitten rekkautunut tänne, niin ajattelin kysellä apua täältä. Tulipas varmaan harvinaisen sekava ensimmäinen viesti, mutta toivottavasti joku jaksaa sen lukea ja osaa neuvoa minua. Kiitos!
Last edited by Kahvikissa on Wed Sep 18, 2013 12:11, edited 2 times in total.
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Re: Mistä Cool Paste -nimistä ainetta? (+Kiillotuskuula-asiaa)

Post by Hämis » Thu Apr 05, 2012 13:08

Terve

Ensimmäisenä herää kysymys, miksi tuon papukaijalukon pitäisi olla ketjussa juottamisenaikana?
Itse teen niin, että ketjun molempiin päihin tulee juotettu lenkki, lukon puoleiseen päähän hieman pienempi ja vastakappaleeksi hieman isompi. Lenkit pujotan ketjuun vasta siinä vaiheessa kun ne ovat jo valmiiksi juotettu ja hapotettu (siis tietysti silloin kun punotaan avolenkkistä ketjua). Lukossa on ussein itsessään avolenkki mukana jolla lukko kiinnitetään ketjunpäähän siihen pienempään juotettuun lenkkiin. Lukossa oleva avolenkki toimii samalla myös turvalenkkinä jos ketju tarttuu johonkin kiinni. Ajatuksena on, että ideaalitilanteessa korusta aukeaisi ja häviäisi ainoastaan tuo lukon kiinnityslenkki, eli ketju jäisi ehjäksi ja lukkokin olisi tallessa siinä vastakappaleessaan. tapoja on tietysti monia

Hopealukkojen vierestä juotettaessa on vielä sellainenkin ongelma että joissakin lukoissa on teräsjousi jonka vuoksi juottamisen jälkeen hapotettaessa osa ketjusta saattaa pinnoittua kuparilla.

Jos tuota kylmäpastaa kuitenkin johonkin tarvitset niin kannattaa kysellä esimerkiksi Sar-machinelta tai Kankurinaitasta. Itse en ole kyseistä mönjää tarvinnut pahemmin muutoin kuin kivellisiä kultasormuksia korjatessa...

Kyllä tuo 0,5 kg kuulostaa ihan riittävältä määrältä, tietysti jos kuulat ovat kooltaan pienempiäkuin kurssilla niin määräkin saattaa näyttää pienemmältä, ja kurssin vetäjä on saattanut myös lisätä rumpuunsa ylimääräisiä kuulia, kun niitä tuppaa pikkuhiljaa ketjujen mukana rummusta lähtemään, varsinkin kurssiolosuhteissa kun rummussa on paljon tavaraa ja moni hakee ketjujaan samaan aikaan kun rumpu pysäytetään.

Kuulien huuhteluavarten on toiminut hyvin tuollainen plastex:in kahvallinen muovilävikkö, on näemmä maksanut euron. reiät ovat suorakaiteen malliset mitoiltaan noin 1,5*2,2mm.
Kahvikissa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Kahvikissa » Tue Apr 10, 2012 13:48

Kiitos vastauksesta!

Hopeakurssin ohjaaja opetti meidät tekemään näin: juotimme yksittäisiä renkaita ja papukaijalukon renkaan erikseen, irrallaan. (Tai siis papukaijalukon rengas tietysti lukossa paikallaan.) Ketjun toiseen päähän hän opasti laittamaan yhden juotetun renkaan, joka olisi papukaijan vastakappale. Papukaijalukko suojattiin tuolla saviaineella, että sen sisällä oleva jousi ei katkeaisi kovassa kuumuudessa. Lukkoa ei kastettu juotosaineeseen, se juotettiin juotospastalla, toisin kuin renkaat, jotka kastettiin juotosaineeseen ja juotettiin hopeapaloilla. Renkaat upotettiin tämän jälkeen sitruunahappoon, mutta lukkoa ei tietysti sinnekään laitettu. Tämä juotettu papukaijalukko sitten laitettiin viimeiseksi ketjun päähän.

Näiden saatujen oppien mukaan olemme sitten ajatelleet ketjuja valmistaa, muusta kun emme tiedä... Tuollaisista turvalenkki-asioista meille ei kerrottu, mutta nytpähän tuli sekin selväksi, kiitos. :)
Loulou
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Loulou » Tue Apr 10, 2012 16:18

Minullekin on aikoinaan ketjukurssilla opetettu, että pitäisi jättää yksi lenkki (juuri tuo lukon lenkki) avoimeksi. Tässä on myös se turvallisuusnäkökohta, että ketju katkeaisi ennen kuin ketjua kantava kaula tai käsi vahingoittuu...
Post Reply