Jalometallit ja TUKES

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen

hopean leimoista

Post by Lumijo » Tue Jun 15, 2010 21:32

Hei! Luin tuota pitkää ketjua hopean leimaamisoikeuksista jne. Haluaisin vielä varmistaa pari asiaa. Jos teen korun suurimmaksi osaksi helmistä (joka painaa yli 10g) metalliosia on vain lukko ja jatkoketju. Enkö voi siis mainita että, lukko ja jatkoketju sterlinghopeaa kun niissä ei ole leimaa (tosin ostettu Ullalta tai hopelanka Oy:stä) ? Tai jos linkitän kaulakorun sterlinghopealangalla, enkö voi sanoa, että linkit sterlinghopealankaa? Varastossa on vaikka kuinka ihania kivihelmiä joita ajattelin yhdistellä Ullalta ostamillani hopeahelmillä ja lukoilla. Mutta jo käsikorun painoksi tulee yli 10g. Enkö siis voi sanoa sellaisessakaan korussa (onneksi en ole vielä niitä tehnyt), että lukko tai riipus sterlinghopeaa? :???:
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: hopean leimoista

Post by Kivenviilaaja » Tue Jun 15, 2010 22:17

10g raja mitataan pelkän metallin määrästä. Eli voit laittaa vaikka kilon verran helmiä ja kunhan hopeaa on alle 10g, niin sitä ei tarvi leimata.

Tämä aihe olisi passannut sen leimakeskustelun jatkoksi... => Ylläpito varmaan siirtää, jos näkee tarpeelliseksi. :wink:
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa

Re: hopean leimoista

Post by Lumijo » Tue Jun 15, 2010 22:26

Voi kiitos, kyllä helpotti. Tunsin itseni vähintäänkin huijariksi kun korujeni tiedoissa on edellä mainitsemia sterlinghopea lausahduksia :oops:
Eli nyt vaan sit vääntämään koruja kirjevaakan kanssa :jippii:
Terttu

Re: Jalometallit ja TUKES

Post by Terttu » Sun Jun 20, 2010 18:58

Kahlasin ketjun läpi kun pari kysymystä pyöri mielessä hopean leimaamisesta... Kuvitteellisin koruin ja luvuin kysyisin viisaammilta seuraavaa:

Aiemmin tuolla mainittiin, että se "10g per koru" tosiaan tarkoittaa korua, ei settiä. Eli onko tosiaan niin, että jos myy korusettiä, joka sisältää rannekorun jossa hopeaa 9g, kaulakorun jossa hopeaa 9g ja korvakorut joissa yhteensä hopeaa 9g saa tuon setin myydä hopeana ilman leimoja? Jos siis nimenomaan ja ennenkaikkea myy tuota settinä eli yksittäisen korun ostaminen ei ole mahdollista ja erityisesti haluaa kertoa korujen olevan hopeaa (vaikkakin siis ilman leimoja).
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Tue Jun 22, 2010 14:41

Pikku vinkki kaikille, jotka tilaavat maailmalta hopeisia korunosia. USA:ssa on viime aikoina paljastunut tapauksia, että kiinassa tai muualla maailmalla tuotetut hopeiset 925:ksi leimatut osat ovat olleet aivan jotain muuta kuin 92.5% hopeaa. Monessa tapauksessa hopeaa on ollut jotain 30% ja loput pääasiassa nikkeliä. Ulkoisesti se näyttää hopealta, mutta jos sitä kokeilee magneetilla, niin se “hopea” tarttuu magneettiin koska nikkeli on magneettista.
Jos tulee tilailtua hopeisia osia epäilyttävistä paikoista, niin kannattaa tsekata ne magneetilla ennen kun myy niitä eteenpäin 925 hopeisina. Jos osa tarttuu magneettiin, niin se ei varmasti ole 925:sta.

Jenkkifoorumilla on aiheesta jotain tarinaa:
http://www.ganoksin.com/orchid/archive/ ... g00557.htm
pinsessa
aloittelee siemenhelmillä

Post by pinsessa » Fri Aug 13, 2010 16:43

Lueskelin näitä leimaussääntöjä ja -ohjeita sieltä täältä, mutta tämä minun kysymykseni ei mielestäni ei ollut käsittelyssä.

Käytän itse tekemissä koruissani valmiita pitoisuusleimattuja lukkoja ja riipuksia tms. osia. Leimaamatonta hopeaa on siis vain se osa minkä itse olen tehnyt esim. ketjuksi. Onko siis niin, että korun hopean paino lasketaan yhteen näistä leimatuista osista sekä tästä leimaamattomasta "omasta" ketjusta?

a) Eli jos ketju painaisi 9 g ja pitoisuusleimatut lukot ym. paino 4 g yhteensä 13 g, koko koru olisi leimattava minun nimileimallani????
b) Ja toisaalta, jos käytän jonkun toisen valmistamaa ja maahantuomaa pitoisuusleimaamatonta hopeaksi ilmoitettua riipusta alle 10 g, omatekemäan ketjuun kiinnitettynä ja yhteispainon ollessa 10 g tai yli, leimaan koko korun omalla nimileimallani?????

