Pyöreän ruoriketjun ohje?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Jane
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by Jane » Fri Oct 13, 2006 13:54

Minä kaipaisin tuon pyreän ruoriketjun ohjetta, edelleen.
Jotenkin se aina näyttää silmääni kauniilta, joten jos jollain on itetoa mistä se löytyy olen kiitollinen.

Itse olen kuvitellut sitä kovasti etsineeni jo aiemmin enkä ole löytänyt.

jane
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Fri Oct 13, 2006 14:06

Minäkään en ainakaan äkkiseltään löydä... Hämmentävää - verkossa on kuitenkin niin älytön määrä ketjuohjeita! Onkohan tuolla joku toinenkin nimi kuin Round parallel?

Jos epätoivoiseksi heittäytyy, niin kyllähän tuon kuvan perusteellakin voi yrittää ähertää, vaan olisihan se tietysti mukavampaa, jos olisi ohjeet :D
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Jane

Post by Jane » Fri Oct 13, 2006 14:16

Minä olen sitä joskus oikeen tosissani hakenut netistä, enkä löytänyt.
Mulla on kolme eri Irene From Petersenin kirjaa ja ainakaan niissä sitä ei ole.

Jane
paysanne
hamstraa hopeahelmiä

Post by paysanne » Fri Oct 13, 2006 14:25

Ruoriketju = Helm/ parallel chain

ohje löytyy vaikka täältä:

http://www.mailleartisans.org/articles/ ... ?key=12161
Kaikkea pitää kokeilla
(Tyhmä kaiken kokee, viisas pääsee vähemmällä...)
Ulla

Post by Ulla » Fri Oct 13, 2006 14:25

Tuota noin, pyöreä ruoriketju on Ari Vuorelan kursseilla opetetttu ja minä sen olen kai levittänyt nettitietoisuuteen suoralla käännöksellä Round Helm Chain ja sitten myöhemmin Round Parallel Chain, kun Ari kertoi, että ruoriketjua kutsutaan englanniksi nimellä parallel chain. :D

Tein siitä aikoinaan CWJ-foorumille kuvitetun ohjeen, mutta se on vanha ja kuvat huonoja sekä teksti englanniksi. Kiinnostuneille kuitenkin linkki tässä:

http://forums.delphiforums.com/wirejewe ... msg=7880.1
paysanne
hamstraa hopeahelmiä

Post by paysanne » Fri Oct 13, 2006 14:48

:palvoo:

No kukas muukaan kuin Ulla! :D

Niin, ja pyöreähän on eri asia kuin litteä :hullu:
Kaikkea pitää kokeilla
(Tyhmä kaiken kokee, viisas pääsee vähemmällä...)
Jane

Post by Jane » Fri Oct 13, 2006 14:59

Kiitos Ulla!

Tuo ohje näyttää oikein hyvältä. Mulle joku mies joskus tarjoutui lähettämään pätkän ketjua mutten silloin tarttunut tilaisuuteen kun luulin löytäväni ohjeen jostain.

Jane
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Fri Oct 13, 2006 15:01

Jaoin tämän nyt omaksi ketjukseen, kun oli suht selkeä kokonaisuus :D
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Virpi

Post by Virpi » Mon Oct 16, 2006 12:00

Olen tehnyt pyöreän ruorin Arin ohjeilla, mutta Ulla, olet yliveto! Kuvat ovat selkeät, kukin vaihe erottuu ja tontumpikin oppii vikkelään, mistä rakenne muodostuu.
nimata
suunnittelee Balin-matkaa

Post by nimata » Tue Feb 13, 2007 16:35

Nostetaanpa tätä hieman.
Löytyykö Ulla ohjetta jostain muualta?
Linkistä ei sivua löydy.
nimata

Post by nimata » Tue Feb 13, 2007 16:43

Jostain syystä minulle ei linkki aukea -
This discussion does not exist. :shrug:

Muokkausta
Blondipäivä tänään: viesti tuli nyt kateen otteeseen. Olin näkevinäni
viestin tuossa välissä... koettakaa kestää :roll:
Last edited by nimata on Tue Feb 13, 2007 16:48, edited 1 time in total.
Ulla

