Jalometallit ja TUKES

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Jalometallit ja TUKES

Post by Eowyn » Sat Oct 15, 2005 12:22

Mainitsin blogissani, etten voi myydä tekemääni hopeista rannekorua, koska siinä on hopeaa selvästi yli sallitun 10 grammaa - sen vuoksi koru pitäisi olla leimattu, ennen kuin sen saa myydä. Hoksasin sitten, että foorumillakin on varmasti porukkaa, joka ei tiedä tuosta rajoituksesta, joten ajattelin aloittaa tänne uuden ketjun ja kauniisti pyytää Ullaa kertomaan, mistä on kyse. *koiranpennun katse*

Ulla nimittäin selitti mulle sen jutun, kun eka kertaa tapasimme, mutta enhän minä enää muista tarpeeksi tarkkaan, miten se meni. :oops:
Siru
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Siru » Sat Oct 15, 2005 13:29

En malta olla kommentoimatta vaikken Ulla olekaan... Tämä aihe on kyllä sellainen että siihen kannattaa paneutua huolella jokaisen joka valmistaa sellaisia koruja tms. joissa on käytetty jalometalleja. Varsinkin jos suunnitelmissa on niiden myyminen.

Suomessa jalometallien kauppaa ja valmistusta säätelee aika monta lakia ja asetusta. EU:n myötä mm. leimausaetuksia on yhtenäistetty. Ongelmana on ollut, kun eri maissa leimataan jalometalleiksi sellaisia seoksia, jotka eivät esim. Suomessa läpäisisi ns. pitoisuusvaatimuksia. Ts. esim. Espanjassa (tai jossain...) myydään / on myyty hopeana sellaisia tuotteita, joita Suomessa ei hopeana saisi myydä lainkaan.

Tämä siis pätee kaikkiin jalometalleihin, nehän ovat seosmetalleja. Yksinään kulta tai hopea ei ole riittävän kestävää. Jotta niistä voi jalometallituotteita valmistaa, ne seostetaan aina muilla metalleilla, jolloin niille saadaan kestävyyttä, sitkeyttä ja muokattavuutta. Eri metallien osuus seoksissa kerrotaan sitten pitoisuutena, joka ilmaisee numeroina puhtaan jalometallin osuuden tuhannesosina seoksen massasta. Tätä valvotaan Suomessa TUKESin toimesta siksi että kuluttajille myytävät tuotteet olisivat sitä mitä pitääkin, ei kissankultaa tai alipitoista hopeaa (se aiheuttaa esim. nikkeliallergiaa).

Suomessa käytäntönä on aikaisemmin ollut että vain jalometallialan koulutuksen saaneet ovat saaneet leimausoikeudet. Eli kultasepällä on nimileima jolla hän merkitsee valmistamansa korun. Nykyisin nimileimaa voi hakea henkilö, jolla on alan ammatillinen koulutus (valmistuneet kulta-tai hopeasepät, jalometallialan artesaanit), omaa valmistusta (ja myytävät tuotteet ylittävät tietyt painorajat, hopealla 10g, kulta ja platina 1g) tai alan yritys joka harjoittaa jalometallialan kauppaa (kello- ja kultaliikkeet, maahantuojat, suuret valmistajat jne). Edellytyksenä on aina että hakijalla on yritys, eli kuka tahansa ei sitä leimaa voi hakea.

TUKES siis myöntää leimausoikeuden ja sitten kuvioihin tulee mukaan Inspecta. Se on tarkastuslaitos, joka varmistaa tuotteiden vastaavan jalometallilainsäädännön vaatimukset. Inspecta on instanssi joka puolestaan tarkistusleimaa kaikki nimileimatut tuotteet. Se on myös se paikka johon yksittäinen kuluttaja on yhteydessä jos hänen ostamassaan korussa tms. ilmenee jotain epäilyttävää.

TUKES valvoo jalometallialan valmistusta, kauppaa ja maahantuontia ja Inspecta tarkastaa ja tarkistusleimaa näitä tuotteita. TUKES esim. kiertää säännöllisesti alan liikkeissä tekemässä pistotarkistuksia siitä että tiskissä myytävät tuotteet täyttävät nämä jalometallilainsäädännön vaatimukset. Jos tuotteissa on alipitoisuuksia, epäaitoja jalokiviä tms, voidaan kyseiselle yritykselle langettaa sakkorangaistus. Tällä kaikella on tarkoituksena suojata kuluttajaa, sillä tavallinen mattimeikäläinen on meidän alalla täysin myyjän armoilla. Ei kukaan osaa paljaalla silmällä erottaa onko kysymyksessä hopea vai pinnoitettu tuote, puhumattakaan esim. valkokullasta tai platinasta, jalokivistä tms.