Kiitos vastauksesta. Toivottavasti joku ymmärtää, mitä tässä yritän kysyä :???:
elämän tarkoitus on itse elämä
tinka

Post by tinka » Fri Aug 13, 2010 16:58

Vastaus molempiin kysymyksiisi KYLLÄ :D

Jos Koko korun kaikkien leimattujen ja leimaamattomien hopeaosien yhteenlaskettu grammamäärä on alle 10g... sitä ei ole pakko leimata. Mutta jos on 10g tai yli... Se pitää leimata tai leimauttaa, jos aiot myydä korun hopeakoruna :wtg:
pinsessa
aloittelee siemenhelmillä

Post by pinsessa » Fri Aug 13, 2010 21:24

Kiitos Tinkalle vastauksesta.

Kun amatoorihimoharrastaja innostuu ja miettii ja kierittelee asioita ja sääntöjä tarpeeksi kauan... niin kyllähän te tiedätte miten järjen käy. :shock:

Eli kun rahapula pahin väistyy, niin leimoja tilaamaan.
elämän tarkoitus on itse elämä
waterwoman

Post by waterwoman » Fri Aug 13, 2010 23:24

Nyt heräsi mielenkiintoni: miten leimat saa omaksi?
:)
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Fri Aug 13, 2010 23:37

Nimileiman hankkiminen pääpiirteissään:
1. Perusta firma (tmi tai jokin muu), sillä leimat saa vain jos omistaa y-tunnuksen.
2. Lähetä TUKESille nimileimahakemus.
3. Kun TUKES myöntää nimileiman, niin tilaa leimat jostain (esim. Kaivertamo Paakkari) ja ohjeista niitä lähettämään nimileiman malli TUKESille.
4. Maksa kaikki maksut ja odota leiman hyväksyntä TUKES:ilta
5. Kun kaikki on kunnossa TUKESin puolesta, niin voit käyttää leimojasi.

http://www.tukes.fi/Tiedostot/lomakkeet ... EMINEN.pdf

Kuluja tuosta tulee useampi sata euroa minimissään ja kolmen vuoden välein jokin suolainen leimojen vahvistusmaksu TUKESille.
Meiju
löytänyt aidot helmet

Post by Meiju » Sun Oct 03, 2010 19:21

Lueskelin ketjun läpi ja joudun nyt kysymään seuraavaa. Jos tuttuni haluaa itselleen hopeaketjun kaulakorumitassa (eli painoa tulee yli 10 g) ja ostaa minulle materiaalit, niin saanko veloittaa hältä kuitenkin siitä työstä, kun ketjun punon? Ottaa siis työpalkkaa. Oman käsitykseni mukaan en silloin myisi korua, vaan ainoastaan aikaani/osaamistani. Periaatteessahan en myöskään olisi vastuussa materiaalin oikeellisuudesta, koska hän olisi sen itse ostanut.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sun Oct 03, 2010 22:30

Näitä asioita on lähes mahdoton määritellä ilman syvällisempää lakipuolen osaamista... Itse tekisin sen korun jos tuttava tarjoaa materiaalit ja rahaa työpalkaksi. Jos johonkin kirjanpitoon, kuitteihin tms. pitää merkitä jotain, niin laita aina maininta, että koru on tehty asiakkaan toimittamista materiaaleista ja älä määrittele mitenkään, että mitä materiaalia ne aineet ovat.
Meiju
löytänyt aidot helmet

Post by Meiju » Sun Oct 03, 2010 23:27

Kiitos vastauksesta! Pidetäänpä mielessä tulevaisuuden varalle, jos tällainen tilanne tulee eteen :)
aalha
löytänyt aidot helmet

Post by aalha » Sun Oct 10, 2010 8:57

Koskeeko tuo 10g myös raaka-aineiden myntiä? Eli voiko laillisesti myydä hopealankaa ilman leimausoikeuksia?
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sun Oct 10, 2010 10:53

Siellähän se on mainittu tukesin sivuilla:
"Jalometallisäädökset eivät koske:
• tieteen, taiteen, teollisuuden tai lääkinnällisiin tarpeisiin tarkoitettuja kojeita tai laitteita
• laillista rahaa ja keräilyrahaa
• raaka-aineita ja sijoituskultaa
• esineitä, joiden valmistamisesta on todistettavasti kulunut yli 50 vuotta"
http://www.tukes.fi/Tiedostot/jalometal ... _final.pdf

Eli langat, levyt ja muut raaka-aineet voi myydä ilman leimoja. Mun mielestä ne tuleekin myydä ilman leimoja, sillä jos raaka-aineen valmistaja leimaisi ne tuotteet, niin olisi olemassa riski, että raaka-aineen valmistajan leima päätyy myös lopulliseen tuotteeseen (koruun tms.), jossa oikeasti pitäisi olla korun tekijän leimat. Juridisesti tuo olisi hyvin hankala tilanne, joten myytäviin raaka-aineisiin ei missään tapauksessa pidä laittaa leimoja.
Post Reply