Juotosvälineet

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Loulou
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Juotosvälineet

Post by Loulou » Sat Feb 16, 2013 1:20

Olen vihdoinkin saamassa itselleni kunnolliset työtilat, ja samalla heräsi tarve hankkia kunnolliset juotosvälineet microtorchin tilalle. Ei sillä, etteikö microtorch olisi ihan pätevä moneen hommaan, mutta suurisuuntaisemmat suunnitelmat jäävät sen kanssa haaveeksi. Koulussahan meillä oli vain letkunpätkä, joka yhdistyi suureen kaasuputkijärjestelmään, jonka takana jossain oli kaasupullo - itseltäni jäi täysin kouluaikana kyselemättä, miten kaasujärjestelmä pystytetään pienessä pajassa. Yritin googlella haeskella sellaisia ohjeita kaasupolttimen kokoonpanosta, joista itsekin tajuaisin jotain, mutta ei tärpännyt. Englanniksi oli, mutta ohje oli happi-asetyleenikokoonpanolle, ja minä ajattelin pärjätä ainakin alkuun ihan nestekaasulla - tai sitten en :D.

Sar-machinen sivuilta löytyy tämmöinen juotin:
ORGA
m75
kaasujuotin
paino vain 165 g
pituus 20 cm (kuva 1:1)
ilman ja kaasun säätö
letkunliitin “pyörivä”, sis. hintaan
3 erikokoista poltinta, sis. hintaan
Hinta 88,50 €

Mutta mitä muuta minä tarvitsen, jonkinlaisen paineentasausjärjestelmän vai? Kaasuletkua? Kääk, mistä näihin löytyy ohjeet?! :???:

Entä olisiko järkeä hankkia sittenkin Little Torch? Käyttääkö kukaan täällä sitä? Eihän näistä ota mitään selvää! Kertokaahan, mitä juotosvälineitä teillä on käytössä! :huh:
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Re: Juotosvälineet

Post by Hämis » Sat Feb 16, 2013 2:59

mulla on sama poltin pöydänreunassa ja varustelu on seuraavanlainen. itse se poltin- korkeapaineletku- letkunrikkoventtiili- korkeapainesäädin pikaliittimellä yläventtiilipulloon-kaasupullo.
pöydänreunaan sahailin messingistä samanlaisen telineen mitä koululla oli :nod:
otan venttiilin irti pullosta aina päivän päätteeksi tai jos lähden asioille. Letkun liitosten pitävyyden saa tsekattua Fairyvedellä tekee seoksen vaikkapa suihkupulloon ja suihkasee liitoksiin, jos vuotaa niin kuplii.
Letku ei saa olla liian pitkä, itsellä on letku 1,5M

tuo Litle Torc on kieltämättä ihan kätevä harjoittelussa tehtiin sellasella. Kultaa juottaessa pystyy käytännössä juottamaan kruunuun uuden kynnen timskun ollessa paikoillaan, kunha hiukan totuttelee, ettei sulata reikää, jotenkin hopeaa juottaessa ei ollut oikein mun makuuni, kun lämpö on pistemäinen. mutta varmaan jossakin vaiheessa tulee ajankohtaiseksi senkin hankinta, mutta vaatii tosiaan myös happipullon hankkimisen.
Loulou
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Loulou » Sat Feb 16, 2013 10:24

Kiitos :).
Kai tuo Little Torch täytyy jättää vielä haaveeksi, taitaa olla sen verran hintava paketti. Tuo Sar-machinen ORGA-juotin näyttää sen verran tutultua, että taidan sen suuntaan taipua. Täytyypi varmaan tehdä hankintamatka Euraan lähiaikoina :).
stinde
Swarovski-kuumeessa

Post by stinde » Mon Feb 18, 2013 8:46

ORGA on hyvä juotin. Olen käyttänyt sitä vuosia. Siinä on 3 eri kokoista kärkeä, joten se soveltuu moneen käyttöön.
Liitäntä kaasupulloon on helppo. Tavallinen kaasugrillin paineenalentaja kaasupulloon (mielellään se säädettävä malli) ja kaasuletku säätimestä polttimeen. Letkua on Suomessa 2 paksuutta, joista ohut on helpompi juotostöissä.

Little Torch on kiva, kun tarvitsee korkeaa lämpötilaa. Eri kärjillä saadaan aivan pienestä liekistä sulatusliekkiin asti.
Sulatuskärkeä käytän, kun teen valko- ja keltakultaa. Sopii loistavasti muutaman kymmenen gramman sulatuksiin.
Käytin alussa lasihelmiin tarvisemaani happipulloa, mutta 20 kg pullo pelotti ja siirryin happageneraatoreihin.

Minulla on sama kaasupullo kytkettynä ORGAan ja Little Torchiin ja lasihelmipolttimeen sekä O2 generaattorit kahteen jälkimmäiseen. Olen tyytyväinen.

--Stinde
Post Reply