Joten käykääpä TUKESin ja Inspectan sivuilla: www.tukes.fi ja www.inspecta.fi
Wear your HELMET with pride!
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sat Oct 15, 2005 14:01

Kiitos, Siru! Suuntasin tämän alun perin Ullalle, kun tiesin, että ainakin hän tietää tästä asiasta, mutta hyvä kun löytyy muitakin :D

Eli ilmeisesti pitää siis olla vähintään toiminimi, että leimausoikeutta voi hakea... :raaps:
Ulla

Post by Ulla » Sat Oct 15, 2005 18:07

Tulin juuri metallipakotuskurssilta (viimeinen kerta :cry: ), joten näin tämän ketjun vasta nyt. Siru onkin jo vastannut paljon perusteellisemmin kuin minä olisin kyennyt - kiitos!

Kyllä, toiminimi taitaa olla vähimmäisvaatimus nimileiman saamiselle.
Siru

Post by Siru » Sat Oct 15, 2005 20:30

Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Lisäksi TUKES on se joka myöntää ne oikeudet eli se ei ole mitenkään automaattinen juttu. Eli he katsovat tosi tarkkaan kenelle leimausoikeuden antavat. Mutta niin kauan kun hopeatuotteet painavat alle sen 10g niitä ei tarvitse leimata ja niitä saa myydä.

Nyt vasta katsoin tuota edellistä viestiäni, olisi pitänyt laittaa muutama hymiö sekaan keventämään tunnelmaa! :nod:
Wear your HELMET with pride!
Loulou

Post by Loulou » Thu Mar 02, 2006 16:21

Hei vaan kaikille! Olen muutaman päivän ajan selaillut foorumia, ja nyt vasta uskaltauduin rekisteröitymään, eli tämä on ensimmäinen viestini. Osuin sattumalta foorumille, ja olin erittäin iloisesti yllättynyt, että tämmöinen ihanuus on olemassa :).

Mutta asiaan...Hopeaketjuista ja muista koruista tahtoo väkisin tulla yli 10 gramman painoisia, joten ne pitäisi leimata ennen myyntiä. Itsellä ei leimaamisoikeutta ole, mutta leimauttaminen onnistuisi Inspectan leimauspalvelulla. Onko kukaan täällä käyttänyt ko. palvelua, ja jos on, pidittekö palvelua kalliina? Olen alustavasti kysellyt Inspectalta palvelun hintoja, ja alan olla sitä mieltä, että lähetän koruja sinne jossain vaiheessa leimattavaksi, mutta olisi kiva kuulla, millaisia kokemuksia muilla on.
Maikki

Post by Maikki » Tue Mar 07, 2006 14:52

Minulla ei ole kokemusta, mutta olen myös kiinnostunut asiasta, joten kerro toki heti täällä, kun saat lisätietoja hinnoista ja muutenkin koko jutusta.
Loulou

Post by Loulou » Wed Mar 08, 2006 13:21

Laitan tähän lainauksena vastaukset, jotka sain Inspectasta sähköposteihini. Minun täytyy vielä kysellä vähän lisää, ennen kuin uskallan lähettää tekeleitäni leimattavaksi, mutta ainakaan noin äkkiä katsoen tuo ei kuulosta kovin hintavalta touhulta, kun ottaa huomioon, että korujen myynti on tämän jälkeen laillista ja asiallista - leimaamaton hopeahan on arvoltaan lähinnä rautalangan luokkaa, koska sen aitoutta ei voi todistaa.
Hei,

Kiitos yhteydenotosta. Hopeatuotteissa, jotka ovat yli 10g painoisia,on oltava vähintään valmistajan nimileima (tai vaihtoehtoisesti tarkastusleima) ja hopean pitoisuusleima.Mikäli ei ole omaa Tukesissa rekisteröityä nimileimaa niin tarkastuslaitoksen lyömä kruunuleima ja pitoisuusleima ovat riittävät. Kruunuleima on merkki siitä, että puolueeton laitos on tutkinut tuotteen ja tuote täyttää sille asetetut vaatimukset.
Alle 10 g painoiset tuotteet saa laittaa markkinoille ilman mitään leimoja, mutta jos pitoisuusleiman lisää tuotteeseen niin myös toinen pakollinen leima on oltava.
Inspecta Oy tuotteaa testaus-ja leimauspalveluja jalometallialan teollisuudelle, maahantuojille sekä pienvalmistajille.
Tuotteet voi lähettää postise taikka tuoda Espoon pääkonttorin yhteydessä olevaan jalometallipalveluyksikköön.
Kustannukset hopeakorujen testaus- ja leimauspalveluista muodustuvat tuotteiden määrästä ja niistä toimenpiteistä mitä kulloinkin tuotteille pyydetään.

