316L teräs

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
IMU
aloittelee siemenhelmillä
Lasku:5
316L teräs

Post by IMU » Fri Mar 28, 2014 20:27

Onko kukaan tehnyt koruja 316l teräksestä? Mistäköhän saisi lankaa hankittua?
-Susann-
Marinaadi
lasihelmien lumoissa

Re: 316L teräs

Post by Marinaadi » Thu Apr 10, 2014 8:20

316L on hankala tapaus. Ennen kuin ryhdyt tuohon materiaaliin, on hyvä tietää sen sisältävän nikkeliä n. 8-14%.
Hankalaksi sen tekee se, että et tiedä materiaalin rikkipitoisuutta.
Yli 0,1% rikkipitoisuus vapauttaa nikkelin elimistöön. Sillä taas hankit...nikkeliallergian!

316LVM-laadut ovat jo huomattavasti parempia tyhjiösulatuksen vuoksi (ei rikkiä).

(Jaa, löysinkin aiheesta jo aikaisemman ketjun, jossa tuota aihetta sivuttiin: viewtopic.php?f=7&t=707&start=15)
Reeta
Oikea käyttäjä:Olen
Lasku:18

Post by Reeta » Mon Jul 07, 2014 12:54

Heippa, minä olen täällä täysin uusi, vaikka sivuja on selattu aina silloin tällöin jo vuosia :) Minuakin kiinnostaisi tuo samainen asia, että mistä saisi tuota teräslankaa :huh: Itse olen väsännyt ketjuja ihan normaalista ruostumattomasta teräksestä, mutta pitäisi kyllä saada vähän "laadukkaampaa" lankaa, jotta myöhemmin voi ketjuja pistää myös kiertoon hyvällä omalla tunnolla, ettei ne jää laatikkoon kerään pölyä :D Kovaa työstettäväähän tuo on ja oman kylän pikku kultaseppä ihmetteli jo viime ketjua, minkä vein myllytettäväksi, että kuinka oon saanut punottua sen kasaan (oli itse yrittänyt epätoivosesti vääntää paria rengasta kii, jotka oli huomannut olevan liian auki :D ).. Joten voimaa vaatii ihan eri tavalla, kuin hopea, mutta suomalaisella sisulla pärjää loistavasti tässäkin touhussa :wink: Joten hyviä kauppa-linkkejä jos jollain olisi antaa? Ei tunnu Suomesta oikein löytyvän ja jos löytyy on hinnat pilvissä... Parempi jos löytäisi kaupan, josta saa kaikkia mahdollisia lankoja eri väreissäkin :)
Yukio
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Yukio » Mon Aug 25, 2014 19:04

Miksi tehdä ruostumattomasta, kun kerran tavallinenkin kestää todella hyvin käytössä, kerran hyvin kiillotettuna.
Vain jos on erikseen allergioita niin sitten, mutta senkin pitää olla ns. kirurgin terästä.

Yukio
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
Tier-
Oikea käyttäjä:Olen
Lasku:18

Post by Tier- » Thu Oct 23, 2014 2:02

Nuorempana tuli tehtyä TIG-hitsaukseen käytettävistä 316L-langoista. Koruja tuli käytettyäkin, enkä havainnut mitään terveydellisiä ongelmia. Ja on tosiaan jonkin verran jämäkämpää kuin hopea, pitää muotonsa ja pintansa hyvin. Toisin sanoen vieterille vääntäessä on hyvä olla tarkkana, tai voi saada näpeilleen
Post Reply