Post by Ulla » Tue Feb 13, 2007 16:44

Siellä foorumilla on tehty kansioitten uudelleenorganisointia ja työ on kai edelleen kesken. Linkki toimii kyllä minulle, mutta se saattaa johtua siitä, että minulla on siellä moderaattorioikeudet. Katson, mitä voin tehdä, jos aikaa riittää! :D
Ulla

Post by Ulla » Tue Feb 13, 2007 16:47

Kokeilin nyt ensin ihan vanhaa kunnon copy-paste -konstia. Kuvat eivät sitten (tietenkään) kopioituneet, mutta ehkä tällä pääsee alkuun, jos omaa hyvän mielikuvituksen! :wink:

- - - - -

No, nyt on huonot kuvat kopioitu tekstin sisään!

- - - - -

Tutorial on round parallel (helm) chain

Yesterday, I came across a file with the beginning of a rough draft for a tutorial on the round parallel (helm) chain that I’d created on April 11, 2002! Don’t know if I should tease you with it as the photos I took last night are not good, by a long shot. Anyway, here goes.

For a bracelet you will need 3 metres (about 10 feet) of 1.0 mm (18 gauge) wire. The jump rings have an ID of 4.0 mm.

The weaving is basically extremely simple: 2 rings, 2 rings, 1 ring, 1 ring and then all over again. The new rings are, however, always attached in the last but one ring(s), so you’ll have to pay a little attention so as not to get confused! Try and keep the 2+2+1+1 structure and the one but last row principle in mind. After a while, it becomes clearer.

1. Start by attaching two jump rings in a keep wire.

Image

2. Add another set of two rings in the first set of two rings.

Image

3. Next you’ll add only one ring in the last but one rings. At this stage this comes to adding a third ring between the two already attached in the first two rings (as the ‘rows’ are not visible yet). So now there are the first two rings and then three rings in those first two rings.

Image

4. Now you will add only one ring again. It goes, at this stage, through all the three previous rings. You now have, basically, a structure of 2+2+1+1 rings even if it really doesn’t look like that!

Image

5. Then we will start from the beginning again and add 2+2+1+1 rings, always in the last but one “row” of rings. First, this means adding 2 rings through the middle ring of the three rings (form step 3), one on each side of the single ring added in step 4 (that one went through all the three rings but these new rings will only go through the middle ring).

Image

6. Next, add another two rings. These will each go through three rings, the two added in step 5 and the one added in step 4, leaving the single ring from step 3 between them. (The photos below are from the same step but from a different angle.)

Image Image

7. Next, add one ring. It will go through the two rings added in step 5, that is, between the other two rings added in step 6.

Image

8. Next, add one ring. It will go through three rings, the two added in step 6 and the one added in step 7. Now we’ve completed the second round of adding 2+2+1+1 rings. (The photos below are all from the same step, the first two from one angle, and the last from another.)

Image Image Image

9. Now we start from the beginning again. Add two rings. These will go through the single ring added in step 7, one on each side of the single ring added in step 8.

Image

10. Add two rings. These will go through three rings, the two added in step 9 and the one added in step 8, leaving the single ring from step 7 between them. (The photos below are from the same step but from a different angle.)

Image Image

Repeat steps 9 (=5), 10 (=6), 7 and 8. Good luck and please feel free to ask for further advice if need be!

Edited to clarify: The next step after the last one (= step 10) shown here would be step 7. Then steps 8, 9, 10, 7, 8, etc.
Last edited by Ulla on Tue Feb 13, 2007 17:08, edited 1 time in total.
nimata

Post by nimata » Tue Feb 13, 2007 16:53

Ulla, olet paras! Kiitos nopeasta avusta.
Ohjeesi yhdistettynä ketjun kuvaan on oiva apu.
outituuli
aloittelee siemenhelmillä

Post by outituuli » Thu Jan 31, 2008 14:07

Hei!
Onko pyöreä ruoriketju hirmu tarkka lenkkien koosta? Taisin vääntää hopealenkkini liian tiukkaan, kun en onnistunut tekemään ketjua kuin pari senttiä. Lanka oli millistä ja nelosen veivillä veivasin. Työntömitalla, kun mittasin sain lenkkien sisähalkaisijaksi vähän alle neljä tai himpun verran yli neljä milliä (eri tuloksia eri mittauskerroilla).
Post Reply