Hopeakorujen testaus on painoperusteisen hinnan mukaan 0,046EUR gramma ja leimaustyö 2EUR kpl. Lisäksi eräkohtainen perusmaksu pitoisuusmääristä riippuen alkaen 10EUR kerta. Postikulut todellisten kulujen mukaisesti.

Alla on yhteystiedot postitoimituksia ja muuta yhteydenottoa varten.

Ystävällisin terveisin,

Raija Pöntynen
Asiakaspalvelupäällikkö
Testaus / Jalometallipalvelut
Inspecta Oy
Gsm.050 525 1183
Fax 010 521 6244
E-mail: raija.pontynen@inspecta.fi
Käyntiosoite: Miestentie 3B
02150 Espoo
Postiosoite:
Inspecta Oy
PL 95
02151 Espoo
Hei,

Perusmaksu on jokaisen toimeksiantoon kuuluva ns.aloitusmaksu, joka sisältää erän käsittelystä johtuvia kuluja esim.pöytäkirjan teko, laskutus sekä se osittain kompensoi tehtyjen analyysien määrää. Mikäli on esim. 2 tai 3 eri pitoisuutta, niin jokaisesta niistä on tehtävä vähintään yksi tarkkaa koe, siitäkin huolimatta vaikka niitä olisi 1/per pitoisuus. Perusmaksu on porrastettu pitoisuuksien mukaan seuraavasti (erän painoon tällä ei ole merkitystä):
1 pit 10EUR
2 pit 17EUR
3 pit 21EUR
4 tai enemmän 26EUR
tämän lisäksi laskutetaan painoperusteinen tarkastusmaksu joka on siis hopeakoruille 0,046EUR/g, leimaustyö 1EUR/ kpl hopea (pahoittelen aikasempaa virheellistä leimaushintaa joka on kullan vastaava hinta 2EUR/kpl).

+ Postikulut. Arvonlisävero 22% lisätään kaikkiin.

Korut kannattaa pakata niin, että eivät vaurioiudu jos joutuvat postikuljetuksessa puristukseen.Ilmakuplapussi on hyvä vain suorille tankotavaroille, jotka eivät menetä puristuksessa muotoaan.
Saatteessa on hyvä olla yhteystiedot myös puhelinumero, luettelo tuotteista, kappaleet ja paino pitoisuus.Korujen kaikki osat on oltava mukana mikäli ne ovat puolivalmisteita. Mikäli tuotteissa ei ole pitoisuusleimaa valmiina, erittele pitoisuudet omiin pusseihin. Voit lähettää aivan tavallisena postipakettina/kirjeenä taikka esim. kirjattuna kirjeenä, halutessasi vakuutettuna.

Toimenpiteestä tulee erillinen lasku jälkikäteen. Tuotteiden mukana tulee testauspöytäkirja josta ilmenee mitä kustannuksia on kerääntynyt.

Ystävällisin terveisin

Raija Pöntynen
Inspecta Oy
Jos oikein tuon hinnoittelun ymmärrän, niin esim. jos lähettää 10 kpl 20 g painavia hopeakoruja, niin korun tarkastus ja leimaus hinnoitellaan seuraavasti: 20 x 0.046 € (grammahinta) + 1 € (leimausmaksu) = 1.92 €. Sitten, kun koruja on 10 kpl, voi laskea korua kohden perusmaksun osuudeksi 1 €, eli yhteensä 2.92 € /koru. Ilmeisesti tästä puuttuu vielä alv:in osuus, eli yhtä korua kohden verollinen hinta olisi 3.56 € + postikulut. Ja jos koruja on useampia, hinta korua kohden laskee - eikös niin? Tämmöisen laskelman sain flunssaisena aikaiseksi, mutta korjatkaa ihmeessä, jos ymmärrätte nuo Inspectan hinnoittelut toisella tavalla :).

Vertailun vuoksi voin kertoa, että esimerkiksi Suomen jalokiviharrastajain yhdistys ja Ari Vuorela tarjoavat mahdollisuuden korujen leimaamiseen omilla leimoillaan hintaan 5 €/koru.
Ulla

Post by Ulla » Wed Mar 08, 2006 13:49

Sitten on vielä muistettava, että käsittääkseni tuo testaus tarkoittaa palan leikkaamista korusta ja sen analysoimista.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Wed Mar 08, 2006 14:02

Kiitoksia, tämä on kallisarvoista tietoa!

Mietin, että tuo paikka ei voi olla kovin kaukana meikäläisen asuinsijoilta, koska postinumerot ovat kovin lähekkäin (mulla 02160)... eli mulla onnellisella olisi varmaan mahdollisuus käydä hoitamassa leimaukset paikan päällä ja säästyä postikuluilta.

Mutta toki tuo aloitusmaksu tarkoittaa sitä, että kannattaa odottaa kunnes on kerralla isompi määrä koruja leimattavaksi.

Ulla, mitä tuo palan leikkaaminen käytännössä tarkoittaa? :shock:
Ulla

Post by Ulla » Wed Mar 08, 2006 14:15

Eowyn wrote:Ulla, mitä tuo palan leikkaaminen käytännössä tarkoittaa? :shock:
En tiedä! Mutta metallin koostumusta ei käsittääkseni voi analysoida muuten. Voi olla, että olen väärässä - toivottavasti! - mutta asia kannattaa tarkistaa. Sitten niissä koruissa on luonnollisesti oltava kohta, johon leiman voi helposti lyödä.

Mieleeni ovat nimittäin jääneet Ari Vuorelan kertomukset kultaseppäkoulun ajoilta, jolloin opiskelijat veivät töitään leimattavaksi sellaisessa vaiheessa, että niistä voi vielä palan leikata.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Wed Mar 08, 2006 14:18

Hmmm. Ehkä niihin koruihin voisi laittaa vaikka jonkin ylimääräisen jump ringin tms. sitä palan leikkaamista varten... :raaps: Ja sen voisi sitten irrottaa kokonaan kun homma on selvä.

Vaan mistähän saisi näppärästi jotain sellaisia pikkuisia laattoja tai leveitä renkaita, mihin sen leiman voisi laittaa?
Ulla

Post by Ulla » Wed Mar 08, 2006 14:44

Lisäksi minua hieman mietityttää, miten hyvin koko prosessi soveltuu sen kaltaisille koruille, joita me hopeasta tyypillisesti teemme. Siis esim. vähän lankaa, valmis lukko, muutamia helmiä, joista kaikki mahdollisesti hankittu eri lähteistä. Pitäisikö ne siis kaikki testata erikseen?

Ja voiko sen leiman lyödä erikseen hankittuun lätkään, koska eikö sekin pitäisi testata? Lisäksi muistelisin, että leiman pitäisi olla pysyvästi tuotteessa. Miten tämäkin taataan erillisten laattojen tai avoimista lenkeistä punottujen ketjujen kohdalla?

Luulen, että oletuksena ovat perinteisemmät kultasepänteokset, joissa hopea on yhtenä isona massana, kuten sormukset.

Entä miten käsitellään esim. virkattuja, neulottuja, nyplättyjä, tms. koruja?

Voi olla, että nostan esiin olemattomia ongelmia, mutta on kuitenkin hyvä tiedostaa, että viranomaiset ovat oikeastikin erittäin tarkkoja näissä asioissa.
Maikki

Post by Maikki » Wed Mar 08, 2006 14:54

Hyvin ja ystävällisesti joka tapauksessa tuntuvat kertovan tuosta leimauksesta ja kiitos, kun kerrot edelleen täällä!

Itse olen ajatellut, että jos jossakin vaiheessa teen hopeasavesta isompia koruja, niin niitä voisi lähettää kerralla leimattavaksi. Ne ovat yleensä semmoisia mötyköitä, että johonkin kohti sen leiman saa mahtumaan, vaikka hirmu pieniähän ne merkit valmiissakin koruissa yleensä ovat.

Sehän maksaa joka tapauksessa se oman leiman hankkiminen ja ne vehkeet, joilla pitoisuuksia mitataan, niin että ei varmaan silloin tällöin tekevän kannata semmoisia hankkia.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Wed Mar 08, 2006 15:38

Ulla wrote:Lisäksi minua hieman mietityttää, miten hyvin koko prosessi soveltuu sen kaltaisille koruille, joita me hopeasta tyypillisesti teemme. Siis esim. vähän lankaa, valmis lukko, muutamia helmiä, joista kaikki mahdollisesti hankittu eri lähteistä. Pitäisikö ne siis kaikki testata erikseen?
Tuo on kyllä hirveän hyvä pointti. Ehkä viisainta olisi siis käyttää tuota palvelua sellaisiin koruihin, jotka on tehnyt samasta materiaalista alusta loppuun (tarkoittaisi siis sitä, että lukko yms. pitäisi tehdä itse samasta hopealangasta mistä itse korukin)... :raaps:
Post Reply